|
|
|
|
|
|
Wanneer ik in NL ben bezoek ik graag de diverse Pasar Malams.
Een leuke ontmoetingsplaats voor veel bekenden, even bijpraten en meer van dat gedoe. Ook de roddels vanuit Indonesie naar NL (en vice versa) worden daar uitgewisseld en soms komen ook mensen met hun vragen bij je aankloppen.
Vandaag was ik in Tilburg en kwam er iemand bij me met een vraag waar ik niet direct antwoord op kon geven ik vertelde hem van dit forum maar hij is niet zo'n internetfiguur, daarom dat ik het balletje maar even opgooi voor hem, wellicht dat er hier mensen zijn die iets meer weten hierover.
Een NL man heeft een relatie met een IND vrouw.
Ze trouwen in NL (voor de wet, zonder huwelijkse voorwaarden) ze trouwen in IND
(voor de famile en de kerk; zonder huwelijkse voorwaarden)
Alles is netjes geregistreerd in zowel NL als IND.
De vrouw verhuisd naar NL en verblijft hier al zo'n 10 jaar, heeft nog steed IND paspoort.
Hun plan was naar IND te emigreren wanneer de man pensioen krijgt, over ca. 5 jaar.
De vrouw heeft een woning op haar naam in IND, haar zuster woont met de kinderen in dat huis en inmiddels is de woning al flink verbouwd en uiteraard is de "omgeving"
jaloers en er wordt flink geroddeld.
Ieder jaar verblijven beiden 3-4 weken in IND in dat huis.
Nu schijnt iemand in de buurt problemen te maken over de verbouwing, want het wordt schijnbaar "te groot". Nu gaat het verhaal dat de vrouw de woning niet meer in bezit mag hebben en dat de hele verbouwing dus illegaal is uitgevoerd.
De vrouw had de woning al ca. 5 jaar voor haar trouwen in bezit en er is niks veranderd op de eigendomspapieren, alles staat nog steeds alleen op haar naam.
Maar er wordt nu gezegd dat omdat zij in gemeenschap van goederen is getrouwd met een NL zij haar eigendomsrecht heeft verloren.
a) Is dit waar ? Wat gebeurd er dan met de woning ?
b) Gelden in haar geval oudere wetten of geldt de huidige wet in IND.
c) Wat kan/moet zij doen ?
|
|
Selamat dari Solo
|
|
|
|
On 21-08-2010 22:23 sabar2 wrote:
Ze trouwen in NL (voor de wet, zonder huwelijkse voorwaarden) ze trouwen in IND
(voor de famile en de kerk; zonder huwelijkse voorwaarden)
Alles is netjes geregistreerd in zowel NL (I.A) als IND.(I.B)
De vrouw verhuisd naar NL en verblijft hier al zo'n 10 jaar, heeft nog steed IND paspoort.
Hun plan was naar IND te emigreren wanneer de man pensioen krijgt, over ca. 5 jaar.
De vrouw heeft een woning op haar naam in IND (II.), haar zuster woont met de kinderen in dat huis en inmiddels is de woning al flink verbouwd en uiteraard is de "omgeving"
Nu schijnt iemand in de buurt problemen te maken over de verbouwing, want het wordt schijnbaar "te groot" (III).
Nu gaat het verhaal dat de vrouw de woning niet meer in bezit mag hebben (III.A) en dat de hele verbouwing dus illegaal is uitgevoerd.(III.B)
De vrouw had de woning al ca. 5 jaar voor haar trouwen in bezit en er is niks veranderd op de eigendomspapieren, alles staat nog steeds alleen op haar naam.( IV.A)
Maar er wordt nu gezegd dat omdat zij in gemeenschap van goederen is getrouwd met een NL zij haar eigendomsrecht heeft verloren.( IV .B)
|
Ya het is waar , tenminste als de Indonesische wet gehandhaaft wordt]
Er zijn 2 wetten die van toepassing zijn , de Nederlandse en de Indonesische.
Zie Undang2 Perkawinan Campuran) .
V.w.b Indonesische wetten , ze kan pas " problemen" krijgen zodra men daar tot de ontdekking komen dat bepaalde wetten werd overtreden.
