|
|
|
|
|
|
Willem, kun je iets meer vertellen over wat je voor ogen hebt? is het je bedoeling om daar uiteindelijk zelf te gaan wonen en in het huis actief te zijn? Of wil je de hele begeleiding van de Indonesische kinderen aan lokale medewerkers overlaten?
Ik ben een aantal jaren actief geweest in een stichting die nog steeds bestaat (vanuit Nl. opgericht, o.a. door mij, www.somoi.nl ). Onze stichting bestaat en werkt nog steeds, sinds 1988, en draait volledig op vrijwilligers die elkaar om de 9 maanden/1 jaar afwisselen. Het is wel heel erg belangrijk dat je daar ter plekke goede contacten hebt voor je begint. Wij hadden het geluk een Indonesische revalidatie arte te (leren) kennen die in Leiden werkte, maar uit Indonesie kwam en veel mensen kende van het schoolbestuur waar wij mee in contact wilden komen. Wij kwamen uiteindelijk op een al bestaande school, waar we een zinnige bijdrage konden leveren. Dat lijkt me iets makkelijker dan helemaal zelf iets op te zetten, zoals jij van plan bent. Wil je persé in Padang iets doen? In Pematang Siantar zit Harapan Jaya, een rehabilitatiecentrum voor gehandicapte kinderen. Als je googelt kom je op de site uit. Misschien vind je daar nog iets waar je mee geholpen bent. Verder kwam ik bij het googelen nog een site tegen van een NL meisje dat in 2010 in een weeshuis in Padang iets heeft gedaan (wat werd me niet helemal duidelijk).
Ga de taal leren, zo snel mogelijk.
|
|
|
|
|
Het is de bedoeling dat ik daar ga wonen en zelf mee ga draaien samen met mijn vriendin en vrijwilligers.
Ik moet alles van de grond opbouwen en wil me daar voor de volle 100% inzetten.
Natuurlijk kan ik klein beginnen en van een ander weeshuis daar weet ik het bestaan niet af ga zo even kijken op de site.
Als ik voor een maand naar Sumatra ga dan ga ik niet zoals gewoonlijk op vakantie maar focus ik me alleen op mijn doel en zal zeker scholen benaderen en het gemeentebestuur.
In oktober november moet de stichting een feit zijn en februari maart wil ik 1 maand daar naar toe om contacten te leggen en verder te orienteren.
De kosten die ik nu ga maken inclusief mijn vliegticket betaal ik uit eigen zak.
Ook de website die ik ga maken als de stichting een feit is en de hosting betaal ik zelf.
Al het geld dat gesponsord wordt, wordt voor de 100% gebruikt voor het tehuis voor dak en thuisloze kinderen.
Het enigste dat ik zelf nodig heb is eten en internet onderdak is geen probleem.
Verder de kosten voor mijn visa moet gesponsord worden daar ik mijn inkomen hoogstwaarschijnlijk kwijt ben hier maar dat is alleen een ticket naar KUL en de kosten voor de ambassade.
Het feit dat ik in Padang wil beginnen is dat er in okt een zware aardbeving is geweest en dat er een universiteit is waar ik waarschijnlijk ook hulp van ga krijgen.
Ook heb ik daar woonruimte ter beschikking en mijn vriendin staat er ook voor de volle 100% achter en zij spreekt ook goed engels in woord en geschrift
Ik kan in tenten beginnen en alles langzaam opbouwen en verder wordt er al veel gedaan in
Bali en Java.
Ik ben hard op zoek naar mensen die mij willen helpen hier in Nederland en ook in IR.
Ik zal kijken of ik ergens een cursus kan volgen om de taal machtig te worden.
Het is idd erg belangrijk dat ik de taal machtig wordt maar dat zal wel lukken ik spreek zeer goed Pools en ook aardig thai's wat ontzettend moeilijk is omdat ik het niet kan lezen....
Als je wil meehelpen dan ben jij van harte welkom al is het maar een kleine bijdrage van 1 of 2 uurtjes in de week.
Maar mischien heb je het te druk met de stichting waar je nu actief voor bent.
Nog een vraag zou ik de statuten van de stichting waar je nu bij zit in mogen zien???
