'Twee geloven op een kussen...

Subforum Bali, het godeneiland 
63 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 17-04-2010 18:05 Anne Mieke wrote: Maar ik ben de enige niet hoor met een izin menikah

Iedereen (elke buitenlander) heeft een izin menikah nodig. Maar dat is geen `toestemming van de ambassade.' Rot nou gauw op. Dat is een verklaring die de ambassade met genoegen (?) afgeeft.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

We zitten gewoon weer een potje naast elkaar heen te lullen, zoals gebruikelijk op dit forum en andere forums (fora, natuurlijk). Oyibo heeft gelijk: het is van de zotte als een ambassade je toestemming moet geven voor je huwelijk. De Indonesische wet stelt alleen dat je een verklaring hebt dat je niet (nog steeds) getrouwd bent. Dat is niet zo'n gekke eis, Puji buiten beschouwing gelaten. Vervolgens kun je die verklaring halen bij de ambassade, tenzij je zo stom bent zoals ik destijds en je die bij de gemeente waar je bent ingeschreven gaat halen. Al bij al hebben we het over de eisen die het Indonesisch recht stelt, en waaraan je gevolg moet geven. Volstrekt te recht.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik vind dit heel erg flauw. Of het nou als een toestemming of verklaring wordt vertaald. Je HEBT het in elk geval nodig van de ambassade!
En dat is heel wat minder dan in Nederland waar de a.s. huwelijkspartners compleet door de mangel gehaald worden ivm de Wet op Schijnhuwelijken.'
Wat ik overigens heel slecht vind is dat de ambassade met geen woord rept over het feit dat een dergelijke verklaring ook gewoon via een consulaat verkregen kan worden. Het zullen niet de eersten zijn die daarvoor naar Jakarta afreizen. Bovendien als je de weg niet kent wordt hiervoor in Nederland ook nog eens verkeerde info over gegeven,.
Enfin, verklaring, toestemming het is voor mij hetzelfde, ZONDER dat wordt er niet getrouwd. Of ze deze met genoegen afgeven weet ik niet. Eigenlijk klopt er ook iets niet. Stel dat Daniel en ik ons in Nederland zouden gaan vestigen dan zit er voor de IND weinig anders op dan het huwelijk te erkennen en te accepteren. Trouw je in Nederland dan staat je een heel IND circus te wachten met allerlei ongemakkelijke en genante vragen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 17-04-2010 18:37 Anne Mieke wrote: Ik vind dit heel erg flauw. Of het nou als een toestemming of verklaring wordt vertaald.

Ik vind het ook flauw. Die kutvertalertjes ook. Het maakt toch geen zak uit?

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 17-04-2010 18:37 Anne Mieke wrote: Enfin, verklaring, toestemming het is voor mij hetzelfde, ZONDER dat wordt er niet getrouwd.

Maar wat zit je nou te zeuren? IndonesiŽ wil die verklaring, en de ambassade is zo vrindelijk om je daar bij te helpen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Volgens mij wil niet alleen Indonesie die verklaring maar omgekeerd Nederland ook.
Ik zit niet te zeuren. Dit topic is geopend door Frederik en ik heb mijn best gedaan om zo goed mogelijk antwoord te geven.
Mij was het allang duidelijk, papieren verzameld eind december, in Indonesie achtergelaten en daarmee de verklaring/toestemming, whatever , verkregen.
Er is hier veel onduidelijkheid over. Heb ook mensen gesproken een paar jaar geleden op de ambassade in Jakarta die hier een paar maanden over deden... (!) Ik weet ook niet wat gebruikelijk is. De ambassade schrijft ook dat originele echtscheidingspapieren vereist zijn, voor het consulaat in Medan hoefde dat helemaal niet (het is al te zot voor woorden dat je eenmalige stukken achter zou moeten laten)
Ook dat bijna altijd een vertaling voor bv KUA nodig is. Vind het toch typisch dat juist wij dat niet nodig hadden.
Er zijn ook mensen die dit via het ministerie van Buitenlandse Zaken proberen te regelen maar die hebben weinig kennis van zaken. Dan ben je mooi een aap gelogeerd en een hoop geld en tijd kwijt.
Dan wat voor de Indonesische partij gevraagd wordt is ook lekker vaag

Citaat
Van de Indonesische (buitenlandse) partij dienen de personalia, het adres en woonplaats te worden aangegeven, (indien mogelijk) gebaseerd op bewijsstukken.
Met name , indien mogelijk, ... Nou de heer van Diemen vroeg toch ecdht wel iets meer. Zou zomaar kunnen dat niet alleen de plaatselijke Indonesische autoriteiten hierin verschillen maar misschien de consulaten ook wel.

.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Waar zijn jullie nou toch in Godsnaam/Allah/Tuhan mee bezig.

Anne Mieke wil gewoon trouwen en heeft daarvoor alles geregeld, hoe het dan ook gegaan mag zijn. Geen moslim worden is haar keuze, de imam gaat hun trouwen omdat het de wens van Daniel is en Anne Mieke daarin met hem mee wil gaan, uit liefde voor hem.
Dat betekent toch niet dat ze zich als moslima moet gaan gedragen, straks komt er nog iemand die gaat vertellen dat ze een hoofddoekje moet dragen omdat ze anders geen echte moslima is.

Als God/Allah/Tuhan zijn stem op aarde zou kunnen laten horen dan kwam er een donderpreek.