Eerst de betreffende Undang Undang Perkawinan Campuran, Agraria etc effe doorlezen.
Ga niet advies vragen bij Nederlandse advocaten die geen kennis hebben van Indonesischewetten en.
Juridisch advies vragen in Indonesia en zeker omdat ze daar toegang hebben tot de balie .
Komentaar m.b.t
I.A is rechtsgeldig in Nederland . Als het daarna ingeschreven wordt in Indonesia na terug te zijn ( overgangsperiode) dan kan het rechtsgeldig gemaakt worden in Indonesia.
Aan de andere kant schreef je dat het ook AL geregistreerd werd in Indonesia (I.B).
I.B is voor mij onduidelijk , is het officieel volgens geloof ( kerk en familie) en daarna naar de CaPil ?
Zo ya , dan is het ook officieel in Indonesia.*** .
II . Na 1 jaar in gemeenschap van goederen getrouwd te zijn vervalt de helft van haar eigendom aan haar WNA echtgenoot.
Hier overtreedt men de U.U. Pokok Agraria als er niets geregeld werd..
III. Is het te groot of is het niet ? Waarschijnlijk te groot .
III.A Das kloft ( zie UU Pokok Agraria) .
IIIB. De verbouwing is illegaal omdat het niet volgens bestaande regels wordt uitgevoerd ( I.M.B bijvoorbeeld) .
Daar hebben ze ook wetten , niet zo strikt toegepast zoals in Ollanda waar men door een verschil van 15 cm te hoge gebouw de verbouwing afgekeurd werd.
IV A./B UU Pokok Agraria dan Perkawinan Campuran.
Alles is na te lezen bij de beteffende U.U.
Voor jurisprudentie , ga naar een Indonesische advokaat.
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
als de vrouw officiel I.M.B.heeft voor haar huis dan kan het geen kwaad .en tevens heeft zij ook nog steeds haar indonesiese pasport, akte juell beli of certificaat nog op haar naam staan
kan dat nooit veranderd worden,het kan nooit verkocht worden , zonder haar toesteming
|
|
|
|
On 22-08-2010 07:19 Surya Atmadja wrote: [quote removed]
Ya het is waar , tenminste als de Indonesische wet gehandhaaft wordt]
Er zijn 2 wetten die van toepassing zijn , de Nederlandse en de Indonesische.
Zie Undang2 Perkawinan Campuran) .
V.w.b Indonesische wetten , ze kan pas " problemen" krijgen zodra men daar tot de ontdekking komen dat bepaalde wetten werd overtreden.
II . Na 1 jaar in gemeenschap van goederen getrouwd te zijn vervalt de helft van haar eigendom aan haar WNA echtgenoot.
Hier overtreedt men de U.U. Pokok Agraria als er niets geregeld werd..
Voor jurisprudentie , ga naar een Indonesische advokaat.
|
Wat voor "problemen" kunnen zij krijgen ??
Ik begrijp dat de bouw van een "verdieping" tot jaloezie leidde bij "buren" daar heeft men nu vanaf gezien.
Een "raar" idee wat men nu heeft is gaan scheiden en dan opnieuw trouwen met huwelijkse voorwaarden..... kan dat in Indonesie ? Scheiden en weer trouwen met dezelfde partner ?
|
|
Selamat dari Solo
|
|
|
|
On 22-08-2010 09:26 jessie wrote: als de vrouw officiel I.M.B.heeft voor haar huis dan kan het geen kwaad .en tevens heeft zij ook nog steeds haar indonesiese pasport, akte juell beli of certificaat nog op haar naam staan
kan dat nooit veranderd worden,het kan nooit verkocht worden , zonder haar toesteming
|
Jessie , je hebt vaker zaken verteld zonder eerst te onderzoeken of wat je beweerde gestaafde kan worden door de bestaande wetten.
|
|
|
|
|
|
|
Wat ik zelf meegemaakt heb.Ik heb geen verstand van al die wetten maar gewoon uit de praktijk.Mijn vrouw bezat een huis en we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.Zij moest toen binnen een jaar het huis verkopen of de eigendoms papieren over laten zetten naar bv een indonesich familie lid anders kwam het in handen van de staat.Naar ik weet is de wet altijd zo geweest.
