registratie huwelijk ?

Subforum Bali, het godeneiland 
87 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
baliman
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Als ik met mijn indonesische vriendin in nederland trouwt moet zij dat huwelijk later ook in indonesie registreren of gaat dat automatisch via gemeenten

alvast bedankt

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Niets gaat automatisch (in dit geval).

Om een in NL gesloten huwelijk tussen een NL partij en een Indonesische partij in Indonesie rechtsgeldig te laten verklaren, dient dit huwelijk / de huwelijks voltrekking aan een aantal strikte voorwaarden te voldoen. De Indonesische Ambassade kan je hier goed over informeren / voorlichten / advies geven.

Mocht(en) je / jullie plannen hebben om ooit naar Indonesie te verkassen, laat dan door een notaris een zgn. "prenuptial / premarital agreement" opstellen en legaliseren, zodat je / jullie daar later in RI geen problemen mee krijgt. Ook hier kan de RI Ambassade jullie meer (en als het goed is ook de laatste / meest up-to-date) info over verstrekken.

If you have nothing to loose, you can risk everything

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Beste Baliman,

Ik heb er zelf mee te maken gehad dus de nodige ervaring.
allereerst is er een procedure die gevolgd moet worden om te kunnen trouwen in nederland, de burgerlijke stand van je gemeente kan je daarover alles vertellen.
er zijn een aantal verklaringen/documenten/legalisaties nodig door de nederlandse
ambassade in indonesie.
ook een verklaring van de vreemdelingenploitie in nederland.
het beste is als je hiervoor een agent inschakeld in indonesie om dit voor je te regelen
er zijn slechts een beperkt aantal agenten/vertalers die door de ambassade hiervoor worden geaccepteerd, indien je dat nog niet geregeld heb kan ik je de email van mijn agent geven die regelt dat perfekt.
let wel op want de voorbereiding duurt enkele maanden en je moet binnen een bepaalde periode ook inderdaad huwen en dat moet ook voorafallemaal geregeld zijn
dus ook het visum !!

beste is trouwen met een internationaal huwelijkscertificaat, ook dat moet vertaald worden en gelegaliseerd door buitenlandse zaken en de indonesische ambassade in nederland.
daarna moet het binnen een bepaalde periode aangemeldt worden bij de burgerlijke stand in indonesie (catatan sipil) om zo in bezit te komen van het indonesische huwelijkscertificaat (tanda bukti laporan perkawinan luar negeri)

zorg dat je alles goed voorbereid en houd je aan de termijnen anders wordt het geweigerd en is alles ongeldig.
een huwelijk voor de wet in nederland is voldoende voor registratie in indonesie, maar voor de indonesische wet/regels moet je ook voor het geloof gehuwd zijn om het echt volledig rechtsgeldig te maken.
dus 2 feestjes een in holland en een in indonesie.
de notarisverklaring die amed benoemt is zeker een aanrader om veel problemen te voorkomen, mocht je partner moslim zijn dan kun je geconfronteerd worden met een
soort van "borgsom" 55 juta die je moet betalen voordat het geaccepteerd wordt voor
registratie, dat zat in de planning in indonesie maar ik weet niet of dat al geeffectueerd is.
sowieso kan een huwelijk in indonesie alleen geregistreerd worden wanneer jullie beiden dezelfde religie hebben.
de nederlandse ambassade in indonesie kan je ook van verdere info voorzien.

de totale uitvoering van verklaringen,documenten, legalisaties, vertalingen en visa-aanvraag heeft bij ons 8 maanden in beslag genomen, inclusief al het "snuffelwerk"
om eea goed voor te bereiden.
let wel op want 1 foutje in de procedure en de registratie wordt gewoonweg geweigerd
door de catatan sipil in indonesie.

succes
sabar2

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

baliman
Gebruiker
spacer line

voor alle duidelijkheid ; mijn vriendin heeft een verblijsvergunning voor nederland en wij willen in nederland trouwen. Bij de gemeente heben we papier/documenten laten controleren en alles is in orde. de vraag is of het huwelijk dat in nederland gesloten is ook in indonesie rechtsgeldig is of moet dat nog extra geregistreerd worden

