Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Zelden of nooit heb ik een IndonesiŽr aardig zien doen met dieren. Nou ja, je ziet vaak vogels in een kooitje en die bruintjes kunnen er aardig zoet mee zijn. Maar in het wild zijn steeds minder vogels waar te nemen en het lijkt erop alsof deze mensen er alleen van kunnen genieten als deze gevederde beestjes veilig achter de tralies opgesloten zitten.

Een aantal jaren terug was ik eens getuige van een tragisch ongeval:

Ik zat eens te ontbijten in een open restaurant langs een kustweg in Candidasa op Bali. Een auto reed met een rotvaart langs en er was een harde klap hoorbaar. Een zelfde soort hond als op deze foto werd geschept en vloog een eind door de lucht waarna deze nog enige tijd stuiptrekkend op het asfalt in een plas bloed bleef liggen voordat hij de geest gaf. Het personeel van het restaurant snelde toe om te kijken wat er was gebeurd en met het aanschouwen van het gebeurde begonnen ze allen hartelijk te lachen. Een vreemde reactie die ik niet kon begrijpen.

Een andere keer was ik ergens op de Molukken en wou ik een restaurant betreden om iets te gaan nuttigen, maar na de aanblik van een gekortwiekte zeearend, vastgebonden aan een stellage van bamboe en een grote zeeschildpad die op zijn rug lag dood te gaan naast een geketende kleine zwarte aap, had ik nergens trek meer in en wenste het hele bedrijf niet te betreden. Zowel de eigenaar die ons wilde binnenloodsen als onze chauffeur die voor zijn bemiddeling ongetwijfeld commissie zou opstrijken, keken opeens een stuk minder vrolijk toen ik rechtsomkeert maakte om naar onze wagen terug te lopen.

In Malang zag ik op de grote alun2 een aap aan een ketting die kunstjes moest vertonen voor zijn baas:
[Ö]verderop was een man op een trom aan het slaan met een arme aap aan een ketting vastgemaakt die met een speelgoed scootertje op de opzwepende ritmes van zijn trommelende baas rondjes moest rijden. IndonesiŽrs kan men niet echt als dierenliefhebbers beschouwen en dan doel ik hier voornamelijk op de moslims. Ik moest hier denken aan de zienswijze van William (van Suvono) die dat tijdens mijn bezoek aan hem als volgt beschreef:
ĎHet leven bestaat voornamelijk uit emmers vol water die de harde werkelijkheid als geld verdienen, ellende, dood en verderf uitbeelden. En dan zijn er de druppeltjes water in de vorm van vogels, bloemen, vlinders en mooie natuur voor het spaarzame geluk wat voor ons is weggelegd. Een moslim heeft geen oog voor die druppeltjes, de kleine dingen van het leven die ons de zeldzame kleine beetjes geluk verschaffen. De moslim ziet alleen de emmers met water en dieren zijn voor hun slechts voedsel of een manier om geld mee te verdienen. Ze laten dieren onnodig lijden omdat ze volgens hun geloof op een ruwe manier aan hun eind moeten komen om gegeten te kunnen worden. Ze kunnen niet genieten van deze kleine dingen die het leven nog een beetje opfleuren en sommige fanatiekelingen gaan dan zo ver om zich een gordel met bommen om te gespen en met hun zelf anderen op te blazen om hun idealen te bereiken. Dit alles in tegenstelling tot mensen die een ander geloof aanhangen zoals hindoes en boeddhisten, die juist erg zorgzaam voor dieren en zelfs planten zijní. Ik las eens dat sommigen van hen geen wortels willen eten, maar wel het loof ervan, omdat in het laatste geval de plant nog kan doorgroeien. De man met zijn aan ketting gebonden aap had duidelijk geen aandacht voor het dier zelf, slechts voor het geld wat die in het laatje bracht. Op deze manier moet het meelijwekkende beestje door de tijden heen voor zijn baas aardig wat geld hebben ingezameld.

