Help mijn vriendin wil trouwen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
90 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jessie
Gebruiker
spacer line

Op 01-08-2010 08:20 schreef bambang:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Aku18. Als je moederziel alleen bent in een vreemd land (RI), ben je op jezelf gewezen. Dat kan een pluspunt zijn voor jezelf. Je ontmoet dan jezelf. Je moet plotseling grote beslissingen nemen. Het kan je ook in verwarring brengen. Je bevindt je ook nog op een vreemd terrein. Nederland is een bekend terrein. Je kent in NL de wetten en regels. Mocht je vragen hebben, kun je die vragen stellen aan een instantie bijv. de gemeente. In NL is alles beter geregeld. Je kunt vertrouwen op de informatie die je krijgt.
In RI is de taal Indonesisch. Veel RI mensen kennen hun eigen wetten niet. De RI mensen kunnen zaken regelen buiten de wet om. Ze kunnen dat doen omdat ze de (kromme) wegen weten in RI. RI is een heel bekend terrein voor hen. Het is ook nog belangrijk dat je connecties (kruiwagen) in RI nodig hebt.
Het beste is dat je je vriendin naar NL haalt. Hier trouw je met haar onder huwelijkse voorwaarden. Het hout snijdt dan aan twee kanten. Voor jou is NL een bekend terrein. Je vriendin kan dan kennis nemen van NL en zijn cultuur. Ze kan haar horizon verbreden. De wereld is groter dan RI, de adat, de familietraditie. In NL zal je vriendin leren dat je je leven anders kunt inrichten. Niet volgens die strakke, bekrompen RI leefwijze. Het denken en leven in NL is vrijer. Het is humanistischer. Jezelf staat centraal niet de adat, de familie. Jullie kunnen in NL een toekomst bouwen, sparen. Na een aantal jaren kun je een beslissing nemen of je naar RI wilt “emigreren”.
Weet wel dat het heel moeilijk is een eigen inkomen te genereren in RI. De RI salarissen zijn laag (je hebt werkvergunning nodig), de schoolkosten zijn hoog. Een eigen onderneming opzetten is heel duur. Je moet in feite een zakelijke instinct voor hebben. Zaken doen in RI is heel anders dan in NL. Kortom, het is heel moeilijk een toekomst te bouwen in RI als je geen eigen vermogen (pensioen, uitkering) hebt.
Je moet jezelf op de eerste plaats zetten en niet haar familie. Zodoende kun je evenwichtigere beslissingen nemen. Want deze beslissingen betreffen jezelf en je vriendin.
Gezien je postings ben je heel onzeker in RI. In NL zul je meer zelfvertrouwen hebben.

dat alles is mogelijk inholland,als men daar 1 probleem mee heeft met al die instantie's,hier krijg je pas ruggen graat ,in indonesia je zal moeten overleven
in holland . hou je je hand op en je word geholpen, mag ik even vangen,hier moet je overleven,het is vallen en op staan,als men graag wilt emigreren naar indonesie, dan zal jij je zelf moeten aanpasen.that's it en het is niet anders om.als men daar niet sterk genoeg voor is , dan moet je maar op rotten,(aku orang indo.) Merdeka Merdeka

bambang
Gebruiker
spacer line

Kuat? Kuat apa. 85% van de RI mensen zijn arm. Bedoel je aanpassen met maar 1 maaltijd per dag? Ook voor je 4, 5 of 6 kinderen? Veel mensen verdienen maar Rp 500.000 per maand of minder. Terus anak perempuan harus bekerja seperti lonte. Bagus ya!!! Ya MERDEKA MERDEKA.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

“Nou, nou”, wie is Jessie ??? op rotten nog wel.
Hier in Holland schrijven ze als alle allochtonen zouden vertrekken dan zou Nederland in moeilijkheden komen....
Als in Indonesië alle multinationals vertrekken, en je hebt geen buitenstaanders die hun hoofd nog koel houden, dan is Indonesië een nog erger inferieur (ondermaats)land aan het worden.
Er word al veel gediscrimineerd, en nu nog alle buitenlanders er uit. ja wie weet dan heb je al gauw vluchtelingen uit Indonesië stromingen te verwerken.
Dat zal ze in Azië niet zo leuk vinden.
Nou meisje (ben je toch?) ik heb niet gekeken, je toont aan dat je een echte Indonesische bent , die alleen werken met hun gevoelens dan met hun verstand.
K heb een schoondochter die uit Indonesië, die is ook zo gevoelig, maar gebruikt haar verstand ook niet………………
Foto’s zeggen meer dan woorden Bambang

