oude gsm telefoons meenemen naar bali

Subforum Bali, het godeneiland 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
janp013
Gebruiker
spacer line

Beste forum-leden,

In okt. vertrek ik naar Bali.
Ik heb nog een aantal oude, maar goed werkende telefoontjes liggen. Nou heb ik het plan opgepakt om deze mee te nemen om, mogelijk, daar de plaatselijke bevolking mee blij te maken. Uiteraard zijn de sim-kaarten uit deze telefoons verwijderd.
Kan iemand mij vertellen of ik hier goed aan doe of dat deze toestellen daar niet of misschien niet bruikbaar zijn?
ik zelf heb hier geen idee over, maar kan me voorstellen dat een gratis telefoon een welkom geschenk is.
Graag jullie reacties

vr gr
JP

LIEFDE IS BLIND, LINGERIE IS BRAILLE

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Als er een SIM-lock opzit, zijn ze onbruikbaar (hoewel een handig iemand deze lock zo kan verwijderen). Echter, een mobiele telefoon is een statussymbool in Indonesie en inmiddels behoort het tot de 1e levensbehoeften ( sembako = sembilan bahan pokok dat dus is uitgebreid tot sebako = sepuluh bahan pokok ). Men zal alleen de allernieuwste modellen accepteren want in Indonesie (en zeker op het materialistische Bali) tel je pas mee als je het allernieuwste model HP (= handphone ) hebt. De enige mensen die je met oude modellen ziet lopen, zijn de buitenlanders.
Hoewel goed bedoeld, zie ik het nut er niet van in (buiten het feit dat de douane je zeker kan pakken daarop).

simpati
Gebruiker
spacer line

maar kan me voorstellen dat een gratis telefoon een welkom geschenk is
Ik kan me voorstellen dat je meteen een goede beurt maakt bij de Balinees!

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Zoals met alle geschenken / aardigheidjes / dingetjes die door goedbedoelende Westerlingen meegebracht worden naar Bali om aan de Balinezen te geven, zal zo'n oud model hp glimlachend en "dankjewel" zeggend aangenomen worden, misschien nog met de vraag erbij "waar is de originele verpakking". Zodra de Westerling zich omgekeerd heeft, proberen ze het kado te verpatsen in een of andere warung of toko voor wat contant geld, want da's toch een stuk lekkerder.

If you have nothing to loose, you can risk everything

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

. Men zal alleen de allernieuwste modellen accepteren want in Indonesie (en zeker op het materialistische Bali) tel je pas mee als je het allernieuwste model HP (= handphone ) hebt. De enige mensen die je met oude modellen ziet lopen, zijn de buitenlanders.

En zo is het maar net ! Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Ik zie in mijn omgeving alleen kinderen rondlopen met oude GSM's
De volwassenen hebben minstens een Blackberry.

Wat Amed zegt daar kan ik me dus helemaal bij aansluiten.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Men lacht al meesmuilend als ik mijn Nokia 5130 tevoorschijn haal (nml. een model van een jaar geleden). Zelfs de becak-rijders hebben nieuwere modellen.
Goed bedoeld janp013 maar beter niet doen. Je kan er bij de douane nog de grootste last mee krijgen als je meer dan 2 mobieltjes bij je hebt.

cabrio
Gebruiker
spacer line

Dat van problemen bij de douane is wat overdreven hoor, ik heb zelfs steeds en altijd 4 gsm-toestellen bij me en ben daar nog nooit over aangesproken hoor.
Mocht je er nu echt een hele hoop meenemen, dat zou wat anders zijn, maar zelfs de douane ziet dat het oude toestellen zijn. ;-)
Maar zoals eerder geschreven zou ik ze maar thuis laten, ik denk niet dat je er veel mensen een plezier mee doet.

made.
Gebruiker
spacer line

http://ww.anak-asuh.nl/mobielvoorkind.htm
lijkt me een mooi doel als je iets met je oude mobieltjes wil doen..

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-08-2010 00:01 cabrio wrote:
Dat van problemen bij de douane is wat overdreven hoor, ik heb zelfs steeds en altijd 4 gsm-toestellen bij me en ben daar nog nooit over aangesproken hoor.

De ervaring van 1 individu geldt nog niet voor alle anderen. Tegenover u staan er velen die hun surplus aan mobieltjes hebben moeten afgeven.

Maar het idee van Made. lijkt me een goed alternatief (alleen link-fout, moet zijn: http://www.anak-asuh.nl/mobiel%20voor%20kind.htm )

janp013
Gebruiker
spacer line

Wat maakt het nou uit wat een balinees eventueel met mijn oude mobieltje zou doen.
Als hij dit eventueel wil verkopen dan vind ik dat prima.
Als hij meent er kleingeld van te moeten maken dan mag hij dat van mij.
Hij hoeft toch zeker geen toestemming te vragen aan mij !!!!!!