Dit bericht verscheen vandaag op teletekst:

Weer een bewijs dat de IndonesiŽr zich niets van het lot der dieren aantrekt.
Ik weet het, in heel AziŽ en in Arabische landen zijn ze ook niet erg vriendelijk met dieren, maar ik vraag me toch af waar het in zit. Bestaat er soms zoiets als dierenbescherming in IndonesiŽ? En zo ja, waarom doet die dan niets bij verwaarlozing en misbruik van dieren in dit land?

Poekie op de vogeltjesmarkt in Malang ziet de wereld vanachter de tralies zonder veel vertrouwen tegemoet

paulana
Gebruiker
spacer line

je hebt groot gelijk, het is te erg voor woorden, hoe heb je de kans gekregen om die "treffende" foto,s te maken? werden de eigenaars van die arme dieren niet boos of nog erger? je brengt het heel goed in vizier, dank je wel

Om Swastiastu

lijsbeth2
Gebruiker
spacer line

Ik snap dat het niet prettig is en zelfs erg verdrietig te maken om dit te aanschouwen. Maar ik begrijp niet precies wat je hier mee wil bereiken op het forum? Ik denk dat (mocht je er iets mee willen bereiken) veel beter een post kan maken van dierentuinen die het slecht en dierentuinen die het juisst goed doen. Of waar je wel wilde dieren kan zien die niet lijden en op welke plekken je beter niet kunt komen. Dierenleed zal er altijd zijn en begrijp mij niet verkeerd, mij maakt het ook zeker niet blij. Over dat lachen bij zo'n ongeval moet je genoeg over bekent zijn wat dat allemaal kan betekenen. Er is bevondien nog steeds een safari/dierentuin die heel mooi lijkt in bali (naam is mij even ontgaan). Maar waar als je heel goed zoekt de AAPN niet echt te vreden over is. De "hokken" lijken groot maar zijn met moeilijk te zien bare stroomdraden afgezet, ook de foto momenten zijn pure dierenmishandeling (waar is de moeder van de baby aap?). Misschien moest je dit gewoon even kwijt wat ikkan begrijpen, maar wat wel en niet te doen heeft veel meer zin.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 14-08-2010 14:57 paulana wrote:
je hebt groot gelijk, het is te erg voor woorden, hoe heb je de kans gekregen om die "treffende" foto,s te maken? werden de eigenaars van die arme dieren niet boos of nog erger? je brengt het heel goed in vizier, dank je wel

Jij bedankt voor je meelevende reactie Paulana. Als ik dieronterende teferelen zie maak ik daar als het enigszins kan een foto van. Hoe de eigenaars of omstanders daarop reageren trek ik mij op zo'n moment niets van aan. Wel moet ik me altijd beheersen om niet al te kwaad te worden en dat valt niet altijd mee.

tidak basa basi
Gebruiker
spacer line

Dat heeft alles met het egocentrische karakter van de IndonesiŽr te maken.
Het zelfde heb ik onlangs ook gezien met een motorrijder die op straat lag dood te gaan, ďmen stond erbij en keek ernaar...Ē.

lijsbeth2
Gebruiker
spacer line

Maar het is toch algemeen bekent dat indonesiŽrs minder emotie tonen (vooral niet) en in "rare"situaties snel lachen om zich een houding te geven. Bovendien hebben velen last van de loslopende honden. Over die motorrijder.... Zo heb je hier in nederland ook zinloos geweld waar vrij veel mensen bij blijven kijken (zeg maar bijna iedereen) zonder wat te doen. Ik begrijp de frustratie maar het is ook iets wat in een cultuur zit.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 14-08-2010 15:03 lijsbeth2 wrote:
Ik snap dat het niet prettig is en zelfs erg verdrietig te maken om dit te aanschouwen. Maar ik begrijp niet precies wat je hier mee wil bereiken op het forum?