Dan heb ik een idee waar ik rekening mee moet houden en ik beloof je dat ik ze niet letterlijk over zal nemen....
|
|
|
|
|
|
Laatst verzonden E-Mail
Hallo Marjolein
Ik wil een kindertehuis opzetten in Padang voor dak en thuisloze kinderen, en wist niet dat die er al waren.
Ik vind het heel erg mooi werk wat je doet.
Zou je mij wat meer info kunnen geven over de weeshuizen in Padang?
Naam adres en tel nr zou me alweer een eind op weg helpen.
Mijn e-mail is willemgeheim  hotmail.com en ik zit ook op de site www.indahnesia.com
|
|
|
|
|
|
|
Willem, de tijd dat ik actief was voor die stichting was van 1988 tot 1993, dat is dus erg lang geleden.
Ik kan je niet verder helpen, heb er geen tijd voor, maar het is mij ook een beetje te vaag. Ik begrijp en waardeer je bedoelingen, maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er niet al weeshuizen zijn in Padang (en bij 1 google actie blijkt dat dus ook het geval te zijn). Ik zie er duidelijk minder heil in dan jij om zoiets te starten, als Nederlander, maar ik wens je toch veel succes.
|
|
|
|
|
Heb het gezien ben bezig met informatie te verzamelen....wacht op reactie van marjolein...en een weeshuis is voor wezen mijn doelgroep is groter thuis en dakloze kinderen...
|
|
|
|
|
|
|
Hoi WG,
Voor een goede cursus Bahasa Ind. moet je even kijken bij de Volksuniversiteit bij jou in de buurt. Ze starten in september weer. Open dag in Utrecht is 28 augustus.
Succes!
|
|
|
|
|
|
|
Deze cursus vind helaas niet plaats hier in de buurt ben eigenlijk op zoek naar een cd voor op de pc zodat ik het thuis kan leren heeft er iemand zo een?
Ee kopietje zou me erg blij maken ev onkosten wil ik wel vergoeden.
Verder kost die cursus 240 euro, geld wat ik liever in de stichting i.o. stop en als er dan ook nog reiskosten bijkomen word het wel een beetje duur voor mij....
|
|
|
|
|
|
De Volksuniversiteit gebruikt vermoedelijk de cursus Selamat Datang van IIC. Ze organiseren cursussen in het hele land, en als er niks bij jou in de buurt is: er zit een cd bij de boeken.
|
|
|
|
|
Weeshuizen zijn er heel veel in Indonesië, ik heb zelfs gelezen dat de meeste weeshuizen ter wereld in Indonesië staan. Maar er zitten niet alleen weeskinderen (zonder ouders) in. Ook dakloze kinderen vinden er een plek, of kinderen die nog wel gewoon ouders hebben. De ouders zijn zo arm dat ze ervoor kiezen om de kinderen een plek (met soms bijbehorende kansen) te geven in een weeshuis. Of dat een juiste keuze is, is natuurlijk maar de vraag. Maar zo doen ze dat nu eenmaal in Indonesië en dat is moeilijk te veranderen. Maar je kunt je natuurlijk wel inzetten om de kinderen een zo goed mogelijk leven te geven.
Willem, je zou natuurlijk dezelfde constructie kunnen gebruiken als wij, door het ondersteunen van bestaande weeshuizen in Padang. Of dat zou een begin kunnen zijn, je zou kunnen zien of dat lukt en of het werk bij je past. Dan kun je altijd nog uitbreiden naar een eigen tehuis? Dan zit je niet meteen vast aan torenhoge kosten
|
|
|
|
On 10-08-2010 21:01 willemgeheim wrote: Het is de bedoeling dat ik daar ga wonen en zelf mee ga draaien samen met mijn vriendin en vrijwilligers.
I
|
Met welke visum of verblijfspapieren ?
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
Ik ben het helemaal met je eens, Novikirama.
Is het niet handiger, Willem, om je dienstbaar te maken voor een reeds bestaand weeshuis? Het zal vermoedelijk veel geld en organisatie schelen en je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Ik ben ook benieuwd met wat voor visum je zoiets gaat doen en hoe je dan aan je inkomsten gaat komen. Heb je daar al een idee over? Je moet toch ergens van leven?
|
|
|
|
|
Inmiddels heb ik kontakt met iemand die daar werkt in een weeshuis althans stage loopt en weet dat er 4 weeshuizen zijn in Padang.
