Sumatera na de Tsunami en aardbevingen

Subforum Sumatra 
63 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

Ben benieuwd hoe Noord-Sumatera ervoor staat na de recentelijke natuur-rampen?
# Wat is de toestand met betrekking tot onderwater-wereld, op bv Pulau Weh?
# Hoe ziet de Oost-kust er uit?
# Zijn er nog plaatsen die afgeraden worden om te bezoeken?
Heb straks 3 mede-reisvrienden die voor `t eerst een AziŽ reis maken, dus met veel vragen komen.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

poepoetan
Gebruiker
spacer line

Het koraal bij Pulau-Weh is praktisch ongeschonden gebleven sinds de tsunami en de oost-kust is ook nauwelijks veranderd, zie, Google-earth. Voor mij is heel Aceh momenteel een plek om te mijden vanwege die vermaledijde Sharia wetgeving.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Peter,
Ik neem aan dat je het over Aceh heb en niet over Noord Sumatera gezien je vragen.
Ik was een paar weken geleden in Aceh. Ik kan je niks vertellen over de onderwaterwereld want ik ben geen waterrat.
De toestand ten gevolge van de tsunami zijn nog duidelijk zichtbaar en merkbaar. De westkust (tsunamikust) is vanaf 50 km ten zuiden van banda Aceh tot voorbij Calang een en al zand, gaten kuilen en project. Er is vrijwel geen verkeer. Het stuk tot aan Calang duurt dan ook erg lang. Omdat ik haast geen bussen gezien heb lijkt me een huurauto met chauffeur zo,n beetje de enige reeele optie.
De heenweg zijn we via Kutacane, Takengon en Bireun gegaan. Hiervan is 30% van de weg slecht, tengevolge maar steeds maar weer terugkerende aardverschuiving. Ook hier weinig verkeer. De eerste keer naar Azie en meteen naar Aceh is nogal wat. Ik had in Aceh regelmatig het gevoel niet in Indonesie te zijn. de shariah is erg aanwezig met name bij het inchecken in hotels. Daar hebben we een paar keer best wel problemen mee gehad. Ik heb echter geen idee hoe er gereageerd wordt op alleen buitenlanders (wij zijn natuurlijk een gemengd stel) Alleen die buitenlanders zijn er vrijwel niet.
Het binnenland is prachtige, een van de mooiste delen van Indonesie die ik ooit gezien heb,. Banda Aceh is een stad waar ik zo zou willen wonen als het ergens anders lag in Indonesie. Mooi, ruim opgezet.
De oostkust heb ik niet gezien, die schijnt het minst intereressant te zijn met veel olieindustrie.
Wat ik aan stranden gezien heb vond ik niet echt geweldig maar heb natuurlijk veel vergelijkingsmateriaal in Indonesie.

Wat betreft de natuurrampen, die houden hier nooit op. Ik heb zelf al in die korte tijd twee aardbevingen mogen meemaken. In Aceh is dat vooral het gebied rond Meulaboh en pulau Simeuleu.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 30-05-2010 14:54 Anne Mieke wrote:
De eerste keer naar Azie en meteen naar Aceh is nogal wat.
gr
Anne Mieke

Voor mij wordt `t 4de maal IndonesiŽ, ken `t gebeuren wel een beetje dus.
Maar voor mij de vraag of het voor 'nieuwelingen' iets is om Sumatera te ontdekken.
Zoals jij al schrijft, Banda-Aceh moet je geweest zijn.
Dan alleen nog de Sharia waar ik aan moet denken, reizen met een vriendin kan daar problemen opleveren dus.
Planning is januari 2011, dus nog even tijd om info te verzamelen.
Peter

barang
Gebruiker
spacer line

On 30-05-2010 14:42 poepoetan wrote:

Het koraal bij Pulau-Weh is praktisch ongeschonden gebleven sinds de tsunami en de oost-kust is ook nauwelijks veranderd, zie, Google-earth.
Voor mij is heel Aceh momenteel een plek om te mijden vanwege die vermaledijde Sharia wetgeving.

