Cursus Bahasa Indonesia

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
85 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Jepat
Gebruiker
User icon of Jepat
spacer line

Wie kan mij helpen aan een cursus(boek) Bahasa Indonesia?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

1 topic gesloten.

Oyibo kocht op Singapore Shangi Airport diverse CD's , Bahasa- Nederlands.
Erg leuk trouwens, die duw je in de computer en het werkt.

Jeroen heeft een site,
http://kamus-online.com/

Heb je in ieder geval de woorden.

Succes !

It's only kinky the first time.

cabrio
Gebruiker
spacer line

Ik heb er eentje gekocht in Bali, wel Engels-Bahasa Indonesia.
Gramedia had niet veel, ik heb de mijne gekocht in de boekenwinkel in de Carrefour (kan nu even niet op de naam van die winkel komen).

danil
Gebruiker
User icon of danil
spacer line

ik heb via talendomein de beginnerscursus aangeschaft voor 35 euro

ik heb er zelf niet veel aan gehad.......wist het meeste al....maar voor de beginner is het wel leuk....

er zijn 9 rubrieken

onder andere:
-tellen
-klok kijken
-eten
-lichaam
-eerste woordjes
-uitdrukkingen
enzovoorts

bij ieder onderdeel kun je een kwisje doen, makkelijk of moeilijk, tevens kun je je uitspraak oefenen door op te nemen en weer af te spelen en vergelijken met hoe het moet.....

Emoticon: Bye bye

ik heb hem nu aan mijn broertje uitgeleend.....

over een tijdje wil ik hem wel voor de helft van de nieuwprijs verkopen.....
Emoticon: Devil

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Ik heb heel veel geleerd bij Barbara Zuidema, zij geeft fijne cursus in kleine groep bij haar thuis in Amsterdam. Ik heb 1 en 2 gedaan, was 2 x 5 lessen van 2,5 uur. Kan er redelijk goed mee uit de voeten. Tot welk niveau je bij haar terecht kan weet ik niet.
Ze heeft een website, maar die moet je even googelen.

Morgen ga ik me inschrijven bij de Volksuniversiteit en hoor daar of ik niveau 1 of 2 kan doen. De cursusboeken die ze gebruiken zijn inderdaad Selamat datang 1 en 2. Volgens mij kun je daar ook een zelfstudie van maken als ik elders op internet hierover goed gelezen heb.

Succes!!

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Gratis kijk hier goed voor beginners....wel is de cursus in het engels...

http://www.learningindonesian.(...)ndonesian-greetings/

Pikiran
Gebruiker
spacer line

cursus van Rosetta Stone vind ik zelf goed.

CarolaH
Gebruiker
User icon of CarolaH
spacer line

Ben het eens met Ibusas. Ik ben ook bij Barbara geweest en heb er veel aan gehad toen ik in Indonesie ging wonen. Haar website: :http://www.cursusindonesisch.nl/Locatie.htm

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Als je een apple iphone/ipod/ipad hebt, kan je via itunes gratis Emoticon: Party! een cursus van 48 lessen downloaden.

DannyUPH
Gebruiker
spacer line

De gratis cursussen zijn allemaal wel leuk, maar vaak wordt er weinig aandacht besteed aan de grammatica. Persoonlijk adviseer ik selamat datang 1 en 2 te gebruiken aangezien deze veel grammatica onderdelen bevat. Deze twee boeken zijn bij elke donner boekhandel te koop en online te bestellen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-08-2010 23:38 ibusas wrote:
Ik heb 1 en 2 gedaan, was 2 x 5 lessen van 2,5 uur. Kan er redelijk goed mee uit de voeten. Tot welk niveau je bij haar terecht kan weet ik niet.

10 of 20 lessen is n.m.m een korte basis om kennis te maken met een taal.

Daarna moet men echt de grammatica leren (eerst lagere school niveau) , veel (kinder)boeken lezen (de formele kant) , daarna kranten lezen voor de praktijk en gesprekken voeren met native speaker die op zijn minst de SMA hadden gevolgd.
Anders blijf men steken in mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en heel zwak in schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Dat merk ik bij mijzelf, bij de Bahasa Belanda.
Mijn basis was 2 maanden cursus intern bij Foreign Student Service in Nederland, voldoende om college's te volgen.Tentamen af te leggen etc.
Leerde ook wat de Nederlandse cultuur is .

In Indonesia zelf had ik een beetje basis Nederlands gehad (I.E.V school Djakarta ), mijn kinderboeken was D.D , Kuifje , Suske Wiske etc.
Een andere factor is of je gevoel hebt voor vreemde talen , ik heb het niet ondanks de mogelijkheden in Indonesia en in Nederland .
Mijn ouders waren bevoegde leraren die ook Nederlandse taal geven op staasscholen.
En ik kan nog steeds geen fatsoenlijk ABN schreiven Emoticon: Wink
Payah dese.

bisa dicek of makemyday .

