Oorlogsliefdekind uit Ned. Indie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Hoog zitten? Niet echt, maar aangezien ik tussen zo'n 200 miljoen islamieten woon kan het soms niet anders dan dat ik het er over heb. Zo vreemd kan dat toch niet zijn, wel?

En oh, als je een voorbeeld wil noemen van een Islamitisch bouwwerk in Indonesie, noem dan niet de Masjid Istiqlal, want die werd gebouwd in opdracht van communist Soekarno.. Alle andere voorbeelden zijn welkom natuurlijk.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Kolonialisme is in absolute zin natuurlijk niet goed te keuren, maar Om Ziel heeft gelijk als hij stelt dat het in historisch perspectief moet worden geplaatst. Joost mag weten hoe er over een eeuw of wat wordt gedacht over mensen in een bejaardentehuis stoppen, ontwikkelingshulp, noem maar wat.
Bovendien mag je je afvragen of de `kleine lieden' het onder koloniaal juk zoveel slechter hadden dan daarvoor, of zelfs daarna. Er zijn weinig voormalige koloniën die het goed `doen' op het gebied van economie, mensenrechten, verschil tussen rijk en arm, sociale voorzieningen, en ga zo maar door. En dat is inmiddels echt niet meer `onze' schuld.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-07-2010 04:32 guna2 wrote:

Bovendien mag je je afvragen of de `kleine lieden' het onder koloniaal juk zoveel slechter hadden dan daarvoor, of zelfs daarna.

In feite ( lees de geschiedenisboeken) hadden de gewone man(wong cilik ) het relatief redelijk goed .Ze kenden meer veiligheid ( hun vorsten gaan niet meer met elkaar voeren ) .Behalve als de vorsten in langdurig oorlog verwikkeld waren met de kompenie.
Zoals de4 grote Aceh oorlog , Padri oorlog , Lombok " expeditie" , Bone oorlog , de grote Java oorlog , en de hongersnood op Java ( 1 van de rijkste en vruchtbaree eilanden van de wereld= Jawadwipa) .

Wat beschaving/rijkdom etc betreft , lees de verslagen van de 1ste expeditie van Cornelis de Houtman , de 1ste expeditievloot van Compagnie van Verre. Voorloper van VOC.

Het schijnt dat ze met verwondering gekeken hebben naar "zoveel" rijkdom en macht .
In vergelijking met de oorspronkelijke bewoners van Java , Achin waren de bewoners van een kleine opstandige Spaanse provincies gewoon barbaren .

Na merdekatijd hebben de wong cilik het beter , zie hun opleidingsnivo en inkomensnivo.Bron Statistik CBS 1941 , en vegelijk het met de statistiek van BPS 2009.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Yerun , je vergeet dat mensen anders behandelen omdat ze andere geloof hebben ook strafbaar is.
In Indonesia heet het SARA , Suku Agama , Ras , Antar golongan .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

[quote verwijderd]

De rijke Maya, Inca en Atztekencultuur in Zuid- en Midden Amerika zijn uitgeroeid, de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika uitgedund en in reservaten gestopt, de apartheid in Zuid-Afrika gebracht etc. Ik geloof niet dat die volkeren het hebben gevoeld als een vooruitgang.

[quote verwijderd]

Vooral gepakt.

[quote verwijderd]

Anne-Ruth Wertheim, geboren in Indonesië heeft hierover het volgende schema gemaakt. Duidelijker kan het niet en die mevrouw praat uit ervaring.

Klik om het oorspronkelijke plaatje te bekijken

Wat moet ik nu hier mee aan.
Ik heb al geschreven dat het voor mij boven mijn weinig kundige geschiedenis van kennis die ik bezit.
Anne-Ruth Wertheim (Volkskrant)plaats ik tegen over Wafa Sultan
Daar moet je meer er van bestuderen, en dat kan tegenwoordig via Wikipedia.
Ik denk Sapolidi dat je de plank helemaal mis slaat.
Een gewone mens kan begrijpen dat al die gebouwen die je opnoemt, niet alleen door de Indonesische mensen tot stand gebracht is.
De Borobudur is zelfs vorig eeuw helemaal afgebroken geweest en heeft men, steen voor steen genummerd weer opgebouwd.
Ja wel door Indonesiërs, maar door deskundigheid van unesco een westerse organisatie die er boven op heeft gezeten.
Als de Indonesiërs het in hun eigen handen gedaan zou hebben, zouden ze zeker vergeten hebben de stenen te nummeren.
Want daar zie ik ze wel voor aan.
Jij niet Sapolidi gij heb blindelings vertrouwen in een nog niet ontwikkeld land.
Heb je dan niet die losse stenen bij de Prabanan gezien daar weten ze geen weg meer mee, ze weten niet waar ze geplaatst moeten worden, ze kennen het niet zonder westerse hulp

Ik weet niet hoe je dat op een nette mannier moet schrijven, maar je bent echt een doordrongen betweter.
Zelfs de gebouwen in Jakarta hebben ze met kennis/ en hulp van het westen gebouwd.
Anders had er nog van die golfplaten hutjes gestaan.
Kom op |Sapolidi gebruik nu eens je verstand dan in plaats van je gevoelens jegens arme drommels van mensen.

