Evt. mogelijkheden om als belandees langdurig te verblijven.

Subforum Het visumgebeuren 
82 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Pancurbatu
Gebruiker
spacer line

Hallo Allemaal,

Aangezien hier veel ervaringsdeskundigen zitten heb ik een vraag voor jullie.

Mijn kinderen, met de NL nationaliteit, wonen in Indonesie bij mijn ex.
Wat zijn voor mij nou de mogelijkheden om daar legaal te gaan wonen en te gaan werken?

Dames/heren: laat maar komen Emoticon: I love it

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Doe eens een zoektocht op dit forum. Probeer de zoekfunctie bijvoorbeeld. Typ eens in "emigratie" en je vindt een schat aan waardevolle info waarin je kunt lezen dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn.

Ik geef je toch een korte samenvatting van wat je gaat vinden:

• Makkelijkste manier: neem een hele grote zak geld mee en probeer het zolang mogelijk uit te houden.

• Je kunt er nauwelijks wonen, wel "verblijven". Indonesië is géén immigratieland, daar komt het in het kort op neer.

• Als je persé in loondienst wil: in de eerste plaats in dit weggelegd voor 30% van de beroepsbevolking die op dit moment werkeloos is. Dus voor jou geldt helaas: achteraan aansluiten in de rij en op je beurt wachten. Alternatief: solliciteer bij een multinational in Nederland (bijvoorbeeld Heineken, Friesche Vlag of Unilever), klim hoog de ladder op, en zorg dat je wordt uitgezonden naar Jakarta.

• Eigen bedrijf starten: Benodigd: kapitaal + kwalitatief netwerk + goed idee + taal/cultuurkennis + een paar flinke ballen. Mis je 1 ingrediënt, vergeet het.

Het één en ander over dit onderwerp is al vaak herkauwd op dit forum.

Succes.

• Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

robertino
    Gebruiker
    spacer line

Als je bijvoorbeeld een bedrijf start , , welk visum is het beste om daar dan te verblijven en wonen

ardianto
    Gebruiker
    User icon of ardianto
    spacer line

On 03-09-2010 17:54 robertino wrote:
    Als je bijvoorbeeld een bedrijf start , , welk visum is het beste om daar dan te verblijven en wonen

Dat kun je vinden als je [url=http://forum.indahnesia.com/search/?key=eigen+bedrijf&in=all&subforum=0&submit=Start+search!]hier klikt [/url]

...of zo

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

ardianto
    Gebruiker
    User icon of ardianto
    spacer line

.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 02-09-2010 18:02 Pancurbatu wrote: Mijn kinderen, met de NL nationaliteit, wonen in Indonesie bij mijn ex.
    Wat zijn voor mij nou de mogelijkheden om daar legaal te gaan wonen en te gaan werken?

Feitelijk moet uw ex dit weten. Maar aangezien de doorsnee Indonesier nooit in zijn/haar leven met dit probleem/fenomeen wordt geconfronteerd, is de kennis hierover bij de burger logisch zeer beperkt (al zal men dat niet graag willen toegeven, dus wordt er een hoop onzin uitgekraamd).
    Haal uw kinderen terug voor het te laat is. Ik weet niet in welke leeftijdsperiode ze zich bevinden, maar het is hier levensgevaarlijk voor westerse pubers. Die gaan voor meer dan 50% naar de kl...te vanwege de overmatige aandacht die ze als (¨rijke¨ ) indo krijgen.

Oke, maar buiten dat :
    Heel belangrijk is het kunnen tonen van eigen initiatief en vindingrijk zijn. Ik haal even Ardianto aan
    + een paar flinke ballen. Mis je 1 ingrediënt, vergeet het.
    Mensen die niet gewend zijn voor zichzelf te zorgen en voor zichzelf op te komen, zullen het niet lang vol houden. Afgelopen week vele Nederlanders in den lande ontmoet waarvan ik vooraf al kan zien dat meer dan de helft het hooguit nog een paar jaar uithoudt (en dan bestond ook nog eens meer dan de helft uit in Nederlands-Indie of Indonesie geboren medelanders).

