Mensen in Indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En je vraag over het pinnen kun je beter stellen in een daarvoor bestemd topic, zijn er al voldoende van namelijk. Emoticon: Smile

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Yerun, ik denk dat Baturudy hiermee reageerde op een eerdere opmerking van mij en wel
Hetzelfde doet zich voor met de geldautomaten (ATM). Telkens als ik in de rij sta voor zo'n ding dan ontschiet mij wel een snerende opmerking als men weer staat te copuleren met een dergelijk apparaat (iets anders kan het niet zijn als men meer dan 5 minuten met een dergelijk apparaat bezig is) waarop de reactie een meesmuilende g(l)(r)imlach is met een van haat doordrongen gedachte want men is publiekelijk voor schut gezet, het ergste dat een autochtoon kan overkomen.

Daarmee wil toch nog wel even reageren op de posting van Baturudy
yogya -Bali; ik sta voor zo'n kast; heb twee pasje's bij me ,een van mij en de andere van mijn echtgenote; ik wil 5 miljoen rupiah hebben,dus 4 x de zelfde handelingen verrichten.
Jij als indonesie expert moet dit toch weten of.........niet,wat denk van transfeur naar andere rekeningen- electriciteit- telefoon dat kan allemaal via dat kastje,zou dat niet langer als 5 min duren.
Nee, het kan allemaal binnen 1 of 2 minuten. Ik ben er zelf altijd binnen no time klaar, of het nou gaat om geld storten, geld halen of overschrijvingen.
Maar goed, het ging om het geen rekening houden met anderen die moeten wachten. Ik sta vaak met belangstelling via het raampje te gluren om te kunnen zien wat men daar nou aan het uitspoken is. In 1e instantie dacht ik dat men eieren aan het leggen was dan wel eieren uitbroeden? Copulatie met de ATM? Nee, dat is het allemaal niet. Maar wat dan wel dat het telkens eeuwenlang moet duren? Onbegrip van de werking van de automaat of gewoon onbeschoft gedrag door geen rekening te (willen) houden met de wachtenden? Tell me .....
(Van verschillende autochtone medebewoners heb ik toch als antwoord dat laatste gekregen.)

paulana
Gebruiker
spacer line

Ik weet niet waar u pint, maar in DPS bij de ATM kun je 3 juta intoetsen, in Amlapura 2 juta, het staat niet aangegeven bij de bedragen,maar je kunt het bedrag veranderen
Emoticon: Yes! meer als 3 juta geloof ik niet, heb het al wel geprobeerd Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Mio, scooter 113 cc een ware raket, heb zelf altijd motor gereden weet waarover ik het heb, die dingen zijn bloedsnel halen 80 km, uiteraard zitten er bromfietswieltjes onder en remmen de bestuurders hoofdzakelijk met hun achterrem, dat is het eerste wat je bij motorrijles in Nederland wordt afgeleerd, levensgevaarlijk.
Paps aan het roer, ibu achterop in haar selendang een baby en voor paps nog een kleuter van een jaar of drie staande tussen buddysit en stuur.
Op zich mis je al een stukje hersenen als je je zo in het Indonesische verkeer stort, ga je dan ook nog zitten telefoneren of smsen dan ben je voor mij echt niet goed snik.
Kinderen van 11 jaar op zo'n raket met drie vriendjes achterop, leve de vrijheid, ouders die dat toestaan mogen ze van mij opsluiten.
Uitzondering? Nee een dagelijks straatbeeld.
Zou er dan toch iets aan het denkvermogen van veel Indonesische mensen mankeren?
Of ligt het aan mij, hebben mijn ouders mij toch teveel de gedachte ingestampt eerst denken en dan doen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 12-09-2010 16:11 Yogya-Bali wrote:
Yerun, ik denk dat Baturudy hiermee reageerde op een eerdere opmerking van mij en wel
[quote removed]

Daarmee wil toch nog wel even reageren op de posting van Baturudy
[quote removed]
Nee, het kan allemaal binnen 1 of 2 minuten. Ik ben er zelf altijd binnen no time klaar, of het nou gaat om geld storten, geld halen of overschrijvingen.
Maar goed, het ging om het geen rekening houden met anderen die moeten wachten. Ik sta vaak met belangstelling via het raampje te gluren om te kunnen zien wat men daar nou aan het uitspoken is. In 1e instantie dacht ik dat men eieren aan het leggen was dan wel eieren uitbroeden? Copulatie met de ATM? Nee, dat is het allemaal niet. Maar wat dan wel dat het telkens eeuwenlang moet duren? Onbegrip van de werking van de automaat of gewoon onbeschoft gedrag door geen rekening te (willen) houden met de wachtenden? Tell me .....
(Van verschillende autochtone medebewoners heb ik toch als antwoord dat laatste gekregen.)
Haha, ik moest laatst een rekening openen bij de BCA, en hier in Lippo Cikarang is dat nog een (te) klein kantoortje voor al die rekeninghouders daar. Dat betekent dus uren in de rij staan. Ik zag dit natuurlijk niet zitten, want heb wel meer te doen op een dag dan op een ijzeren bankje wachten tot ik aan de beurt ben. Ik vroeg de satpam om het laatste nummertje van die dag (je had zijn gezicht moeten zien!) en ben toen verder gegaan met mijn werkzaamheden.

