bubur ketan hitam

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
54 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
spacer line

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum,zie dat er hier heerlijke recepten opstaan. Mijn vraag,heeft iemand het recept voor Bubur ketan hitam voor mij? Emoticon: Yummie!

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Karma,

Bedoel je bubur injin. Dit wordt gemaakt van zwarte rijst.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

spacer line

Bintang Jan,allereerst bedankt voor je reactie. Injin is,voor zover ik weet,gemaakt van witte ketan en ketan hitam. Wij aten dit s'morgens langs de weg,ook heerlijk! Maar wat ik bedoel is echt bubur en alleen met ketan hitam bereid. Emoticon: Smile

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Karma,
hier heb je een hele website vol met Ind. gerechten, gewoon onderstaande link even aanklikken.

http://www.kokkieblanda.nl/indonesian

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line

Op 02-06-2010 22:20 schreef 4yoke4:
Karma,
hier heb je een hele website vol met Ind. gerechten, gewoon onderstaande link even aanklikken.

http://www.kokkieblanda.nl/indonesian

Dankjewel 4Yoke4,staat heel wat op,alleen mijn bubur ketan hitam niet Emoticon: Blush

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Karma,

Op Bali aten wij bubur injin. Die was gemaakt van zwarte rijst en mierzoet. Ik ken bubur ketan hitam niet. Heb ook op de receptenpagina's gezocht. Geen resultaat. Zal de vraag voorleggen aan mijn Indonesische vrienden, wellicht kennen zij het recept.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

spacer line

Dankjewel Bintang Jan,wij aten de injin ook op Bali,s'ochtends stond dat vrouwtje al om 6 uur langs de weg en in no time was alles verkocht,heerlijk! Ik heb wel een recept kunnen vinden,maar hoopte,dat ik hier ook nog een recept kon krijgen. De een zegt dat je de ketan een nacht moet weken en de ander zegt weer iets anders. Ben benieuwd of iemand van jouw vrienden mij kunnen helpen. Alvast bedankt voor de moeite. Emoticon: Smile

spacer line

Gelukt,toch van de kokkieblanda site gehaald en iets aangepast.
Buhun injn - zwarte rijst pudding

Gebruikerswaardering: / 1
LaagsteHoogste
Buhun injn
zwarte rijst pudding
--------------------------------------------------------------------------------

Bahan-bahan:
ingrediŽnten:
250 gr zwarte kleefrijst
180 gr witte kleefrijst
2 pandanblaadjes
1000 ml water
125 ml palmsuikerstroop
snufje zout
375 ml dikke kokoksmelk (santen asli)

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Zal een poging wagen misschien zit jullie bubur ketan hitam erbij.
De hoeveelheden zijn bij benadering want ik doe het meestal op gevoel.

250gr. ketan hitam, een nacht in water geweekt.
om te koken +/- 1Ĺ ltr. water
250 gr. palmsuiker of gula jawah
2 pandan blaadjes
beetje zout.

Laat de geweekte ketan hitam uitlekken en kook het in de 1Ĺ ltr water + mespuntje zout + 2 pandan blaadjes gaar.
Los de palmsuiker op in een beetje gekookt water en doe dat bij de gare ketan hitam, blijf roeren tot het geheel opgenomen is en de ketan hitam dik en kleverig.

Intussen de 350 cc kokosmelk verwarmen met een beetje zout en 2 pandanblaadjes, even laten trekken tot de smaak van de pandan er in zit.

De ketan hitam in een kommetje doen p.p. en de dikke santen/kokosmelk er overheen doen.

Dan ken ik nog een andere variatie:

Ketan hitam idem als boven maar dan koken met de santen i.p.v. de palmsuiker
Als het klaar is op een bordje doen en er geraspte verse kokos of geweekte geraspte kokos uit een zakje bij doen en overgieten met gesmolten palmsuiker.

selamat makan.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line

Terimah kasih Yoke,nu moet het toch lukken. Auto bumbu is langs geweest,dus ik heb alle benodigheden in huis. Kan ik in het weekend gaan uitproberen. Emoticon: Wink

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

ik dacht inderdaad ook zwarte kleefrijst, santen en palmsuikerstroop....

Eet smakelijk, want het is inderdaad lekker! Laat je weten of het is gelukt!!!

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Te koop bij de toko in een flesje merk Rapindo, goela kelapa/palmsuikersiroop (zo staat het op het etiket.)
Hoef je de palmsuiker of gula jawah niet meer op te lossen / te laten smelten in een beetje water.

spacer line

Gelukt!!!!!!!!
Jan,Yoke en NoviKirana,bedankt voor jullie hulp.
Nu genieten van een lekker warm weekend. Emoticon: Bye bye

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Recept Bubur ketan hitam (uit Bali)

1 kopje witte hele rijst,
1 kopje zwarte rijst,
250 gram gula jawa,
1 pandan blad,
zout naar smaak,
vanillepoeder naar smaak,
1 kopje dikke kokosmelk.

Week de witte en zwarte rijst ca. ťťn kwartier, kook de witte rijst, de zwarte rijst en het pandanblad tesamen totdat alles gaar is. Voeg de gula jawa, de vanille en het zout toe. Koken totdat de gula gesmolten is. Kokosmelk toevoegen en selamat makan.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,611,855 pageviews Een website van indahnesia.com