Binnenkort zal ik daar contakt mee opnemen om samen te gaan werken in welke vorm weet ik nog niet daar ben ik over aan het nadenken.
Wat mijn visum betreft daar maak ik me geen zorgen over ik weet dat ik visums voor een half jaar kan krijgen.
Ik denk inderdaad dat het beter is om eerst een half jaar vrijwilg te werken op die tehuizen en daarna een ga openen want er zijn er zeker niet genoeg...
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.
De beste tip heb ik tot nu toe van Elsbeth want door naar dat meisje te zoeken met googlen kan ik veel informatie inwinnen.
Vandaag heb ik een email gehad van haar en ze wil me best helpen en is nu achter de adressen aan van de 4 weeshuizen die er al zijn.
Maar ik wil toch een stichting opzetten om geld te werven voor de kinderen en voor mijn echte onkosten zoals visum eten en internet want als ik daar pertinent ga verblijven dan wordt mijn uitkering hier stopgezet.
Natuurlijk niet voor reiskosten naar Nederland dat geld hou ik zelf achter de hand maar hoop niet te hoeven terugkomen hier daar ben ik nog niet aan uit.
Een visum kan ik in KUL halen of in Penang en ik geloof dat het een KITA visum is daar ben ik nog niet aan uit.
HELP ik zoek nog steeds vrijwilligers....
PS De volksuniversiteit heeft wel cursusen maar niet in de buurt en zekers niet in Breda....Bahasa Indonesia.....
|
|
|
|
|
|
|
Mijn ontvangen E-mail
Hoi Willem,
wat super goed dat je een weeshuis wilt opzetten in Padang! Ikzelf heb in één weeshuis, maar andere mensen die hier voor AIESEC een stage komen doen hebben ook in andere weeshuizen gewerkt. In totaal weet ik dus dat er sowieso vier weeshuizen zijn! Ik zal binnenkort vragen aan mijn ´baas´ hier of hij mij de adressen kan geven zodat je contact kan opnemen met de weeshuizen, want ik ben erg onder de indruk van je initiatief en weet zeker dat het hier zeer op prijs gesteld wordt! Ik ga zeker nog genieten van mijn laatste 1,5 en laat nog van me horen.
groetjes,
Marjolein
|
|
|
|
|
|
Op 13-08-2010 07:01 schreef willemgeheim: I
Maar ik wil toch een stichting opzetten om geld te werven voor de kinderen en voor mijn echte onkosten zoals visum eten en internet want als ik daar pertinent ga verblijven dan wordt mijn uitkering hier stopgezet.
Natuurlijk niet voor reiskosten naar Nederland dat geld hou ik zelf achter de hand maar hoop niet te hoeven terugkomen hier daar ben ik nog niet aan uit..
|
Maar visumkosten, vliegtickets en kosten voor internet, dat zijn toch gewoon de normale verblijfskosten als je ergens in het buitenland gaat wonen? Of moeten daar andere mensen die denken geld te geven aan weeskinderen voor betalen?
|
|
|
|
|
Willem, je wilt dat er zo min mogelijk aan de strijkstok blijft hangen, maar hebt het, zoals Novi ook al zegt, wel over dat jouw onkosten, zoals visum, eten, internet, gesponsord zullen moeten worden. Dan blijft er nogal wat aan de strijkstok hangen.
Willem, hoe zie je dit voor je, dat sponsors voor een weeshuis in Indonesie nu de rol van de sociale dienst in Nederland gaan overnemen?
|
|
|
|
|
Eten kost bijna niks ik eet met de kinderen mee en als ik daar permanent blijf dan zetten ze mijn uitkering stop mischien weet jij iets beters?
Internet kost praktisch niks en is noodzakelijk om de stichting te besturen ja als ze mij niet dwingen voor een visum dan was het makkelijker.
Verder zal ik zelf 2 a 3 duizend eoro moeten investeren om de stichting op te zetten en voor mijn ticket dus is het precies zoals ik zeg er zal weinig aan de strijkstok blijven hangen.
Ook onderdak hoeft niet betaald te worden even als vervoer .
Internet is nu eenmaal noodzakelijk en kost ong 5 euro per maand.
Vergeet niet dat ik alles achter laat dus ook mijn uitkering!!!!
En wie weet werkt het stadsbestuur wel mee en krijg ik van hun een visum.