Dan heb je weer het geval van jaloezie van de buren.
Ze zien het huis als maar groter worden.
Bij een verbouwing moet je rekening houden met je buren naast je beide zeiden en met je voor en achter buur.Je moet ze informeren wat je van plan bent en permissie vragen of ze willen tekenen voor geen bezwaar.Als je wilt verbouwen naar achteren van het huis is geen probleem.Alleen als je het huis van voor gaat verbouwen moet je wel een nieuwe I.M.B.aanvragen.Met verbouwen moet je ook de instantie die zorgt voor de onroerendgoed belasting in kennis stellen.Dan wordt alles opnieuw opgemeten.
|
|
Shalom
|
|
|
|
On 22-08-2010 20:55 sabar2 wrote: [quote removed] Wat ik me wel steeds meer ga afvragen is wat de nederlandse ambassade doet om
al dit soort problemen met "gemengde" huwelijken te voorkomen.
Je zou op zo'n minst verwachten dat ze er ook zitten om een stukje voorlichting te geven
om Nederlandse staatsburgers te "beschermen".
Maar ja misschien verwacht ik te veel van de ambtenaren op de ambassades.
|
ik heb in elk geval geen voorlichting gehad en ik denk eerlijkgezegd dat dergelijk voorlichting ook erg "plaatselijk" is. Het enige wat mij is verteld dat het verstandig is om het huwelijk in Nederland in te laten schrijven. Tot op heden heb ik nog niet kunnen ontdekken wat er dan precies verstandig is, toen ik ernaar vroeg een vaag, nietszeggend antwoord. Maar idd, vreemd ja. Ik denk dat de gemiddelde Indonesier dit ook allemaal niet weet en ik blijf me verbazen over de telkens weer andere dingen die opduiken waardoor je als buitenlander helemaal geen recht hebt op wat dan ook. ik vraag mij zelfs af of de ambassades wel voldoende op de hoogte zijn van positie en rechten van een buitenlander (in dit geval in gemengde huwelijken)
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Ze moeten even bekijken wat de buren doen.Als het alleen bij roddelen blijft is er niets aan de hand ook niet als ze de banjar of de polsek inschakelen.Deze instanties proberen alleen de boel te sussen.Maar als ze een rechtzaak beginnen dan moet je zeker een advocaat in de arm nemen.Bij het nemen van een advocaat moet je ook oppassen.Niet de eerste de beste nemen maar probeer hier en daar te informeren hoe die man is in zijn werk en of hij SH achter zijn naam staat want er zijn veel advocaat bambu.En als je er een hebt en hij begint al met eerst geld te vragen zonder dat hij iets gedaan heeft dan moet je oppassen want hij ruikt geld vooral als je een bule bent.
|
|
Shalom
|
|
|
|
On 22-08-2010 21:32 Anne Mieke wrote: [quote removed] ik heb in elk geval geen voorlichting gehad en ik denk eerlijkgezegd dat dergelijk voorlichting ook erg "plaatselijk" is.
Het enige wat mij is verteld dat het verstandig is om het huwelijk in Nederland in te laten schrijven. Tot op heden heb ik nog niet kunnen ontdekken wat er dan precies verstandig is, toen ik ernaar vroeg een vaag, nietszeggend antwoord.
ik vraag mij zelfs af of de ambassades wel voldoende op de hoogte zijn van positie en rechten van een buitenlander (in dit geval in gemengde huwelijken)
|
Ik vraag me af waarom de "fout" of de schuld vaak bij de anderen gelegd wordt.
Met anderen bedoel ik de instanties, ambassade , de Indonesiers etc.
Er is zo vaak geschreven over perkawinan campuran ( gemengde huwelijk) , niet alleen door ervaringsdeskundigen maar ook allerlei (zelf) hulporganisaties.
De voorbeelden van mensen die hun kop hebben gestoten lees je al vanaf het beginjaren van Indahnesia.
In het echt bestond het al tientallen jaren , alleen hebben we toen nog geen PC aansluiting .