Mr.P. (graag even Uw aandacht aan deze posting,als opmerking bedoeld)
Wij begrijpen het laatste deel van Uw posting niet !
De Sharia heeft Niets te maken met de vraag ,werkelijk helemaal Niets.
Is het de bedoeling om reacties/discussies uit te lokken of heeft U een ingeboren aversie tegen alles wat maar enigszins te maken heeft met de algemene religie in RI.
Indien dat laatste het geval is dan kunt U dat plain zeggen. All the best ,Cukup !
Barangnesse

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Of die Shariah echt problemen op gaat leveren weet ik niet. Je merkt er zo niet zoveel van. In Calang zijn we 's avonds bijna het hotel uitgezet. De hotelbediende ging ervan uit dat we niet getrouwd waren (er werd ons dus niets gevraagd!) In alle hotels waar wij geweest zijn zijn aankondigingen dat gemengde koppels getrouwd moeten zijn bij gebruik van een kamer gezamenlijk. Ik vraag mij echt af hoe ze dat gaan doen met toeristen. En dan nog stel dat mensen wel een huwelijksakte meenemen. Wie kan dat lezen daar?
In Tapaktuan zijn we doorgereden naar Subulussalam (1,5 uur) De hotels zouden volzitten maar ik denk eerder dat ze niet zo goed wisten wat te doen met de combi Indonesier/Nederlandse.
Als jij met je vriendin reis (Nederlandse of?) dan zou ik gewoon een nephuwelijksakte meenemen voor de zekerheid. Of een paar nepringen.
Of het voor nieuwelingen iets is om Sumatera te ontdekken? Ze hebben wel een primeur want als Aceh echt ontdekt gaat worden door toeristen die zich niks van Shariah aantrekken dan is het een geduchte tegenstander voor Noord en West Sumatera.
In de wetenschap dat ik er ga wonen zal ik straks wel vaker naar Aceh gaan.
Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben maar als het een maand is dan zou ik zeggen, alleen maar naar Sumatera.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

poepoetan
Gebruiker
spacer line

On 30-05-2010 15:33 Anne Mieke wrote:
Of die Shariah echt problemen op gaat leveren weet ik niet. Je merkt er zo niet zoveel van.

Voor de bevolking van Aceh valt het anders niet mee, de meeste mensen haten de islamitische politie en voor de jeugd is het buitengewoon moeilijk om hun seksualiteit te ontwikkelen aangezien je niet eens ongetrouwd over straat mag en dit alles opgelegd door een minderheid van religieus gemankeerde dwazen. Niet lang geleden heeft er ook een Italiaanse hulpverlener een tijd gedetineerd gezeten om het simpele feit dat hij een Acehnese vriendin had. Op Pulau Weh heb je hier totaal geen last van en is alcohol gewoon verkrijgbaar.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Peter,
Ik zie dat je dit topic in het Engelstalig hebt gezet. Ik snapte het al dan. Enfin, zal Jeroen wel oplossen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-05-2010 16:09 poepoetan wrote:

[quote removed]

Voor de bevolking van Aceh valt het anders niet mee, de meeste mensen haten de islamitische politie en voor de jeugd is het buitengewoon moeilijk om hun seksualiteit te ontwikkelen aangezien je niet eens ongetrouwd over straat mag en dit alles opgelegd door een minderheid van religieus gemankeerde dwazen. Niet lang geleden heeft er ook een Italiaanse hulpverlener een tijd gedetineerd gezeten om het simpele feit dat hij een Acehnese vriendin had. Op Pulau Weh heb je hier totaal geen last van en is alcohol gewoon verkrijgbaar.