Sociaal minderwaardig betul betul.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Ik weet niet of het de oplossing is om je vriendin naar nederland te halen, om haar horizon te verbreden. Je kunt ook je eigen horizon verbreden in Indonesie.
Je horizon verbreden lees ik dan meer als je aanpassen aan een andere cultuur/traditie
in dit verband.

Indonesie heeft zijn charmes en omgekeerd in Nederland is het ook niet zo geweldig.

Vwb je pensioen in Indonesie kun je tegenwoordig voor 100.000 rph per maand bij een bank (bv BRI) een pensioenverzekering afsluiten dan krijg je vanaf je 55 jaar 1.400.000 rph per maand uitbetaald. Maximumleeftijd om dat te doen is 34 jaar de premie per maand is dan wel iets hoger. 1.400.000 rph per maand is in Indonesie een redelijk
inkomen als je tenminste geen "koloniale levensstijl" wilt voeren.
Je kunt ook zelf "sparen" voor de toekomst (pensioen) als je nog jong bent.

De kernvraag in de beslissing wat te doen ligt nog steeds bij jezelf (en je vriendin)
Ongeacht wat je leeftijd is, je moet je eigen beslissing nemen en de consequenties
aanvaarden van die beslissing. Dan heb je ruggegraat. Succes Aku18.

Het leven in Indonesie is geen gespreid bedje en als je je niet wilt/kunt aanpassen
dan zal je het altijd moeilijk hebben. Sowieso blijf je altijd "de buitenlander" en ook dat
heeft "nadelen". Geert Wilders wordt in Indonesie bij voorbaat al vooroordeeld, hij heeft nb zelf indonesisch bloed, maar de ideeen van Geert mbt "buitenlanders" zeker over "belanda's" leven in Indonesie ook. Geertje heeft een anti-islam-trauma en in Indonesie bestaat een anti-"buitenlanders/belanda"-trauma.
Ook daar zul je mee geconfronteerd worden en mee om moeten leren gaan.

De kreet merdeka stamt nog uit de soekarno-periode en heeft voor mij persoonlijk net zo'n bijsmaak als het sieg heil uit de nazi-tijd. Het nationalisme leeft echter weer op niet alleen in Nederland maar ook in Indonesie. Toch maar weer eens na gaan denken
over dat soort kretologie en de fouten die in het verleden zijn gemaakt lijkt me op zijn plaats.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet te pas en onpas het merdeka gebruiken, wel of niet beinvloed door bintang, het leven in Indonesie kan ook zonder al die luxe die we in Nederland gewoon zijn minder stressvol en gelukkig zijn. Uang is niet het belangrijkste, met een handjevol hou je het al heel lang vol en als het handje leeg is dan ga je gewoon weer even werken. Een UWV of sociale dienst hebben ze hier niet.

Het nieuwe minderheidskabinet wat er aan schijnt te komen in Nederland zorgt er wel voor dat wat dat betreft Nederland zich aanpast aan Indonesie.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 01-08-2010 13:15 sabar2 wrote: Vwb je pensioen in Indonesie kun je tegenwoordig voor 100.000 rph per maand bij een bank (bv BRI) een pensioenverzekering afsluiten dan krijg je vanaf je 55 jaar 1.400.000 rph per maand uitbetaald. Maximumleeftijd om dat te doen is 34 jaar de premie per maand is dan wel iets hoger. 1.400.000 rph per maand is in Indonesie een redelijk
inkomen als je tenminste geen "koloniale levensstijl" wilt voeren.

Erg interessant. Voor de verzekeringsmaatschappij. Wat is 1,4jt over dertig jaar waard? Pure oplichting.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 01-08-2010 14:17 guna2 wrote:

[quote removed]

Erg interessant. Voor de verzekeringsmaatschappij. Wat is 1,4jt over dertig jaar waard? Pure oplichting.

