ik was zeer onaangenaam getroffen toen ik dat gelezen had

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
56 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
paulana
Gebruiker
spacer line

zijn de dames en heren emigranten vergeten, dat wij in nederland die kansen gekregen hebben waar ze hier wel van weten, maar in de meeste gevallen niet kunnen
realiseren? schoolopleiding-studie-universiteit-academie?
en niet als kind al voor een hele familie-desa zorgen moesten. dat wij een goed zorgstelsel hebben-hadden? sociale zekerheid, als het nodig was beroep konden doen op een bijstands uitkering, dat men op het werk-ongeacht wat- verplicht was om pensioenpremie te betalen,als men ziek was ww uitkering, arbeidsongeschikt wao
met 65 jaar aow. zoiets kent men hier helemaal niet, en toch zijn de mensen hier mooi,
van binnen en van buiten. van hun armoede-niks-bieden ze je een schaaltje rijst
al hebben ze dan zelf niets te eten!
mijn man was voor zijn werk over de hele wereld werkzaam, en heeft destijds
vastgesteld, dat ondanks black power-apartheid, westerlingen in problemen-conflicten
geraakten door hun eigen (westerse arrogantie)
ik vraag me bij vele postings af: waarom ben jij hier dan, wat doe je hier
gelukkig hebben wij heel andere ervaringen: het is als een echo: vise versa.
indonesie en met name bali zijn geen kolonie meer van de nederlanders
de slavernij is afgeschaft toch? maar ik heb de indruk,ook bij het boodschappen doen
in denpasar, dat westerlingen ,de inheemse bevolking als koelies mis-bruiken en
mis-handelen!!. hebben zij dan gvd helemaal niets geleerd uit het nog niet zo lange verleden? en de huidige tijd: corruptie is overal ter wereld aanwezig-bouwfraude
banken fraude etc. het is overal een groot probleem.
het is maar net , of je daar aan meewerkt. ja heb je overal een probleem, nee dan kun je
met opgeheven hoofd, iedereen recht in de ogen kijken!!

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

en hoe je het bekijkt wij zijn hier als gast, maar gedragen we ons ook zo?
devisen in het land brengen,wil nog niet betekenen, dat je, je als een beest gedragen kunt (KUTA_UBUD_SANUR etc ) en ook niet dat je het recht hebt om de aard van de inheemse bevolking te veroordelen. iedereen moest maar eens in de spiegel kijken,
en de moed hebben zichzelf een gewetensvraag te stellen...... Emoticon: Party!
uitbuiters zijn er jammer genoeg teveel, en niet alleen in dit land Emoticon: Party!

Om Swastiastu

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 09-07-2010 04:48 paulana wrote:
maar ik heb de indruk,ook bij het boodschappen doen
in denpasar, dat westerlingen ,de inheemse bevolking als koelies mis-bruiken en
mis-handelen!!. hebben zij dan gvd helemaal niets geleerd uit het nog niet zo lange verleden?

KUNST.
Hallo , het is niet moeillijk om iemand of de autochtonen van een land een beetje anders te behandelen of benaderen , en zeker als ze in een mindere situatie zitten.
Minder rijk , minder macht , minder opleiding.
Kan je mss grote bek openen , ze " kunnen" toch weinig doen.

Probeer het maar eens bij een " gelijkwaardige " autochtoon of Indonesiers .
Krijg je grote bek terug of mss corrigerende tikjes .

bisa dicek of makemyday .

paulana
Gebruiker
spacer line

waarom zou je mensen-minder rijk,minder macht etc.anders moeten behandelen?
of ik begrijp dit antwoord op mijn posting niet goed, voor mij is ieder mens een mens
likken naar boven, trappen naar onderen, mij niet gezien, laat een ieder in zijn waarde.
oordelen en veroordelen van bepaalde mensen-rassen, ach weet je : ik erger me daaraan en laat het daarom graag over aan diegenen die zich daar toe geroepen voelen, en die zijn er zat

Om Swastiastu

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 09-07-2010 09:32 paulana wrote:

oordelen en veroordelen van bepaalde mensen-rassen, ach weet je : ik erger me daaraan en laat het daarom graag over aan diegenen die zich daar toe geroepen voelen, en die zijn er zat

Ya , soms lees je ook hun posting in deze forum.

Ik constateer gewoon de feiten .
Als Indonesier ( woonachtig in Ollanda) maar vaak op pakansi in Jakarta en een paar keren op Bali heb ik ook kunnen constateren hoe sommige " Bule" zich misdragen .
In de meeste gevallen tegen mensen die niet terug kunnen zeggen ( Nederlands of Engels) of doen.

bisa dicek of makemyday .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Het klopt de "mentaliteit" van veel BULE's maar vergeet ook die van de Australiers niet
op Bali is zwaar zwaar onder de maat.

Erger nog je ziet dat de kinderen van 12 jaar dit direct overnemen van hun ouders en liggend in hun zwembadje de plaatslijke bevolking COMMANDEREN breng mij drinken, kom mijn haar vlechten verplaats mijn stoel in de schaduw etc.etc.

Erfenis van het koloniale verleden ? Of gewoon een kwestie van verkeerde opvoeding ?

Je ziet dit niet alleen op Bali maar ook op andere plekken in Indonesie maar ook dichter bij "huis" neem bijvoorbeeld de Engelsen op de Canarische eilanden hoe die omgaan met de lokale bevolking.

Geld,positie,macht,misbruik alom.
Onderling tussen de Indonesiers zelf is dit idem dito. De klasse-verschillen zijn op
sommige plekken gewoonweg een gruwel om te zien.

