Gaat het schuldgevoel nooit knagen?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
97 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
FredC
Gebruiker
spacer line

On 19-04-2010 16:24 Malam wrote:

[quote removed]
.... De povere kennis van Fred en Malam (vooral van Fred, want hij weet echt helemaal niets en is nog een ongelovige hond ook Emoticon: Shiny ) zullen best een doorn in jouw spirtuele oog zijn.

Maak me wijzer, misschien wil Fred ook nog wat leren Emoticon: Smile

Ho ho, Malam, ik zit in een zelfde schuitje als jij, hoor! Dus een gelovige hond geworden, moest wel, anders kon ik niet trouwen, destijds.

Nog wat leren? Dat gaat vanzelf, maar eigenlijk wordt ik er wel een beetje moe van.

Ik ga even verder in mijn Couperus, hoor! Emoticon: Shiny

FredC
Gebruiker
spacer line

O, Malam, ik kan nu wel je foto's zien van die huisjes. Die decadente staat me het meeste aan! Emoticon: Yes!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 19-04-2010 16:35 FredC wrote:
O, Malam, ik kan nu wel je foto's zien van die huisjes. Die decadente staat me het meeste aan! Emoticon: Yes!

Je zou je dood moeten schamen.
Nu hebben we een nieuw spiritueel lid in ons midden en dan ga je zo de fout in.
Wat moet die jongen wel denken, hij staat met zijn spirituele gedachten, volledig in het kikkerland ontwikkeld naar het godeneiland te emigreren en dan kom jij met zo'n opmerking Emoticon: Angry
Persoonlik trekt mij de laatste foto het meest aan, niet dat ik daar mijn domicilie zal kiezen natuurlijk, maar ik bedoel spiritueel Emoticon: Shiny

Frederik
Gebruiker
spacer line

Ik hoop dat indische mensen van de oude stempel, met hun sterke geloof in de bovennatuurlijke werkelijkheid, dit forum niet lezen. Zij worden hier door enkele nitwits belachelijk gemaakt.

Als de wereld was zoals zij zou moeten zijn was ik beter af

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Waar blijft Om SA met zijn visie...misschien verschaft hij verlichting in de zweverigheid Emoticon: Stupid

hati hati, pelan pelan

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 19-04-2010 17:00 Frederik wrote:
Ik hoop dat indische mensen van de oude stempel, met hun sterke geloof in de bovennatuurlijke werkelijkheid, dit forum niet lezen. Zij worden hier door enkele nitwits belachelijk gemaakt.

????????
Beste alle lieve goedgelovige Frederik, ook dat is niet helemaal waar.
Ik heb mijn Pop van 68 lentes (opgegroeid met het bovennatuurlijke) dit laten lezen en het enige gevaar was dat ze van haar stoel zou vallen van het lachen..
Dus die vlieger gaat ook niet op.
Ze vroeg aan mij "Gebruikt die meneer drugs?".
Natuurlijk niet was mijn antwoord, die meneer heeft spirituele gedachten hihihihi.
Ze trok haar schouders op en zei, "Oh dan is ie gek".

Ik wilde deze opmerking jou niet onthouden Emoticon: Blush
Ik ben het niet met haar eens hoor Emoticon: Wink maar jij begon over oude Indische mensen Emoticon: Yes!
Overigens kan je Indonesiers niet kwader maken als je het over Indische mensen hebt, daar heeft Merapi ook zo'n handje van, het koloniale tijdperk ligt meer dan 60 jaar achter ons Frederik!!!!!!
Als je inmiddels 75 jaar bent en de laatste 70 jaar niet buiten geweest en geen nieuws gevolgd dan neem ik je niets kwalijk Emoticon: Nooo Emoticon: Wink

Frederik
Gebruiker
spacer line

Is je Pop al lang dement, Malam?