Aangezien de bank om half drie zou sluiten kwam ik om vijf voor half drie aanwaaien op de motor en was binnen vijf minuten aan de beurt. "Sorry voor het lange wachten" zei de mevrouw. "Geeft niets". Waarop ze in het Engels verder ging en zei dat doordat niemand papieren invult voordat ze aan de balie komen, ondanks dat dit wel meerdere malen verzocht wordt, alles zo lang duurde. Mijn rekening openen kostte 10 minuten, gemiddeld is dat ruim 2x zo lang. Het zijn maar 10 minuten, maar met 50 wachtenden voor je is dat niet zo prettig.

Enfin, dat ze dat in het Engels tegen me zei was wel duidelijk, ze wist precies waar het probleem zat maar kan dit natuurlijk aan niemand kwijt, want allemaal klootjesvolk dat nog niet eens weet hoe ze een pen moeten vasthouden. En dat komt dan van een medewerker van de bank zelf, alleen iets vriendelijker uitgedrukt, maar de kern is wel duidelijk.

Voordeel is dat ik weet hoe het gaat hier inmiddels, en ik me er niet druk over kan maken. Het is mijn tijd niet die verdaan wordt met wachten, ik had ondertussen de boodschappen gedaan en kon ook nog lekker thuis lunchen en een middagdutje doen!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

JA je hebt gelijk Malam, maar dat word daar niet bijgebracht op scholen.
Daar begint het met eerst het volkslied en de vlag ere ceremonie.
Maar ja, lands wijs 's lands eer.
Als je nu kijk hier in Nederland je mag nog zelfs niet meer roken of wat dan ook als je op een brommertje rijd.
30 km en 40km openbare weg veel regels, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Okť je kan niet vergelijken, met IndonesiŽ, op zich zelf is het best leuk het aanzien van die gaoten.
Dus als je verstandig bent rij je zelf niet en laat je eigen rijden.
Althans dat zou K doen want risico volle mannier om deel te nemen is ondanks K met meer dan 40 jaar ervaring als Bus bestuurder, mij niet zal wagen in dat verkeer in IndonesiŽ.
Maar ja je hebt altijd mensen met een hogere durf gehalte eerst denken en dan doen... Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Weer zoín mensen in Indonesie verhaal, soms begrijp ik echt geen pepernoot van de mentaliteit hier.
Mijn oudste zwager heeft zijn laatste 5 levensjaren bij ons in huis gewoond met zijn vrouw die aanmerkelijk jonger is.
De man regelde wat klusjes aan het huis en zijn vrouw hielp in het huishouden.
Helaas 8 maanden geleden ging mijn zwager na een kort ziekbed de grote reis op, de man was inmiddels 79 jaar, we waren blij dat we hem een onbezorgde oude dag hebben kunnen geven.
Na zijn overlijden hebben we zijn weduwe de keus gegeven wat ze wilde, of naar Jakarta waar haar enige zoon woont, of naar haar eigen huisje, of bij ons blijven.
Haar keuze was bij ons te blijven, wij betaalden de elektriciteit van het huisje, soms hier en daar wat onderhoud en twee keer per week ging ze er een paar uurtjes naar toe om het schoon te houden.
Thuis bij ons had ze alles wat haar hart begeerde, had ze wat nodig werd het voor haar gekocht, eigen kamer eigen kamar mandi en bovendien kreeg ze elke maand 600.000 Rupiah wat wij voor haar bewaarden.
Wilde ze een weekje naar haar zoon in Jakarta dan nam ze daar geld van mee en dat hielden we keurig bij, mijn liefje wat wil je nog meer.
Nu had ik uit nederland in het verleden wat gereedschap mee gesleept o.a. een goede accuboormachine en een decoupeerzaag, dat zijn toch dingen die buiten de grote steden moeilijk zijn te krijgen.
Mijn zwager was zo zuinig als de pest op dat spul, dat werd op een speciale plek bewaard en slechts zelden gebruikt, drie weken geleden heb ik mijn accuboor nog gebruikt voor het vervangen van een scharnier.
Gisteren had ik mijn gereedschap nodig en wat blijkt, heeft pootjes gekregen, aangezien schoonzus het beheer over deze spullen had, hebben we na het hele huis overhoop gegooid te hebben haar gebeld, ze was namelijk een weekje naar Jakarta en ze zou gisteravond thuis gekomen zijn.
Op de normale plek was het antwoord, de leugens toeterden door mijn mobile telefoon in mijn oor.
Helaas schoonzus is niet thuis gekomen en mijn gereedschap is ook nog steeds op reis, ik begrijp wel wat er gebeurd is, aangezien dat er zeer weinig gebruik gemaakt werd van dat spul heeft ze gedacht ik kan dat wel meenemen voor wat klusjes in Jakarta, dat merken ze toch niet, ze weet namelijk dat ik dat spul nooit uit zal lenen want wat hun ogen hier zien verzieken hun jatten.
Dan had het van de week weer op zijn plaats gelegen zonder dat er een haai naar zou kraaien, helaas voor haar had ik het gisteren nodig, nu waren er twee mogelijkheden, of ze had gezegd ik heb het meegenomen om te gebruiken, waarvan ze wist dat ik daar de gloeiende schurft over in zou hebben, of je blijft gewoon zeggen dat het op de normale plek ligt en je kom niet meer naar huis.
Hoe dom kan een mens zijn, typisch Indonesisch eerst doen en dan denken, voor twee van die rottige stukjes gereedschap je bestaanszekerheid wegdonderen.
Want het mag duidelijk zijn dat als ze hier nog verschijnt dat ze ogenblikkelijk haar biezen kan pakken.
Ik weet verdomd echt niet meer wie ik nu nog wel kan vertrouwen. Emoticon: Angry