Het zijn dus niet alleen de BULE, australier,engelsen of welgestelde Indonesiers
Het is algemeen.

Mensen die hier in Nederland aan de voedselbank zitten zelfs die hebben het nog goed
mensen die ik in nederland hoor klagen zeg ik vaak kom maar een weekje met mij naar de kampong dan klaag je niet meer.

Maar ja wie interesseert zich daarvoor, zondag is het finale en je hebt popstars op tv en rtl-boulevard, Al die ellende wil je niet horen/zien dus zappen snel.
Of er moet Natasja Froger in het programma zitten of een andere celebritie.
Bali is een vakantiebestemming en als BULE kun je daar even jezelf als een millionair gedragen en personeel voor je laten rennen en ze uitkafferen.
Zelfs als je in een restaurant 3 euro moet betalen voor een tafel vol eten beklaag je je nog dat de rijst te hard is of er een haartje in de saus zit en je geeft zeker geen fooi want je koopt liever een kaartje en postzegels zodat je je thuisbasis kunt laten zien kijk ik ben op Bali geweest.

Ter verduidelijking de prijs van dat kaartje + postzegel is vaak het inkomen van een gezin per week op veel plekken in Indonesie.

Het is een menselijk gegeven mijn motto verbeter de wereld begin bij jezelf.
Ze blijven bestaan helaas ..... ORANG MUFAKIN (hypocrieten), onder alle nationaliteiten.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 09-07-2010 11:23 schreef sabar2:
Het klopt de "mentaliteit" van veel BULEs maar vergeet ook die van de Australiers niet
op Bali is zwaar zwaar onder de maat.

Erger nog je ziet dat de kinderen van 12 jaar dit direct overnemen van hun ouders en liggend in hun zwembadje de plaatslijke bevolking COMMANDEREN breng mij drinken, kom mijn haar vlechten verplaats mijn stoel in de schaduw etc.etc.

Erfenis van het koloniale verleden ? Of gewoon een kwestie van verkeerde opvoeding ?

Je ziet dit niet alleen op Bali maar ook op andere plekken in Indonesie maar ook dichter bij "huis" neem bijvoorbeeld de Engelsen op de Canarische eilanden hoe die omgaan met de lokale bevolking.

Geld,positie,macht,misbruik alom.
Onderling tussen de Indonesiers zelf is dit idem dito. De klasse-verschillen zijn op
sommige plekken gewoonweg een gruwel om te zien.

Het zijn dus niet alleen de BULE, australier,engelsen of welgestelde Indonesiers
Het is algemeen.

Mensen die hier in Nederland aan de voedselbank zitten zelfs die hebben het nog goed
mensen die ik in nederland hoor klagen zeg ik vaak kom maar een weekje met mij naar de kampong dan klaag je niet meer.

Maar ja wie interesseert zich daarvoor, zondag is het finale en je hebt popstars op tv en rtl-boulevard, Al die ellende wil je niet horen/zien dus zappen snel.
Of er moet Natasja Froger in het programma zitten of een andere celebritie.
Bali is een vakantiebestemming en als BULE kun je daar even jezelf als een millionair gedragen en personeel voor je laten rennen en ze uitkafferen.
Zelfs als je in een restaurant 3 euro moet betalen voor een tafel vol eten beklaag je je nog dat de rijst te hard is of er een haartje in de saus zit en je geeft zeker geen fooi want je koopt liever een kaartje en postzegels zodat je je thuisbasis kunt laten zien kijk ik ben op Bali geweest.

Ter verduidelijking de prijs van dat kaartje + postzegel is vaak het inkomen van een gezin per week op veel plekken in Indonesie.

Het is een menselijk gegeven mijn motto verbeter de wereld begin bij jezelf.
Ze blijven bestaan helaas ..... ORANG MUFAKIN (hypocrieten), onder alle nationaliteiten.

en dat bedoel ik maar met mijn posting.. Emoticon: Party!

Om Swastiastu

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Paulana
Ik kan YB begrijpen dat hij zegt dat je met oogkleppen op loopt.Je moet je ogen eens goed gebruiken en kijken wat er om je heen gebeurd.Je moet niet alleen naar die bule"s kijken maar ook naar b.v.de rijkere indonesier en met name de chinees.Deze rijke indonesiers(chinees)hebben het goed afgekeken van de hollanders en nu kolonialiseren ze hun eigen bevolking.Bij ons in de straat woont ook een chinees gezin en ze hebben een oude vrouw als bediende die mag het erf niet af.Ze zit gewoon gevangen en ze moet de honden verzorgen en het zelfde eten als de honden.En zo heb ik legio voorbeelden.Dus Paulana je moet niet zo hoog van de toorn blazen hoe goed je wel bent maar goed om je heen kijken en observeren.Ik hoop dat ik je niet beledigd hebt.
Groetjes Bokito.

Shalom

paulana
Gebruiker
spacer line

hallo bokito, nee je hebt mij niet beledigd,waarom? ik denk niet dat ik hoog van de toren blaas en goed...ach ik probeer wat voor onze desa te doen, bv.met medicijnen en vitamines, de apotheek waar ik dat haal vroeg me waarom zo veel? en toen ik haar antwoorde, ging ze naar achteren en haalde uit het magazijn 3 dozen a 12 flessen vitamine, die ik gratis en voor niets mee mocht nemen. wat ik daar mee wil zeggen is dat ook de "betere" inheemse bevolking de ogen niet sluit als je er over kunt en wilt praten, maar wat ik dus niet kan vatten is dat jullie dat weten en laten gebeuren
is er geen kepala desa waar deze mishandeling besproken wordt? of zijn de bewoners
bang voor tegenacties? maar de geste van de apotheker bewijst denk ik wel, dat ik mijn ogen open heb, en dat had ik zeker ook in jouw straat! dit laat je toch niet verder gaan
sorry maar dit gaat toch te ver, als mede-straatbewoners dit zien.

ja ik weet onderhand wel dat het in indonesie zwaar is, in nederland intussen ook
maar daar laat men als men het met eigen ogen ziet dit niet toe.
er zijn zaken genoeg waar wij geen weet van hebben bokito, maar JIJ zegt dat ik goed om me heen moet observeren? datzelfde doe jij ook en dat is het dan
en ook ik wil jou absoluut niet beledigen, alleen begrijpen nee..