Ik bedoelde uiteraard dat de Shariah al dan niet problemen opleveren voor de toerist.
Mij viel met name in de binnenlanden op dat er juist vaker geen hoofddoek dan wel gedragen wordt. En ook in Banda Aceh genoeg strakke spijkerbroeken. Op de gigantische Shariahborden die je bij binnenkomst van elke deelprovincie ziet staan de verboden. Ook in Aceh is alcohol verkrijgbaar (ik bedoel ook buiten pulau Weh) maar je moet wel zoeken. Het is triest ja dan een handjevol mensen dit voor elkaar krijgt. Nog even en we kunnen de eerste asielzoekers verwachten (voor mij zou dit absoluut een reden tot asielaanvraag zijn).
Maar om er als toerist te zijn ben je een bevoorrecht mens in zulke prachtige natuur.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 30-05-2010 16:14 Anne Mieke wrote:
Peter,
Ik zie dat je dit topic in het Engelstalig hebt gezet. Ik snapte het al dan. Enfin, zal Jeroen wel oplossen.
Verplaatst naar het Nederlandse subforum. Emoticon: Smile

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 30-05-2010 15:29 barang wrote:

[quote removed]
[/ctext]
Is het de bedoeling om reacties/discussies uit te lokken of heeft U een ingeboren aversie tegen alles wat maar enigszins te maken heeft met de algemene religie in RI.
Indien dat laatste het geval is dan kunt U dat plain zeggen. All the best ,Cukup !
Barangnesse

als jij denkt dat de sharia iets te maken heeft met de algemene religie in RI (?) dan moet je toch nog maar eens naar dat land terug. De sharia is een smerig en ranzig stuk mislukte politiek opgelegd door een zeer kleine groep mensen die denkt in naam van Allah te kunnen bepalen hoe miljoenen anderen moeten leven.

Anne Mieke weet gelukkig te vertellen dat het op dit moment nog wel meevalt met de daadwerkelijke implementatie, maar het gaat volgens de media wel steeds verder de foute kant op met een sharia-politie die 20.000 lange rokken heeft gemaakt om in te ruilen tegen die haram spijkerbroeken (kabupaten West Aceh).

Dergelijke verderfelijke cultuur (gebaseerd op religie, want daarmee kun je mensen pas echt onderdrukken) hoort niet bij Indonesie, zelfs niet bij het meer fundamentalistische Aceh, maar is een verwerpelijk staaltje geimporteerde teringzooi die men in Indonesie helemaal niet eens wil. Getuige ook de vele sharia-regeltjes die in een stuk of 10 provincies ingesteld zijn, maar niet uitgevoerd worden vanwege het compleet ontbreken van steun uit de samenleving.

De sharia-politie is meer een soort Stasi die tot in je bed bepaalt hoe je moet leven, en zeg nu zelf, denk niet dat jij het zal waarderen als er mensen je huis binnenkomen als jij je man eens lekker oraal aan het verwennen bent terwijl dit volgens iemands interpretatie van een heilig boek niet mag. Over ontheiliging gesproken.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik val nu ook een beetje van mijn stoel Had over de posting van Barang heengelezen.... Ik kan me best voorstellen dat mensen om de Shariah Aceh mijden. Het is ook allemaal nogal bedreigend.
Nog even en we gaan een tweede Algerije tegemoet. Qua landschap lijkt het ook in zekere zin op elkaar. In Algerije kon men zich verstoppen in de uithoeken van de woestijn, in Aceh in de ondoordringbare oerwouden.
Je zult er maar wonen. Ik vind het al geen lekker idee dat dit straks mijn provinciebuurman wordt. Aceh krijgt volgens mij ook niet al te veel steun uit de samenleving. Ik heb vooral scherp opgelet hoe op mij gereageerd werd, als blonde westerse met gewone niet islamitische kleding. Ik voelde me er gewoon normaal en over het algemeen met respect behandeld niet anders dan in andere (orthodoxere) moslimgebieden.
En het heeft er misschien niks mee te maken maar het zou deze mensen sieren om eens wat meer aandacht te schenken aan wat er nog allemaal moet gebeuren in het post Tsunamigebied. En dat de aanleg van een goede weg in elk geval op dit moment vele malen belangrijker is dan de zoveelste moskee.
Wat dat aangaat wist Daniel te vertellen dat je op dit moment in Zuid Sulawesi over de nieuw gebouwde moskees struikelt en het trieste is dat ze gewoon leeg blijven. Er zijn er gewoon teveel!
Langs de Tsunamikust moesten we een paar keer detours maken, het binnenland in en jawel in het binnenland stonden de vangnetten al klaar om geld te vangen voor de moskee in aanbouw (terwijl de weg na 5,5 jaar nog een groot drama is) Daar kun je dan gewoon letterlijk niet omheen. Ik geef mijn geld liever aan de stumperds in Medan die letterlijke tussen het verkeer doorkruipen.
Maar goed ik dwaal af hoewel het bovenstaande wel een deel van de afspiegeling is hoe het is in Aceh op dit moment.