Ik wil het slechts ter sprake brengen en ben benieuwd naar meningen van van andere forumbezoekers

lijsbeth2
Gebruiker
spacer line

Ik heb zelf veel lopen zoeken naar stichtingen wat die zeiden over bepaalde dierenparken. Ben zelf dol op dieren, maar dan in het wild. Apen aanraken worden ze hartstikke ziek van en is hun allen geleerd. Waarom zou een aap een mens willen aanraken buiten zijn verzorger? AAPN (Aziatische Animal Protection ofzoiets) moet je maar ff kijken

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Tja,welkom in Indonesie. Als er een motorrijder op de grond dood ligt te gaan staan er zeker 60 man om heen om te kijken. Die zelfde 60 vinden het ook normaal hun vrouw af te tuigen. Hun eerste, en tweede vrouw. En zelfs miscchien hun 3e. Zelfs als de kinderen er in al dan niet in luiers naar staan te kijken.

Is het vreemd? Nou in mijn ogen niet echt.

Verbaas je niet, verwonder je slechts.

Selamat datang in Indonesia.

It's only kinky the first time.

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 14-08-2010 15:04 schreef dangdude03:

[quote verwijderd]

Jij bedankt voor je meelevende reactie Paulana. Als ik dieronterende teferelen zie maak ik daar als het enigszins kan een foto van. Hoe de eigenaars of omstanders daarop reageren trek ik mij op zon moment niets van aan. Wel moet ik me altijd beheersen om niet al te kwaad te worden en dat valt niet altijd mee.

naast ons Nyuhtebel-Candidasa woont ook een "dierenliefhebber" heeft 5 van mijn katjes om het leven gebracht, op een gruwelijke manier Emoticon: Angry

Om Swastiastu

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 14-08-2010 15:10 schreef oyibo:
Die zelfde 60 vinden het ook normaal hun vrouw af te tuigen. Hun eerste, en tweede vrouw. En zelfs miscchien hun 3e. Is het vreemd? Nou in mijn ogen niet echt.

Diezelfde 60... zijn ook een voorstander om het internet te blokkeren.
Maar inderdaad ze slaan er vrolijk op los.
Of nog erger zoals laatst in Aceh een meisje van 16 te verkrachten in een politiecel.
Alles in naam van.........?

Maar dat neemt niet weg, dat het vreselijk is, hoe er met de dieren maar ook met mensen wordt omgegaan.

tidak basa basi
Gebruiker
spacer line

On 14-08-2010 15:10 oyibo wrote:
Is het vreemd? Nou in mijn ogen niet echt.

Als u dat niet meer vreemd vind dan bevind u zich reeds in een vergevorderd stadium van het o zo gevreesde Indonesische afstompingproces!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Bukan basa basi,

Dat is geen afstompingsproces, dat is de realiteit. En niet alleen in RI maar in veel vergelijkbare 3e wereld landen. En begeef me er al jaren in. Als je uit de 1e wereld komt is het barbaars. T'is maar waar je vandaan komt. Neemt niet weg dat het dagelijkse praktijk is, en kennelijk gebruik zoals ik vast kan stellen. Ik kijk er niet meer van op. Dat is iets anders dan het goed te keuren en heeft geenzins te maken met een verstoort beeld. Ik stelde vast dat het gangbare praktijken zijn. Niet leuk, verre van, maar wel waar. Net als de minder valide medemens die bij stoplichten staan dagelijks, en zogenaamde moeders met een rent a baby. En nee ik verbaas me niet meer. dat is niet zoiets als afgestompt maar herkenning van.

It's only kinky the first time.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Dit topic gaat over dieren in IndonesiŽ en niet over motorrijders, vrouwen en kinderen. On topic dus please!