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-07-2010 11:06 baliman wrote:
voor alle duidelijkheid ; mijn vriendin heeft een verblijsvergunning voor nederland en wij willen in nederland trouwen. Bij de gemeente heben we papier/documenten laten controleren en alles is in orde. de vraag is of het huwelijk dat in nederland gesloten is ook in indonesie rechtsgeldig is of moet dat nog extra geregistreerd worden
Het heeft er niets mee te maken of je vriendin een verblijfsvergunning heeft of niet. Om het huwelijk rechtsgeldig te laten zijn in Indonesie moet het ook daar geregistreerd worden (dus niet zoiets als EXTRA geregistreerd). Zie voor alle uitleg verder hierboven.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 11:06 baliman wrote:

Het kan in indonesie geregistreerd worden maar dat moet vlgs. de regels gebeuren binnen een bepaalde periode nadat het huwelijk gesloten is (ik dacht binnen 1 week)
en het moet persoonlijk gebeuren, sommige dingen kan een agent voor je regelen,
het meeste moet je echt zelf doen.
Ook al heeft je vriendin een verblijfsvergunning in nederland dan nog heb je gelegaliseerde/vertaalde papieren uit indonesie en een akkoord van de vreemdelingenpolitie in nederland nodig om te kunnen trouwen in nederland en dezelfde religie hebben is een van de voorwaarden voor registratie in indonesie, hoe het zit met die "borgsom" voor moslima weet ik niet of dat dan van toepassing is.
voor registratie in indonesie heb je ook weer gelegaliseerde/vertaalde papieren uit nederland nodig, omzeilen van de regels kan helaas niet.

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste Baliman,
Waarom zou je het huwelijk registreren in IndonesiŽ, wil je in de toekomst een huis kopen krijg je geen problemen als je het niet laat registreren..
Kom je te overlijden is er die in IndonesiŽ niet een instantie die zorgt voor jouw vrouw, in Nederland waarschijnlijk wel van jouw pensioen.
Mocht die borgsom worden ingevoerd in IndonesiŽ heb je daar niets mee van doen.
Ik zie alleen maar voordelen om jouw huwelijk niet in IndonesiŽ te registreren.
Te hopen dat jouw huwelijk stand houdt, het mijne niet en dan zijn het weer een heleboel papieren (en Rupiah's) om te scheiden, in Nederland is dat allemaal goed geregeld, hier in IndonesiŽ dus niet.
Jan

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 14-07-2010 11:20 sabar2 wrote:

[quote removed]

Het kan in indonesie geregistreerd worden maar dat moet vlgs. de regels gebeuren binnen een bepaalde periode nadat het huwelijk gesloten is (ik dacht binnen 1 week)
en het moet persoonlijk gebeuren, sommige dingen kan een agent voor je regelen,
het meeste moet je echt zelf doen.

" Het moet volgens de regels gebeuren "

dat is logisch , zie UU Perkawinan (Campuran).
Let ook op perbedaan agama , naast perbedaan van de nationaliteit.
Maak ook geen fout om de " prenup" regeling achteraf ( dus na het huwelijkformaliteit ) te regelen.
In Indonesia moet het gebeuren voor de wettelijke trouwerij.
Dit in tegen stwelling met de Nederlandse wet ( In Nederland kan je een huwelijksvoorwaarden opstellen na de trouwerij , kost iets duurder).
I n Indonesia kan het niet . (tenminste als ze de wet nog niet veranderd hebben ).
Ga goed informatie vragen.

bisa dicek of makemyday .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 11:24 simpati wrote:

Waarom zou je het huwelijk registreren in IndonesiŽ, wil je in de toekomst een huis kopen krijg je geen problemen als je het niet laat registreren..

Juist als je van plan bent om een (vakantie)huisje in bv Bali te kopen is registratie van het huwelijk en zo'n notarisakte van groot belang om de bekende problemen te voorkomen.