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Frederik, IndonesiŽrs zijn niet spiritualistisch. IndonesiŽrs zijn materialistisch. IndonesiŽrs zijn nog veel materialistischer dan wij bleekgezichten. Het summum van die materialistische IndonesiŽrs wordt gevormd door de Balinezen (tenminste ten aanzien van bleekgezichten). Ik geef je een half jaar op Bali. Dan deel je die mening, en overleef je daar. Als je die mening na een half jaar niet deelt, sta je binnen een jaar jankend in Nederland je handje op te houden voor een uitkering omdat jouw spirituele Balinezen je hebben uitgekleed.

Waarvan akte,

Nitwit

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-04-2010 17:41 Frederik wrote: Is je Pop al lang dement, Malam?

GODVERDOMME, de als kippestront zo fijne Monyet ten spijt, nou ga je te ver. Het geile driehoekje.

Frederik
Gebruiker
spacer line

Guna,Met nitwits bedoelde ik malam en fredc.
En als zij een hele cultuur belachelijk maken, mogen ze op hun nummer worden gezet.

FredC
Gebruiker
spacer line

Nu ga je te ver, al lijkt je naam op die van mij. De enige nitwit hier ben jij. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Het moet een hele grote gele driehoek worden!!

Wat een gek ventje, zeg! Doodzwijgen maar. Emoticon: Shut up!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-04-2010 17:50 Frederik wrote: Guna,Met nitwits bedoelde ik malam en fredc.
En als zij een hele cultuur belachelijk maken, mogen ze op hun nummer worden gezet.

Dat mogen ze, Frederik, maar dan wel met argumenten. Die opmerking over Pop was laag. Ik eis excuus.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 19-04-2010 17:00 Frederik wrote:
Ik hoop dat indische mensen van de oude stempel, met hun sterke geloof in de bovennatuurlijke werkelijkheid, dit forum niet lezen..

Nee, indische mensen van de oude stempel leven niet meer en de jongere generatie gelooft al lang niet meer in de stille kracht, op een enkele na dan

Frederik als je eens iets meer over jezelf vertelt, hoe oud je bent, wat de reden is dat jij in Indonesie wilt gaan wonen enz. misschien dat er dan meer duidelijkheid komt.

Ik begrijp dat je in staat bent om jezelf, een vrouw, ouders en een pembantu te onderhouden, ik neem dus aan dat je een indonesische vrouw hebt, indisch bestaat niet daar.

Wat trekt je dan naar Indonesie toe, het mystieke?

Ben je er al eerder geweest, jaren geleden of sinds de laatste jaren, heb je enig idee hoe het dagelijks leven daar toe gaat?

Zet geen rose bril op en ga er niet heen voor "de stille kracht" of de mystiek waar jij in gelooft, de bittere werkelijkheid zal zijn dat je naast de grote armoede ook grote rijkdom vindt, bovendien de corruptie die nog steeds welig tiert.

Als je niet tegen de armoede kunt dan lukt het je nooit om daar te wonen.

Kijk er doorheen en laat je hart en je dompet spreken op het juiste moment, als er echt iets nodig is.
Ik weet waarover ik spreek, ook mijn hart en dompet gaan regelmatig open maar ik heb in de loop van 31 jaar wel onderscheid kunnen maken tussen de mensen die het echt nodig hebben en degenen die er een potje van maken en mystiek lost de armoede niet op.

Misschien begrijp ik jou wel helemaal verkeerd maar vond het toch nodig om even mijn zegje te doen.

En voor de duidelijkheid, het schuldgevoel knaagt allang niet meer, heeft het wel gedaan maar al daar komende leert men de mens achter de indonesier beter kennen en verlies je langzamerhand het knagende schuldgevoel, er komt er een gevoel van voldoening voor in de plaats als je werkelijk iemand kunt helpen. Emoticon: Yes!