Men kan gewoon ook in Indonesia trouwen , mits men voldoende informatie inwint , en de regels van het land respecteert .
De Nederlandse ambassade heeft ook voldoende informatie gegeven.
Het hangt ook soms af met wie men trouwt , de partnerkeuze, hun sociale en opleidingsnivo spelen een rol mee.
|
|
|
|
|
|
On 22-08-2010 21:36 Bokito wrote: of hij SH achter zijn naam staat want er zijn veel advocaat bambu.
|
Froeher werden grapjes gemaakt over de titel S.H , men zegt dat het een afkorting is van " stomme hond" .
|
|
|
|
|
|
On 22-08-2010 22:53 Surya Atmadja wrote: [quote removed]
Ik vraag me af waarom de "fout" of de schuld vaak bij de anderen gelegd wordt.
Met anderen bedoel ik de instanties, ambassade , de Indonesiers etc.
Er is zo vaak geschreven over perkawinan campuran ( gemengde huwelijk) , niet alleen door ervaringsdeskundigen maar ook allerlei (zelf) hulporganisaties.
De voorbeelden van mensen die hun kop hebben gestoten lees je al vanaf het beginjaren van Indahnesia.
In het echt bestond het al tientallen jaren , alleen hebben we toen nog geen PC aansluiting .
Men kan gewoon ook in Indonesia trouwens , mits men voldoende informatie inwint , en de regels van het land respecteert .
Het hangt ook soms af met wie men trouwt , de partnerkeuze, hun sociale en opleidingsnivo spelen een rol mee.
|
Vanuit eigen ervaring, heb ik zowel vanuit de NL als de IND ambassade weinig tot geen
informatie gehad. Een folder zou wel het minste kunnen zijn.
Ik heb mezelf uitvoerig georienteerd, juist omdat ik bekend was met de vele problemen,
uit mijn omgeving. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Met ervaringsdeskundigen en (zelf)hulporganisaties kom je vaak pas in aanraking wanneer het al te laat is.
Dat er op dit forum zo veel over gesproken wordt en uitgelegd is een pluimpje aan de diverse "vaste" bezoekers, ervaringsdeskundigen en de moderatoren.
Hier worden vragen op dit terrein zeker de laatste tijd flink "uit de doeken"
gedaan en mensen worden "gewaarschuwd".
Wat men er mee doet dat kunnen we nog niet zien.
Dat is dus een vette pluim voor Indahnesia
Dat er in het verleden e.e.a. verkeerd is gegaan blijkt uit de vele voorbeelden van "problemen/vragen/wespennesten" die zelfs na jaren nog steeds boven water komen, hopelijk helpt al deze aandacht om mensen meer bekend te maken met
"wat-men-kan-verwachten" en in deze heeft internet een positieve bijdrage in de
"voorlichtingscampagne".
Dat e.e.a. afhangt van de partnerkeuze,scholing klopt maar "onwetenheid" of dingen verkeerd aanpakken daar kun je mensen niet voor veroordelen.
Wie gaat er nu eerst de wetten bestuderen voordat je gaat trouwen.
Er is nog geen cursus "gemengd trouwen" bij de LOI.
Er zijn ook mensen die zo verliefd zijn dat ze het gevoel met de realiteit "even" vergeten
en wegvliegen in hun "roze wolk". De "landing" in de realiteit kan dan ontzettend hard zijn blijkt in de praktijk. Een goede voorlichting, m.i. een taak van de ambassades
zou hier zeker (met een simpele internet-link of informatie-folder) op zijn plaats zijn.
Dat is dan meer een tip richting ambassades en geen verwijt.
De verantwoordelijkheid voor persoonlijke keuzes ligt nog altijd bij mensen zelf.
|
|
Selamat dari Solo
|
|
|
|
On 22-08-2010 20:55 sabar2 wrote: Wat ik me wel steeds meer ga afvragen is wat de nederlandse ambassade doet om al dit soort problemen met "gemengde" huwelijken te voorkomen.