Mogelijk kan hij de centen dan beter gebruiken in plaats van deze te besteden aan telefoontjes.
Misschien geeft hij zijn kinderen te eten, wordt er een keertje lekker zat van, of geeft een cadeautje aan zijn vrouw.
In ieder geval heeft mijn mobieltje dan een goede bestemming gevonden.

groetjes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

paulana
Gebruiker
spacer line

Nou nou JP, schiet jij even uit je sloffies, maar je hebt gelijk JP, neem er voor mij ook een mee? kan ik een cadeautje voor Ts. kopen!!!!! Emoticon: Party!

groetjes Emoticon: Party!

Om Swastiastu

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zeg dat wel, meneer schiet uit zijn slof. Vraagt feitelijk alleen maar om een positieve bevestiging van hoe gul en goedgeefs hij is (schuldcomplex afkopen) en wordt vervolgens boos als men met de realiteit komt opdraven.

Wat maakt het nou uit wat een balinees eventueel met mijn oude mobieltje zou doen.

Dus een bedelcltuur kweken?! Wees maar trots. Doe niet zo gruwelijk Hollands eigenwijs maar volg de zeer goede raad van Made.

janp013
Gebruiker
spacer line

Nee Meneer Yogya-Bali,

Ik heb absoluut geen schuldgevoelens.
Ik probeer ( nadruk op probeer) iets voor mijn medemens te doen.
Een medemens die ik als MENS beschouw !!!!! Ik beschouw de Balinezen als mensen die proberen een goed en bestaanbaar leven op te bouwen. Ook met de kleine middelen die zij al dan niet bezitten. Als ik hen daarbij een beetje kan helpen dan heb ik daar een goed gevoel over.

Misschien is het ook wel wat voor u om daar eens goed over na te denken ?
Niet met woorden iets doen, maar werkelijk eens de handen uit de mouwen steken!
Aals we het dan over schuldcomplex hebben....................................Kijk eens naar jezelf !!!

En de groeten he ...............

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-08-2010 16:29 janp013 wrote: Misschien is het ook wel wat voor u om daar eens goed over na te denken ?
Niet met woorden iets doen, maar werkelijk eens de handen uit de mouwen steken!
Aals we het dan over schuldcomplex hebben...

Sorry, ik steek al 15 jaar in dit land mijn handen uit.....maar sla mezelf niet op de borst. Ik heb zeker geen schuldcomplex, niet nodig. Ik doe gewoon mijn werk, that's it. Ik speel ook geen Sinterklaas ter bevrediging van mijn eigen ego.
Salam.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

In het kort samengevat zijn er een aantal NL-trekjes (dat kan per persoon verschillen)
die vaak leiden tot "problemen":

- egocentrisch
- zuinig
-(as)sociaal
- eigenwijs
- kritisch

Er zijn er meer maar deze trekjes "kenmerken" de NL in Indonesie.
Daar is niks mis mee dat zijn menselijke trekjes alleen als het woordje TE
er bij komt dan kan het echt een probleem (cultuurshock) worden of een persoonlijkheidsstoornis, maar ja daar hebben we weer therapeuten voor die mensen moeten ook hun brood verdienen Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

En dan zijn er ook nog mensen die dat TE gewoon normaal vinden, zo ben ik gewoon.

Nog even ter toelichting:

Ik bedoel niet niet persoonlijk naar wie dan ook, dus voel je aub niet persoonlijk aangesproken, het is puur een constatering.

Ik ben TE kritisch Emoticon: Party!

paulana
Gebruiker
spacer line

Sabar2 ik vind het moeilijk worden: leg mij nou eens uit wat (as)sociaal is alsjeblieft?, met die andere woorden kan ik wel wat bv eigenwijs (ben ik) vandaar mijn vraag Emoticon: Party!

Om Swastiastu

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 23-08-2010 19:00 paulana wrote:
Sabar2 ik vind het moeilijk worden: leg mij nou eens uit wat (as)sociaal is alsjeblieft?, met die andere woorden kan ik wel wat bv eigenwijs (ben ik) vandaar mijn vraag Emoticon: Party!

Is niet zo moeilijk;

er zijn 2 versies:

sociaal
asociaal

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

On 23-08-2010 14:44 janp013 wrote:
Als hij meent er kleingeld van te moeten maken dan mag hij dat van mij.
Hij hoeft toch zeker geen toestemming te vragen aan mij !!!!!!