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Het lijkt me een typisch menselijk patroon, niet zozeer een Indonesisch patroon.
Als een kind een koekje teveel uit de trommel heeft gepakt en het weet dat het ongelofelijk op zijn lazer zal krijgen als moeder/vader erachter komt, dan zal het zeggen dat het helemaal niet aan de koektrommel heeft gezeten.
Dat maak ik hier thuis vaak genoeg mee (in andere context uiteraard).
De gedachte dus: ik neem het even mee en leg het volgende week weer terug, want het wordt toch nooit gebruikt, vind ik niet zo'n hele rare. Misschien had ze wel heel anders gereageerd als je gezegd had: goh, heb jij misschien wat spulletjes meegenomen? Neem het dan volgende week weer terug, dan doe ik mijn klusje dan wel, maar zeg het de volgende keer even. Misschien heb je het ook wel eerst zo aangepakt, maar je verhaal hierboven zegt dat niet. Ik ken deze mevrouw niet ,maar het lijkt me niet "alleen maar" een geval van typisch Indonesisch. Kun je er niet nog eens rustig over praten?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Elsbeth; een leugentje, groot of klein, is hier heel normaal, en vast ook in vele delen van de wereld. Wat ik echter wel frappant vind is dat zelfs bij het overleggen van bewijs nog het tegendeel gesteld wordt. Klein dingetje of iets heel belangrijks wordt afgedaan als 'Ah, capek omong itu lagi' (Ah, wil er niet over praten) uiteindelijk, en dat is dan direct het tweede/gerelateerde probleem. Als je het niet ziet, bestaat het niet. Echter werkt zo de wereld natuurlijk ook niet, als ik het zie, en een ander niet, wat dan? Bestaat het dan wel of niet? Zo ook met die leugentjes, ik zie dat het een leugentje is, de ander ontkent, is het dan opgelost of zo? Ja, voor de meeste Indonesiers wel, maar voor mij werkt dat simpelweg niet. Dat heeft me in de loop der jaren al wat 'vrienden' gekost, maar kan me tot op heden niet aan de indruk onttrekken dat ik iets heb gemist aan die 'vrienden'.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ach als je spullen nodig hebt en je slaat met je jatten op een lege plek dan sta je er nog niet bij stil.
Dan ga je degene bellen die weet waar dat opgeborgen moet zijn, weet je het van te voren dan zeg je niets en wacht je tot het terug is en dan weet je dat het tijdelijk is weg geweest, want het was op het moment dat we zochten er echt niet.
Op het moment dat je gaat bellen waar het opgeborgen is dan is het dus reeds te laat, dan is er geen terugweg meer mogelijk, dan kan je beter zeggen het is weg want als je zegt ik heb het meegenomen om te gebruiken zonder toestemming dan is dat gezichtsverlies Emoticon: Frustrated
In ieder geval de dame is vanmiddag terug gekomen en ging zoeken en vanzelfsprekend kon ze niets vinden, want wij weten voor 99,9 % dat ze het zelf meegenomen heeft, afijn mijn spullen zijn pleiten en ook de dame die heb ik gelijk wieberen gegeven Emoticon: Bye bye
Die 00.1 % dat de Indonesische muizen het hebben meegenomen neem ik maar op de koop toe.
Laten we zo zeggen, je hebt een kluis, slechts1 persoon heeft de sleutel en kan er in en vervolgens is er geld weg uit de kluis.
Dan zijn er twee mogelijkheden, de persoon met de sleutel of de muizen Emoticon: Confused
Dat is de situatie hier en aangezien ik nog nooit een muis hier in huis heb gezien Emoticon: Nooo , trek ik mijn conclusie en ben buitengewoon teleurgesteld, wie kan ik hier nu nog vertrouwen Emoticon: Angry
Overigens gaat de vergelijking dat dit in Nederland ook kan gebeuren mank, daar heerst toch meer de gedachte eerst denken en dan doen, in tegenstelling tot hier.
Cultuur verschil, dingen krijgen hier veeeeeeeeeeel vaker pootjes als in nederland, dus niet vergelijken alstublieft.
Elsbeth ik ben inmiddels haast 20 jaar getrouwd met een Sundanese vrouw, met mijn vakanties mee heb ik zo'n 4 jaar hier doorgebracht, ik mag dan op het forum wel een hork zijn, maar ik heb wel degelijk geleerd dat men hier met beleefdheid veel meer kan bereiken als met horkerig gedrag, deze dame is een ondankbaar stuk vreten, recht is recht en krom is krom.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 19-09-2010 09:34 elsbeth wrote:
Het lijkt me een typisch menselijk patroon, niet zozeer een Indonesisch patroon.