Ik heb de verzekeringsmaatschappijen in Nederland nog geen 16% rente per jaar zien
geven. Dus in nederland zitten nog grotere oplichters.
Maar het alternatief stond eronder, zelf sparen met 2.5% rente.
Ook zonder garantie voor de waarde over 30 jaar.
Het blijft uitaard altijd in het voordeel van de verzekeringsmaatschappij want de levensverwachting in Indonesie is ook geen 85 jaar.
Voor Indonesische begrippen is dit dus best een leuke pensioensverzekering.
Maar niemand wordt GEDWONGEN om een pensioenverzekering af te sluiten
en krijgt dan zoals in Nederland te horen dat waar je zelf jaren voor hebt betaald ineens
wel eens flink wat minder kan gaan worden of dat je er zelfs Bos-belasting over moet gaan betalen.
Je kunt mij echt niet wijsmaken dat alles in Nederland nu zoveel beter is.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 01-08-2010 19:22 sabar2 wrote: Ik heb de verzekeringsmaatschappijen in Nederland nog geen 16% rente per jaar zien geven. Dus in nederland zitten nog grotere oplichters.

Vreemde conclusies, Sabar2. De geboden rente hangt samen met de economie van het desbetreffende land. Een spaarrekening in Zimbabwaanse puki moet 1000% per maand bieden om spaarders te lokken.
Mijn probleem met deze vorm van `verzekeren' is dat het geen verzekering is. Het is gewoon een spaarrekening met een dubieuze (want over dertig jaar vermoedelijk volkomen weggedevalueerde) uitkering, en vermoedelijk dubieuze voorwaarden. De `verzekeringsmaatschappijen' hier bieden ook studiekostenverzekeringen aan. Ook dat zijn tamelijk waardeloze spaarrekeningen. Een verzekering moet de `schade' dekken, in deze gevallen ouder worden / gaan studeren. Dat doen ze niet. De kans is ongeveer 100% dat tegen de tijd dat de maatschappijen moeten gaan uitkeren het levensonderhoud/de studiekosten zo drastisch zijn gestegen dat het uit te keren bedrag een druppel op de gloeiende plaat is. Pure winst voor de verzekeringsmaatschappij die haar liquide middelen heeft opgekrikt met geld dat wat waard was en zwaar gedevalueerde bedragen uitkeert als ze dat al doen of moeten doen.
Pas trouwens ook op met verzekeringen hier die wél `schade' uitkeren. Die zijn vaak niet geïndexeerd, en dat houdt in dat je na jaren premie betalen slechts een fractie van de `schade' krijgt uitgekeerd.
Je kunt mij echt niet wijsmaken dat alles in Nederland nu zoveel beter is.

Ik mag aannemen dat die opmerking niet voor mij is bedoeld.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klein rekensommetje: studieverzekering die mij jaren geleden werd aangeboden met een uitkering van 200% als mijn zoon de studiegerechtigde leeftijd zou bereiken. Ondertussen is de Rupiah 13x minder waard geworden. Wat een winst voor de assurantiemy. Geen 200% winst voor mij maar 650% verlies.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Wat een gedoe trouwens over die traditionele huwelijken. Ik ben gerechtelijk gehuwd ZONDER toestemming van schoonouders en ZONDER al dat traditionele gedoe. Het is 2010, wijs je schoonouders daar maar op Aku18. Als ze nog in het berenvellentijd willen leven, laat ze hun gang gaan, maar daaraan hoef je niet mee te doen. Laat ze dan maar hun dochter uithuwen aan een pribumi die hun dochter hoogstwaarschijnlijk na een aantal jaren huwelijk laat stikken (voor een jonger ding) met een rits kinderen eraan vast....en zonder enige alimentatie.
JIJ trouwt en laat die schoonouders zich er niet mee bemoeien. Als je aanstaande nog steeds bang is voor wat de gemeenschap ervan zal zeggen, is je huwelijk al een doodgeboren kind want dan blijkt ze nog 100% vast te zitten in haar groepscultuur (groeps-/familiebepalingen zijn belangrijker dan haar persoonlijk geluk) die never zal passen in jouw individualistische houding. Wat is belangrijker voor haar? Voldoen aan de groepsnormen of persoonlijk geluk met jou? Als ze voor de groepsnormen kiest, zou ik die huwelijksplannen maar snel vergeten want dan staan jullie nog te ver van elkaar af.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-08-2010 10:33 jessie wrote: ....,als men graag wilt emigreren naar indonesie, dan zal jij je zelf moeten aanpasen.that's it en het is niet anders om.als men daar niet sterk genoeg voor is , dan moet je maar op rotten,(aku orang indo.) Merdeka Merdeka