Ik denk dat er inmiddels voldoende Indonesie-gangers zijn die dat aan den lijve hebben ondervonden en na een scheiding berooid en teleurgesteld en flink wat rupiahs
armer verder moeten leven. Omdat de ex-partner of de familie met ondersteuning van de indonesische wetten/gebruiken alles zich toeeigenen. Althans dat zeker zullen proberen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wat liggen jullie allemaal te lullen over huwen, trouwen.
Je moet niks, in Nederland.
Samenleving is hier normaal, en verstandiger.
Domme mensen, die gaan trouwen, en dan ook nog zonder huwelijkse voorwaarden, dommer kan je niet zijn.
En ook in IndonesiŽ is de alle ergste land wat betreft familienamen.
Burgerlijke stand ze knoeien met namen, daar
Familienamen van je vader die je niet krijgt bij de geboorte .
Ze rotzooien maar wat daaraan.
Burgerlijke stand is ook een corrupt zooitje, heb genoeg er van gezien, om je papieren te legaliseren.
Heeft scheid aan die tradities daar, want je bent een lopende tompet, straks voor de gehele familie daar.
achterlijke trouwen, Emoticon: Eerie mensen met verstand niet............... Emoticon: Stupid
Mijn advies:, noooooooooit trouwen ook in IndonesiŽ niet, dat zie je met Tuti en Jan.
Jan was hartstikke gek op Tuti dat hij zelfs haar naam gebruikte toen in die tijd, weet je nog Jan............ Emoticon: Frustrated Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste Sabar2
Ik wens mijn ex veel succes, alle belangrijke papieren heb ik in mijn bezit en zijn veilig opgeborgen, maakt de ex te veel problemen wordt van die documenten een vuurtje gemaakt.
Als je het huwelijk niet laat registreren in IndonesiŽ kan je nog altijd naar een notaris gaan om een (vakantie)huisje op de juiste wijze te beschrijven.
Ook in IndonesiŽ is het mogelijk om een akte te laten opmaken dat je in een huis kan blijven wonen tot je overlijden en dat dan pas degene het huis kan bewonen die het ook op naam heeft staan.
Natuurlijk is het wel belangrijk om het huis niet in de buurt van familieleden en/of vrienden van de partner te bouwen.
In Bali gelden natuurlijk andere (ongeschreven) wetten als in Java.
Jan

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste Zieleffe,
Een van mijn motto's is ere wie ere toekomt , veel van mijn info kwam van mijn ex .....
Ik heb nog steeds geen hekel aan ...., zij en haar familie zullen het moeilijker krijgen zonder de sponsor uit Belanda!
Ze kan natuurlijk via een advocaat proberen wat van mijn uitkering en mijn reservepotje in Nederland op te eisen maar wie zal dat betalen, een internationaal werkende advocaat begint te lachen als hij weet hoe klein mijn uitkering en dat potje is.
Jan

bambang
Gebruiker
spacer line

Als je gaat trouwen, is het ook belangrijk te denken aan een mogelijke toekomstige echtscheiding. Je moet er voorbereid zijn (huwelijkse voorwaarden). In NL strandt het huwelijk bij ruim 30%. De echtscheidingspercentage van mixkoppels ligt hoger. In RI weet ik niet de percentage.
Mijn wijlen moeder had een vriendin. De zoon van haar had een pensioen van de Amerikaanse marine. De zoon wilde echtscheiden in RI. De RI echtgenote had iemand ingehuurd om hem om te brengen vanwege het pensioen. Haar plannetje was gelukt. Triest maar waar.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 11:59 simpati wrote:
Beste Sabar2
Ik wens mijn ex veel succes, alle belangrijke papieren heb ik in mijn bezit en zijn veilig opgeborgen, maakt de ex te veel problemen wordt van die documenten een vuurtje gemaakt.
Als je het huwelijk niet laat registreren in IndonesiŽ kan je nog altijd naar een notaris gaan om een (vakantie)huisje op de juiste wijze te beschrijven.
Ook in IndonesiŽ is het mogelijk om een akte te laten opmaken dat je in een huis kan blijven wonen tot je overlijden en dat dan pas degene het huis kan bewonen die het ook op naam heeft staan.
Natuurlijk is het wel belangrijk om het huis niet in de buurt van familieleden en/of vrienden van de partner te bouwen.
In Bali gelden natuurlijk andere (ongeschreven) wetten als in Java.
Jan

dat bedoel ik dus jan, je moet bij de notaris eea vastleggen en heel slim dat jij je papieren op een veilig plekje hebt opgeborgen, mijn complimenten heb je, als anderen (m.n. velen op Bali) ook zo slim waren geweest voordat ze gingen trouwen was hun veel leed bespaart gebleven. Emoticon: Laugh out loud

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 12:26 bambang wrote:
Als je gaat trouwen, is het ook belangrijk te denken aan een mogelijke toekomstige echtscheiding. Je moet er voorbereid zijn (huwelijkse voorwaarden). In NL strandt het huwelijk bij ruim 30%. De echtscheidingspercentage van mixkoppels ligt hoger. In RI weet ik niet de percentage.
Mijn wijlen moeder had een vriendin. De zoon van haar had een pensioen van de Amerikaanse marine. De zoon wilde echtscheiden in RI. De RI echtgenote had iemand ingehuurd om hem om te brengen vanwege het pensioen. Haar plannetje was gelukt. Triest maar waar.

yep ook die verhalen ken ik, is ook niet erg slim om te zeggen dat je bv een overlijdensverzekering hebt, dan vraag je erom.