Nog even dit: vragen hoelang iemand al dement is op een sarcastische toon is niet netjes, het is schrijnend voor de mensen die een dement persoon moeten verzorgen, dat wens ik niemand toe en ik hoop dan ook dat het jou bespaard blijft.
Dat ook jij je portie van de heren gekregen hebt is misschien niet netjes maar als je al langer hier op het forum komt dan weet je dat het er soms sarcastisch aan toe kan gaan maar dat we uiteindelijk allemaal wel weer door een deur kunnen.
Zo niet, het gele driehoekje!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Beste Frederikje

Mijn echtgenote is 68 jaar, recht van lijf en lede, met een onvoorstelbaar scherp verstand.
Zij emigreerde 43 jaar geleden op 25 jarige leeftijd na rijp beraad naar Nederland, deze demente tante spreekt 4 talen, Sundanees, Bahasa Indonesia, perfect Nederlands en acceptabel Engels.
Ze is in twee culturen opgegroeid, tot haar 25e in Indonesie en daarna in Nederland.
Sinds 15 jaar komt ze weer elk jaar in Indonesie, waarvan de laatste 2 jaar een contnue verblijf.
Spiritueel een hele heldere dame, mocht ze inmiddels dement zijn dan kan ik getuigen dat ze in deze in iedergeval zeker niet veranderd is.

Ze maakt zeker haar cultuur niet belachelijk, ze mag dan een Nederlands paspoort hebben, maar ze blijft Indonesische in hart en nieren.
Als ik haar vraag, wat zij denkt van ŤŤn of andere Balilover die naar Indonesie wil emigreren, dan kijkt ze me met ongeloof aan en zegt, "hoe oud is die idioot?""
Als ik dan zeg dat het een vent met pensioen is dan zie ik haar instemmend knikken.
Als ik zeg dat het een vent is die wil emigreren dan doet ze in eerste instantie dit Emoticon: Confused

Dat is als eerste helemaal niet mogelijk en ten tweede als je deze keuze maakt dan is je geest op ŤŤn of andere manier verstopt of spiritueel versluierd.
Zelfs, mijn volgens jou denken demente echtgenote denkt dat je geen gaatje in je bol hebt maar een krater in je kop als je op dit moment zo'n stap wil wagen.

Tja hoe wil je dit soort dingen bekijken, zelfs mijn echtgenote vindt dat het nog honderden jaren gaat duren voor Indonesie het niveau van Europa bereikt heeft.
Dat is geen kwestie van het naar beneden halen van cultuur of haar geboorteland maar een visie van iemand die twee culturen tot in de puntjes heeft meegemaakt.
Zij kan het beoordelen, zij heeft een half leven in de ene cultuur geleefd en een half leven in de andere cultuur. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Wat is wijsheid, op een frisse leeftijd naar een rijk Nederland emigreren en in dementie je oude dag met een maandelijkse betaling uit het rijke Nederland in je moederland door brengen, bovendien nog heel veel goede dingen kunnen doen voor familie en sloebers.

Of op jonge met vertroebelde spirituele gedachten naar Indonesie verhuizen, zonder enige kans om binnen de 5 jaar een permanente verblijfsvergunning te krijgen, net je zelf te kunnen bedruipen, zonder ook maar enigszins iets te kunnen doen aan de armoede die je om je heen ziet.
Daar op voorhand al bang voor bent, om dan op de zelfde leeftijd als mijn echtgenote in Indonesie te zitten met het verlangen om enige tijd in dementie in Nederland door te brengen Emoticon: Yes!

Wie was hier nu ook al weer dement?????? Emoticon: Shiny

Niet doen Frederik, wij zijn mensen van goede wille Emoticon: Yes!
Nog sterker we willen je op alle mogelijke manieren helpen, hoe beperkt mijn kennis van Indonesie dan ook mag zijn.
Wil je iemand neersabelen, tracht dan een ander te te vinden, niet mij in iedergeval 1) daar ben ik niet zo gevoelig voor. 2) Ik sla keihard terug 3) Laat mijn Indonesische echtgenote in haar waarde, zij heeft zoals ik al zei, twee culturen meegemaakt dus is een geweldige raadgeefster.