Als een kind een koekje teveel uit de trommel heeft gepakt en het weet dat het ongelofelijk op zijn lazer zal krijgen als moeder/vader erachter komt, dan zal het zeggen dat het helemaal niet aan de koektrommel heeft gezeten.

Misschien had ze wel heel anders gereageerd als je gezegd had: goh, heb jij misschien wat spulletjes meegenomen? Neem het dan volgende week weer terug, dan doe ik mijn klusje dan wel, maar zeg het de volgende keer even.

Het is niet misshien , maar zeer waarschijnlijk.

Als Malam het iets anders aangepakt ( spikooolgies en of paedagogisch) dan zal het hoogstens leiden tot verbeterde begrip .Bij de Indonesiers kennen ze het principe mijn en dijn ook goed .

Ik zou bijna dezelfde benadering nemen zoals wat Elsbeth opperde.

Lieve schoonzus , ik mis mijn spullen , als je toevallig ( met de nadruk op toevallig) heb gezien of uitgeleend , dan wil ik het snel terug hebben.
Je weet ook dat ik mijn spullen niet wil uitlenen , dus ik zou het op prijsvstellen dat het niet meer gebeurd.En dan loopt je weg.

Hier kiest je een win win situatie , je hoeft schoonzus niet op het matje roepen , of streng toespreken , en ze weet dat ze te ver is gegaan door zonder toestemmming ( zal ze waarschijnlijk niet krijgen) iets gaat uitlenen.
Al heeft Malam 1000% gelijk is de afhandeling niet op zijn Indonesisch ( de taal die schoonzus begrijpt)gebeurd.

Nu he je een verlies / verlies situatie.
Schoonzus betrapt en Om Malam kwaad en zijn ongenoegen vertelde in een forum.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Volledig met je eens Malam. Het is gewoon een cultureel verschil en verschijnsel. Al lange tijd geleden heb ik op dit forum eens de "Waarden en Normen top-10" en het verschil daarvan tussen een westerling en een Indonesier weergegeven; n.b. overgenomen uit een Indonesisch magazine door een Indonesische journalist geschreven. Deze journalist gaf weer waar de 2 culturen botsen. Bij de westerling stond no. 1 in deze top-10 eerlijkheid en waarheid als grootste goed; bij de Indonesier stond dit pas op no. 10 na waarden als "geen gezichtsverlies lijden", "een ander geen gezichtsverlies berokkenen", "de harmonie bewaren koste wat kost", etc.

Ik had het vandaag exact hetzelfde met een famielid. Die liegt ook ongeveer 90% bij elkaar (nota bene volgens haar eigen grootmoeder).
"Wil je het geluid van de mobiele telefoon zachter zetten?" "Ja hoor." Paar uur later staat het ding weer keihard. "Dat lag aan het toestel; het geluid was uit zichzelf harder gaan klinken". Laat ik nou exact hetzelfde toestel hebben en van A tot Z kennen......dat gaat niet uit zichzelf.
"Als je de douche uitzet, moet je dat zo en zo doen. Begrepen?" "Ja pak". Vervolgens tot 2x toe verkeerd doen. Geeft niet, dat is menselijk, maar wederom was het antwoord dat ze het deed zoals het behoort. Echter uit het geluid van de elektrische douchepomp konden we al horen dat ze het verkeerd deed.
Nu zijn dat op zichzelf kleine voorvallen maar het is tekenend dat men altoos gaat liegen terwijl - als men een beetje nadenkt - de ander zo kan horen of zien dat het een leugen is. Persoonlijk vind ik het zelfs een groot gebrek aan respect voor (de intelligentie van) een ander als men denkt dat de ander zo achterlijk is dat die met dat soort stomme leugentjes te bedotten is.
Men kan gewoonweg geen fout erkennen en liegt er dan - op een doorgaans zeer doorzichtige wijze - op los. Ook al praat men zich klem zoals in het voorbeeld van Malam, men zal het niet toegeven want dat is gezichtsverlies.
Voor mij peroonlijk is dat ook het grootste probleem van de economische stagnatie in dit land...niet gaan lopen zoeken naar zaken als corruptie, buitenlandse marktbeinvloeding, etc. Het is gewoon het niet kunnen erkennen van ongelijk en geen greintje kritiek kunnen aanvaarden. Ik veralgemeniseer nu maar het gaat dan ook voor zeker 90% van de bevolking op (die hier woonachtig is; ik zal niets in die trant durven zeggen over Indonesiers die in NL woonachtig zijn of een tijdje buiten de landsgrenzen hebben verkeerd.......).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-09-2010 13:02 Surya Atmadja wrote: Hier kiest je een win win situatie , je hoeft schoonzus niet op het matje roepen , of streng toespreken , en ze weet dat ze te ver is gegaan door zonder toestemmming ( zal ze waarschijnlijk niet krijgen) iets gaat uitlenen.
Al heeft Malam 1000% gelijk is de afhandeling niet op zijn Indonesisch ( de taal die schoonzus begrijpt)gebeurd.
Voor een deel heb je gelijk pak Surya maar het ontkennen blijft een vorm van onbeleefd, onbeschaamd en onbeschofd gedrag....en is niet goed te praten met culturele verschillen. Onbeleefd blijft onbeleefd, onbeschaamd blijft onbeschaamd. Dat is iets universeels en niet-cultuur gebonden. Zoals u het gedrag van een groot deel van uw volk verdedigt, zo krijg ik de laatste tijd in de contacten met Indonesiers met een redelijk goede educatieve achtergrond een andere stem te horen en een ander gezicht te zien. Zo blijkt dat niet alleen ik me als londho erger aan dat niet kunnen accepteren van enige kritiek maar ook zij. Ik hoor ineens een Indonesie die niet altoos en altijd het gezichtsverlies of harmonie maar laat prevaleren boven beschaafd menselijk gedrag.