Om Swastiastu

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

ik begrijp wat je bedoeld paulana maar kijk toch een beetje uit want je kunt goed willen doen voor jou desa maar vaak word je dan ook een soort moeder theresia en krijg je
zonder dat je het in de gaten hebt het bordje "di sini gratis" op je huisdeur
ikzelf geef soms wel eens een buurt BBQ maar als je dat vooraf aankondigd dan komt de familie van alle kanten aanschuiven zelfs familie die geen familie is en dan moet je soms ook grenzen stellen en een beetje keras zijn.
mijn ervaring is wel dat zodra de desa je beter kent je je ook meer gewaardeerd wordt
en zodra je je eigen grenzen hebt aangegeven dat er ook geen flessetrekkerijpogingen
bij je worden geprobeerd. in het begin toen ik pas in solo zat zag ik vaak dat er special voor mij een ijscoman op zijn fietsje naar ons huis kwam en dan zag je meteen alle kinderen uit de buurt voor de ballustrade zich verzamelen, maar ja voor 30.000 rupiah
zag je dan ineens zo'n 60 blijde kindergezichten. de ijscoman kwam voortaan iedere dag
en keek heel vreemd toen ik ineens tidak zei. ik heb toen even een man-to-man babbeltje met hem gehad hij verontschuldige zich en zei dat hij niet meer dagelijks op vaste tijden zou langskomen dus het ijsritueel was voorbij en de gossip2 in de buurt deed de rest. af en toe is leuk maar het moet geen vast ritueel worden.
de ijscoman kreeg zelfs een waarschuwing van de RT daardoor, maar dat vond ik weer te ver gaan, dat bedoel ik dus met soms moet je je grenzen aangeven.
dat vitamine-ideetje is wel ok alleen je kunt natuurlijk niet hele desa sponsoren, maar het is inderdaad vaak wel beter dat je het in eigen hand houdt want als je de plaatselijke
stichtingen of verenigingen ondersteund dan zie je vaak dat er maar bepaalde mensen van profiteren want de "leiding" van zo'n plaatselijk clubje dat zijn vaak de ergste orang mufakin althans hier.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik wil er wel opreageren, maar nu even niet, ik wil er op terug komen Paulana.
Want je hebt hier veel geschreven, en ik moet zeggen niet voor niets doe je dat, omdat zo te zien, je emoties, je overmand heeft, en daardoor je gezond verstand even in de ijskast gezet heeft.
Het beste is, als je in dat land vertoeft, niet te veel hooi op je vork neemt, want je word zo snel een weldoener, en die doen het ook niet altijd goed.
Je weet (mag u tutoyeren?)ik ben nog al een kritiekaster van de bovenste draad.

Tegen de draad in probeer je altijd je gevoelens op zij te zetten, en een rationeel verhaal te plaatsen.
Er zijn mensen hier die tegen wil en dank, in IndonesiŽ zitten, een soms haat liefde verhouding er mee hebben.
Is niets mis mee.
Die hebben hun oor en oog kleppen allanger afgedaan en ook hun verstand op nul, of zeg maar even op een laag pitje gezet.
Dat gevoel heb ik ook altijd gehad je moet je verstand op nul zetten en je blik op oneindig.

Nu even niet het is hier warm, heel warm, ik denk net zo warm als op Bali, en nu richt ik mij even niet in deze hitte op mijn computer, en ga slapen , ben een beetje moe van die hitte hier.
Plan plan Paulanaaatje plan planÖÖÖÖÖÖÖÖ

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Beste Paulana, je bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn maar ik lees uit je reacties dat je jezelf nogal op de borst slaat vanwege de goede dingen die je doet en als een Don Quichotte wil gaan vechten tegen bestaand onrecht. Laat ik u er even op wijzen dat u hiermee net zo koloniaal bezig bent als het beschuldigen van die buitenlanders die "hoog van de toren blazen". Heel voorzichtig zijn met anderen beschuldigen van koloniaal gedrag als blijkt dat men zelf zich daaraan ook schuldig maakt. Want de "goede, gulle gever" uithangen is net zoīn blijk van neo-kolonialisme als belerend optreden: het gaat toch weer om het verschil in macht tussen de haves en de have-nots .
"Goed doen" is een luxe die alleen mogelijk als men zelf in de comfortabele positie verkeert van de haves . En belerend optreden met een oproep tot het beginnen van een "kruistocht" tegen lokale wantoestanden, is een neo-koloniale inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van een souvereine staat.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 09-07-2010 09:32 paulana wrote:
waarom zou je mensen-minder rijk,minder macht etc.anders moeten behandelen?
of ik begrijp dit antwoord op mijn posting niet goed, voor mij is ieder mens een mens
likken naar boven, trappen naar onderen, mij niet gezien, laat een ieder in zijn waarde.
Waarom je mensen met minder geld e.d. anders moet behandelen? Nou, het antwoord is vrij eenvoudig, ik pas me een beetje aan in het land waar ik woon. Het is niet anders en het is ook niet te veranderen, want vechten tegen de gewoonte/cultuur/watdanook van inmiddels 238 miljoen mensen zal je niet lukken.