Helaas zonder eten red ik het niet ik zal zeer sober moeten leven daar.
Als mijn uitkering gewoon door zou gaan zou ik veel eerder beginnen maar dat doen ze helaas niet hier in Nederland wel betalen ze kinderbijslag ed aan mensen die daar geen recht op hebben en ik ben niet van plan om te frauderen....
Maar afijn begin volgend jaar ga ik naar Padang toe en ga ik eerst in de andere weeshuizen kijken en werken en geloof me het komt allemaal goed...
Ik doe het vanuit mijn hart en met een goede intensie en dat is het belangrijkste....
O ja als ik een visum ga halen hoef ik niet te vliegen met de bus en boot is veel goedkoper!!!!
Dus zoals ik zeg al het geld dat er binnen komt is voor het weeshuis en alles is openbaar en ieder jaar wordt er een jaarverslag gemaakt en kan iedereen die het wil het kasboek inzien.
Kijk beter naar andere stichtingen dan zie ik met lede ogen toe hoe alles verspild wordt aan onnodige kantoren tel ed...
|
|
|
|
|
|
ja leuk zeg willem,heb je ook al gekeken op de site van ggz in holland.?
het komt allemaal goed .
|
|
|
|
|
Willem, ik ken je situatie niet, weet niet waarom en hoe lang je al een uitkering hebt. Dat hoef ik ook niet allemaal te weten. Ik heb wel begrepen/gelezen dat je vele en lange reizen maakt en je tijdens die reizen vooral op de motor zit. Verder lees ik dat je zelf mee wilt gaan draaien in het weeshuis, blijkbaar ben je daar fysiek en psychisch ook toe in staat. Ik wil toch even kwijt dat ik dat een beetje een vreemde situatie vind, zeker als je suggereert dat je het eigenlijk wel een beetje raar vindt dat jouw uitkering wordt stopgezet. Of ik iets beters weet? Hier in Nederland hetzelfde gaan doen, of ben je al actief in deze sector?
|
|
|
|
On 13-08-2010 07:01 willemgeheim wrote: Wat mijn visum betreft daar maak ik me geen zorgen over ik weet dat ik visums voor een half jaar kan krijgen.
Natuurlijk niet voor reiskosten naar Nederland dat geld hou ik zelf achter de hand maar hoop niet te hoeven terugkomen hier daar ben ik nog niet aan uit.
Een visum kan ik in KUL halen of in Penang en ik geloof dat het een KITA visum is daar ben ik nog niet aan uit.
|
Willem, ik maak me een beetje zorgen om je.
Visa voor een half jaar bestaan niet. Je kunt een 60 daags visum kopen bij de ambassade voor 45 euro en dit kan tot 4 maal verlengd worden met telkens een maand tot max 6 maanden. De kosten voor de verlenging zullen tussen de Rp 350.000 en Rp 500.000 per maand liggen afhankelijk van het immigratiekantoor, in of ex uang rokok en of je een agent inschakelt. Dan na die 6 maanden het land uit, idd het dichtste bij is KL en dan de hele riedel opnieuw. Een KITAS is iets heel anders.
Je zegt dat het allemaal “niks” kost maar dat is natuurlijk niet waar. Ook al leef je heel sober je hebt nog steeds eten, vervoer, mobiele telefoon, internet, kleding, verzorgingsmiddelen nodig.
En wat als je naar de dokter moet?
Ook al zouden dit de minimale dingen zijn en je een miljoen te besteden hebt dan hebben we nog steeds over maar Rp 35.000 per dag. Maar dan heb je toch nog een miljoen nodig. En ook ik kan mij niet voorstellen dat dit iets is dat de gever moet bekostigen. Hoe ga je die uit- en inreizen bekostigen? De mogelijke overnachtingen in KL?
En het allergrootste struikelblok is toch het gemis van het Indonesisch. Je moet dat echt in persoon van iemand leren en met cd's krijg je dat minder goed voor elkaar.
Waarom wordt je uitkering stopgezet? Het gaat ons idd niet aan wat voor uitkering maar er zijn ook uitkering die in het buitenland doorbetaald worden. En als dat idd gebeurt en je moet onverhoopt terugkomen kun je deze dan opnieuw aanvragen?