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 19-09-2010 06:13 Malam wrote:
Weer zoín mensen in Indonesie verhaal, soms begrijp ik echt geen pepernoot van de mentaliteit hier.
Mijn oudste zwager heeft zijn laatste 5 levensjaren bij ons in huis gewoond met zijn vrouw die aanmerkelijk jonger is.
De man regelde wat klusjes aan het huis en zijn vrouw hielp in het huishouden.
Helaas 8 maanden geleden ging mijn zwager na een kort ziekbed de grote reis op, de man was inmiddels 79 jaar, we waren blij dat we hem een onbezorgde oude dag hebben kunnen geven.
Na zijn overlijden hebben we zijn weduwe de keus gegeven wat ze wilde, of naar Jakarta waar haar enige zoon woont, of naar haar eigen huisje, of bij ons blijven.
Haar keuze was bij ons te blijven, wij betaalden de elektriciteit van het huisje, soms hier en daar wat onderhoud en twee keer per week ging ze er een paar uurtjes naar toe om het schoon te houden.
Thuis bij ons had ze alles wat haar hart begeerde, had ze wat nodig werd het voor haar gekocht, eigen kamer eigen kamar mandi en bovendien kreeg ze elke maand 600.000 Rupiah wat wij voor haar bewaarden.
Wilde ze een weekje naar haar zoon in Jakarta dan nam ze daar geld van mee en dat hielden we keurig bij, mijn liefje wat wil je nog meer.
Nu had ik uit nederland in het verleden wat gereedschap mee gesleept o.a. een goede accuboormachine en een decoupeerzaag, dat zijn toch dingen die buiten de grote steden moeilijk zijn te krijgen.
Mijn zwager was zo zuinig als de pest op dat spul, dat werd op een speciale plek bewaard en slechts zelden gebruikt, drie weken geleden heb ik mijn accuboor nog gebruikt voor het vervangen van een scharnier.
Gisteren had ik mijn gereedschap nodig en wat blijkt, heeft pootjes gekregen, aangezien schoonzus het beheer over deze spullen had, hebben we na het hele huis overhoop gegooid te hebben haar gebeld, ze was namelijk een weekje naar Jakarta en ze zou gisteravond thuis gekomen zijn.
Op de normale plek was het antwoord, de leugens toeterden door mijn mobile telefoon in mijn oor.
Helaas schoonzus is niet thuis gekomen en mijn gereedschap is ook nog steeds op reis, ik begrijp wel wat er gebeurd is, aangezien dat er zeer weinig gebruik gemaakt werd van dat spul heeft ze gedacht ik kan dat wel meenemen voor wat klusjes in Jakarta, dat merken ze toch niet, ze weet namelijk dat ik dat spul nooit uit zal lenen want wat hun ogen hier zien verzieken hun jatten.
Dan had het van de week weer op zijn plaats gelegen zonder dat er een haai naar zou kraaien, helaas voor haar had ik het gisteren nodig, nu waren er twee mogelijkheden, of ze had gezegd ik heb het meegenomen om te gebruiken, waarvan ze wist dat ik daar de gloeiende schurft over in zou hebben, of je blijft gewoon zeggen dat het op de normale plek ligt en je kom niet meer naar huis.
Hoe dom kan een mens zijn, typisch Indonesisch eerst doen en dan denken, voor twee van die rottige stukjes gereedschap je bestaanszekerheid wegdonderen.
Want het mag duidelijk zijn dat als ze hier nog verschijnt dat ze ogenblikkelijk haar biezen kan pakken.
Ik weet verdomd echt niet meer wie ik nu nog wel kan vertrouwen. Emoticon: Angry