Je zou op zo'n minst verwachten dat ze er ook zitten om een stukje voorlichting te geven
om Nederlandse staatsburgers te "beschermen".
|
Er wordt door hen voldoende gewaarschuwd, zelf via het internet; echter men WIL het gewoonweg niet weten. Tegen de huizenkoperij op Bali is voldoende gewaarschuwd en info verstrekt, maar het eigenwijze volkje uit de moerasdelta dat NL heet, legt dat naast zich neer en gaat rustig verder met kopen. Tevens mag de ambassade zich niet bemoeien met prive-aangelegenheden van haar staatsburgers, krijgen ze de Ombudsman of een dergelijke instantie aan hun broek.
AM:
ik heb in elk geval geen voorlichting gehad en ik denk eerlijkgezegd dat dergelijk voorlichting ook erg "plaatselijk" is. Het enige wat mij is verteld dat het verstandig is om het huwelijk in Nederland in te laten schrijven. Tot .......
ik vraag mij zelfs af of de ambassades wel voldoende op de hoogte zijn van positie en rechten van een buitenlander (in dit geval in gemengde huwelijken).
|
De ambassade is geen voorlichtingscentrum.
Het laatste is niet hun taak. Als men als burger in een bepaald land woont (waar dan ook) wordt men geacht de wet te kennen.
SA:
Men kan gewoon ook in Indonesia trouwen , mits men voldoende informatie inwint , en de regels van het land respecteert .
|
Juist.
Sabar2:
|
Vanuit eigen ervaring, heb ik zowel vanuit de NL als de IND ambassade weinig tot geen informatie gehad. Een folder zou wel het minste kunnen zijn.
|
Daar heeft men tegenwoordig een website voor. Buiten dat, het is niet de taak van een ambassade de burgers te informeren over de wet van het gastland. Een beetje eigen initiatief van de burger mag worden verwacht.
|
Ik heb mezelf uitvoerig georienteerd, juist omdat ik bekend was met de vele problemen, uit mijn omgeving. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
|
That's the way.
|
Dat e.e.a. afhangt van de partnerkeuze,scholing klopt maar "onwetenheid" of dingen verkeerd aanpakken daar kun je mensen niet voor veroordelen.
|
Sorry, eigen verantwoordelijkheid. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
|
|
Ja, dat zou men wel moeten doen. Bezint eer gij begint.
|
Er zijn ook mensen die zo verliefd zijn dat ze het gevoel met de realiteit "even" vergeten en wegvliegen in hun "roze wolk". De "landing" in de realiteit kan dan ontzettend hard zijn blijkt in de praktijk. Een goede voorlichting, m.i. een taak van de ambassades
|
Nee hoor, helemaal geen taak van de ambassade. Het is water naar de zee dragen. Men wil toch niet luisteren als de "roze bril" al op is en de vlinders bij het zien van het huppelk....tje in de buik razen.
Hoe vaak er niet tegen wordt gewaarschuwd........nodeloos en hopeloos. Dat eigenwijze volkje uit die moerasdelta weet het altijd beter al komt het spreekwoord "Een ezel stoot zich in het gemeen, geen 2x aan dezelfde steen" uit dezelfde delta.
|
|
|
|
On 22-08-2010 23:22 sabar2 wrote: [quote removed]
Dat er op dit forum zo veel over gesproken wordt en uitgelegd is een pluimpje aan de diverse "vaste" bezoekers, ervaringsdeskundigen en de moderatoren.
Hier worden vragen op dit terrein zeker de laatste tijd flink "uit de doeken"
gedaan en mensen worden "gewaarschuwd".
Wat men er mee doet dat kunnen we nog niet zien.
|
Daar zakt mijn sarong spontaan naar beneden (ook logisch ).
Ik vraag me af hoe de Nederlanders tegenwoordig hun leven organiseren.
Iedereen , ook de " ongeschoolden" of laaggeletterden worden geacht om de wet te kennen.
Een nationale wet wordt vaak uitgevoerd in samenwerking/combinatie met andere wetten van andere landen ( Internationale RechT).
Als men in Ollanda wil trouwen moeten ze ook de formaliteiten volgen.
Doen ze dat niet , dan kan men niet trouwen .
Dat gebeurt ook in andere landen.In Indonesia is zelf makkelijker , hun wetten is een afgeleide van de Ex B.W van de Nederlanders.