Die paar duizend buitenlanders in dit land moet je dan ook niet zien als de hoofdschuldige, zij kunnen niet anders, en het komt inderdaad wel goed uit. Ik maak met liefde gebruik van personeel dat mijn huis schoon houdt, heb er zelf geen tijd voor en geen zin in. Daar staat wel een salaris tegenover, gewoon acceptabel inclusief kost, inwoning e.d.

Maar ook dat is heel gewoon in dit land, en is echt niet de schuld van een paar buitenlanders.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 09-07-2010 16:57 Bokito wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Paulana
Ik kan YB begrijpen dat hij zegt dat je met oogkleppen op loopt.Je moet je ogen eens goed gebruiken en kijken wat er om je heen gebeurd.Je moet niet alleen naar die bule"s kijken maar ook naar b.v.de rijkere indonesier en met name de chinees.Deze rijke indonesiers(chinees)hebben het goed afgekeken van de hollanders en nu kolonialiseren ze hun eigen bevolking.Bij ons in de straat woont ook een chinees gezin en ze hebben een oude vrouw als bediende die mag het erf niet af.Ze zit gewoon gevangen en ze moet de honden verzorgen en het zelfde eten als de honden.En zo heb ik legio voorbeelden.Dus Paulana je moet niet zo hoog van de toorn blazen hoe goed je wel bent maar goed om je heen kijken en observeren.Ik hoop dat ik je niet beledigd hebt.
Groetjes Bokito.
Chinezen? Dat is ook een relatief kleine groep, de meest koloniale groep mensen zijn de Javanen, die tot in de diepste uithoek van Papua hun manier van leven willen opleggen, laat staan hoe ze hun personeel soms kunnen behandelen. Denk niet dat dit iets typisch etnisch Chinees is.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik zie dat er al gereageerd is.
Alleen we moeten laten weten aan Paulana dat we al er eerder er over gehad hebben dat we niet IndonesiŽ kunnen vergelijken met Nederland.

zijn de dames en heren emigranten vergeten, dat wij in nederland die kansen gekregen hebben waar ze hier wel van weten, maar in de meeste gevallen niet kunnen
realiseren? schoolopleiding-studie-universiteit-academie?
en niet als kind al voor een hele familie-desa zorgen moesten. dat wij een goed zorgstelsel hebben-hadden? sociale zekerheid, als het nodig was beroep konden doen op een bijstands uitkering, dat men op het werk-ongeacht wat- verplicht was om pensioenpremie te betalen,als men ziek was ww uitkering, arbeidsongeschikt wao
met 65 jaar aow. zoiets kent men hier helemaal niet, en toch zijn de mensen hier mooi,
van binnen en van buiten. van hun armoede-niks-bieden ze je een schaaltje rijst
al hebben ze dan zelf niets te eten!

Je schrijft al hier, wat wij allemaal in Nederland aan voorzieningen hebben.
Nog wel maar dat word ook afgebroken langzaam aan, kan je dat wel hier ook gaan vergeten.
Vraag je, dan je eigen niet af, waarom ze dat daar niet hebben, en kunnen ze dan daar niet een beetje voor elkaar zorgen.
Denk het niet dat zit niet in die mensen,ze zijn gewoon hun dagelijks ritme te nemen zoals die zich voor doet.
Hun dag deling is overleven, en ook een kort gedachte om zich in te zetten, voor alleen religie en hun tradities.
Meer er uit halen zit er bij hen niet in.
NU er door de wereld veel informatie naar zich toe komt, zien ze ook dat het westen een beter leven hebben, en langzaamaan willen ze dat ook.
Maar ze hebben een achterstand en dat zullen hun nog wel jaren hebben.

Yoqya-Balie heeft het over de interne IndonesiŽr,soms in familie verband,als ook in de samenleving, omdat hij daar ook midden in zit.
Daar kan ik ook over mee praten.
Dat zijn mensen die leven alleen met hun gevoelens, en bijna niet met hun verstand.
Daarbij komt ook de verkeerde beeld vorm die ze creŽren.
Ze zijn zo jaloers dat ze zelf daarmee schade doen, aan zich zelf.
Dat is wat ze niet begrijpen, hun cultuur is in zich zelf gecreŽerde ingetogenheid, en zich zelf verzorgen, en hun kind-deren, meer zit er even niet in.

Ondanks dat je daar al 10 jaar bent Paulana, heb je alleen kennis aan, en zie je hoe ze leven.
Je ziet hun dagelijkse strijd, die ze meemaken, je ziet hun kinderen niet dat onderwijs hebben, je ziet oh zo veel ellende, en je ziet dat ze ondanks dat ze zoveel ellende hebben toch nog iets voor je over hebben.
En dat ze wel iets, dat klein beetje wat ze hebben ook zo maar weg kunnen geven.
Maar daarmee heb je niet de oplossing, en die oplossing kan je ook niet zo maar even weg werken.
Daar gaat nog jaren over heen.

Langzaam aan komen ze tot beter scholen langzaamaan zie je stap voor stap verbetering komen.
Maar er is nog veel te overwinnen, en dat overwinnen moeten ze zelf doen.
Al zal er ooit een revolutie er van komen, maar dat zal nog wel even op zich wachten.
Net als in Azerbaidjaan, waar een grote Armeense enclave al jaren het brandpunt vormt, het oude Rusland zullen de mensen hun ontevredenheid zelf moeten oplossen, hoe erg ook dat is,en het mensen levens dat gaat kosten.

