Nieuwe 'belastingen' voor indonesiers uit buitenland??

Subforum Tickets, luchtvaart en vervoer 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Hallo allemaal,

Afgelopen week kregen wij via via te horen, dat je wanneer je als indonesier in het buitenland woont (in ons geval gaat het nog om een tijdelijke verblijfsvergunning in NL) dat je dan bij vakantie naar Indonesie sinds kort een behoorlijk bedrag aan belasting moet betalen (iets van 3 of 4 miljoen rupiah). (Ik bedoel uitdrukkelijk niet de belasting die een Indonesier evt moet betalen bij vertrek uit Indonesie).

De Indonesische ambassade in Den Haag bevestigt dit en geeft aan dat alleen wanneer mijn vriend op korte termijn naar de ambassade komt (met papieren van IND, geboortebewijs,...), zij dan een aantekening in het paspoort kunnen maken waardoor het betalen van deze belasting niet nodig is.

Ik heb hier via googlen en ook via de website van de ambassade niets over kunnen terugvinden. Heeft iemand hier ooit gehoord van deze nieuwe regeling?

Het lijkt erop alsof men dit niet algemeen bekend wil maken..... (nieuwe bron van inkomsten wellicht....) en - ook erg raar op z'n minst- dat de persoon die ons telefonisch te woord stond (Ind ambass in Den Haag) expliciet vermelde dat ik zeker niet mee moest komen; mijn vriend moet alleen langskomen Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Ben benieuwd of dit iemand wat zegt....!

burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Ik reageer maar even op mijn eigen topic Emoticon: Wink

Misschien is dit toch een standaard procedure... gaat het om het moeten melden aan de ambassade van het nieuwe adres.

Alleen raar dat daar anders zo'n hoge 'boete' tegenover staat en dat de ambassade er zo geheimzinnig over doet...!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Ik denk dat het inderdaad om de meldplicht voor IndonesiŽrs in den vreemde gaat, Burung. Gewoon doen, want de gevolgen van niet-melden kunnen vervelend zijn (van hoge boetes tot verlies van nationaliteit). Hoewel wij maar twee maanden in NL zouden vetroeven, nota bene met vakantie, heeft mijn vrouw zich toch bij de ambassade gemeld. Het leek erop dat dat gewaardeerd werd, en het kostte nauwelijks tijd en geen geld. Doen dus.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 07-05-2010 16:50 burung wrote: mijn vriend moet alleen langskomen

Dat klinkt inderdaad verdacht. Ik ben destijds gewoon wel meegegaan, en nogmaals, geen vuiltje aan de lucht.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

De meldplicht voor pendul( penduduk lura negeri) bestaat al meer dan 40 jaar ,mss langer .Ik heb hier over mijn ervaring.

Een orang turis hoeft dat niet te doen , wel handig als je per ongeluk beroep moet doen op de KBRI(of KJRI).

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Burung :
Jou 1ste zin is niet juist geformuleerd..

bisa dicek of makemyday .

barang
Gebruiker
spacer line

sorry ya,maar ik ben indonesier en kom al vanf 1989 bijna elk jaar naar a'dam,
ongeveer van mei tot juli,waar wij onze huis nog hebben,maar wij zijn nooit naar onze ambassade geweest in den haag.waarvoor ? ik begrijp er niks hiervan. Emoticon: Nooo

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-05-2010 19:54 barang wrote:
sorry ya,maar ik ben indonesier en kom al vanf 1989 bijna elk jaar naar a'dam,

Ben ook Indosenier.
Ik woon vanaf 1968 3 jaar in Amsterdam, daarna ergens anders en de laatste 30 jaar weer in Amsterdam.

Begrijp het verhaaltje van burung ook niet.

burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Dank voor jullie reacties!

Ik denk dat het wellicht toch gaat om de meldplicht zoals guna2 die noemt... maar het verbaast me dat daar zo moeilijk/geen informatie over te vinden is... ik kan deze ook niet vinden op de site van de indonesische ambassade (in elk geval niet op het NL deel Emoticon: )

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya Atmadja: een indonesische kennis van mijn vriend gaf aan dat mijn indonesische vriend bij binnenkomst in indonesie een boete zou krijgen. Inmiddels bevestigde ook een andere indonesische vriend dit.
Als je je bij de ambassade meldt (we gaan er volgende week heen), dan zet men blijkbaar het verblijfadres in NL in het paspoort .
NB: mijn vriend heeft nu een voorlopige verblijfsvergunning (geldig voor 1 jaar)

We zullen het volgende week ook wel zien.... zal het hier in elk geval melden!