Ik geloof meteen dat je ervoor wil gaan maar zie je de dingen niet (te) eenvoudig? En welke rol speelt je vriendin hierin? (als die er is).
Ik had al vanaf dag 1 honderd vragen in mijn hoofd en heb ze nu maar eens uitgesproken.
gr
Anne Mieke
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Ik zit in de bijstand en die gaan niet akkoord met een verblijf in het buitenland.
De reis die ik laatst heb gemaakt was van mijn spaar en vakantiegeld en ik heb enkele highlights niet gedaan omdat ik dat niet kon betalen.
Ik zou niet weten waarom ik geen KITAS kan krijgen en ga heus niet blind varen.
Heb meer ervaring in Azie als meniggeen en kreeg in thailand ook jaarvisums terwijl iedereen schreeuwde je kunt dat niet krijgen en een eigen zaak al helemaal niet.
Dat is me gelukt maar moest wegens prive-omstandigheden terugkomen naar Nederland.
Dat had met mijn kinderen te maken en die zijn nu een stuk ouder dus dat probleem is er niet meer.
Veel info die ik krijg oa over de moskee in waalwijk op deze site is waardeloos en zit vol onwaarheden en daar heb ik niks aan.
Verder staat mijn vriendin voor de volle 100% achter mij.
Ook heb ik al een paar mensen die mij financieel willen steunen als het zo ver is.
Het valt me verder op dat er een paar domme mensen zonder enig respect op dit forum zitten iedere keer weer.
Verder zijn er alle voorzieningen al aanwezig in Holland dus hier ga ik me verder niet inzetten naast mijn vrijwilligerswerk wat ik nu doe.
Ook zijn sommige reakties erg demotiverend op deze site dus wil ik het hier bij laten gelukkig zijn er mensen om me heen die er wel vertrouwen in hebben en ik weet zeker dat het me lukt om hetgene waar ik voor ga van de grond te krijgen.
In ieder geval vraag ik op het forum niks meer want dat schiet toch niet op.
|
|
|
|
|
|
|
wat een flauwekul. is er geen moderatie op dit forum?
|
|
tutwuri handayani
|
|
|
|
|
alweer zo'n domme reaktie reageer dan niet aub
|
|
|
|
|
|
er schijnt in solo nog een soort weeshuis zonder geestelijk leider te zitten. iets voor jou?
Anders deze vacature in Nederland misschien, om eerst eens wat ervaring op te doen?
|
|
tutwuri handayani
|
|
|
|
 Willem: Domme reacties zoals jij dat vind zullen er altijd zijn, maar waarschijnlijk hebben een hoop leden van dit forum wel symphatie voor je plannen,Maar de vraag is of je alle mogelijkheden en consequenties wel helemaal hebt bekeken.Daar is de nodige onduidelijkheid over, denk ik.
Een project zoals jij voor ogen hebt zet je niet zomaar op,dat vergt maanden en maanden van gedegen voorbereiding.
Een werkvergunning zal waarschijnlijk heel moeilijk te verkrijgen zijn, tenzij je inderdaad "kruiwagens"in Indonesie hebt.Ook zal je waarschijnlijk,vooral in het begin, elke cent die je bezit nodig hebben voor van alles en nog wat.Levensonderhoud voor jezelf is dan wel niet duur maar ook daar moet je geld voor reserveren.Financiele steun van vrienden of symphatisanten is leuk, maar voor hoelang heb je dat en hoeveel?
Als je een bijstanduitkering hebt en niet meer in aanmerking komt voor werk hier in Nederland, valt er dan niet met de instanties te praten over een verblijf in den vreemde? > geen idee hoe dat zit,heb nooit een uitkering gehad<
Kortom velen hier zitten met veel vragen waar geen duidelijk antwoord op is gegeven...
Mocht dit ook een domme reactie zijn, helaas pindakaas...maar symphatie voor je plan heb ik wel, maar ook twijfels.
|
|
hati hati, pelan pelan
|
|
|
|
|
Willem, jij opent hier een topic en wil graag dat men mee gaat in je plannen en je het liefst financieel dan wel organisatorisch steunt. De mensen die wat kritische vragen en kanttekeningen hebben betitel je meteen als dom en respectloos.
Als je alleen maar ja en amen wilt horen, moet je je plannen niet uitvouwen op een openbaar forum. Verder wens ik je veel succes.
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|