En dat komt omdat er langzaam aan de wereld dichter bij hun is gekomen.
Men kan nu zien hoe het in de wereld er aan toe gaat.
En dat brengt met zich mee dat ze ontevreden worden, en dan kan het zijn, dat ze hun eigen lot uit handen geven, of het lot in eigen handen nemen.

Maar de rijken daar, geven hun dagelijkse inkomen niet prijs, en geloven nog in hun mogelijk heden, dat land, met tradities, en geloof, voort te brengen.
Daarom dom houden, en hen net tevreden stellen.
Zo kunnen hun verworven heden voort zetten, door drongen van het fijt dat ze zo corrupt zijn als maar kan.

Ik zag gisteren Desmond Tutu op TV,
Hij was trots op Afrika, dat het allemaal goed is gekomen, dat alles op tijd voor het WK voetbal klaar is gekomen.
Daar mochten de Afrikanen trots op zijn.
Nou dat is mooi, en dat mogen ze dan ook zijn, trots op hun eigen land.
Nou moet ik er wel heel zachtjes met kleine letters er bij vermelden, dat de grote bedrijven uit Nederland de stadions helpen mee opbouwen.
Kijk daar is niets mis mee, de Afrikanen moeten wel het vuile werk doen, maar ze hebben wel een prachtig voetbal toernooi georganiseerd.

En dat als voor beeld nemend kan je van IndonesiŽ niet zeggen, want die zijn zo trots op hun Vaderland, chauvinistisch volop, dat ze vergeten hulp te vragen, en denken dat ze het wel alleen kunnen.
Daarom dat protectionisme, hun eigen volk eerst mentaliteit, je mag hier als bedrijf komen, maar je moet je eigen wel aan de Indonesische regels houden, en geen globalisering, in hun land dulden.
Daar word je als land niet beter van, zelfs Carrefour Hypermarkten wil nu alles verkopen, omdat ze alleen aan de binnenlandse markt verdienen, maar niet hun internationale multinationaal inkomen verwerven.
Kijk Paulana zolang dit in dat land heerst, moeit jij niet denken dat jij die arme drommels zal kunnen helpen.

Ook daar zal de Islam een groot invloed hebben, om dat land naar een welvarend tijdperk te loodsen
Het is een lang verhaal geworden, en een verhaal op mij mannier geschreven, je zal best lieden hebben die dat beter kennen, en in geleerde termen dat kan uitleggen. Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bambang
Gebruiker
spacer line

Paulana, je hebt een bepaalde indruk achtergelaten op dit OPENBARE forum. Iedereen kan een posting plaatsen of reageren. Ik denk dat je contact met de realiteit wazig is. RI is een derdewereldland met veel armoede en ellende (voor circa 85% van de mensen). Als je in RI woont (al 8 jaar) en er ontgaat veel van wat er om je heen gebeurt (omgeving, van buiten naar binnen), dan ben je niet van deze wereld.
Je communicatie naar buiten toe is ook wazig. Je hebt zelfs niet door dat je postings reacties kan oproepen. Deze reacties beschouw je als een persoonlijke aanval. Deze reacties geven informatie over je postings of over je manier van denken. Actie en reactie. Als de reactie je niet bevalt, ga je in de aanval bij de verschillende onderwerpen. Dit getuigt van een kinderlijk gedrag. Zo sta je ook in deze wereld. ALLES MOET LIEF EN LEUK ZIJN. Dit forum is geen theekransje. De reacties kunnen heftig zijn.
Denk daar maar eens over na.

paulana
Gebruiker
spacer line

met veel belangstelling heb ik de reacties gelezen en af en toe reageerde ik heftig!
in een ander onderwerp vermelde ik dat ik ruim 30 jr in een amsterdams ziekenhuis op de 1ste hulp werkzaam was, wat ik niet vertelde: al mij vrije dagen spaarde ik voor langer verlof, om met artsen zonder grenzen ,als verpleegkundige op pad te gaan. bv afrika-ethiopie-sri lanka-colombie etc. ook lombok en kleinere eilanden van RI. bij het lezen van de reacties kwamen en komen bij mij beelden naar boven, hoor ik grote en kleine kinderen schreeuwen-huilen-tranen ook van vreugde als er iemand weer kon zien door een operatie of lopen. iemand beweerde ,dat ik oogkleppen op heb, dat alles leuk en lief moet zijn, hoog van de toren blazen, indruk op dit forum achtergelaten, ze moesten eens weten, oordelen-beoordelen, geen enkele vraag maar ach die woont in weelde, en dat doet pijn! door mijn ervaringen met artsen zonder grenzen ben ik gelukkig niet afgestompt, maar probeer hier een beetje te helpen, druppel op een gloeiende plaat maar toch...ik had en heb niet de intentie gehad om persoonlijk te worden, heb opgeschreven wat ik voelde en nog steeds voel bij die reacties. schouderklopjes of tegen de borst slaan...wij doen dat, wat ons hart ons ingeeft

paulana

Om Swastiastu

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Gelukkig dat er een openbaar forum is.
Gelukkig dat het niet altijd over theeplantages gaat Emoticon: Laugh out loud
Gelukkig dat er vrijheid van meningsuiting is.
Gelukkig dat niet alleen de mooie dingen van Indonesie worden genoemd.
Gelukkig dat iedereen zijn/haar eigen beleving mag hebben en zelf mag kiezen
hoe men daar mee om wil gaan.

Ik begrijp zowel de positieve als negatieve reacties binnen dit onderdeel.