Als er geen tijd vorm was, van, en door mensen, die de wereld in gingen, en steeds meer ontdekkingsreizigers waren, die door de hele wereld reisden de drang naar nieuwsgierigheid, dan hadden de mensen in Azie nog in holen gewoond, en in hun blote kont rond gelopen.

Heb je de serie de beagle.de reis van Darwin gezien, zo kwamen we met streken in aanraking.
Stel eens voor dat die mensen niets deden, hoe had de wereld er dan uit gezien.
Kijk eens hoe we eeuwen verder zijn, met een zelfde schip nagebouwd, en met de modernste apparatuur er op zie de satelliet instalatie hangen

Je moet niet achteraf veroordelen dat is gemakkelijk, maar beoordeel met een beetje gezond verstand.
AL is er veel menselijk leed gemaakt dan nog is dat in die tijd te beoordelen.
Van onontwikkeld gebied kan je niet verwachten dat het een westerse met wegen aangelegde land het goed gaat, al zou je willen dan nog hebben de mensen altijd behoeft aan meer en beter.
Neem een voorbeeld aan Belgisch Congo.
Oja dan begin je weer met Koning Leopold, wat een beest was die daar bezig.
Verschrikkelijk huis gehouden, maar achteraf gezien, hoe ver zijn ze zelf gekomen.
En moorden ze hun eigen bevolking niet uit.
Denk toch eens na man wat een verschrikkelijke toestanden kom je heden den dage tegen.

Profeet aan mijn reed, als je die schlemiel figuur op dat plaatje ziet.
Ik snap niet dat ze dat wel goed keuren…..
Toen in die tijd Sapolidi net zo erg als nu de Sjiieten of Shi'a zijn volgelingen van de Islamitische profeet Mohammed, en geloven dat zijn opvolger Ali ibn Aboe Talib (getrouwd met Mohammeds dochter, en daardoor velen de dood injaag.
Daar hoor je van jou niets van…….
Wees eens wijs zoals een mens alles op zijn proportie beoordeel, maar niet achteraf schreeuwen van wat hebben de Hollanders/ westerlingen toch vreselijke dingen gedaan.
Die retoriek is te gemakkelijk

Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,-----, Verdediging is de ruiter van kritiek

paulana
Gebruiker
spacer line

Op 05-07-2010 04:32 schreef guna2:
Kolonialisme is in absolute zin natuurlijk niet goed te keuren, maar Om Ziel heeft gelijk als hij stelt dat het in historisch perspectief moet worden geplaatst. Joost mag weten hoe er over een eeuw of wat wordt gedacht over mensen in een bejaardentehuis stoppen, ontwikkelingshulp, noem maar wat.
Bovendien mag je je afvragen of de `kleine lieden het onder koloniaal juk zoveel slechter hadden dan daarvoor, of zelfs daarna. Er zijn weinig voormalige koloni�die het goed `doen op het gebied van economie, mensenrechten, verschil tussen rijk en arm, sociale voorzieningen, en ga zo maar door. En dat is inmiddels echt niet meer `onze schuld.

bv. Congo nu 50 jaar "vrij" bij de viering was de koning van belgie aanwezig met zijn
vrouw paola, le therme, maar ook dictator Mugabe=onbestaanbaar

Om Swastiastu

paulana
Gebruiker
spacer line

en dat koning albert daar zijn mond niet over heeft opengetrokken..of het vliegtuig terug
ik kan dat niet begrijpen Emoticon: Nooo

Om Swastiastu

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

paulana dat zijn de laatste stuiptrekkingen van alle koningshuizen in Europa.
Wanneer Europa geheel volgens planning gereed is dan is er over 20 jaar geen koningshuiszen meer.
Dan is het ook afgelopen met Willem.

Het enige wat er overblijft is regentschap van zeg maar nederland van europa, kleine staatjes.
Het is ook belachelijk te noemen hoe Beatrix, zich in de politiek bemoeid, door er op te nadrukken een links kabinet te moeten komen.
Vrees met grote vrezen.................... Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Eerie

Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,-----, Verdediging is de ruiter van kritiek

paulana
Gebruiker
spacer line

ja om ziel, ik heb me ook opgewonden over het feit dat die mugabe er bij was. een fatsoenlijk mens(koning) " viert toch niet met zo'n
(onmens) en wat willem betreft oranje gezind ben ik alleen met voetballen

Om Swastiastu

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-07-2010 10:26 zieleffe wrote:

[quote removed]

Wat moet ik nu hier mee aan.