FredC
Gebruiker
spacer line

On 30-05-2010 15:29 barang wrote:

[quote removed]
[/ctext]
Barangnesse

Als je hier nu alleen komt om je exorbitante, bij het fanatieke af, moslim-geloof te promoten of te verdedigen, dan ben je echt aan het verkeerde adres.
Wat een nest, dat stuk barangnesse! Plastic burkaatje eroverheen, zou ik zeggen! En klompen van cement!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Misschien wat off topic maar wel in relatie tot dwingende islam (in Aceh)
http://www.nu.nl/buitenland/22(...)eg-kledingruzie.html

Als je haar maar goed zit is hier dus niet aan de orde....
(sorry kon het ff niet laten)

poepoetan
Gebruiker
spacer line

Zou Step Vaessen een van de vijf zijn of is die inmiddels al gehersenspoeld. Ooit begonnen als roeptoeter bij een zender voor links krakersschorem toen de NOS en inmiddels lijkt het dat ze zich heeft verhoerd aan terroristenzender Al Jazeera.

bambang
Gebruiker
spacer line

Aan Barang.
De cultuur en mentaliteit in Europa en in het bijzonder in NL is anders dan in RI. In NL is men meer humanistisch. Dit betekent dat het geloof niet meer een rol speelt in het leven voor de meeste mensen. De kerken lopen leeg.
De mens wordt centraal gesteld. De mens is belangrijker dan het geloof. Een van de kenmerken is dat je kritisch opstelt tegenover het geloof, leven, tradities, omgangsvormen etc. Je stelt de vraag: Bestaat god of allah. Het zelf denken is belangrijk. Je gebruikt je hersens en niet de bijbel of de verfoeilijke koran. Als je je leven laat leiden door een koran, leef je erg bekrompen. Je wereld is erg klein. Mensen die anders leven of denken worden dan veroordeeld door de koran-belijder. Je referentiekader is niet gelijk aan degene die anders denkt of leeft.
Als koran-belijder word je overgevoelig wat niet strookt met je geloof. Omdat je niet kritisch opstelt, kun je ook niet tegen kritiek. Je zegt ja en amen omdat het in de koran staat. Je raakt gefrustreerd omdat diep in je binnenste je oneens bent met de opgelegde leefregels. Je bent en kan niet meer jezelf zijn. Je gaat dan schreeuwen om je gelijk te krijgen.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Bambang, hartstikke duidelijk uitgelegd maar nu moet het nog overkomen. Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

poepoetan
Gebruiker
spacer line

On 30-05-2010 20:05 bambang wrote:
Bestaat god of allah. Het zelf denken is belangrijk. Je gebruikt je hersens en niet de bijbel of de verfoeilijke koran.

Ik denk dat je de bijbel op veel punten net zo verfoeilijk kunt noemen, daar staan ook gruwelijke voorschriften in als je hem letterlijk neemt.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

ik las toevallig laatst nog een artikel in de National Geographic over Aceh en de sharia-politie. Ik schrok wel moet ik zeggen, het was een beeld van IndonesiŽ dat ik nooit ergens anders had gezien. Mensen die rondrijden om iedereen op vrijdag naar de moskee te krijgen, maar dan op zeer verplichtende wijze. Of meiden terechtwijzen omdat ze geen hoofddoek droegen. Nou ja, er stond nog meer in....kan niet alles zo meer terughalen. Maar het leek mij momenteel geen fijne plek om te wonen of op vakantie te gaan. Gelukkig dan toch het bericht van AM dat het nog wel enigszins meevalt....

poepoetan
Gebruiker
spacer line

On 30-05-2010 20:45 NoviKirana wrote:
Gelukkig dan toch het bericht van AM dat het nog wel enigszins meevalt....