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

NHA tel.077-306 70 00, is een soort NTI maar dan m.i. voordeliger, en zij hadden een jaar geleden een aanbieding voor de IndonesiŽ-voor Beginners cursus ('helft van de prijs' Ī 400,-). Prima cursus materiaal. Emoticon: Yes!

Your attitude determines your altitude

danil
Gebruiker
User icon of danil
spacer line

On 29-08-2010 07:55 willemgeheim wrote:

wie kent een site waar iemand uit indonesie gratis online cursus nederlands kan volgen....(persoon kent geen engels)

dus Indonesich-Nederlands

met vr. groet
Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

cabrio
Gebruiker
spacer line

Op 27-08-2010 23:38 schreef ibusas:
Ik heb heel veel geleerd bij Barbara Zuidema, .........

Ik zou maar wat graag bij haar cursus volgen, maar om daar nu telkens zo'n 200km heen en ook nog eens 200km terug te rijden..... :-(

cabrio
Gebruiker
spacer line

Op 29-08-2010 07:55 schreef willemgeheim:

Heb ik ook gedeeltelijk gedaan, maar ik heb er nooit de pdf's van ontvangen, ondanks dat ik met hen gemaild heb.
Ze zijn niet slecht, maar voor als ik niets op papier heb, dan lukt het moeilijk (ik heb een fotografisch geheugen en dat helpt mij enorm bij het aanleren van talen).

cabrio
Gebruiker
spacer line

Op 30-08-2010 22:08 schreef danil:

[quote verwijderd]

wie kent een site waar iemand uit indonesie gratis online cursus nederlands kan volgen....(persoon kent geen engels)
dus Indonesich-Nederlands
met vr. groet
Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Die info zou ik ook graag krijgen, ben ik ook naar op zoek.

mvdbrk
Gebruiker
spacer line

Zelf ben ik al twee jaar bezig met een cursus op de volksuniversiteit Arnhem. Leuk maar wel wat ongestructureerd. De hierboven gebruikte boeken gebruiken ze niet. Ik heb wel aardig wat structuur en andere/duidelijkere uitleg opgepikt van onderstaande site.

http://www.salindo.com/bahasa/(...)erwerpen/sitemap.htm

Marco

Jepat
Gebruiker
User icon of Jepat
spacer line

Op 27-08-2010 14:36 schreef oyibo:
1 topic gesloten.

Oyibo kocht op Singapore Shangi Airport diverse CDs , Bahasa- Nederlands.
Erg leuk trouwens, die duw je in de computer en het werkt.

Jeroen heeft een site,
http://kamus-online.com/

Heb je in ieder geval de woorden.

Succes !

Ok dankjewel.

Jepat
Gebruiker
User icon of Jepat
spacer line

Op 27-08-2010 23:38 schreef ibusas:
Ik heb heel veel geleerd bij Barbara Zuidema, zij geeft fijne cursus in kleine groep bij haar thuis in Amsterdam. Ik heb 1 en 2 gedaan, was 2 x 5 lessen van 2,5 uur. Kan er redelijk goed mee uit de voeten. Tot welk niveau je bij haar terecht kan weet ik niet.
Ze heeft een website, maar die moet je even googelen.

Morgen ga ik me inschrijven bij de Volksuniversiteit en hoor daar of ik niveau 1 of 2 kan doen. De cursusboeken die ze gebruiken zijn inderdaad Selamat datang 1 en 2. Volgens mij kun je daar ook een zelfstudie van maken als ik elders op internet hierover goed gelezen heb.

Succes!!

Ok,
zelf heb ik niveau 1 en 2 gedaan op de volksuniversiteit.

Jepat
Gebruiker
User icon of Jepat
spacer line

Op 29-08-2010 22:38 schreef ojla240:
Als je een apple iphone/ipod/ipad hebt, kan je via itunes gratis Emoticon: Party! een cursus van 48 lessen downloaden.

Ok bedankt voor deze tip!

Jepat
Gebruiker
User icon of Jepat
spacer line

Op 31-08-2010 20:16 schreef mvdbrk:
Zelf ben ik al twee jaar bezig met een cursus op de volksuniversiteit Arnhem. Leuk maar wel wat ongestructureerd. De hierboven gebruikte boeken gebruiken ze niet. Ik heb wel aardig wat structuur en andere/duidelijkere uitleg opgepikt van onderstaande site.

http://www.salindo.com/bahasa/(...)erwerpen/sitemap.htm

Marco

Oh, dan heb je zeker ook les van Pak Ron.
Ron Ling gebruikt idd allemaal bij elkaar gekopiŽerd materiaal.
Maar omdat het Ron is mag dit, vind ik.

walterpoupaert
Gebruiker
spacer line

ik heb altijd een woordenboekje bij me : van Dale : Mini-woordenboek Indonesisch-Nederlands & Nederlands-Indonesisch. Bij toeval zag ik het, juist voor mijn vertrek, in een boekhandel. U kan niet geloven hoeveel het me helpt !

