tuinieren in de tropen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
paulb.
Gebruiker
spacer line

In oktober krijg ik de beschikking over een huis met tuin op Bali. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring met tuinieren in de tropen hebben. Is Nederlands zaaimateriaal voor groenten en sierplanten te gebruiken naast de inheemse rijkdom aan planten?Graag reactie

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Heb hier geprobeerd om boerenkool te verbouwen en na wat aanloopproblemen gaat dat nu redelijk. Denk alleen dat boerenkool struiken niet echt leuk in je tuin staan Emoticon: Smile

In principe kun je Nederlands zaaimateriaal voor bloemen en planten meenemen, maar houdt er rekening mee dat het illegaal en dus strafbaar is.

Mocht je niet gepakt worden en je wilt / kunt gaan planten dan moet je even de juiste maanden berekenen - niet echt een breinbreker - om dat te doen, omdat Bali op het zuidelijke halfrond ligt. Zaai-, groei- en bloei-periodes zijn dus wezenlijk anders dan op het noordelijke halfrond.

If you have nothing to loose, you can risk everything

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

ik had op zich ook tuinierplannen toen we ons huisje in Bali betrokken....maar bij het zien van 2 slangen in de eerste week heb ik dat idee snel uit mijn hoofd gezet, daarna bleef ik alleen nog maar keurig op de paadjes!
Wel hebben we later een ananasplantje geplant omdat ik die graag wilde hebben, maar daar is het bij gebleven.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Tuinieren lijkt hier de betekenis te hebben gekregen van boerenkool en spruitjes kweken in de tropen. Dat lukt amper, en ik durf te garanderen dat het kweken van vette jus helemaal misgaat. Maar tja, de Nederlandse beschaving hŤ. Wat hier groeit en bloeit boeit ons Nederlanders niet. Spruitjes. We zullen ze leren, die IndonesiŽrs!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Voor boerenkool en spruitjes moet je op het Dieng plateau zijn heb ik begrepen. Spruitjes zijn geen probleem, ik heb ze zelfs eens in mijn handen gehad, iets wat bijzonder is omdat ik die dingen verafschuw.

Mijn tuin in Yogyakarta was 12 x 15 meter en daar had ik mijn handen vol aan. Zo vol dat het uiteindelijk niet leuk meer was naar mijn mening. Het moet wel een hobby blijven namelijk. De foto's hiervan staan nog wel ergens op het forum vermoed ik zo.

Hier in Lippo Cikarang is mijn tuintje een achtertuintje geworden waarvoornamelijk gras in ligt, met tegen de muren pisang-pisangan in diverse soorten en maten, enkele melati , rozen (moeilijk als je niets van het onderhoud weet) en wat snel-groeiend ander materiaal als kembang sepatu . Uit de kampung heb ik bovendien wat andere knolgewassen meegenomen, deze vormen ook blad, maar staan een beetje in de verdrukking helaas.

bambang
Gebruiker
spacer line

Van spruitjes kun je sambalan spruitjes maken. De eerste schil verwijder je. De spruitjes halveer je of in vieren snijden. Je gebruikt: uien, knoflook, trasi, sambal en suiker. De bittere smaak proef je dan niet meer. De suiker gebruik je om de hete sambal te verzachten.

FredC
Gebruiker
spacer line

Lijkt me lekker, Bambang! Maar waar vind ik die spruitjes?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 21-06-2010 07:50 FredC wrote:
Lijkt me lekker, Bambang! Maar waar vind ik die spruitjes?

O.m. in het diepvriesvak bij de Carrefour.

If you have nothing to loose, you can risk everything

FredC
Gebruiker
spacer line

Amed: De enige Carrefour die ik ken is in Batam, en daar kun je met een gerust hart je schoonmoeder heen sturen voor boodschappen die met jouw geld betaald worden, want die hebben zo goed als niets bijzonders. Geen spruit gezien daar. De indruk was er ťťn van desillusie, dus besloten we om daar onze tijd niet meer te verspillen.

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

In de buurt van Dieng vind je inderdaad kool, aardappelen en spruitjes en zo...Staat wel leuk, een sawa met kool

Ga staan waar geen plek is om te staan.

CarolaH
Gebruiker
User icon of CarolaH
spacer line

Ook in de Puncak regio. Daar hebben ze ook prei, hoewel ik er nog niet zeker van ben dan het niet gewoon uit de kluiten gewassen bosuitjes zijn.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

En thans, broeders en zusters, willen wij gezamenlijk zingen dat heerlijke lied, "Knolraap en lof, schorseneren en prei"
Op bladzijde 85 van onze bundel

Rampen bedreigen het menselijk leven, knolraap en lof, schorseneren en prei
Waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven, knolraap en lof, schorseneren en prei
Gif in de bodem, lawaaiige buren, knolraap en lof, schorseneren en prei
Buien en lagere temperaturen, knolraap en lof, schorseneren en prei
Libanon, El Salvador, Suriname, knolraap en lof, schorseneren en prei
Weekbladenroddel en etherreclame, knolraap en lof, schorseneren en prei
Degeneratie en makelaardij, knolraap en lof, schorseneren en prei
Heel onze wereld wordt ťťn woestenij, knolraap en lof, schorseneren en prei (Halleluja)
Dalende omzet en stijgende lasten, knolraap en lof, schorseneren en prei
Liegen, bedriegen, oneerbaar betasten, knolraap en lof, schorseneren en prei
Vuil en verval en terreur in de straten, knolraap en lof, schorseneren en prei
Popidioten en voetbalfanaten, knolraap en lof, schorseneren en prei
Kwalijke ziekten en vieze gezwellen, knolraap en lof, schorseneren en prei
U hoef ik zeker wel niets te vertellen, knolraap en lof, schorseneren en prei
Duistere driften en afgoderij, knolraap en lof, schorseneren en prei
Wie zal ons redden, wie maakt ons weer vrij, knolraap en lof, schorseneren en prei (Prijs de Heer)
Overal zien wij ze groeien, de horden, knolraap en lof, schorseneren en prei
Mensen die steeds minder menselijk worden, knolraap en lof, schorseneren en prei
Mensen die jengelen, mensen die bulken, knolraap en lof, schorseneren en prei
Mensen die lasteren, schimpen en pulken, knolraap en lof, schorseneren en prei
Mensen, gespeend van gevoel en geweten, knolraap en lof, schorseneren en prei (Prijs de Heer)
En wat die mensen niet allemaal eten, knolraap en lof, schorseneren en prei
Nooit meer, nooit meer keert het getij, knolraap en lof, schorseneren en prei
En zet u dit er dan ook nog maar bij, knolraap en lof, schorseneren en prei

Knolraap en lof, schorseneren en prei

Drs. P (zingt allen mee, te land en ter zee)

leomanado
Gebruiker
spacer line

Paul

Waarom zou je iets mee willen nemen???? Op Bali is zo ontzettend veel moois te koop op tuingebied, daar kan in Nederland geen tuin of tuincentrum tegenop. Bovendien nog goedkoop ook en het groeit "als kool"

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,948,362 pageviews Een website van indahnesia.com