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 14-08-2010 15:49 schreef tidak basa basi:

[quote verwijderd]

Als u dat niet meer vreemd vind dan bevind u zich reeds in een vergevorderd stadium van het o zo gevreesde Indonesische afstompingproces!

na 10 jaar Indonesie-Bali is het iedere keer weer schrikken en proberen te helpen waar het kan

Om Swastiastu

tidak basa basi
Gebruiker
spacer line

On 14-08-2010 15:58 oyibo wrote:
Bukan basa basi,

Dat is geen afstompingsproces, dat is de realiteit. En niet alleen in RI maar in veel vergelijkbare 3e wereld landen. En begeef me er al jaren in. Als je uit de 1e wereld komt is het barbaars. T'is maar waar je vandaan komt. Neemt niet weg dat het dagelijkse praktijk is, en kennelijk gebruik zoals ik vast kan stellen. Ik kijk er niet meer van op. Dat is iets anders dan het goed te keuren en heeft geenzins te maken met een verstoort beeld. Ik stelde vast dat het gangbare praktijken zijn. Niet leuk, verre van, maar wel waar. Net als de minder valide medemens die bij stoplichten staan dagelijks, en zogenaamde moeders met een rent a baby. En nee ik verbaas me niet meer. dat is niet zoiets als afgestompt maar herkenning van.

"Ik kijk er niet meer van op" is een betere uitdrukking ja.

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

- die bruintjes - ???????

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 14-08-2010 17:11 ibusas wrote:
- die bruintjes - ???????

Die "bruintjes" noemen ons blanken net zo makkelijk "bule" , wat albino betekent, dus staan we quitte, toh?

edit: ik noem ze ook wel eens "orang cokelat" en ze kunnen er dan zelf vaak smakelijk om lachen.

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

[youtube]http://[/youtube]

waar niet ?

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Alles wat je schetst verbaasd mij niet. Normale dagelijkse routine, niet alleen in Indonesie. Hetzelfde gebeurt in Belgie,Italie,Spanje, Roemenie om wat dichter bij "huis"
te blijven. Als dierenliefhebber begrijp ik dat je je daar aan kunt storen.

Het verband met moslims is een eigen invulling slaat nergens op.
Geert Wilders zal dit waarschijnlijk wel met je eens zijn.

De term "bruintjes" rechtvaardigen doordat blanken Bule's worden genoemd is ver gezocht, als je Bule wordt genoemd ligt dat vaak aan je eigen opstelling.

Dat de verzorgers in de dierentuin het vlees van de dieren meenemen en opeten.
Hoe zou dat komen ??

Dat je een pleidooi houdt over dierenleed in Indonesie dan is mijn reactie; chapeau
Anderzijds zet aub je roze vakantiebril af, leer eerst het land met al zijn voors en tegens kennen voordat je westerse waardeoordelen gaat geven.
Wil je dat het veranderd, stroop dan je mouwen op en doe er iets aan of steun die organisaties/personen in indonesie die hier ook voor strijden.
In kalimantan en op sumatra zijn al acties bezig, al jaren.
Wie heeft er overigens voor gezorgd dat schildpadsoep op Bali niet meer geserveerd mag worden, vlgs mij waren dat Indonesische dierenbeschermers.
Alle vooroordelen over moslims en "bruintjes" moet je vooral publiek propageren wanneer je weer in Indonesie bent, de reacties die je dan krijgt zullen je vooroordelen dan alleen bevestigen. Ook al eens iets gehoord over wederzijds respect.

Jammer dat je een positieve bijdrage zo omkleedt met negativisme en vooroordelen.
Als je "on topic" wilt blijven dan kun je dat beter weglaten.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Je ziet nog wel eens TV programma over Borneo
Waar die Nederlander zit, die de Chimpansees in hun bescherming nemen.
Dus er word best wel dingen gedaan, waar je niet voor hoef te schamen.
MIjn reden is dat er met dieren leed in die landen geen mogelijkheid is om dat tegen te gaan.
Dat zal jaren kosten, zoals je het stierenvechten in Spanje ook ziet dat daar wel aandacht voor is.

Maar het zijn vaste tradities die je zomaar niet zal kunnen afschaffen.
Ja maar alle kleine beetjes helpen.

Die Youtube filmpje komt van die mafia dieren beschermers die niets zal laten om met geweld hun gelijk te krijgen. Emoticon: Angry
Dan vind ik de menslijk gezien, als iemand die zijn verstand kan gebruiken erger...... Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool Emoticon: Frustrated Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 14-08-2010 18:23 sabar2 wrote:
Jammer dat je een positieve bijdrage zo omkleedt met negativisme en vooroordelen.