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

Je kunt natuurlijk ook de ballen hebben en een kilootje heroine of zak pillen meenemen op je vlucht naar Indonesie. Als je daarmee Nederland uit komt en Indonesie in komt, heb je vrijwel 100% kans voor behoorlijk lang in Indonesie te 'mogen' verblijven. Voordeel is dat je dan bovendien tussen andere Nederlanders en buitenlanders in Tangerang geplaatst wordt, en je dus geen last hebt van die ellendige Indonesiers die vanalles van je willen. Twee vliegen in 1 klap.

Ho Lee Fuk

ardianto
    Gebruiker
    User icon of ardianto
    spacer line

On 05-09-2010 12:47 Yerun wrote:
    Je kunt natuurlijk ook de ballen hebben en een kilootje heroine of zak pillen meenemen op je vlucht naar Indonesie. Als je daarmee Nederland uit komt en Indonesie in komt, heb je vrijwel 100% kans voor behoorlijk lang in Indonesie te 'mogen' verblijven. Voordeel is dat je dan bovendien tussen andere Nederlanders en buitenlanders in Tangerang geplaatst wordt, en je dus geen last hebt van die ellendige Indonesiers die vanalles van je willen. Twee vliegen in 1 klap.

hahahah...ja da's een goeie, had ik nog niet aan gedacht deze optie.

ardianto
    Gebruiker
    User icon of ardianto
    spacer line

On 03-09-2010 23:13 ardianto wrote:

[quote removed]

Dat kun je vinden als je [url=http://forum.indahnesia.com/search/?key=eigen+bedrijf&in=all&subforum=0&submit=Start+search!]hier klikt [/url]

...of zo

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Yerun

Yerun, het lukte mij niet om er een actieve link van te maken (zie boven). Doe ik iets fout?

salam

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 02-09-2010 18:02 Pancurbatu wrote: Wat zijn voor mij nou de mogelijkheden om daar legaal te gaan wonen en te gaan werken?

Vraagt u zich eerst af wat u het land te bieden hebt als u wilt gaan werken. Hebt u iets te bieden dat in Indonesie nog niet aanwezig is qua kennis of initiatief? Tevens vraagt u zichzelf af of u in een beroepsgroep verkeert waaraan behoefte is. Geeft u eens info over dit laatste, dan kunnen we gericht te werk gaan. Of bent u reeds gepensioneerd?

oyibo
    Medewerker
    User icon of oyibo
    spacer line

Indonesie is niet echt immigratie land. Buiten dat het een 3e wereldland is. Je kunt je afvragen op welke verblijfstitel je hier denkt te verblijven. Maar de eerste vraag is dan, denk je jezelf dan dermate te kunnen aanpassen/integreren dat je echt deel uitmaakt van de Indonesische samenleving? Ken je de samenleving goed genoeg dat je er bewust deel van wilt uitmaken?

En het is niet makkelijk in Indonesie een baan te vinden.

Een workpermit met kitas is zomaar niet verkregen.

It's only kinky the first time.

walterpoupaert
    Gebruiker
    spacer line

Er zijn verschillende mogelijkheden om Indonesia te verblijven. Ik zal het niet hebben over in Indonesia te wwerken, want doorvoor duurt de uitleg te lang

1. Visa on arrival : geldig paspoort + retourticket + 25 USD cash : geen kredietkaarten.
    U kan 30 dagen verblijven ( pas op geen maand ! ).
    Eénmaal, en slechts één kunt u in elk Kantor Imigrasi uw verblijf verlengen voor 30
    dagen; dan moet u eruit.

2. Visa Budaya ( sociaal ) : u vraagt dit aan bij de Indonesche Ambassade : paspoort +
    retour + euro 40 ( weer cash ) ....3 werkdagen
    U moet bij aankomst zo snel mogelijk naar het Kantor Imigrasi van de plaats waar u
    verblijven. Na twee maanden terug naar KI, dan telkens om de maand. Na zes
    maanden moet u eruit.