Raffel
Gebruiker
spacer line

Beste,

Die meldplicht is vooral belangrijk ( voor Indonesiers met de Indonesische nationaliteit ) indien je hoofdadres in Nederland of Belgie is. Dit adres wordt dan in het paspoort vermeld. Indien je op vakantie gaat naar Indonesie en je verblijft niet langer dan 6 maanden in Indonesie, dan moet je de uitreis tax van 2.5 milj. NIET betalen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-05-2010 13:04 burung wrote:
Als je je bij de ambassade meldt (we gaan er volgende week heen), dan zet men blijkbaar het verblijfadres in NL in het paspoort .

Niet blijkbaar , het is zo .
In ieder geval bij mij zelf.
Tig jaar geleden staat het al in mijn Indosenische passaporto .

Laat jou vriend dit lezen.
Merujuk pada UU ini, maka wajib bagi Warga Negara Indonesia yang berdomisili di Belgia dan Luksemburg untuk melakukan lapor diri kepada KBRI Brussel. ...
id.embassyofindonesia.eu/ketentuan-lapor-diri/

burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Op 09-05-2010 16:24 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Niet blijkbaar , het is zo .
In ieder geval bij mij zelf.
Tig jaar geleden staat het al in mijn Indosenische passaporto .

Laat jou vriend dit lezen.
Merujuk pada UU ini, maka wajib bagi Warga Negara Indonesia yang berdomisili di Belgia dan Luksemburg untuk melakukan lapor diri kepada KBRI Brussel. ...
id.embassyofindonesia.eu/ketentuan-lapor-diri/

Dank je, 'Om sid', ik zal hem deze info laten lezen. En fijn om nu te weten dat (en te begrijpen waarom) hij zich moet melden. Was ons eerst niet helder waar het nu precies om ging!

groetjes,
B

barang
Gebruiker
spacer line

pak Surya A.

itu klop. bij mij ook ,onze adres hier in a'dam bekend bij ambass., 1 keer gedaan in 89.
heb nooit gehoord van betalen ,uitreis,inreis ,boetes ?saya dak tahu menahu . Emoticon: Nooo

Mauricjn
Gebruiker
spacer line

Ik heb even een snelle vraag weet iemand hoe het zit met de belasting die mijn vriendin moet betalen om hier naar toe te komen? fiskal luar negeri of zoiets?

Zit dit in de ticket erbij die ik voor haar heb geboekt? via een nederlandse site.
En is deze extra boven op de take of tax op jakarta?

Hopelijk weet een van jullie dit alvast bedankt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-05-2010 18:05 Mauricjn wrote:
Ik heb even een snelle vraag weet iemand hoe het zit met de belasting die mijn vriendin moet betalen om hier naar toe te komen? fiskal luar negeri of zoiets?

Zit dit in de ticket erbij die ik voor haar heb geboekt? via een nederlandse site.
En is deze extra boven op de take of tax op jakarta?

Hopelijk weet een van jullie dit alvast bedankt
De airporttax is iets anders. Als je vriendin geen belastingnummer kan overleggen (dus dat ze belasting betaalt in Indonesie) moet ze idd het uitreisbedrag betalen. Ik weet niet precies hoeveel dat is op dit moment. Er staat mij iets bij van 1,5 juta of 2,5 juta (ik dacht het laatste). Dus nee dat zit niet bij het ticket inbegrepen. Het is een belastingding en heeft niets met tickets, luchthavens etc te maken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Sjako
Gebruiker
spacer line

Hallo Burung
Zie het bericht van Raffel , als je je eigen daar aan vasthoud komt het helemaal goed Emoticon: Party!
Dit is niet nieuw maar allanger dan gisteren.
Gewoon doen kan geen kwaad toch je NL adres in het paspoort.
Gr

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

95,312,306 pageviews Een website van indahnesia.com