Frederik
Gebruiker
spacer line

Yoke4,
Ik werd belachelijk gemaakt en reageerde hierop.
Twee 'heren' die niet op de hoogte zijn; ik ben dat wel, heb islam boeddhisme hindoeisme bestudeerd. Juynboll staat hier in de kast, snouck hurgronje gelezen, op de hoogte van de indon. volkscultuur.
Ik weet dus waar ik over spreek.

Heb ook nog 'ns zo ongeveer alles van louis 'zo ik iets ben, ben ik een hagenaar' couperus gelezen!
Ben ook niet naief: Erst das fressen, dan die moral geldt ook voor indon.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

heb islam boeddhisme hindoeisme bestudeerd. Juynboll staat hier in de kast, snouck hurgronje gelezen, op de hoogte van de indon. volkscultuur.
Ik weet dus waar ik over spreek.

Maar mijn waarde Frederik, ben je ooit al eens in Indonesie geweest?
Door te lezen kan je een hoop te weten komen maar de beste leerschool is altijd nog de ondervinding en die zul je moeten opdoen in het huidige Indonesie en niet in Ned. Indie, ach kasian het is voorbij..............................

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ho ho ho Frederik, ik protesteer.
Twee heren die niet op de hoogte zijn, daar sla je de plank helemaal mis.

Er bestaat een zeer groot verschil tussen boekenwijsheid en ervaring ter plaatse.
Het is natuurlijk helemaal te gek dat je alles van Snouck Hurgonje gestorven 1936, Theodoor Juynboll gestorven 1887 en Louis Couperus gestorven 1923 gelezen hebt.

Dat is een aanwinst op dit forum op geschiedkundig gebied, maar en nu moet ik voorzichtig zijn, al zou je Frederik, al deze boeken uit je hoofd kunnen citeren wel een aanvulling zijn op de kennis van veel forumgebruikers, maar zeker niet zeggen dat je ook maar een fractie van het huidige Indonesie zou kennen.

Dat zou betekenen dat wij veel van jou zouden kunnen leren over het verleden en dat jij veel van ons zou kunnen leren over het heden.
Dat een ieder dat niet op een subtiele manier doet, tja.
Ook daar is over heen te komen. Emoticon: Wink

Sorry

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Een knagend schuldgevoel heb ik niet (maar nu woon ik daar ook niet meer en wij hadden het destijds ook niet zo luxe met een pembantu ed) maar het zet mij wel aan het denken wanneer ik zie hoe sommige mensen moeten opgroeien en de verhalen van mijn man hoor. Daarom probeer ik via de stichting een aantal kinderen te helpen. 't is maar een druppel op de gloeiende plaat ....maar ik ben allang blij als deze kinderen in goede schoolkleding naar school kunnen, een opleiding kunnen volgen, een gezonde maaltijd kunnen eten en na schooltijd het liefst ook nog leuke en nuttige dingen kunnen doen. En daarmee hoop ik wel dat deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan en hun kinderen hetzelfde lot bespaard zal blijven......maar of het met schuldgevoel te maken heeft? Nee, dat denk ik niet....maar wel met menselijkheid en medeleven....

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 19-04-2010 17:06 senior wrote:
Waar blijft Om SA met zijn visie...misschien verschaft hij verlichting in de zweverigheid Emoticon: Stupid

Nee Om , ik ga niet meebemoeien in een discussie van buitenlanders die bijvoorbaat al bepaalde mening mening hebben over Indonesia , de Indonesiers en hoe ze daar leven .

Hua hua hua hua .
pardon mie.

bisa dicek of makemyday .