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

On 14-07-2010 12:05
Ze kan natuurlijk via een advocaat proberen wat van mijn uitkering en mijn reservepotje in Nederland op te eisen maar wie zal dat betalen, een internationaal werkende advocaat begint te lachen als hij weet hoe klein mijn uitkering en dat potje is.
Jan

Ze kan niet aan je uitkering of pensioen komen want daarvoor moet ze tenminste een jaar in nederland gewoond hebben.

Shalom

simpati
Gebruiker
spacer line

papieren op een veilig plekje
Liefst aangetekend versturen naar een veilig adres in Nederland, bij een bank in IndonesiŽ een safe huren kan ook.
Kom je te overlijden kunnen de belanghebbende zien hoe ze het krijgen, zijn er twijfels over een natuurlijke dood moeten ze aantonen dat je op een natuurlijke wijze bent overleden
Verkopen van een huis zonder de AKTA HAK MILIK kan niet.
Jammer dat het zo moet lopen maar er zijn al te veel BULE alles kwijt geraakt.
Jan

baliman
Gebruiker
spacer line

beste forum leden

weet nog steeds niet wat ik moet doen. er wordt veel over echtscheding gepraat. de vraag is of je het moet registreren, we willen voorlopig tot aan mijn pensieoen in nederland blijven en misschien willen we oooit in indonesie wonen maar nooit permanent, dus heeft het dan zin om te registreren, ik zelf denk het niet zo te lezen na de antwoorden op het forum.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 18:09 baliman wrote:
beste forum leden

weet nog steeds niet wat ik moet doen. er wordt veel over echtscheding gepraat. de vraag is of je het moet registreren, we willen voorlopig tot aan mijn pensieoen in nederland blijven en misschien willen we oooit in indonesie wonen maar nooit permanent, dus heeft het dan zin om te registreren, ik zelf denk het niet zo te lezen na de antwoorden op het forum.

Registreren kost een hoop moeite en de nodige rupiahs als je niks koopt in Indonesie en er ook niet van plan bent lang te wonen/verblijven heeft het weinig zin.
Dan is registreren alleen voor "de vorm" dus dan haal je je een hoop onnodige sores op je nek. Maar ... het is jullie keus.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 14:48 Bokito wrote:

[quote removed]

Ze kan niet aan je uitkering of pensioen komen want daarvoor moet ze tenminste een jaar in nederland gewoond hebben.

Wanneer je huwelijk in indonesie en nederland geregisteerd staat of wanneer je alleen in nederland gehuwd bent dan heeft de partner recht op een deel van het derden-pensioen vlgs de nederlandse wet, een briefje naar de derden-pensioenverstrekker is voldoende om een hoop sores te krijgen, anders is het met het AOW-pensioen dan tellen alleen de jaren dat je gezamelijk in nederland hebt gewoond.
Maar als je een aanvullend pensioen hebt dan kan een ex het je heel moeilijk maken.
Ik ben toevallig een wetten-expert op dit gebied.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 14:51 simpati wrote:
papieren op een veilig plekje
Liefst aangetekend versturen naar een veilig adres in Nederland, bij een bank in IndonesiŽ een safe huren kan ook.
Kom je te overlijden kunnen de belanghebbende zien hoe ze het krijgen, zijn er twijfels over een natuurlijke dood moeten ze aantonen dat je op een natuurlijke wijze bent overleden
Jammer dat het zo moet lopen maar er zijn al te veel BULE alles kwijt geraakt.
Jan

Inderdaad Jan veel BULE hebben dat al aan den lijve ondervonden.
Trouwen zonder vooraf huwelijkse voorwaarden vast te leggen of zonder eerst de indonesische wetten/gebruiken te bekijken is DE VALKUIL voor veel BULE Emoticon: Party!
en als je trouwt op Bali dan heb je daar ook nog de ongeschreven wetten, de adat.