Schijn bedriegt, of vindt u het meevallen dat vrouwen en meisjes die zogenaamd onzedelijk gekleed gaan worden gearresteerd door de islamitische politie en vervolgens door diezelfde politie worden verkracht en mishandeld op het politiebureau?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet welke schijn precies bedriegt en ik ga er maar vanuit dat de geschreven artikelen waar zijn. Ik geef alleen weer wat ik ervan gezien heb. In het binnenland is in elk geval niet veel te zien van de verplichtvoorgeschreven kleding, sterker nog tot in Takengon kwamen we meer vrouwen tegen zonder dan met hoofddoek/sluier zo weinig dat we nog onze verbazing daarover naar elkaar uitspraken.
Dit was wel meer in Bireun en Banda Aceh maar ook in Calang, Meulaboh en Tapaktuan was het weer minder. Ik tel dan de chinese bevolking niet mee. We hebben ook met name in het zuiden veel kerken gezien. Me ook afgevraagd hoe dat dan gaat met Shariahpolitie. De Shariah is eenmoslimwet die jemoeilijk kunt opleggen aan niet moslims (en mi ook niet aan moslims)
In Banda Aceh zeik gekscherend dat er genoeg werk aan de winkel was voor de Shariapolitie. Als je de berichten zougeloven dan zou Aceh dan nu toch langzamerhand totaal gesluierd, vrij van alcohol etc moeten zijn. Dat is niet zo.
Ik zou graag weten wie hier de laatste tijd (jaar) in Aceh is geweest en wat hij/zij ervan vindt.Shariapolitie nu echt zo actief was dan zou je denken dat alles inmiddels al in de ,goede, stand is gezet maar dat is dus iets wat ik niet zie.

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

Zoals het er nu uitziet gaan we zien hoe het is en mocht het te gek zijn/worden dan verlaten we Aceh en trekken verder door Sumatera. We zijn met z`n 4en dus een auto huren en weg wezen. En aanpassen moet je toch, we zijn nou eenmaal te gast daar. Emoticon: I love it

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Er heeft Gisteravond een aardbeving in zee voor gedaan 7,4 op de schaal van Richter.
Ten hoogte van Tasikmalaya voor de kust
In Sugabumi hebben ze het gevoeld en in Zuid Jakarata.
Nu gaat er op het net ten ronde een grootst storm en van een tsunami voor de 30 Dec 2017
zie film Emoticon: Confused Emoticon: Cry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Tja en dan komt er een kleinigheidje aan het licht, de rampzalige rampendienst van Indonesi√ę maakt bekend dat sensoren die vroegtijdig voor een tsunami moeten waarschuwen niet meer werken en dat waren er 22. Emoticon: Confused
Pas? Welnee joh, al sinds 2012 niet meer. Emoticon: Laugh out loud
Waarom? Oooooh de vissers gebruikten de boei om hun prauw aan vast te spijkeren en gebrek aan onderhoud. Emoticon: Cry
Waarom zou je die dingen onderhouden, er zijn er toch maar 200.000 verzopen, dus we hebben er nog 249.800.000 over. Emoticon: Yes!
En ach, er liggen er nog 5 buitenlandse sensoren/boeien in de buurt van Indonesi√ę, 1 van India, 1 van Thailand, 2 van Australi√ę en 1 van Amerika die kunnen we wel gebruiken en dat is logisch, want stel je voor dat dit niet zou mogen, dan zouden die landen spelen met de levens van honderdduizenden Indonesi√ęrs toch. Emoticon: Blush

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,021,504 pageviews Een website van indahnesia.com