Opmerking : eruit betekent dat u bijvoorbeeld naar Singapore vliegt, en terug het zelfde doet als vermeld in punt 2. Ticket enkel Singapore 570 000 IDR tot 450 000. Dus ongeveer euro 55 tot 42....Echt niet veel met BATAVIA air. Lion air is er ook maar niet te vertrouwen ! Zo kunt u één jaar vol maken en nog meer.

Bovendien moet ik zeggen dat de kosten van de verlengingen u gaan kosten meebrengen; als ik me goed herinner ongeveer de tegenwaarde van 40 euro.

3. ITAS : Izin Tinggal Terbatas = Toelating om tussen de Grenzen te verblijven.
    De procedure om te huwen is ingewikkeld en kostelijk...Als u wil kan ik het uitleggen,
    want ik deed het !
    U bekomt een verblijfsvergunning voor één jaar en u betaalt 760 000 IDR.
    Om het jaar dient u te verlengen. U kan dit vier jaar doen, het vijfde moet u eruit
    ( samen met uw vrouw ? )

4. Er zijn nog andere mogelijkheden, maar daar moet u aan zoveel voorwaarden voldoen, dat het u uitleggen niet de moeite waard is

NB : als ik over een maand spreek is dat niet 28 of 31 dagen, maar DERTIG.
    Als u langer verblijft krijgt u een boete, waarvan ik de hoogte niet juist ken, maar ze is verschrikkelijk hoog per dag, bovendien loopt u de kans op Deportasi.

087859966478

walterpoupaert
    Gebruiker
    spacer line

Oh, ik vergat te vermelden, maar in de rest van mijn uitleg werd het enigzins duidelijk, dat u voor een ITAS met een Indonesische ( vrouw ) moet huwen. Als u een Nederlandse dame zou zijn, met een man, ja, toch ! In dat geval is de procedure veer minder ingewikkeld....Er is hier nog geen gelijkheid van geslachten.

Bovendien moet ik u vermelden dat er hier zeeeer veel Nederlanders wonen en de meesten ervan voelen zich hier goed. Er is geen haar op hun kop die eraan denkt van naar de Lage Landen terug te keren.

Het leven kost hier ongeveer één zesde van dit in de lage landen !

De meesten zijn gehuwd met een Indonesische vrouw en leven lang en hebben veel kinderen, zoals in de sprookjes. - ja, niet zoveel kindjes : dua anak cukup !

Natuurlijk moet u wel uitkijken een goeie te vinden : vraag raad aan uw landgenoten, die weten van wanten...

Bovendien moet u een gebied vinden waar het klimaat aangenaam is en de mensen óók. Beperk u tot Jawa....Bali zou ik mijden : Bali adalah propinsi utara Australia en is zo duur als Jakarta, ja, toch ?

De beste plaats in Jawa is Malang, het vroegere buitenverblijf van de Nederlanders, die de hitte ontvluchtten van het hete Surabaya tijdens het weekend en er gingen wonen als ze gepensioneerd waren. De bestgestelden trokken naar het in het westen gelegen Kota Batu = de Stad op de Rots, waar het eeuwig lente is en het panorama adembenemend. Batu ligt op 20km van Malang en op 90 van Surabaya. In Malang kunt u allles bekomen zoals in Amsterdam en de geneeskundige voorzieningen zijn er prima !

Meer inlichtingen ? Met plezier : walterpoupaertEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.gmail.com

087859966478

Surya Atmadja
    Gebruiker
    User icon of Surya Atmadja
    spacer line

On 06-09-2010 13:18 walterpoupaert wrote:

3. ITAS : Izin Tinggal Terbatas = Toelating om tussen de Grenzen te verblijven.
    De procedure om te huwen is ingewikkeld en kostelijk...Als u wil kan ik het uitleggen,
    want ik deed het !
    U bekomt een verblijfsvergunning voor één jaar en u betaalt 760 000 IDR.
    Om het jaar dient u te verlengen . U kan dit vier jaar doen, het vijfde moet u eruit
    ( samen met uw vrouw ? )

Dat hoeft niet.
    Menl kan opteren voor permanente verblijfsvergunning , en daarna na de ITAP periode zelf opteren voor de WNI-schap.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 06-09-2010 13:40 walterpoupaert wrote: ....dat u voor een ITAS met een Indonesische ( vrouw ) moet huwen.
    Sorry, klopt niet. het stikt hier van de ongehuwde (meest homosexuele) buitenlanders die wel een Itas hebben.