Velen trouwen "uit liefde" en vergeten het verstand te gebruiken, want "de liefde" kan ook voorbij gaan en als er niks is beschreven wel eens sneller als men denkt.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Sabar2 U legt het tenminste goed uit Pensioen, en AOW is een groot verschil.
Sobats die beloven van alles wat aan hun liefjes, en denken dat ze hun vrouwtje in het buitenland goed achter laten is een misplaatste grap.
Ook de pensioenfonds moet schriftelijk verklaring hebben, wie de rechten heeft verkregen, van als er wat gebeurd met die Bule.
En dan kan je wel schrijven, zei dat vrouwtje heeft die rechten in dat verre IndonesiŽ, dan kan het wel eens zijn, dat er een ex om de hoek komt kijken, die het nalatenschap claimt, dus ook het pensioen.
En dan heeft ze nog het nakijken.
Dus het is wel een schriftelijke verklaring nodig, en dan moet zei die ook daar hebben, dat ze officieel vermeld staat in die archieven, van die pensioenfonds..... Emoticon: Worship Emoticon: Wink Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

On 14-07-2010 19:51 sabar2 wrote:

[quote removed]

Wanneer je huwelijk in indonesie en nederland geregisteerd staat of wanneer je alleen in nederland gehuwd bent dan heeft de partner recht op een deel van het derden-pensioen vlgs de nederlandse wet, een briefje naar de derden-pensioenverstrekker is voldoende om een hoop sores te krijgen, anders is het met het AOW-pensioen dan tellen alleen de jaren dat je gezamelijk in nederland hebt gewoond.
Maar als je een aanvullend pensioen hebt dan kan een ex het je heel moeilijk maken.
Ik ben toevallig een wetten-expert op dit gebied.

Sorry sabar je haalt mijn verhaal aan maar de ex van Jan heeft nooit in nederland gewoond dus die vlieger gaat niet op.

Shalom

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. simpati

Ik zou er niet zo zeker van zijn.Als jouw huis op naam staat van je ex en ze het spelletje slim speelt gaat ze gewoon naar het kadaster en zegt dat ze de originele papieren kwijt is.Dan krijgt ze nieuwe akte hak milik papieren en je kan fluiten naar je huis en je originele hak milik papieren.
Het is beter je huis zo snel mogelijk laten blokkeren.
Dit spelletje heb ik meegemaakt in bali maar ik weet niet of het op java ook zo is.

Shalom

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 14-07-2010 21:02 zieleffe wrote:
Sabar2 U legt het tenminste goed uit Pensioen, en AOW is een groot verschil.
Sobats die beloven van alles wat aan hun liefjes, en denken dat ze hun vrouwtje in het buitenland goed achter laten is een misplaatste grap.
Ook de pensioenfonds moet schriftelijk verklaring hebben, wie de rechten heeft verkregen, van als er wat gebeurd met die Bule.
En dan kan je wel schrijven, zei dat vrouwtje heeft die rechten in dat verre IndonesiŽ, dan kan het wel eens zijn, dat er een ex om de hoek komt kijken, die het nalatenschap claimt, dus ook het pensioen.
En dan heeft ze nog het nakijken.
Dus het is wel een schriftelijke verklaring nodig, en dan moet zei die ook daar hebben, dat ze officieel vermeld staat in die archieven, van die pensioenfonds..... Emoticon: Worship Emoticon: Wink Emoticon: Shiny

Click to see original image

Tegenwoordig staat het GBA (computersysteem van de gemeentes) direct gekoppeld met de pensioenbanken. Dus ieder in nederland afgesloten huwelijk gaat automatisch naar het pensioenfonds. Bij uitbetaling is het pensioenfonds wettelijk verplicht om het GBA te controleren. Een schriftelijke verklaring is geeneens nodig. Het deel van de ex-vrouw wordt automatisch geblokkeerd. Het enige wat het pensioenfonds nodig heeft om tot uitbetaling aan de ex over te gaan is een briefje van haar met haar geboorteakte,ID (KTP) en bankrekeningnummer en verder kan je fluiten naar dat deel van de centjes. Het is een feit je hoeft me niet te geloven vraag het maar na. Is de ex overleden dan hebben haar erfgenamen recht op dat deel, maar dat moeten ze wel claimen anders vervalt het aan de nederlandse staat.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,935,012 pageviews Een website van indahnesia.com