Terug naar mijn roots

Subforum Java 
29 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yoko 82
Gebruiker
User icon of Yoko 82
spacer line

Beste forumleden,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Yoko de Geus.
Na 1 dag rondneuzen op dit forum heb ik besloten om lid te worden van deze oase aan informatie. Wat fantastisch om de ervaringen en tips van reizigers, regelmatige bezoekers en "permanente" bewoners van RI hier te lezen. Emoticon: Worship

Op hemelvaartsdag vlieg ik met mijn vriendin voor het eerst terug naar Indonesië.
We vliegen met Malaysia Air via Kuala Lumpur naar Denpassar. Vanuit Denpassar willen we die zelfde dag doorvliegen naar Jakarta. (ga Jeroen zijn ticketsite hier zeker voor gebruiken!)

In Jakarta wil ik o.a. de organisatie /stichting van het kindertehuis gaan bezoeken waar ik 27 jaar geleden ben ondergebracht. Ik begreep dat de toenmalige locatie niet meer bestaat maar dat er een nieuw kindertehuis is gebouwd. (Stichting Bina Sejahtera)

Ons reisplan is +/- 14 dagen Java om het eiland, de cultuur en natuur te leren kennen, en +/- 7 dagen Bali om tot rust te komen en deze ervaring te laten bezinken.

Ons plan is om op Java vier plekken te gebruiken als uitvalsbasis om van daaruit het eiland verder te verkennen. Dit omdat we anders voortdurend maar op zoek moeten naar nieuwe hostels, en steeds maar op reis zijn zonder rust in te bouwen.
We hadden in ons hoofd:

Jakarta 2 nachten
Bandung 3 nachten
Yogya 3 nachten
Malang 3 nachten
Kalibaru 1 nacht

Is dit handig?
Missen we zo iets heel erg belangrijks?

Ik ben geboren in Lawang, en wil hier graag de omgeving en de stad / dorp bekijken.
Onze uitvalsbasis hiervoor is Malang. Ik had al gelezen dat Hotel Helios hiervoor een goede plek is, ook omdat ze een inhouse reisbureautje hebben en er Nederlands gesproken kan worden. Voor mijn zoektocht wel handig dacht ik zo.

Voor de andere hotels in de andere plaatsen ga ik af op de ervaringen van Monyet, Anne Mieke en andere leden waarvan ik de moeilijke namen zo even niet weet. Bedankt jongens!!!! Emoticon: Bye bye

Mijn vragen aan jullie zijn:

Hoe is ons reisplan?
Missen we door onze globale planning een stukje Java wat niet gemist mag worden?
Wie kan mij meer vertellen over Lawang en omgeving?
Wie kan mij meer vertellen over de locatie van stichting Bina Sejahtera ( ik weet niet of die stichting nog zo heet, of uberhaupt nog bestaat)

Alvast heel erg bedankt!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Lawang is een stad, zeker als je het vergelijkt met Nederlandse steden en dorpen. Vergis je dus niet in de grootte van steden. In de stad Malang bijvoorbeeld, wonen bijna 1 miljoen mensen. Lawang ligt op korte afstand ten noorden.

Heb ooit een nacht in Hotel Helios geslapen. Eenvoudig, en de prijs is er ook naar. Niet duur. Of je er met Nederlands terecht kan? Dat durf ik je niet te zeggen, maar Engels moet toch ook wel lukken?

1 dag/nacht in Kalibaru is wellicht te kort, je bent veel tijd kwijt met reizen van en naar Kalibaru, en wil wellicht soms toch een beetje gas terug nemen en niet direct na aankomst naar de Bromo doorrijden en vanuit daar direct weer vertrekken.

Ook heb je in Jakarta wellicht meer tijd nodig als je niet weet wat je precies zoekt. De namen zijn veel voorkomende namen, dus zal het mogelijk even zoeken zijn. Als er nieuwbouw van de stichting op dezelfde plek staat, dan moet het makkelijker te vinden zijn uiteraard.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Yoko: Hoe is ons reisplan?