Bovendien moet ik u vermelden dat er hier zeeeer veel Nederlanders wonen en de meesten ervan voelen zich hier goed. Er is geen haar op hun kop die eraan denkt van naar de Lage Landen terug te keren.
    Nee, de meesten verdwijnen voortijdig al in de kist. Het leven is hier zo goed dat we de laatste jaren al zeker 10 Nederlanders naar hun laatste (voortijdige) graf hebben kunnen dragen; veroorzaakt door een zeer stress-vol leven, slechte gezondheid, overmatig drankgebruik en beperkte medische voorzieningen. Recent heb ik op een korte tour alweer 2 gevallen ontmoet van het overlijden van een Nederlander dat niet had gehoeven als ze dichter bij de goede medische voorzieningen woonden en niet zo'n last hadden van hun integratieproblemen, en dan waren het nog wel indische Nederlanders die vroeger in dit land zijn geboren en opgegroeid.

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 06-09-2010 13:40 walterpoupaert wrote: Natuurlijk moet u wel uitkijken een goeie te vinden : vraag raad aan uw landgenoten, die weten van wanten...
    Dat is wel het laatste wat men moet doen. De meesten weten juist niet van wanten en maken er een zooitje van. Ellende genoeg van die landgenoten.

De procedure om te huwen is ingewikkeld en kostelijk...
    Totaal niet. Dan is u "een poot uitgetrokken". Het koste me een schijntje. Huwen is goedkoop omdat - als men de papieren in orde heeft - het vrijwel niets kost. Tenzij men denkt aan die belachelijke protserige feesten in Volendamse (sorry, Javaanse/Balinese = hetzelfde) klederdracht die miljoenen Rupiah kost ter verheerlijking van het aanzien en de gengsi van de schoonfamilie (maar het lijden van het bruispaar).

walterpoupaert
    Gebruiker
    spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.....Yogha-Bali....Ja, zonder huwelijk kan je ook een ITAS bekomen met een envelop onder de tafel !

Hier in Kota Batu, waar de lente eeuwig is - en ook in Malang - ken ik persoonlijk 21 Nederlanders...Ja, er zijn er enkele bij die last hebben met hun vrouw. ZIJ bezit het huis ( een buitenlander kan dat hier niet bezitten ) en als hun lieve vrouw op een ander gaat, kan hij haar niet buitensmijten. Maar : uitzonderingen.

Hier dicht bij Malang en desnoods Surabaya zijn de medische voorzieningen prima !
    Eergisteren nog kwam een van mijn Nederlandse vrienden terug na een zeer goed gelaagde chirurgische ingreep : hij is nu terug klaar voor de dienst !

Nederlanders lusten graag een pintje, maar er is er geen bij die overdrijft.

Ja, er zitten hier ook twee Duitsers, en die kijken soms heeeel diep in het glas.

087859966478

walterpoupaert
    Gebruiker
    spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.....Yogh-Bali....

Kosten huwelijk.

Twee soorten kosten zijn er : papierwerk en public relations.

Wat het tweede betreft hangt alles af van de schoonfamilie en van uw portemoné. Maar steeds moet er een feest worden gegeven ! Mij kostte het ≈ 500 euro.

Het papierwerk : om te beginnen eist Indonesia dat de beiden van dezelfde godsdienst zijn, wat soms enige problemen geeft, vooral als de dame een Moslima is. Ik diende naar de moskee te gaan en 3 X zeggen : « Tidak ada Tuan, keculi Alah...» en iets over de profeet.. Liefde maakt blind. Ja, dit alles kostte me niks.