Die boormachine is gewoon verkocht denk Emoticon: Frustrated Emoticon: Angry

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 19-09-2010 13:38 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Voor een deel heb je gelijk pak Surya maar het ontkennen blijft een vorm van onbeleefd, onbeschaamd en onbeschofd gedrag....en is niet goed te praten met culturele verschillen. Onbeleefd blijft onbeleefd, onbeschaamd blijft onbeschaamd. Dat is iets universeels en niet-cultuur gebonden. Zoals u het gedrag van een groot deel van uw volk verdedigt, zo krijg ik de laatste tijd in de contacten met Indonesiers met een redelijk goede educatieve achtergrond een andere stem te horen en een ander gezicht te zien. Zo blijkt dat niet alleen ik me als londho erger aan dat niet kunnen accepteren van enige kritiek maar ook zij. Ik hoor ineens een Indonesie die niet altoos en altijd het gezichtsverlies of harmonie maar laat prevaleren boven beschaafd menselijk gedrag.

Zo ervaar ik het ook momenteel

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 19-09-2010 13:02 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Als Malam het iets anders aangepakt ( spikooolgies en of paedagogisch) dan zal het hoogstens leiden tot verbeterde begrip .Bij de Indonesiers kennen ze het principe mijn en dijn ook goed .

Lieve schoonzus , ik mis mijn spullen , als je toevallig ( met de nadruk op toevallig) heb gezien of uitgeleend , dan wil ik het snel terug hebben.
Je weet ook dat ik mijn spullen niet wil uitlenen , dus ik zou het op prijsvstellen dat het niet meer gebeurd.En dan loopt je weg.

Hier kiest je een win win situatie , je hoeft schoonzus niet op het matje roepen , of streng toespreken , en ze weet dat ze te ver is gegaan door zonder toestemmming ( zal ze waarschijnlijk niet krijgen) iets gaat uitlenen.

Je kan de wereld ook omdraaien,feit blijft dat de spullen weggehaald zijn zonder toestemming en niet terug gebracht.

Becik ketitik olo Ketoro

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Apa kabar Mas Marcel ?

Jee hebt 1000% gelijk , het object werd zonder toestemming van de eigenaar U(w)a Malam meegenomen n, terwijl zij weet dat het niet mag .Malam schreef ook dat hij niet wil hebben dat andere mensen met hun jatten aankomt.

Het is terecht dat de eigenaar zijn schoonzuster aanspreekt.
I kheb ook geschreven : Bij de Indonesiers kennen ze het principe mijn en dijn ook goed .
Alleen moet men realiseren dat de andere kant (schuldige) niet te ver in de hoek moet drijven.
En zeker als het familie is . Of je moet bereid zijn om de prijs(verstoorde relatie ) te betalen.

Het (keihard) ontkennen is een teken van zwakte/onmacht , dat weet de schuldige ook wel.
Vandaar dat ik een andere benadering zal kiezen , door discreet haar zuster te laten regelen.
Je kan ook van de " andere partij" die niet dezelfde "taal"spreekt en (mss) niet op dezelfde niveau kan communiceren verwachten of zulke pijnlijke situatie(voor betrokkenen) zo maar opgelost kan worden. Dat heeft veel geduld en tact nodig .

Bijna dezelfde situaties zal ook tot de ervaring behoren van Medelanders die daar met een Indonesischhe schoonfamilie te maken hebben.

Hangt natuurlijk af bij welke familie je ingetrouwd ben .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Weet je wat? Ik ben het met jullie allemaal eens. Was dat niet de Rabbi uit Anatevka die dat zei? Fout: geen spullen jatten. Maar je kunt niet je eigen referentiekader opleggen aan iemand die een totaal ander referentiekader heeft. Het gaat hier dus om de manier van oplossen, niet om het gegeven van iets pikken. daar is iedereen het over eens: fout.
Voorbeeld van mijn zoon laatst. Hij had een prachtige nieuwe vulpen gekocht. Komt de eerste schooldag weg met een rood hoofd: gvd, iemand uit mijn klas heeft mijn pen gejat, kan niet anders. Ik zal mijn mentor vragen om uit te zoeken wie de pen heeft gejat.
Mijn reactie was: zeg morgen even: jongens, in al het heen en weergeloop toen we die blaadjes naar voren moesten brengen, heeft iemand misschien per ongeluk mijn pen in zijn etui gedaan. kan iedereen misschien even kijken?
Bleek de pen uiteindelijk toch in zijn eigen tas te zitten, hele verhaal was overbodig. maar toch had hij iemand wel een uitweg gegeven, zo werkt het toch vaak. Hier in NL en vast af en toe ook wel in RI