Dat reisplan voor Java is goed te doen, Yoko, al is het redelijk druk. Voor `gewone' toeristen is het prima, maar jij wilt terug naar je roots, en dan stel ik voor dat je je beperkt tot Jakarta en Malang. In JKT tot je je doel hebt bereikt, de rest van je tijd op Java in Malang om naar Lawang te gaan en om de cultuur op te snuiven.Ik denk dat je daar meer aan hebt dan wanneer je je suf reist. In Bandung en Yogya kom toch je nog wel een keer.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hoe kan je het zo uitkiezen Yoko, gaan vliegen op Hemelvaartsdag, hoe toepasselijk Emoticon: Yes!
Ik ben het eens wat Guna2 schrijft, nog een klein nadenkertje, de dag van aankomst op Denpasar gelijk doorvliegen naar Jakarta, brrrrr errug vermoeiend, kan je ergens nog een dagje knijpen dan raad ik aan een dagje rust op Bali te nemen voor je naar Jakarta gaat.
Een hele prettige vakantie.

Gr. Malam

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Onze uitvalsbasis hiervoor is Malang. Ik had al gelezen dat Hotel Helios hiervoor een goede plek is, ook omdat ze een inhouse reisbureautje hebben en er Nederlands gesproken kan worden. Voor mijn zoektocht wel handig dacht ik zo.

Helios is een bacpackershotel, simpel maar goed te doen, of er nu warm water is weet ik niet een aantal jaren geleden was er alleen een mandibak met heel koud water. Toen werd er geen Nederlands gesproken maar er waren wel meerdere ned. toeristen en iedereen geeft wel informatie door.
Malang en omgeving heeft een lekkere temperatuur maar 's avonds kan het fris zijn en heb je mogelijk een truitje of vestje nodig.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

robbert
Gebruiker
spacer line

Hoi,
Voordeel van het niet naar Europa kunnen vliegen is, dat je dan ook de fora wat meer leest. Als je in Malang toch liever nl. spreekt dan kan ik je enny's guesthouse aanbevelen, bijkomend voordeel is dat zij een eigen wagen hebben waarmede zonodig tours gedaan kunnen worden, zie verder haar website.
Rob

joost
Gebruiker
spacer line

Yoko,

Waarom invliegen op DenPasar en niet rechtstreeks van KL naar Jakarta.
Was evenduur of goedkoper geweest. Misschien kun je nog wijzigen.
Moet je het kantoor bellen in Adam.
Schilt je een dag.
Van Malang naar Kalibaru zit je een dag in de auto laatstaan met openbaar vervoer.
Veel plezier met je reis.
Joost

simpati
Gebruiker
User icon of simpati
spacer line

Beste Yoko,
Ik vind het ook een beetje raar om eerst naar Denpasar te vliegen zonder Bali te willen bezoeken.
Via Bali is het wel mogelijk om naar Kalibaru te reizen en van daar uit naar Malang, het regenseizoen is als jij komt voorbij en is het mogelijk om via Lumajang door de bergen naar Malang te reizen, een erg mooie tocht door de bergen maar in het regenseizoen af te raden vanwege verzakkingen of modder die de weg blokkeert.
Nemen jullie Hotel Margo Utomo vlak bij het station in Kalibaru is het van daar uit mogelijk met de trein te reizen, weer een ervaring op zich, Malang of Lawang kan dan via Surabaya, de Malang Express is niet meer, dus van Surabaya naar Malang kan alleen met de minder luxe trein.
Jeroen heeft eerder een leuk stuk over geschreven over reizen met de trein.
Eenmaal in Malang wil ik jullie best ontmoeten en verder helpen met de reis, ik woon meer dan vier jaar in Malang en ben best bekend met de omgeving.
Naar Yogyakarta kan weer met de trein.
Voor reizen met de trein maakt het niet zoveel uit van welke richting julie komen, alleen de trein van Yogyakarta naar Malang vertrekt midden in de nacht.
Succes met de voorbereidingen,
Jan

Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel!