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Wat is nou geluk?In een kast van een huis met dikke auto voor de deur?Nee,we staan morgen allemaal in dezelfde file toch?Nee,geluk vindt je in minder materiele zaken,zoals je kleine kind zien opbloeien,of lekker in je tuinstoel van de rust genieten.ik heb de laatste dagen genoten van een strak blauwe lucht,geen strepen van vliegtuigen,totale stilte in de achtertuin,en aanstaande zaterdag weer enkele tientallen gehandicapten de dag van hun leven bezorgen als ze mee mogen rijden met 170 trucks over de eilanden van zuid-Holland.Het is gek,des te ouder je wordt,des te meer ga je van kleinere dingen genieten. Emoticon: Bye bye

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Wat heeft spiritualiteit (apa itu? ) met welvaart (rijkdom,, slijk der aarde ) mee te maken ?

Te veel aan spiritualieen is ook nie gut .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Om Sid is bang dat hij door de geschiedkundige Frederik ook als dement versleten wordt Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Want Frederik heeft alle boeken vanaf 1805 tot 1936 gelezen.

Tja daar sta je dan, mond vol met tanden.
Sorry dat ik iettewat cynisch ben.

Ik kwam pas in 1948 uit het kokertje van paps.
Heb nog wel in de afgelopen jaren een ietsjepietsjes ervaring opgedaan in het Indie zoals dit in deze boeken beschreven wordt Emoticon: Blush
Staat natuurlijk in het geheel niet tot de kennis die Frederik heeft van de cultuur en het reilen en zeilen in het huidige Indonesie, zelfs Om Sid houd veelbetekenend zijn snavel en dat zegt genoeg Emoticon: Smile

Vertel grote meester Frederik Emoticon: Worship
Wat is uw ervaring buiten uw geweldige kennis van de geschiedenis tot 1940?
Of moet dat een geheim blijven?
Gaarne uw verhaal over de kennis van het huidige Indonesie, zijt gij een Balilover, heeft u met uw geschiedkundige kennis het uitgesleten pad van de toeristen verlaten.

Ik zou gaarne iets meer van u willen weten, ondermeer omdat u mijn Indonesische echtgenote op haar culturele kennis aanvalt.
Misschien zou u ook een potentieel lid kunnen worden van het blog van mijn grote vriend Londoh.
Die krijgt helemaal een spontaan orgasme als een gebruiker van dit forum zich aanmeldt.
Hij is gek op kennis, uw kennis sluit helemaal aan op zijn blog, nog erger hij zal u zelfs vergeven een Balilover te zijn met sprituele gedachten, maar niet overdrijven he, want die schizofrene eikel heeft ook zijn grenzen Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-04-2010 20:00 Malam wrote:
Er bestaat een zeer groot verschil tussen boekenwijsheid en ervaring ter plaatse. Het is natuurlijk helemaal te gek dat je alles van Snouck Hurgonje gestorven 1936, Theodoor Juynboll gestorven 1887 en Louis Couperus gestorven 1923 gelezen hebt.

Dat ben ik gedeeltelijk mee eens.

Aan de andere kant is een mening die gebaseerd is op persoonlijke ervaring ook niet zo maar als maatstaaf gebruik kan worden .
Hangt van verschillende factoren , op zijn minst of het representatief kan zijn en tot veralgemenisering kan leiden.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Frederik; je mag dan op de hoogte zijn van enkele geloven, de loopt hopeloos achter in sociale vaardigheden en daadwerkelijke kennis van het hedendaagse Indonesie zo lijkt het wel. Probeer het eens opnieuw en ga er nu eerst eens vanuit dat de meesten het beste met je voor hebben, ook al hebben ze een andere visie dan jij.

FredC
Gebruiker
spacer line

Ik zit nu met het knagend schuldgevoel dat ik gereageerd heb op dit topic. Hoe kom ik daar nu weer vanaf?? Emoticon: Frustrated

Terug in Louis Couperus maar. Die zal het wel weten. Destijds wel tenminste.
Donders! Wat een rotgevoel is dat toch. De hele dag down. Emoticon: Cry

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

93,400,969 pageviews Een website van indahnesia.com