Ik denk dat eenieder die in Indonesie verblijft zelf zijn/haar conclusies kan/mag trekken
en zelf kan bepalen of men mee wilt doen aan de "Indonesische cultuur/mentaliteit", het verstand op een laag pitje zet, zich een koloniale levensstijl aanmeet of moeder theresia wil gaan spelen. Ieder mens is gelukkig verschillend anders zou het echt saai worden.

Een opmerking in zijn algemeenheid, zonder dat ik daar een persoonlijk oordeel mee wil geven over bepaalde reacties. Aub relativeren mensen. Het is al zo warm Emoticon: Clown Emoticon: Clown

Geniet van de leuke kanten van Indonesie, kies je eigen levensstijl en vergeet niet dat je soms wat garam (zout) op het een en ander moet leggen anders loop je kans op
een cultuurschock met een depressieve stoornis als gevolg.

Soms moet je inderdaad het verstand ff op een laag pitje zetten en bijvoorbeeld een goed boek lezen. Een aanrader :

Ontwikkel het heilige in jezelf - Lama Surya Das
ISBN 90-225-3099-x www.forumboekerij.nl NUGI 626

Dat spiritueele boek past ook wel een beetje bij Bali Emoticon: Bye bye

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 10-07-2010 10:35 paulana wrote:
met veel belangstelling heb ik de reacties gelezen en af en toe reageerde ik heftig!
in een ander onderwerp vermelde ik dat ik ruim 30 jr in een amsterdams ziekenhuis op de 1ste hulp werkzaam was, wat ik niet vertelde: al mij vrije dagen spaarde ik voor langer verlof, om met artsen zonder grenzen ,als verpleegkundige op pad te gaan. bv afrika-ethiopie-sri lanka-colombie etc. ook lombok en kleinere eilanden van RI. bij het lezen van de reacties kwamen en komen bij mij beelden naar boven, hoor ik grote en kleine kinderen schreeuwen-huilen-tranen ook van vreugde als er iemand weer kon zien door een operatie of lopen. iemand beweerde ,dat ik oogkleppen op heb, dat alles leuk en lief moet zijn, hoog van de toren blazen, indruk op dit forum achtergelaten, ze moesten eens weten, oordelen-beoordelen, geen enkele vraag maar ach die woont in weelde, en dat doet pijn! door mijn ervaringen met artsen zonder grenzen ben ik gelukkig niet afgestompt, maar probeer hier een beetje te helpen, druppel op een gloeiende plaat maar toch...ik had en heb niet de intentie gehad om persoonlijk te worden, heb opgeschreven wat ik voelde en nog steeds voel bij die reacties. schouderklopjes of tegen de borst slaan...wij doen dat, wat ons hart ons ingeeft

paulana
Wat je schrijft is allemaal prima paulana, dat jij je leven zo ingericht hebt vind ik knap. Maar het heeft natuurlijk niets te maken met de verhalen die je schrijft over hoe buitenlanders omgaan met Indonesiers en hoe jij vind hoe hiermee omgegaan moet worden. Andere cultuur met normen en waarden is het 'probleem' voor je, en dat is niet op te lossen.

paulana
Gebruiker
spacer line

yerun, daar ben ik het dus niet mee eens, wel met wat sabar2 schrijft, dat kinderen al beginnen met commanderen, dat is toch de opvoeding? ze horen niet anders thuis.en een andere cultuur met andere normen en waarden is prima. alleen ik doe aan afkatten van de locale bevolking niet mee, wij zijn gasten in dit land. en dat jij geen zin en tijd hebt om jouw huis schoon te houden, maar personeel daarvoor hebt vind ik uitstekend, maar jij geeft ze een gepast loon en laat ze niet uit de hondenbak eten.
dat is toch een wereld van verschil? jouw personeel zal zich zeker niet uitgebuit voelen en graag bij je zijn, misschien zelfs liever in jouw huis dan in hun eigen hut

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 10-07-2010 12:01 schreef sabar2:
Gelukkig dat er een openbaar forum is.
Gelukkig dat het niet altijd over theeplantages gaat Emoticon: Laugh out loud
Gelukkig dat er vrijheid van meningsuiting is.
Gelukkig dat niet alleen de mooie dingen van Indonesie worden genoemd.
Gelukkig dat iedereen zijn/haar eigen beleving mag hebben en zelf mag kiezen
hoe men daar mee om wil gaan.

Ik begrijp zowel de positieve als negatieve reacties binnen dit onderdeel.

Ik denk dat eenieder die in Indonesie verblijft zelf zijn/haar conclusies kan/mag trekken
en zelf kan bepalen of men mee wilt doen aan de "Indonesische cultuur/mentaliteit", het verstand op een laag pitje zet, zich een koloniale levensstijl aanmeet of moeder theresia wil gaan spelen. Ieder mens is gelukkig verschillend anders zou het echt saai worden.

Een opmerking in zijn algemeenheid, zonder dat ik daar een persoonlijk oordeel mee wil geven over bepaalde reacties. Aub relativeren mensen. Het is al zo warm Emoticon: Clown Emoticon: Clown

Geniet van de leuke kanten van Indonesie, kies je eigen levensstijl en vergeet niet dat je soms wat garam (zout) op het een en ander moet leggen anders loop je kans op
een cultuurschock met een depressieve stoornis als gevolg.