Een gewone mens kan begrijpen dat al die gebouwen die je opnoemt, niet alleen door de Indonesische mensen tot stand gebracht is.
De Borobudur is zelfs vorig eeuw helemaal afgebroken geweest en heeft men, steen voor steen genummerd weer opgebouwd.
Ja wel door Indonesiërs, maar door deskundigheid van unesco een westerse organisatie die er boven op heeft gezeten.
Als de Indonesiërs het in hun eigen handen gedaan zou hebben, zouden ze zeker vergeten hebben de stenen te nummeren.
Want daar zie ik ze wel voor aan.
Jij niet Sapolidi gij heb blindelings vertrouwen in een nog niet ontwikkeld land.

Kom op |Sapolidi gebruik nu eens je verstand dan in plaats van je gevoelens jegens arme drommels van mensen.

Als er geen tijd vorm was, van, en door mensen, die de wereld in gingen, en steeds meer ontdekkingsreizigers waren, die door de hele wereld reisden de drang naar nieuwsgierigheid, dan hadden de mensen in Azie nog in holen gewoond, en in hun blote kont rond gelopen.

Ya , Ziel je hebt gelijk.
Zonder die ontdekkingsreizigers zoals Cornelis de Houtman (1596) , en de VOC lopen ze nog steeds in hun blote pantats rond.

Ik vraag me af hoe die wilden daaro het voor elkaar kunnen krijgen om wereldreizen en te handelen tot zelfs in Afrika .
Zie : http://www.borobudurshipexpedition.com/

In een van de reliefs van candi Borobudur , die gebouwd werd door de Syailendra Dynasti ( Srivijaya) uit Sumatra (in de buurt van Palembang) staat de Borobudurschoip ook afgebeeld.

De Nederlanders waren pas in staat om verre reizen te maken omstreeks 1600 ( Compagnie van Verre) , dus bijna 8 eeuwen later dan de Oost Sumatranen .
Srivijaya was een maritieme koninkrijk met vazalstaten in Zuid oost Azie .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Oja Om Sid er zullen in een bepaalde tijd best kunnen, dat ze in primitieve bootjes de zee op vaarde, en hun geluk gingen beproeven.
Maar jammer genoeg hebben ze geen boekhouding er bij gehouden, zodat we het niet weten maar wel kunnen vermoeden.
Wie weet waren ze in die tijd best in staat ergens in de buurt handel te drijven, dat zou ieder mens kunnen begrijpen.
Maar als je weet dat ze overal geweest zijn , zijn dan ook die perongeluk verzopen zijn, en die nooit meer terug gekomen zijn, bekend?
Is dit alles ergens te vinden en opgetekend.
Want ik geloof niet in alles dat de westerling zo superior waren.
Er Zullen best volkeren zijn die voor die tijd op pad zijn gegaan.
Kijk we hebben soms geluk bij een opgraving dat de Batevieren al in ons land waren voor dat de Hollanders in die sperma pijp zaten.
wanneer er door de Batavieren gemengde kinderen geboren werden.
Zal best eens kunnen zijn.

Moet je na gaan, we hebben het over 60 a 65 jaar geleden dat er oorlogsliefde kinderen geboren zouden zijn.
Dat heeft best plaats gevonden toen de Romeinen op weg waren naar de Nederthalers.
Wat ze terug kunnen vinden, ze globaal aangeven, wat er toen heeft plaats gevonden, en nu kunnen ze via DNA nog meer ontdekken. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Puh! Emoticon: Wink

Ik denk ook dat ze zo schip na kunnen maken dat zal best, en ook als je in Jakarta ziet hoeveel van die houten schepen daar liggen, prachtige exemplaren
Maar zeg eens eerlijk is dat dan geen slaven werk, alles met de hand erin en uit sjouwen, van goederen tot wel 50 kilo per stuk
Maar verders is het een commerciele site die avontuurreizen verkoopt.
Maar ik denk dat de geest uit de fles gaat, als men zo diep verder dan onze neus lang is, gaan discuseren
Denk na wat er opgetekend is, en weet dat er gebeurd is, zonder je hoogmoedig, of neerdalend te moeten zijn.
Waarheid is Waarheid en dat moet ook eerlijk vertelt worden, en niet chauvinistisch te zijn.
Dit wilde ik ook mee geven nu we je toch aan de lijn hebben Om Sid

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,703,600 pageviews Een website van indahnesia.com