Yoko 82
Gebruiker
User icon of Yoko 82
spacer line

Hallo forumleden,

Bedankt voor de reacties en tips! Zit veel info tussen die we gaan gebruiken, en tips waar we niet aan hadden gedacht.
Even over de vlucht naar Denpassar, we konden voor 500 euro p.p. een ticket naar Bali boeken en dachten dat de binnenlandse vlucht een eitje zou zijn...
Gezien we Bali aan het eind zouden plakken om tot rust te komen en vanaf daar weer terug zouden vliegen, hebben we een retourtje geboekt in plaats van invliegen op Jakarta en terug vanaf Bali.
Maar dit kan ook te maken hebben met het feit dat het onze eerste reis naar een Aziatisch land is, en nog geen doorgewinterde Azië-gangers zijn.

Ik weet ondertussen alles over het kindertehuis en de stichting, (gewoon even googlen...) dus dat gaat helemaal goed komen!

In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties en zal in de aanloop misschien nog wat vragen hebben, en anders laat ik zeker weten hoe het was!

Gr. Yoko

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Yoko, wat een topervaring gaat dat worden... je moet dit echt filmen, want zo'n herinnering is leuk om thuis altijd weer te bekijken.

Mijn ervaringen met reizen door Indonesië als volgt:

1. Jakarta is een verschrikkelijke stad als je onder tijdsdruk zit. Soms kun je een hele dag onderweg zijn naar een ander deel van Jakarta, dus let goed op de lokatie van je hotel t.o.v. de plaatsen die je wil bezoeken. Als prettige hotels heb ik Grand Kemang, Ibis Kemayoran en Ibis Slipi absoluut hoog staan. Appartement is ook mogelijk voor ongeveer 60-70 euro p.n. Reis van Jakarta naar Bandung niet meer mogelijk per trein dus een travel agent is dan de beste optie (met kleine busjes). De reis naar Bandung duurt ongeveer 2,5 tot 3 uur.
2. Bandung is ook een heel grote stad, maar de meeste bezienswaardigheden liggen in het Noorden en in de bergen om Bandung heen. Met drie dagen ga je de bergen waarschijnlijk missen. Als hotel raad ik altijd Rumah Ebo aan, zéér gezellig, goedkoop en toplokatie.
3. De reis naar Yogya duurt zeker 8 uur. Met de trein kun je dit 's nachts doen, zodat je geen dag verliest, let echter wel op dat je dan niet met loodzware koffers reist maar met rugzakken enzo, anders is het erg. Als hotels zijn Losmen Bladok en Phoenix Hotel erg prettig, éérste is een wat luxer backpackershotel, tweede is een soort businesshotel, waar je alle luxe hebt die je je wenst en toch voor redelijke prijzen. Yogya in drie dagen is ook wat weinig want je wil zeker ook de Borobudur en de Prambanan zien, daarbij het Kraton, dan nog een dagje shoppen op Malioboro en weg zijn de daagjes.
4. Malang staat nog op ons lijstje. We zijn er wel doorheen gereden, heel mooie stad, maar toch weer een flink stukje rijden van Yogya, reken dus op een verlies van een dag wederom.
5. Kalibaru is prachtig, en 1 dag is dan ook jammer. Vaak is het beter om er óf niet heen te gaan óf wat langer te gaan. Persoonlijk zou ik liever wat dagen extra in Kalibaru blijven want Bali is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder (imho) vergeleken met Java. Kalibaru is de ideale plaats om uit te rusten, je zult er geen spijt van krijgen.

Je hebt erg weinig tijd, ik vraag me dus af of je Bandung wel in je reisschema moet opnemen. Als je Bandung er tussenuit haalt kun je van Jakarta direct door naar Yogya vliegen en bespaar je jezelf erg veel tijd. Bandung is mijn favoriete stad in Indonesië maar niet om toeristische redenen.

From Dayeuhkolot with love

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,703,304 pageviews Een website van indahnesia.com