|
|
|
|
|
|
Ik wilde vragen hoe het zit met de rechtstaat in Indonesië.....is die Islamitisch? Gebruiken de rechters de koran/islam met hun interpretatie daarvan als leidraad, of kijken ze gewoon naar de feiten en nemen dan een beslissing?
|
|
|
|
On 04-08-2010 21:50 NoviKirana wrote: Ik wilde vragen hoe het zit met de rechtstaat in Indonesië... ..is die Islamitisch? Gebruiken de rechters de koran/islam met hun interpretatie daarvan als leidraad, of kijken ze gewoon naar de feiten en nemen dan een beslissing?
|
NEE .Het is niet Islamitisch. Indonesia is een seculiere staat .
Gebaseerd op de grondwet.(UUD 45) en de aanvullingen ervan.
De Islamrecht ( Sharia ) is niet dezelfde als de staatsrecht.Voorbeeld , de kawin/nikah siri is door de staat min of meer verboden , wordt wel door een klein deel van de " fundamentalisten" ook toegepast.
Sommige Moslims die fundamentalistische stroming aanhangen willen de Sharia invoeren.
Hun democratische recht , jammer voor hun dat de meerderheid van de Indonesiers die Moslim zijn het (nog) niet willen.
De beslissingen van de rechters zijn gebaseerd op de bestaande grondwet , de jurisprudentie.
Uiteraard zijn rechters ook gewone mensen , soms zijn ze incompetent , niet onpartijdig en ook corrupt( KKN) kan zijn .
Trouwens de topicstitel is niet correct gesteld.
Want dan moet ik antwoorden dat Indonesia een rechtstaat is ,
Alleen bij de uitvoering en handhaving zijn er nog veel tekortkomingen.
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|