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt Elsbeth, dat is feitelijk de juiste weg maar dit geval met je zoon komt niet dagelijks in veelvoud voor. Hier wel. Tientallen malen per dag wordt er op van alles en nog wat met een leugen gereageerd......en dan is men het wel eens zat en gaat door het lint. Dus de reactie van Malam kan ik goed begrijpen.
En dat totaal andere referentiekader is (Allah/Vishnu/God zij dank) aan verandering onderhevig zoals ik boven al opmerkte. Ook vele goed opgeleide Indonesiers zien in dat het altijd maar moeten voorkomen van gezichtsverlies en het niet kunnen accepteren van kritiek een hele natie, zowel economisch als moreel, geen stap vooruitbrengt; ergo terugplaatst in de tijd.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 19-09-2010 13:02 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Op het moment dat ik mijn spullen niet kon vinden, heeft mijn vrouw gebeld waar ze het opgeborgen had, want ze was op dat moment in Jakarta.
Het antwoord was "op de normale plaats" dus toen was het eigenlijk al te laat, achteraf had het beter geweest niet te bellen, dan had enkele dagen na haar thuiskomst de spullen geheid op zijn plaats terug gelegen, op zeker is hier geen bedoeling van stelen geweest.
Maar achteraf kijk je een koe in zijn kont, op het moment dat we belden dachten we nog dat ze het op een andere veilige plaats had opgeborgen.
Er was geen weg terug meer voor haar, ťťn keer ontkennen is al voldoende om niet meer terug te kunnen, zo is het hier nu ťťnmaal.
Toen ze thuis kwam heb ik alleen gezegd dat ze moest gaan zoeken omdat ik het spul nodig had, niet meer dan dat.
Dus er was eigenlijk nog tijd om het spul voor de dag te toveren op een andere plaats, helaas helaas niet dus.
Na de haar gegeven tijd heb we met haar gesproken, haar rustig uitgelegd dat het beter was naar haar eigen huis te gaan, dit vanwege het feit dat als mijn vrouw en ik niet thuis zijn dat we er dan volledig op willen vertrouwen dat er geen spullen verdwijnen omdat de verantwoordelijkheid voor het huis en spullen op dat moment volledig op haar rust, immers ze woonde hier.
Klaar, zonder harde woorden of beschuldigingen.
Nu kennen we haar al jaren en jaren, dan weet je ook hoe iemand zal reageren, bij het minste geringste barst ze in tranen uit, zocht mijn vrouw in het verleden iets wat ze opgeborgen had en niet ťťn twee drie te vinden was dan had ze al rode ogen en voelde zich heel schuldig, ondanks het feit dat het later gevonden werd.
We hebben nog nooit gemerkt dat er iets verdwenen was, we vertrouwden haar voor 100%.
Het lenen van de spullen had opgelost kunnen worden als ze de boel had terug gelegd of het gewoon had gezegd, dan had ik gezegd dat ik daar niet blij mee was en dat dit niet meer mocht gebeuren.
Haar reageren nu is volledig anders als dat we gewend zijn, ze is aan het zoeken geweest zonder rode ogen en toen we haar op een gegeven moment mededeelden dat het beter was afscheid te nemen hoorde ze dat onbewogen en vol begrip aan.
Afijn ik heb weer wat geleerd, de enige die ik 100 % kan vertrouwen is mijn eigen vrouw, maat ik vind dit wel droevig.
Alles is met geduld en begrip opgelost, mijn spullen zijn en blijven weg, mijn boosheid ben ik op het forum kwijtgeraakt.
En ja het is hier al meer geschreven door Yerun en Yogya, de fout in gaan, niet toegeven of saya minta maaf en er niet meer over willen praten, aduh ah malas.
Ik weet het, maar ik zal er nooit aan wennen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Is sneu Malam, maar zoals je al zegt, mensen die te vertrouwen zijn, zijn erg moeilijk te vinden, ook buiten Indonesie overigens, maar hier is de factor geld nog een hele grote, want dat heeft niemand kennelijk. En dan ook nog eens een keer in de Sunda, stelletje materialistische wrekken dat het zijn. En ja, die van mij is half Sunda half Jawa, dus ik kan mijn lol op, en dat is nog eigen keuze geweest ook. Emoticon: Wink

paulana
Gebruiker
spacer line

Eigen schuld, dikke bult, maar niet allen over 1 kam scheren,kan best nog meevallen toch Jeroen? of is er nog hoop.... Emoticon: Party!

Om Swastiastu

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

paulana; niet iedereen over 1 kam scheren inderdaad, maar die vooroordelen komen ergens vandaan niet? Bovendien is het zo dat dat gruwelijk materialistische van de mensen in Sunda (niet iedereen dus) algemeen bekend is onder Indonesiers elders in de archipel. Ik kreeg dit dan ook te horen toen ik in Jogja ben gaan wonen een aantal jaren geleden. Nu woon ik op steenworp afstand van de Sunda-landen. Daar waar men in Jogja allemaal op de motor rijdt, moet men hier allemaal een auto hebben. En zo nog vele voorbeelden, en dat is echt niet alleen te wijten aan economische verschillen, maar vooral verschillen in ego. En dat moet flink gestreeld worden, compensatie voor iets wellicht? Ik rijd hier gewoon op de motor rond, doet me geen pijn en ik kan overal in de buurt snel en vrij eenvoudig komen, meer dan voldoende dus.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-09-2010 10:06 Yerun wrote:
paulana; niet iedereen over 1 kam scheren inderdaad , maar die vooroordelen komen ergens vandaan niet?.