Mogelijk kan hij de centen dan beter gebruiken in plaats van deze te besteden aan telefoontjes.
Misschien geeft hij zijn kinderen te eten, wordt er een keertje lekker zat van, of geeft een cadeautje aan zijn vrouw.
In ieder geval heeft mijn mobieltje dan een goede bestemming gevonden.

groetjes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Janp013, ik moest toch even lachen om het idee. Hoewel je bedoelingen goed en nobel zijn, weet ook ik uit ervaring dat de Indonesische mens niet altijd tevreden is met een kado. In sommige gevallen is het beter om niets te geven dan een ongewenst kado, dat heb ik aan de levende lijve mogen ervaren. In IndonesiŽ heeft namelijk iedere zwerver een Blackberry of iPhone. Ook al betekent dat dat ze dan een maand lang afval moeten eten, de eerste levensbehoefte is een dure telefoon. Daarna komt eten. Ik zou ze proberen te slijten in Nederland en het geld aan een goed doel geven, waarschijnlijk brengt dat meer op dan wanneer ze lokaal verkocht worden.

From Dayeuhkolot with love

paulana
Gebruiker
spacer line

Hallo Sabar2, ik heb altijd gedacht, maar dat heb ik dan kennelijk fout, dat het woord
a-sociaal is, met 1 S,. OK nooit te oud om te leren!!

Groetjes

Om Swastiastu

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 22-08-2010 12:27 Yogya-Bali wrote:
. De enige mensen die je met oude modellen ziet lopen, zijn de buitenlanders.
Hoewel goed bedoeld, zie ik het nut er niet van in (buiten het feit dat de douane je zeker kan pakken daarop).

Tante Yo , het is ook waar.
Weet nog dat ik 4 jr geleden in Yogya Mall ( Malioboro) mijn foto' s wil wassen /drukken(cuci dan cetak poto) . Heb mijn oude fuji (analoog ? - maar wel met telelensje) meegenomen .
Aduh , kreeg ik komentaar , wah Pak , kok bukan digital.

Kan ik niks er aan doen omdat ik gaptek (gagap teknik) ben .
Toen ik de volgende dag mijn poto ophaald , kom ik toch mijn digitale tustel , plus andere mini digitale camera' s (spesial suruh beli di USA ) showen.
Koop sommige spullen in Amriki , scheelt soms tot 40 % .
Hoor je die genduks die gisteren nog giegelden over die Om turis omdat hij met oude tustel rondliep.
Lho , itu kan kan si Om yg kemarin ? .
dat is toch die Menir van gisteren ?

Ook lachen ze mij stiekem uit als ik mijn oude model Hape per ongeluk laat zien.
Je weet wel van die aanbiedingen van 20 eurie met 15 eurie bel tegoed.
Eerlijk gezegd kan ik ook die Blek Merie type toestellen niet gebruiken , te veel knopjes . Emoticon: Shiny
Saya gaptek Om.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk dat er toch echt nog wel mensen zijn die blij zijn met gebruikte gsm's. Ik zie in Indonesie echt niet iedereen met het laatste model rondlopen. Bovendien zijn zijn onze " oude" en afgedankte toestellen vaak helemaal nog niet zo oud omdat we zelf iets nieuws willen hebben. Ik heb er ook al heel wat meegenomen en die zijn allemaal goed terechtgekomen. Verder zie ik in bijna alle winkels in Indonesia wel een voorraadje gebruikte toestellen liggen, er is blijkbaar wel vraag naar.
Ik heb nooit problemen bij de douane gehad (en idd dat betekent niet dat ze er niet zijn) maar ik heb dan ook nog nooit mijn bagage open hoeven te maken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 23-08-2010 22:33 monyet wrote:

[quote removed]

. In IndonesiŽ heeft namelijk iedere zwerver een Blackberry of iPhone. Ook al betekent dat dat ze dan een maand lang afval moeten eten, de eerste levensbehoefte is een dure telefoon. Daarna komt eten.

Wat kan dese Menir lekker overdrijven .

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Janp013 .

Wat je wel kan doen is jou "oude HP" geven aan oudere mensen die geen geld hebben om dat zelf te kopen .
Ze zullen wel dankbaar zijn . Emoticon: Yes!
Laat je niet beinvloeden .

bisa dicek of makemyday .

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Ik neem altijd kraaltjes mee voor de inboorlingen. En spiegeltjes natuurlijk.

MAD

simpati
Gebruiker
spacer line

Welkom Pak Pupyes,
Ik ben benieuwd of je middernacht haalt op dit forum zonder ruzie en/of verwijdering.
Salam,
Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,678,353 pageviews Een website van indahnesia.com