Wilders PVV in een bruin jasje???
Besides, indo is verre van Indonesier .

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 02-08-2010 02:31 Yogya-Bali wrote:
Wat een gedoe trouwens over die traditionele huwelijken. Ik ben gerechtelijk gehuwd ZONDER toestemming van schoonouders en ZONDER al dat traditionele gedoe. Het is 2010 . ---etc.

Ya , het is nu 2010.

Men is mondiger , beter opgeleid , meer onafhankelijker geworden etc .
Aan de andere kant hangt ook af hoe goed de basis is tussen de partijen is.
Ook moet men bewust zijn dat als er geen toestemming/ " zegen" van de familie is kan het problemen geven in de toekomst.
De bruid kan door de familie / geloofsgenoten anders bejegend worden , en afhankelijk van haar positie van haar ( opleiding , onafhankelijkheid) kan het veel ellende veroorzaken.

Soms kan het ook goed worden , dat de breuk niet defenitief wordt.
Dus even goed nadenken voordat jezelf en je toekomstige in de problemen brengt.
Dat men bij meerderjarigheid (>21 jr) zelf keuze kan maken , zonder de " zegen" van familie is duidelijk , staat ook in de wet beschreven .

Ik ben wel eens met de strekking van Y-B posting.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-08-2010 07:58 Surya Atmadja wrote: De bruid kan door de familie / geloofsgenoten anders bejegend worden , en afhankelijk van haar positie van haar ( opleiding , onafhankelijkheid) kan het veel ellende veroorzaken.

Soms kan het ook goed worden , dat de breuk niet defenitief wordt.

Als men zich druk maakt om wat de ¨groep¨, ¨samenleving¨ of familie erover denkt, dan is dat oke maar past niet in een relatie met een individualistisch denkend en levend mens zoals doorgaans de westerling is. Daarom is in een dergelijk geval een huwelijk reeds een doodgeboren kindje. Hetzelfde kan ook plaatsvinden in NL als men nog te traditioneel is ingesteld en de ¨groeps¨-normen (familienormen) plaatst boven de individuele normen. Dit is geen veroordelen van de Indonesische my want dit gebeurt ook in NL binnen bepaalde communes.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-08-2010 01:40 guna2 wrote:

[quote removed]

Vreemde conclusies, Sabar2. De geboden rente hangt samen met de economie van het desbetreffende land. Een spaarrekening in Zimbabwaanse puki moet 1000% per maand bieden om spaarders te lokken.
Mijn probleem met deze vorm van `verzekeren' is dat het geen verzekering is. Het is gewoon een spaarrekening met een dubieuze (want over dertig jaar vermoedelijk volkomen weggedevalueerde) uitkering, en vermoedelijk dubieuze voorwaarden. De `verzekeringsmaatschappijen' hier bieden ook studiekostenverzekeringen aan. Ook dat zijn tamelijk waardeloze spaarrekeningen. Een verzekering moet de `schade' dekken, in deze gevallen ouder worden / gaan studeren. Dat doen ze niet. De kans is ongeveer 100% dat tegen de tijd dat de maatschappijen moeten gaan uitkeren het levensonderhoud/de studiekosten zo drastisch zijn gestegen dat het uit te keren bedrag een druppel op de gloeiende plaat is. Pure winst voor de verzekeringsmaatschappij die haar liquide middelen heeft opgekrikt met geld dat wat waard was en zwaar gedevalueerde bedragen uitkeert als ze dat al doen of moeten doen.
Pas trouwens ook op met verzekeringen hier die wél `schade' uitkeren. Die zijn vaak niet geïndexeerd, en dat houdt in dat je na jaren premie betalen slechts een fractie van de `schade' krijgt uitgekeerd.
[quote removed]

Ik mag aannemen dat die opmerking niet voor mij is bedoeld.