Soms moet je inderdaad het verstand ff op een laag pitje zetten en bijvoorbeeld een goed boek lezen. Een aanrader :

Ontwikkel het heilige in jezelf - Lama Surya Das
ISBN 90-225-3099-x www.forumboekerij.nl NUGI 626

Dat spiritueele boek past ook wel een beetje bij Bali Emoticon: Bye bye

ik geloof dat jij de enige bent die begrijpt wat ik geschreven heb sabar2, gezien jouw reacties,, en dat boek zou iedereen moeten lezen,alleen heb ik het van nederland
en hier niet kunnen vinden

groetjes paulana Emoticon: Party!

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 10-07-2010 06:56 schreef zieleffe:
Ik zie dat er al gereageerd is.
Alleen we moeten laten weten aan Paulana dat we al er eerder er over gehad hebben dat we niet IndonesiŽ kunnen vergelijken met Nederland.

lieve om ziel, nederland kan niet met indonesie vergeleken worden, dat heb ik nooit beweerd, en de voorzieningen in nederland gaan achteruit; wij kijken BVN-TV Emoticon: Party! Emoticon: Party!

[quote verwijderd]

Klik om het oorspronkelijke plaatje te bekijken

Je schrijft al hier, wat wij allemaal in Nederland aan voorzieningen hebben.
Nog wel maar dat word ook afgebroken langzaam aan, kan je dat wel hier ook gaan vergeten.
Vraag je, dan je eigen niet af, waarom ze dat daar niet hebben, en kunnen ze dan daar niet een beetje voor elkaar zorgen.
Denk het niet dat zit niet in die mensen,ze zijn gewoon hun dagelijks ritme te nemen zoals die zich voor doet.
Hun dag deling is overleven, en ook een kort gedachte om zich in te zetten, voor alleen religie en hun tradities.
Meer er uit halen zit er bij hen niet in.
NU er door de wereld veel informatie naar zich toe komt, zien ze ook dat het westen een beter leven hebben, en langzaamaan willen ze dat ook.
Maar ze hebben een achterstand en dat zullen hun nog wel jaren hebben.

Yoqya-Balie heeft het over de interne IndonesiŽr,soms in familie verband,als ook in de samenleving, omdat hij daar ook midden in zit.
Daar kan ik ook over mee praten.
Dat zijn mensen die leven alleen met hun gevoelens, en bijna niet met hun verstand.
Daarbij komt ook de verkeerde beeld vorm die ze creŽren.
Ze zijn zo jaloers dat ze zelf daarmee schade doen, aan zich zelf.
Dat is wat ze niet begrijpen, hun cultuur is in zich zelf gecreŽerde ingetogenheid, en zich zelf verzorgen, en hun kind-deren, meer zit er even niet in.

Ondanks dat je daar al 10 jaar bent Paulana, heb je alleen kennis aan, en zie je hoe ze leven.
Je ziet hun dagelijkse strijd, die ze meemaken, je ziet hun kinderen niet dat onderwijs hebben, je ziet oh zo veel ellende, en je ziet dat ze ondanks dat ze zoveel ellende hebben toch nog iets voor je over hebben.
En dat ze wel iets, dat klein beetje wat ze hebben ook zo maar weg kunnen geven.
Maar daarmee heb je niet de oplossing, en die oplossing kan je ook niet zo maar even weg werken.
Daar gaat nog jaren over heen.

Langzaam aan komen ze tot beter scholen langzaamaan zie je stap voor stap verbetering komen.
Maar er is nog veel te overwinnen, en dat overwinnen moeten ze zelf doen.
Al zal er ooit een revolutie er van komen, maar dat zal nog wel even op zich wachten.
Net als in Azerbaidjaan, waar een grote Armeense enclave al jaren het brandpunt vormt, het oude Rusland zullen de mensen hun ontevredenheid zelf moeten oplossen, hoe erg ook dat is,en het mensen levens dat gaat kosten.

En dat komt omdat er langzaam aan de wereld dichter bij hun is gekomen.
Men kan nu zien hoe het in de wereld er aan toe gaat.
En dat brengt met zich mee dat ze ontevreden worden, en dan kan het zijn, dat ze hun eigen lot uit handen geven, of het lot in eigen handen nemen.

Maar de rijken daar, geven hun dagelijkse inkomen niet prijs, en geloven nog in hun mogelijk heden, dat land, met tradities, en geloof, voort te brengen.
Daarom dom houden, en hen net tevreden stellen.
Zo kunnen hun verworven heden voort zetten, door drongen van het fijt dat ze zo corrupt zijn als maar kan.

Ik zag gisteren Desmond Tutu op TV,
Hij was trots op Afrika, dat het allemaal goed is gekomen, dat alles op tijd voor het WK voetbal klaar is gekomen.
Daar mochten de Afrikanen trots op zijn.
Nou dat is mooi, en dat mogen ze dan ook zijn, trots op hun eigen land.
Nou moet ik er wel heel zachtjes met kleine letters er bij vermelden, dat de grote bedrijven uit Nederland de stadions helpen mee opbouwen.
Kijk daar is niets mis mee, de Afrikanen moeten wel het vuile werk doen, maar ze hebben wel een prachtig voetbal toernooi georganiseerd.

En dat als voor beeld nemend kan je van IndonesiŽ niet zeggen, want die zijn zo trots op hun Vaderland, chauvinistisch volop, dat ze vergeten hulp te vragen, en denken dat ze het wel alleen kunnen.
Daarom dat protectionisme, hun eigen volk eerst mentaliteit, je mag hier als bedrijf komen, maar je moet je eigen wel aan de Indonesische regels houden, en geen globalisering, in hun land dulden.
Daar word je als land niet beter van, zelfs Carrefour Hypermarkten wil nu alles verkopen, omdat ze alleen aan de binnenlandse markt verdienen, maar niet hun internationale multinationaal inkomen verwerven.
Kijk Paulana zolang dit in dat land heerst, moeit jij niet denken dat jij die arme drommels zal kunnen helpen.