Dan komen vertalingskosten, wettigingen van Departmen Hukum, Departmen Luarnegeri, Catatan Sipil, om maar enige te noemen...de tijd en de verplaatsingskosten lopen zeer hoog op. Maar ja, wat doet een verliefde vent al niet ! Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

087859966478

Amed East Bali
    Gebruiker
    User icon of Amed East Bali
    spacer line

On 06-09-2010 13:40 walterpoupaert wrote:

Het leven kost hier ongeveer één zesde van dit in de lage landen !

Nee, naar de Lage Landen gaan ze niet terug maar de leegloop vanaf Bali naar bijv. Tenerife is ingezet. De "oudere jongeren" die leven op een vast inkomen in Euros uit NL trekken het niet meer met de lage wisselkoers naar IDR's, de almaar duurder wordende sterke drank, de prijsverhogingen van de elektra en hun (huur)woning, de kosten voor hun verblijfsvergunning, de onzekerheid over hun ziektekostenverzekering, de 12% inflatie per jaar.

Tenerife / Canarische Eilanden: Gewoon Spanje, lekker in de EU maar wel een speciale, gunstige belastingzone. Geen gezeur met verblijfsvergunning voor Europeanen, minder gedoe met de ziektekostenverzekering, lekker betalen met Euros, fles sterke drank kost E 10 to 12,- per fles, pakje sigaretten E 1,- , accommodatie te over, lekker klimaat, en ga zo maar door.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Surya Atmadja
    Gebruiker
    User icon of Surya Atmadja
    spacer line

On 07-09-2010 07:52 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Tenerife / Canarische Eilanden: Gewoon Spanje, lekker in de EU maar wel een speciale, gunstige belastingzone. Geen gezeur met verblijfsvergunning voor Europeanen, minder gedoe met de ziektekostenverzekering, lekker betalen met Euros, fles sterke drank kost E 10 to 12,- per fles, pakje sigaretten E 1,- , accommodatie te over, lekker klimaat, en ga zo maar door.

Als men op bepaalde zaken niet wil inleveren en wil vasthouden op hun oude manier van leven moet men niet emigreren of bereid moet zijn om de prijs van zijn migratie te betalen.

Als ik mijn oude manier van leven in Indosenia in Nederland wil voortzetten moet ik op zijn minst 3 tot 4 x Ollandse inkomen hebben .
    Omgekeerd , als ik in Indosenia mijn manier van leven in Ollanda ( Jan Modaal ?) wil voortzetten , kan ik niet rondkomen van mijn toekomstige echtpaar AOW + klein bedrijfspensioen.

Ik vraag me af of de "weggevluchte" Medelanders in Sepanjol (Espana) hun manier van leven zoals ze "gewend"zijn in Indonesia kunnen permiteren.
    Een kebon( pengebon), baboe tjutji , supir en een Kijang plus een kleine pierebad .
    Hun jonge kinderen in een internationale sekolah etc.

Moet hij /zij de rol van baboe(tjoetji-sterika-masak) , supir , kebon, katjoeng zelf spelen. Emoticon: Wink

M.a.w alles heeft zijn prijs en relatief.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 07-09-2010 02:50 walterpoupaert wrote:
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.....Yogha-Bali....Ja, zonder huwelijk kan je ook een ITAS bekomen met een envelop onder de tafel !
    Sorry maar een ITAS heeft niets te maken met een huwelijk. Dat is gewoon op wettige gronden verkrijgbaar zonder huwelijk en daar hoef niets voor te worden geschoven.

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 07-09-2010 02:50 walterpoupaert wrote: Ja, er zijn er enkele bij die last hebben met hun vrouw. ZIJ bezit het huis ( een buitenlander kan dat hier niet bezitten ) en als hun lieve vrouw op een ander gaat, kan hij haar niet buitensmijten. Maar : uitzonderingen.
    Vertel dat maar eens op de Nederlandse ambassade waar ze geplaagd worden met al die medelanders die door hun partner worden bedrogen en beroofd. Zeker niet allen maar zeker ook geen uitzondering: denk eerder aan "regel".