Je betoog klopt maar a) ik geef geen promotie om zulke verzekeringen af te sluiten
ik geef alleen aan dat het ook in Indonesie mogelijk is
om een pensioen op te bouwen.
b) In Nederland zijn zulke "spaarverzekeringen" net zo gericht op
het voordeel voor de verzekeringsmaatschappijen alleen zijn
de winsten voor hen dan nog hoger.

De opmerking is niet persoonlijk bedoeld maar geldt in zijn algemeenheid, ik hoor te vaak hoe goed het wel niet in Nederland is, ik vraag me dan toch soms af waarom
men dan toch niet gekozen heeft om in Nederland te blijven.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Vwb het huwen of niet. Lijkt de discussie nu meer de richting te krijgen van aanpassen of niet. Reden waarom veel gemengde huwelijken later vaak vastlopen; de cultuurshock.
Dus .... een extra reden om er goed over na te denken. Emoticon: Laugh out loud

bambang
Gebruiker
spacer line

De echtscheidingspercentage van een huwelijk van een westerling met een RI partner is 50%.
Het echtscheidingspercentage van een NL Marokkaan met een asli Marokkaan is 40.
De echtscheidingspercentage in NL is ruim 30. Daarom is het belangrijk ook na te denken over een mogelijke echtscheiding (huwelijkse voorwaarden).
In geval van Aku18 is het beste dat hij zijn partner naar NL haalt. In RI is het haast onmogelijk een inkomen te verwerven voor een WNA. Een relatie beginnen is altijd risicovol. Je denkt altijd tot de dood ons scheidt. Je moet wel een kans geven. Je weet het nooit.

bambang
Gebruiker
spacer line

Wanneer je een allochtoon bent in welk land dan ook, is het belangrijk dat je stevig in je eigen schoenen staat. Daarom moet je allereerst loyaal zijn tegenover jezelf. Als je loyaal bent voor een bepaald land en groep, kan het frustrerend zijn voor je. Het is mogelijk dat het land of de groep je niet volledig accepteert. C'est la vie. Het is beter de keiharde realiteit te onderkennen. Dan leef je niet met illusies. Mooier kan ik het niet maken.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ha ha bon, vous êtes jeune et vous voulez des.
Je bent jong en je wilt wat...... Emoticon: Yummie! Emoticon: Wink
Van trouwen tot verzekeren tot scheiden......
Is er ook een verzekering die scheidingen verzekerd??????? Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie! Emoticon: Wink

pierre
Gebruiker
spacer line

Pak Ziel.
Die scheidings verzekering is er wel hoor , hier in het westland noemen ze zo een verzekering.
De man met de "mokerhamer"

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Zo'n scheidingsverzekering is vaak een "gearrangeerd" traditioneel huwelijk op Bali wat nergens geregistreerd staat en/of (in sommige landen, ik dacht oa Nederland) niet erkend wordt als officieel huwelijk.
Dan kun je ten allen tijde weer de kuierlatten nemen mocht het zo uitkomen.
Maar voordat ik het van alle kanten over me heen krijg er worden ook echte huwelijken op Bali gesloten.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-08-2010 07:58 Surya Atmadja wrote:

Ya , het is nu 2010.

Men is mondiger , beter opgeleid , meer onafhankelijker geworden etc .

Feit is dat dit maar voor een klein percentage van de Indonesische bevolking geldt.
Het merendeel, m.n. in de "achtergebleven" gebieden, buiten de grote steden gaat nog steeds gebukt onder de tradities van het "ouderwetse" Indonesie, de adat of geloofsdictatuur en dat geldt voor alle religies in Indonesie.

De mensen die zich hebben kunnen bevrijden mogen blij zijn dat ze die mogelijkheden
hebben gekregen (van hun ouders) of het zichzelf op een harde manier (werken / studeren) hebben kunnen toeeigenen.

Indonesie is nog steeds een land van rangen.standen en klassen en zet je jezelf daarbuiten dan krijg je al snel het stempel revolutionair te zijn.
Zit je toevallig in de verkeerde klasse dan kun je je daar moeilijk tegen verzetten.
Ik zou willen dat het anders was.