Inderdaed
Er zijn zelfsb gradaties , tussen die ene Sundanese individu/peronen met de andere .
Er zijn streken (gebieden) die andere streken Emoticon: Wink (geintjes) hebben.

Per defenitie zijn de Sundanezen landbouwers (geweest).
Even terug naar tempo doeloe , werden ze door den Ollanders bergbewoners genoemd .
De hoogste plek buiten Batavia was Djatinegara , een plek waar veel Djati bomen zaten.
Dus zij zijn eigenlijk niet echt materalistisch , als boeren bevolking ( vaak ook zonder vaste land en woonplaats = eeeeuwen geleden) zijn ze niet zo materialistischn zoals de latere Sundanezen die handelaren werden.
Wat je van de Javanen hoort( tijdens jou Yogya periode) is waarschijnlijk als gevolg van kennismaking(aanraking) met het deel van de Sundanezen die tot de handelaarsvolk behoren.
Bij de handelaren ( daar heb je steden zoals Tasikmalaya, Garut , Bogor, Bandung) zijn wel relatief voortvarend met de handel.
Die komen dan in aanraking met de Javaanse boeren bevolking.

Aan de adere kant hebben de Sundanezen ook op of aanmerkingenover de Javaanse (hun broedervolk) handelsgeest .
Die verschillen ook met de Javaanse boerenbevolking.
En waar zitten die Javaanse handelaren (zakelijk , materialistisch etc) , in de grote (o.a batik industrie) steden zoals Solo, Pekalongan etc .
En zeker als ze samenwerkingsverbanden hebben met de Javaans Chinese Indonesiers.

Vandaar is het voor buitenstaanders een beetje moeilijk om zo maar te roepen .
Ik heb dit verhaal(omong kosong) geplaats om een beetje verduidelijking te geven zoals ik het persoonlijk ziet en gebaseerd op historische en etnische gegevens.
BISA di CEK MAS.
Het feit dat ik meer Sundanees dan Indonesier ben speel hier geen rol Emoticon: Nice

De plaats waar si Yerun woont is ook niet meer echt Sundanees gebied , in de afgelopen 2000 jaar zin er te veel te veel migranten(niet alleen Jabvanen) daar gaan wonen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mijn en dein/dijn?
--------------------------------------------------------------------------------
Is het dein of dijn in de zin 'Hij kent het verschil niet tussen het mijn en (het) dein/dijn'?
--------------------------------------------------------------------------------
Juist is: 'Hij kent het verschil niet tussen het mijn en (het) dijn.' Het mijn en (het) dijn betekent letterlijk 'het mijne en het jouwe', oftewel 'mijn bezit en jouw bezit'. 'Hij kent het verschil niet tussen het mijn en (het) dijn' wil dus zeggen dat iemand een dief is.

Het woord dijn is een oude vorm; tegenwoordig is jouw gebruikelijk. Dijn hoort bij du, dat in het Nederlands lange tijd de gebruikelijke vorm was voor 'jij'. Al in de zestiende eeuw (misschien nog eerder) is du in onbruik geraakt; jij was in die tijd al de gewone vorm. Twee naamvalsvormen van du (dij/dy ('Wat heb ick dy misdaen?') en dijn), hebben langer standgehouden, maar ook deze vormen zijn door de nieuwere vormen u/jou en uw/jouw verdrongen. Alleen in de combinatie het mijn en (het) dijn komt nog een oude vorm van du terug.

wat betreft geen vergelijking met Nederland is, kan je wel stellen dat er in vele families ook uitgeleende materialen niet zijn terug gebracht.
Maar dit terzijde K wilde nog verder gaan, dan dat.
En u moet maar eens goed om u heen rond kijken in IndonesiŽ.
De vrouwen domineren nog al in dat cultuur.
Hier gaat het tenslotte ook om een vrouw.
Weet dat je niet mag generaliseren, maar het draait altijd rond om die vrouwen, ze doen daar veel, tot zelfs planten en sjouwen je ziet ze van alles doen.
In het gezin draait ze de scepter.
Maar nu komt het, die zelfde vrouwen laten zich tweederangs burgers maken als het om het geloof gaat.
Dan zijn ze plotsklaps anders en nederig.
Dus het zal echt wel iets zijn wat in een land als IndonesiŽ zeer aanwezig is.
Andere landen ken K het niet.
Want daarvoor moet je toch wel even in die samenleving midden in staan. Emoticon: Confused Emoticon: Nooo Emoticon: Puh! Emoticon: Shut up!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,351,420 pageviews Een website van indahnesia.com