Hier dicht bij Malang en desnoods Surabaya zijn de medische voorzieningen prima !
    Dat is juist waar ik recent dus die gevallen van die 2 overleden Nederlanders tegenkwam, in de buurt van Surabaya. En dat vanwege gebrek aan de benodigde medische apparatuur die er wel had moeten zijn...zoals een zuurstoffles voor beademing die leeg bleek te zijn.

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 07-09-2010 03:05 walterpoupaert wrote: Wat het tweede betreft hangt alles af van de schoonfamilie en van uw portemoné. Maar steeds moet er een feest worden gegeven ! Mij kostte het ≈ 500 euro.
    Klopt ook niet. Hangt niet van de schoonfamilie af maar van jezelf. Als men er niet mee accoord gaat, kan de schoonfamilie fluiten. Feest? Geen verplichting, wel een traditie....het is maar hoe je het invult.

Het papierwerk : om te beginnen eist Indonesia dat de beiden van dezelfde godsdienst zijn, wat soms enige problemen geeft, vooral als de dame een Moslima is. Ik diende naar de moskee te gaan en 3 X zeggen : « Tidak ada Tuan, keculi Alah...»
    Wederom vreemde opmerking. Waarom moet u naar de moskee gaan en uw vrouw bijv. niet naar de kerk of tempel? Draai de boel eens om. Wie heeft de broek aan: u of uw vrouw? Ik heb niets met de moskee of kerk te maken gehad. "Tidak ada Tuan samasekali, jadi tidak ada Allah".

paulana
    Gebruiker
    spacer line

Op 07-09-2010 07:52 schreef Amed East Bali:

[quote verwijderd]

Nee, naar de Lage Landen gaan ze niet terug maar de leegloop vanaf Bali naar bijv. Tenerife is ingezet. De "oudere jongeren" die leven op een vast inkomen in Euros uit NL trekken het niet meer met de lage wisselkoers naar IDRs, de almaar duurder wordende sterke drank, de prijsverhogingen van de elektra en hun (huur)woning, de kosten voor hun verblijfsvergunning, de onzekerheid over hun ziektekostenverzekering, de 12% inflatie per jaar.

Tenerife is idd een prachtig eiland, heb er familie in Buena Viste Del Norte, maar verkijk je niet op de ziektekosten ed. er moesten veel pensionados terug naar NL.
    diegene waarover je schrijft Amed, kwamen die hier alleen om de goedkope alcoholische drankjes en sigis? Nu het wat duurder is gaan ze weg, maw als Tenerife
    in crisis komt, zoals bv. Griekenland, zoeken ze weer goedkoop, en verhuizen?
    India-Goa moet de kroon spannen wat goedkoopte aangaat, een tip misschien?
    Hongarije-Bulgarije is ook niet duur, maar het klimaat zal tegenvallen Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

paulana
    Gebruiker
    spacer line

Wij leven ook van een vast inkomen, maar hebben geen huur-pachtverhoging, dat is hier ook niet gebruikelijk, je moet het wel in een contract met de voorwaarden opstellen
    en je moet het ook weten, eenmaal de pachtprijs vastgesteld, blijft dat zo, evenzo de afdrage aan de Desa, ieder jaar gelijk bedrag, wil je wat geven kan dat natuurlijk altijd.
    Electra ja dat is duurder geworden, wij denken aan zonnepanelen, kosten kitas is gelijk gebleven, wekelijkse boodschappen duurder maar dat is overal zo, ook Turkije wat eens het Walhalla was, is dat niet meer, en vergis je niet in Tenerife, als je daar heen gaat, alleen omdat sterke drank en cigaretten daar goedkoper (nog)zijn,en de andere voorwaarden niet weet of aan de kant zet...moet je wel weten waar op tenerife je moet zijn ! Zeker niet in een Hollandse enclave, dom zijn de bewoners van Tenerife niet. Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

94,108,037 pageviews Een website van indahnesia.com