In Nederland hebben ze een boek (J.J.H. kraaijkamp)
Een dubbeltje wordt nooit een kwartje, de nederlandse politiek is het daar nog steeds niet mee eens, ondanks de praktijk.
Maar ik heb zelf nog maar weinig mensen in Indonesie ontmoet die van een rupiah een kwartje konden maken, wanneer ze toevallig in de verkeerde wieg terecht kwamen bij hun geboorte.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-08-2010 12:19 bambang wrote:
Wanneer je een allochtoon bent in welk land dan ook, is het belangrijk dat je stevig in je eigen schoenen staat. Daarom moet je allereerst loyaal zijn tegenover jezelf. Als je loyaal bent voor een bepaald land en groep, kan het frustrerend zijn voor je. Het is mogelijk dat het land of de groep je niet volledig accepteert. C'est la vie. Het is beter de keiharde realiteit te onderkennen. Dan leef je niet met illusies. Mooier kan ik het niet maken.

Het integratiebeleid van diverse landen is er juist op gericht dat je je aan moet passen
en "jezelf ten dienste" van het land waarin je verblijft moet opstellen.
Je bent nergens echt welkom, wanneer je ten 1e loyaal aan jezelf bent, dat is een illusie die je persoonlijk kunt hebben, maar die niet overeenkomt met de keiharde realiteit. De nationalistische groeperingen zijn hierover het duidelijkst;
Aanpassen of oprotten. (en dan de diverse slogans)

bambang
Gebruiker
spacer line

Op 02-08-2010 18:04 schreef sabar2:

[quote verwijderd]

Je bent nergens echt welkom, wanneer je ten 1e loyaal aan jezelf bent, ...
Aanpassen of oprotten. (en dan de diverse slogans)

Natuurlijk moet je je aanpassen. Dus je niet isoleren in je "eigen groep". Laat ik eerst proberen het woord allochtoon te definieren. Een allochtoon is iemand die geboren in NL of buitenland is. Volgens een andere definitie als een van de ouders in het buitenland is geboren. In het verleden zijn er verschillende woorden gebruikt die hiermee te maken hebben. Als je bruin bent, kun je nooit wit worden, vice versa. Een allochtoon is ook een product van zijn ouders, zijn verleden. Dit verleden kun je niet wegvagen. Als je dat doen, dan is het net of je je eigen arm afsnijdt. Je kunt je aanpassen maar niet assimileren. Assimileren betekent dat je jezelf volledig moet vergeten en zich gedragen, denken, lopen enz als een autochtoon. Dat is niet mogelijk.
Loyaliteit heeft met trouw zijn te maken. Deze heeft een wederzijdse werking. Aan deze loyaliteit kleeft ook verraad ondanks dat je trouw bent. Er zijn genoeg voorbeelden uit de praktijk. Neem RI. De Chinese Indonesiers worden niet volledig geaccepteerd ondanks dat ze vele decennia lang in RI wonen. Eind 60 en 90-er jaren werden heel wat Chinezen afgeslacht. Tijdens de 2e wereldoorlog werden alle Amerikaanse Japanners geinterneerd. Alle Amerikaanse Japanners werden verdacht.
Islamitische fundamentalisme, 9/11. Als je eruit ziet als een Arabier of je hebt een islam geloof, dan ben je al verdacht. Als je naam toevallig dezelfde is als een terrorist dan ben je verdacht. De Amerikaanse zwarte lijst getuigt ervan. Zelfs een kind van twee kan op de lijst staan.
**Je bent nergens echt welkom, wanneer je ten 1e loyaal aan jezelf bent .** Deze uitspraak betekent dat je jezelf helemaal moet vergeten: je persoonlijkheid, je gevoelens. Dus je mag jezelf niet zijn??? Nee dank je wel. De grens van loyaliteit bepaalt je gastland en niet jezelf. Indien de politiek zich wijzigt in het nadeel van de allochtoon, berg je maar. Mocht er sociale onrust zijn, dan merk je dat de beschaving of loyaliteit van de andere kant uiterst dun is.