Eťn opmerking : woorden in het Indonesisch schijnen kilometers lang te zijn en onmogelijk te memoriseren - zoals ze in het boekje voorkomen. Maar dit is eigenlijk geen probleem ! Zoek de wortel van het woord en dan kunt u met voor- en achtervoegsels er aan toe te voegen heel wat zeggen.

Voorbeeld : mengambinghitamkan

Meng maakt van een naamwoord een werkwoord
De wortel is : kambing = bok
maar als het naamwoord met een K begint valt deze letter weg
Hitam = zwart
Kan maakt het werkwoord overgangkelijk

Dus : tot zondebok maken ( in het Nederlands moet zondebok nu niet met een N ? )

Ander voorbeeld : Merokok

Me maakt het naamwoord een werkwoord
Rokok = sigaret ( Ja, komt uit het Nederlands )

Dus Merokok = roken. ( een eind K wordt niet uitgeproken, tenzij voor een klinker )

Bovendien kan ik zeggen dat ongeveer 10 000 woorden uit het Nederlands stammen, ja, veel van Latijnse oorsprong, zoals KANTOR IMIGRASI , EN Griekse Zoals POLISI.

Maar veel, waarmee uw voorouders met zijn afgekomen, zoals pispot, handuk, spanduk, persneling, ban, keju ( ja, kaas, hoor ! ), kol, buncis ( spreek altijd de C uit als TSJ - zoals in maaTJe - uw lekker visje, ja !, sop, satť, sosis, selada, terigu ( tarwe ), tomat enz...

087859966478

walterpoupaert
Gebruiker
spacer line

Verder nog : een boek dat me toeliet op ťťn jaar tijd vloeiend Indonesische te spreken :

BAHASA INDONESIA ( INTRODUCTION TO INDONESIAN LANGUAGE AND CULTURE.

Yohanni Johns ISBN 0-945971-56-7 ....TUTTLE PUBLISHING USA...www.tuttlepublishing.com....infoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.tuttlepublishing.com Het heeft me euro 22.48 gekost.

Het boek vertelt u geheimen die de Indonesiers over hun eigen taal zelfs niet kennen !

Bovendien is de grammatica van de taal uiterst gemakkelijk.
Bijwoorden doen al het werk, waarvoor wij vervoegingen hebben.

Ik ben aan het eten : saya sedang makan
Ik eet kool = saya makan kol
Ik at : saya telat makan
Ik heb gegeten : saya sudah makan
Ik ben nog aan het eten : saya masih makan
Ik zal eten : saya akan makan ≈ saya mau makan ≈ saya ingin makan

En iets moeilijker :

Ik ben aan het eten geweest : saya sudah sedang makan

Enz...

087859966478

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 06-09-2010 14:42 walterpoupaert wrote: [BR

Het boek vertelt u geheimen die de Indonesiers over hun eigen taal zelfs niet kennen !

Bovendien is de grammatica van de taal uiterst gemakkelijk.

Ik ben aan het eten geweest : saya sudah sedang makan

Enz...

Adoeh , ik word minder dese .
(minder= krijg minderwaardigheidscomplexen).

Sudah sedang makan ?
Lho hoe ken ?
Is het niet contradictio in ter-hoepeldepoep ?
Bingung dese ?

En hoe met saya telat makan , Ik at is toh OVT ?
Ik zou zeggen , saya telat(terlambat) makan.
Voorbeeld : normaal ga ik omstreeks 13.00 lunchen.
Maar door omstandigheden kon ik pas 14.00 uur eten.
Dus terlambat, te La(at) gegeten.

bisa dicek of makemyday .

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Dit is een aanrader dit lesboek:
Slelamat datang, deel 1 en 2
ISBN 9788972654168 en ISBN 978897265144
Van Stockum in Den Haag heeft een enorm grote Indonesische collectie, ook one line te bestellen.
Nou Walter, ik vind het BI niet makkelijk, vooral de adat en de verschillende aanspreekvormen, daar moet je rekening mee houden.
Om Sid, hoe spreek ik een ouder iemand aan, die ouder is dan ik?
Mbak,pak,ibu? kaka
Best ingewikkeld, maar ik wil de beleefdheidsvormen leren.
Groetjes van Merapi/Wilma

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,759,940 pageviews Een website van indahnesia.com