Zelfs als men dat nog niet weet ga je ook niert lukraakt trouwen.
De probleem zit namelijk in bepaalde gedachtegang dat je in Indonesia veel kan ritselen (KKN).
Tegenwoordig gaat het ietsiepietsie moeilijker.
* zeker de laatste tijd flink "uit de doeken"
gedaan .
Leest oude topics.
In het verleden kan men lezen van de grootste krant van wakker Nederland ( mag geen naam noemen) .
Over huwelijksproblemen en grondbezitproblemen , o.a op een toeristeneiland ten oosten van Oost Java .
Meer dan 30 jr geleden.
Een andere probleem is dat men ook niet wil weten , in het verleden werden leden die over deze zaken berichten regelmatig gehoond , zelfs gestalkt. in andere site' s.
Gelukkig wordt nu meer inhoudelijk gediscussieerd al dan niet met het bespreken van de relevante wetteksten.
Dankzij internet kan iedereen toega ng krijgen.
Hoef je niet eens VMBO gedaan te hebben.
Ik zou ook een andere variatie kunnen toepassen.
Wie gaat nou eerst de wetten bestuderen als men wil migreren of een zaak wil openen in het buitenland ?
|
|
|
|
|
|
Wat mij betreft mogen dan ook die waarschuwingsteksten op sigaretten en shag
verdwijnen en alle verkeersborden / stoplichten.
Immers iedereen weet dat roken de gezondheid kan benadelen en iedereen weet
dat men zich aan de verkeersregels moet houden.
Als je alle wijsheid al hebt dan is het gemakkelijk praten, maar voor die mensen die
zich nog moeten voorbereiden is een stukje voorlichting behulpzaam en die voorlichting
is nog niet direct toegankelijk voor iedereen. Ook niet op de websites van de ambassades of Min. BUZA.
Jan met de pet heeft i.d.d. vaak wel een internet-aansluiting, maar lang niet iedereen heeft ooit gehoord van publicaties in de Staatscourant en zoiets als jurispendentie.
Feit is dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om zich voor te bereiden, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar het merendeel van de NL weet geeneens hoe de wet in NL exact in elkaar zit laat staan dat ze dan ook nog eens alle afwijkende details in IND kennen.
Misschien is een "inburgeringscursus kennis van de wetten" niet zo'n gek idee
Voor "gemengde" huwelijken zijn er in ieder geval 3 onderdelen van belang:
- huwelijkse voorwaarden
- dubbele nationaliteit (kinderen)
- erfrecht
Da's echt een heel werk om dat in een link bij een ambassade op de website te zetten.
Beetje service naar de belastingbetalers mag wel vind ik persoonlijk.
|
|
Selamat dari Solo
|
|
|
|
|
Daar zijn de websites van de "gemengde huwelijken" toch voor? Waarom kunnen sommigen het wel maar het gros niet? Ik krijg regelmatig van die "trouwlustigen" bij me. Ik kan ze dus raad geven maar doe het niet. Parels voor de zwijnen. Ze willen toch niet luisteren zolang de roze bril op is en de vlinders in de buik dwarrelen.
De ambassade heeft een tijdlang een mailing laten uitgaan met het waarschuwen voor de huizenverkooppraktijken op m.n. Bali. Wederom Parels voor de Zwijnen. Het aantal medelanders dat in de misere kwam en vervolgens huilend bij de ambassade kwam, werd er niet minder om, nee, het nam zelfs nog toe. Kijk dat is nou die Nederlandse betweterig- en eigenwijsheid....geef je ze raad, gaan ze er juist tegenin.
En degenen die zich netjes hebben voorbereid (een minderheid) op wet en realiteit hebben geen raad nodig want die hebben zich vooraf al laten inlichten. Dus het schijnt zeer goed mogelijk te zijn de betreffende info te krijgen.
|
|
|
|
On 23-08-2010 15:13 Yogya-Bali wrote: Daar zijn de websites van de "gemengde huwelijken" toch voor? Waarom kunnen sommigen het wel maar het gros niet? Ik krijg regelmatig van die "trouwlustigen" bij me. Ik kan ze dus raad geven maar doe het niet. Parels voor de zwijnen. Ze willen toch niet luisteren zolang de roze bril op is en de vlinders in de buik dwarrelen.