Tijdens de merdeka-tijd dachten veel Indische NLers dat ze niets te vrezen hadden. Ze konden goed overweg met de Indonesiers en behandelden hen goed. Het was een vrij roerige tijd. Toch werden ze afgeslacht. (Het strijden voor je RI vrijheid is legitiem.)
Daarom is het goed eerst aan jezelf te denken in welke situatie je bevindt. Als je 1000% loyaal bent, dan ben je overgeleverd aan de grillen van je gastland.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 02-08-2010 18:54 bambang wrote:

De grens van loyaliteit bepaalt je gastland en niet jezelf. Indien de politiek zich wijzigt in het nadeel van de allochtoon, berg je maar. Mocht er sociale onrust zijn, dan merk je dat de beschaving of loyaliteit van de andere kant uiterst dun is.

Daarom is het goed eerst aan jezelf te denken in welke situatie je bevindt. Als je 1000% loyaal bent, dan ben je overgeleverd aan de grillen van je gastland.

Hier ben ik het 1000% mee eens met een kleine aanpassing.
eerst even goed na te denken i.p.v. eerst aan jezelf denken

Je hebt zelf weinig te kiezen als je er voor kiest om je in een ander land te vestigen.
Het merendeel is al voor je bepaald en als de regels wijzigen dan moet je je daar helaas bij neerleggen of weer goed na gaan denken.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Je kan van alles bedenken, hoe je zou moeten aanpassen, in een vreemd land.
Zelf vind K mooi, als mensen van andere afkomst zijn, zich eigen blijven, en zich boven zich zelf uitstijgt, door niet je eigen cultuur als belangrijkste te vinden.
Als je voor je eigen kiest ben je ook veel natuurlijker dan als je net doet.
Niemand wordt gevraagd anders te zijn zodat je boven je andere gaat staan.
Dan val je gauw van je voetstuk.
Neen je mag best trots zijn op je afkomst, maar het mag niet te dominant aanwezig zijn.
Sommige mensen maken nog al wat mee, in hun leven, het is niet altijd rozen geur en maneschijn, maar als een slachtoffers rol gaan spelen dan verspeel je eigen respect.
Sommigen kunnen daar niet goed mee omgaan.
K vind dat je in de meeste gevallen voor je zelf moeten kiezen.
Een mens die gezond is, en die zich goed in haar/zijn vel zit, heeft de omgeving meer aan dan iemand die over zich zelf lopen te klagen, en overspel pleegd.
Gewoon je eigen gedragen wat er van je verwacht mag worden.
En zo rollen spel moet je ook met je kinderen trachten te doen.
Inleven voor hen idealen, of hobby’s, kan een goed mens van hen maken.
En dat betekend dat je een voorbeeld functie heb voor je omgeving.
K ben geen deskundige, dus verwacht van mij geen dure woorden.
Maar het is wel interessant, van een persoon die vragen heeft over trouwen,tot hoe een mens kan, en zou moeten zijn, in zijn omgeving. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yummie! Emoticon: Wink

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 03-08-2010 00:16 zieleffe wrote:

Maar het is wel interessant, van een persoon die vragen heeft over trouwen,tot hoe een mens kan, en zou moeten zijn, in zijn omgeving. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yummie! Emoticon: Wink

Inderdaad interessant en dan komt er nog bij dat er een verschil is tussen de theorie en de praktijk. If you can't beat them, join them. Van binnenuit kun je en mag je namelijk je wel kritisch opstellen, zolang je dat met respect doet. Je merkt dan dat in de praktijk de indonesische burgers zelf ook allerlei excuses en vluchtwegen zoeken om zich van
"het juk" te kunnen verlossen of zich er in iedergeval tijdelijk of gedeeltelijk ervan kunnen onttrekken. Sommigen noemen dat huichelarij maar ook dat is onderdeel van de levensstijl in Indonesie en is aangeleerd door de nederlandse bezetters, dus in dit verband lijkt Indonesie al heel veel op de Nederlandse cultuur.
Het beste is dus als je van nature een gespleten persoonlijkheid hebt.
Maar uiteraard zullen velen het niet met mij eens zijn. Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,673,495 pageviews Een website van indahnesia.com