Hier in Europa valt er inderdaad ook nog genoeg te verbeteren wat de leefomstandigheden van de dieren betreft. Daarover is onlangs veel in het nieuws geweest en krijgt supermarkt C 1000 de schuld omdat zij ďkiloknallersĒ verkopen van bio opgefokt vlees. Maar de consument is de ware schuldige. Die wilt immers niet te veel voor zijn of haar sudderlapje betalen.

Als je mijn verhaal goed gelezen had Sabar2, dan had je kunnen weten dat het verhaal over de moslims een citaat was van een persoon die ik in Malang had ontmoet. Ik heb het overigens wel gebruikt omdat ik in zijn verhaal een kern van waarheid kon herkennen.

Over ďbruintjesĒ en ďbuleĒ heb ik genoeg gezegd en vind dit verder off topic

Ja, IndonesiŽ is een derdewereldland en de mensen zijn arm en hebben honger.
De mensen in India en het Himalayagebied zitten in hetzelfde schuitje, maar gaan met veel meer respect met de dieren om

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-08-2010 18:54 dangdude03 wrote:

[quote removed]

Ja, IndonesiŽ is een derdewereldland en de mensen zijn arm en hebben honger.
De mensen in India en het Himalayagebied zitten in hetzelfde schuitje, maar gaan met veel meer respect met de dieren om

1. Indonesie is vlgs. westerse maatstaven een derdewereldland
(en een goedkoop arbeidsloonland en vakantieland)
2. Vlgs. mijn informatie zijn er in India en het Himalayagebied speciale
dierenbeschermingsprogramma's opgezet om de ezels en straathonden te
beschermen. Heilge koeien daar zal men in India niet aankomen.
Hanengevechten zijn in Calcutta heel populair.
3. Ik heb nog geen C1000 / kiloknallers in Indonesie gezien.

Ik begrijp overigens nog steeds niet hoe dierenliefhebbers het bestaan van dierentuinen kunnen accepteren. Doet me denken aan een kreet van Loesje....

Ik ben vegetarier want ik ben dierenliefhebber, ik heb ook lieve huisdieren.
Hypokriet.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou Jan dat ben ik helemaal niet met je eens.

India en het Himalayagebied, als je daar soms filmpjes ziet hoe ze hun pakezels en hun pony's om gaan dan is dat ook dieren leed.
Dit is dan wel een buffel op foto

Wat betreft de consument is de ware schuldige, daarin ga ik ook niet met je mee.
Het is een natuurlijke gewezen leefomstandigheid dat er goedkoop , geconsumeerd word.
Als je in Afrika de dieren zelf hun overlevingskansen ziet dan is dat ook een grove dierenleed.
Neen Jan het is soms best eens te proberen te begrijpen dat het wel iets doet, maar het leven bestaat niet alleen van uit je gevoelens maar ook met andere levens opvattingen.

Dan zou je ook kunnen bedenken dat je rouw vis ook een vorm van dieren leed zou kunnen zijn.
Nu overdrijf ik wel maar rouw iets eten noem ik kanibalisme... Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Voor de echte dierenliefhebbers zijn er projecten zoals red de kaaiman en red de orang oetan en ontbossingsprojecten/anti-palmolie.
het WNF is ook "actief"

Veel Indonesische dierenbeschermers willen graag iets doen, maar het is emmertjes water naar de zee brengen, zolang als er nog zo veel ander leed is.

De mens (niet alleen in Indonesie) denkt eerst aan zichzelf.

Wat wel vaak gebeurd (voorbeeld nummer 1 is Malaysia) is het ontwikkelen van zgn. eco-toerisme, zoiets (in Indonesie) stimuleren zou uitstekend passen in ontwikkelingshulp volgens Marianne Thiemen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,959,749 pageviews Een website van indahnesia.com