De ambassade heeft een tijdlang een mailing laten uitgaan met het waarschuwen voor de verkooppraktijken op m.n. Bali. Wederom Parels voor de Zwijnen. Het aantal medelanders dat in de misere kwam en vervolgens huilend bij de ambassade kwam, werd er niet minder om. Nee, het nam zelfs nog toe. Kijk dat is nou die Nederlandse betweterigheid en eigenwijsheid....geef je ze raad, gaan ze er juist tegenin.
En degenen die zich netjes hebben voorbereid (een minderheid) op wet en realiteit hebben geen raad nodig want die hebben zich vooraf al laten inlichten. Dus het schijnt zeer goed mogelijk te zijn de betreffende info te krijgen.
|
Dan blijf ik het vreemd vinden dat toen ik 3 jaar geleden om informatie vroeg bij zowel BUZA, de NL ambassade in jakarta als de IND ambassade in Den Haag dat men mij mededeelde dat er geen informatie beschikbaar was.
Gelukkig ben ik er zelf ingedoken voordat ik ging trouwen anders was ik nu ook een van de slachtoffers geweest.
Sorry maar op dit punt kan ik niet met dat "parels voor de zwijnen" meegaan.
|
|
Selamat dari Solo
|
|
|
|
|
Nee, gelukkig niet. Zoals ik al zei, er is een kleine minderheid die zich wel degelijk goed voorbereid. Maar echt, je moet ze niet de kost geven die het niet doen.
De ambassade en BuZa gaan zich niet bemoeien met waarschuwen wat een individuele burger wel of niet moet doen. Op de website staat uitgebreid en duidelijk wat de legale benodigdheden zijn voor een gemengd huwelijk.Over trouwen in gemeenschap van goederen etc. staat niets, dat klopt. Maar dat is ook het pakkie-an niet van de Nederlandse kant; daarvoor moet men bij Indonesische zijde zijn. De Nederlandse staat mag zich niet mengen in "interne" aangelegenheden. Dat van die huizenkoperij op Bali was een must omdat de ambassade werd overspoeld met de klachten en sores van al diegenen die erin gestonken waren. De waarschuwing was nog erg licht want anders ruikt het - wederom - naar mengen in binnenlandse aangelegenheden van een souvereine, bevriende staat.
|
|
|
|
Ik begrijp dat het "politiek of diplomatiek" gevoelig kan liggen om NL staatsburgers
in detail voor te lichten maar een paar zinnetjes in een link om mensen er op te wijzen dat er "verschillen" zijn waar men rekening mee moet houden, kan veel toekomstig leed voorkomen. Of mensen zich er dan verder in gaan verdiepen voordat ze gaan trouwen of emigreren is dan hun eigen verantwoordelijkheid, maar je bent dan in iedergeval duidelijk vooraf gewaarschuwd, dat ontbreekt nu nog steeds.
Ik ben in iedergeval blij dat ik wel tot die minderheid behoor die zich goed heeft voorbereid, anders was ook ik slachtoffer geworden. Maar wie weet wat er nog meer boven mijn hoofd hangt, ik hou de wijzigingen in wetgeving zowel in NL als in IND ook niet dagelijks in de gaten. ook al weet ik dat ik me eigenlijk moet abonneren op de Staatscourant, dan nog lees ik die niet dagelijks
|
|
Selamat dari Solo
|
|
|
|
|
Ik heb wat terugkoppeling ontvangen van diegene die mij op de Pasar Malam
benaderde. Schijnbaar wordt er nu een "beerput" opengetrokken van "foutjes"
in het verleden. Allemaal niet leuk.
Of het "te verhelpen" is, dat is nog niet duidelijk, de pengacara zegt een paar
weken nodig te hebben.
De NL ambassade had een commentaar.
Wij hebben er in het verleden al vaker voor gewaarschuwd, lees regelmatig het ambassade-bulletin op internet.
|
|
Selamat dari Solo
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|