Ook daar zal de Islam een groot invloed hebben, om dat land naar een welvarend tijdperk te loodsen
Het is een lang verhaal geworden, en een verhaal op mij mannier geschreven, je zal best lieden hebben die dat beter kennen, en in geleerde termen dat kan uitleggen. Emoticon: Laugh out loud

Om Swastiastu

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Beste Paulana,

ik denk dat iedereen die het verstand en de emotie ff op een laag pitje zet het wel begrijpen kan. De vraag is echter of men zich open wil stellen voor de mening van een ander. Veel mensen reageren vanuit een emotie, voelen zich aangevallen in hun levensstijl en kiezen dan voor de verdediging of tegenaanval.
Je krijgt dan een actie-reactie spelletje waar het niet meer om de inhoud gaat maar om wie er gelijk heeft en we zijn hier met een groep mensen bij elkaar die allemaal vinden dat ze zelf gelijk hebben en kritische opmerkingen op zichzelf betrekken.
Indonesie heeft een andere cultuur/mentaliteit dat is een gegeven, daar moet je mee om leren gaan en dat kan soms moeilijk zijn omdat je zelf daar niet in bent opgegroeid en je je dus moet aanpassen en alles een plekje moet geven.
Zakken zout heb je soms nodig om alles te kunnen relativeren en dat kan problemen opleveren want zo zijn "wij" niet opgevoed.
Je moet je soms neerleggen dat dingen zijn zoals ze zijn. Dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, je bepaald zelf hoe je met de "cultuur" omgaat.
Soms botst dat en soms zeggen zelfs de Indonesiers aduh zo heb ik het nooit bekeken.
Geduld (sabar2 Emoticon: Worship ) soms 200 keer tegen de muur lopen Emoticon: Frustrated 1000 keer zeggen dat jij
andere keuzes zou maken (voorbeeldje de gewoonte om mensen uit te nodigen om bij je te eten terwijl je zelf niks te eten hebt) en zo zijn er nog meer van die typische cultuurbotsingen.

Ik begrijp dat soms iedereen zijn/haar frustratie kwijt moet en ikzelf heb die frustraties met de Indonesische cultuur nog dagelijks. Maar dan ff een andere bril opzetten, de andere kant opkijken of iets anders gaan doen. Zo overleven de Indonesiers al jaren en op dat punt kunnen "wij" nog veel leren. Tenang2.

Je kunt veel dingen constateren in Indonesie die voor "ons" niet normaal zijn,
je kunt er zelf in je eigen omgeving op beperkte schaal iets aan doen.
De wereld veranderen in 1 dag dat zal niet lukken.

Mbt tot Lama Surya Das. Het is een oud boek (2002) ik heb het helaas maar 1 x
Wellicht de engelse versie Awakening to the Sacred, oorspronkelijke uitgever
Broadway Books, a division of Random House, New York.
Of bij de Boekerij informeren.

paulana
Gebruiker
spacer line

sabar2 dat boek hebik, iedereen zou het moeten lezen, dank voor jouw positive reactie Emoticon: Party!

Om Swastiastu

simpati
Gebruiker
spacer line

Beste Paulana,
Als jij nu eens het volgende leest op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bali_(eiland)

Kastensysteem
Het kastensysteem maakt nog steeds een wezenlijk deel uit van het leven op Bali.
In tegenstelling tot het kastensysteem in India bestaat het systeem op Bali uit 4 kasten, de zogenaamde Varna's:

Brahmana Ė de kaste van de priesters (de naam van de persoon begint met Ida Bagus (m) / Ida Ayu (v))
Ksatria Ė de kaste van de koningen en de adel (de naam van de persoon begint met Anak Agung, of Cokorda / Tjokorde Gde voor mannen en Tjokorde Istri voor vrouwen)
Wesia Ė de kaste van de handelaren (de naam van de persoon begint met I Gusti)
Sudra Ė de kaste van de man in de straat (90% van de Balinezen)
Aan iemands naam is zodoende te horen van welke kaste hij komt.
Communicatie tussen deze kasten vindt plaats door gebruik te maken van verschillende versies van de Balinese taal (Basa Bali) namelijk 'hoog' Balinees, 'middel' Balinees en 'laag' Balinees.
Voordat men weet met welke kaste men te maken heeft wordt er gebruikgemaakt van een meer neutralere versie van het Balinees, en als eenmaal is vastgesteld met welke kaste men te maken heeft wordt de passende taalversie gebruikt.
Zelfs tussen vrienden wordt hier nog rekening mee gehouden.
Het is niet meer zo dat de kaste het beroep bepaalt; uitzondering hierop is Brahmana.
De pendanda ((hoge-)priester) kan alleen uit deze kaste afkomstig zijn.

Wat mij opvalt is dat jij nog niet ťťn rechtstreeks reageert op hetgeen ik schrijf, dat kan toeval zijn, het is ook toevallig dat we beiden 8 jaar niet meer in Nederland zijn geweest.
Ik heb maar ruim 3 jaar op Bali gewoond en heel andere zaken meegemaakt als jij, maar ik heb ook heel fijne Balinesche mensen leren kennen, de meeste met vervoer op twee wielen en daar weet ik van dat al die ceremonies een flink deel opeist van hun budget.

Hoe de Hindoe met de honden omgaat is voor mij echte dierenmishandeling, dat moet jij ook kunnen zien of niet van dieren houden.
Jan
Malang

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,967,612 pageviews Een website van indahnesia.com