Vergal hun huwelijksdag nu niet door allerlei verhalen te vertellen of het wel of niet kan, in Indonesie kan veel. Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

Ik weet niet hoe het werkt in Indonesie maar ik neem aan dat het a.s. echtpaar genoeg informatie heeft ingewonnen om te kunnen trouwen.
Mijn zegen hebben ze!

Op de eerstvolgende bule die trouwplannen heeft met een moslim(a) kunnen jullie alle informatie loslaten, juist of onjuist maar op dit moment is wat jullie nu doen, iemand die blij is die blijheid ontnemen en dat kan niet.

Als Anne Mieke terug komt dan zullen we wel horen of ze getrouwd is of niet.

Kop op meissie, maak er wat van.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 17-04-2010 21:57 4yoke4 wrote:
Dat betekent toch niet dat ze zich als moslima moet gaan gedragen, straks komt er nog iemand die gaat vertellen dat ze een hoofddoekje moet dragen omdat ze anders geen echte moslima is.
.

Niemand beweert het .
Ik in ieder geval niet.
Wij zijn blij voor A.M .

PS: mijn vrouw draag ook geen hoofddoek of sluier .
Hoef ze ook niet achter mij te lopen ,
Ze is vrij om te doen en te laten zoals andere moderne Moslima ' s dat doen
. Zolang ze de regels van de Islam en de adat in Indonesia respecteert is er geen vuiltje aan de lucht .

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-04-2010 18:17 guna2 wrote:

[quote removed]

Neen: Voor een wettig huwelijk in Indonesie is toestemming van de ambassade vereist (Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 17-04-2010 15:02)

Zou het dan een Verklaring van geen bezwaar moet zijn ?.
Dat de ambassade accoord gaat omdat aan alle vereisten werd voldaan .

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

. Zolang ze de regels van de Islam en de adat in Indonesia respecteert is er geen vuiltje aan de lucht .

Dat geldt niet alleen voor het moslimgeloof, ieder mens gelovig of niet hoort een ander mens te respecteren.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-04-2010 22:48 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Niemand beweert het .
Ik in ieder geval niet.
Wij zijn blij voor A.M .

PS: mijn vrouw draag ook geen hoofddoek of sluier .
Hoef ze ook niet achter mij te lopen ,
Ze is vrij om te doen en te laten zoals andere moderne Moslima ' s dat doen
Ik ben nog eens aan het denken.
Ik ben in uiteenlopende ,moslimlanden. geweest waaronder ook Algerije, de Emiraten en Oman. Uiteenlopend in die zin dat de islam er overal hetzelfde is, zou moeten zijn maar de adat en de cultuur zijn er heel anders. Ik had in sommige staten van de Emiraten nogal moeite met de ,adat, zoals dat vrouwen in bepaalde restaurants geweigerd of neit bediend werden. Maar dat wordt DAAR onder de islam geschaard. Ik wil hiermee zeggen dat de islam of de cultuur die daarin toegepast wordt overal anders is.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Tya , geharrewar en Indianenverhalen worden vaak verspreidt omdat sommigen ( in dit geval veel Nederlanders Emoticon: Nice ) vaak het verschil niet weten tussen de Islam (geloof) , Moslim/a (de mens) en Cultuur (dus adat etc).

Een Somalischer Moslim kan vaak anders reageren en gedragen dan een Indonesische Moslim.
Zelfs Indonesische Moslim is ook anders dan een Maleisische Moslim .
Ik ben ook anders dan mijn eigen broer .

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik ben bezig met de echtscheiding van mijn huwelijk met ....
De gemakkelijkste manier zou zijn om aan te geven dat mijn eerdere echtgenote onwettige documenten (KTP) heeft gebruikt om te kunnen trouwen, dat doe ik niet omdat zij dan voor 7 jaar in de gevangenis terecht komt.

Ik heb contact gehad met de Nederlandse Ambassade in Jakarta en hun verweten dat zij niet hebben gezien dat er een onwettige KTP is gebruikt, ik kreeg volgend antwoord:

Zoals hierboven vermeld staat zijn de documenten waar wij naar kijken de documenten van de Nederlandse partij.
Wat betreft de documenten van de Indonesische partij is het aan de Indonesische autoriteiten om te beoordelen of de documenten in orde zijn of niet.
Hopelijk u voldoende te hebben geinformeerd verblijf ik.
Kind regards,

Ms. ...........
Consular Officer

simpati
Gebruiker
spacer line

Is er behoefte aan de volledige brief wil ik die best plaatsen

Er is een afspraak gemaakt tussen de Indonesische en Nederlandse regering, er kan niet worden getrouwd zonder toestemming van de Nederlandse overheid.
Ik heb al verschillende Nederlanders geholpen met hun huwelijk, steeds werd om die toestemming gevraagd
Een gemengd huwelijk schijnt wel degelijk mogelijk te zijn, ik heb mij daar niet in verdiept.
Groetjes,
Jan
Malang

simpati
Gebruiker
spacer line

Voor een gemengd huwelijk vliegt men even op en neer naar Nederland en trouwt daar alleen voor de wet.
In geval van een latere echtscheiding hoeft men niet bang te zijn voor een partijdige rechtbank waarvoor men gaat scheiden.
De partner zal ook niet gauw een Nederlandse advocaat nemen.
Men kan voor de familie nog trouwen in IndonesiŽ.
Groetjes,
Jan
Malang

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 18-04-2010 00:17 simpati wrote: Er is een afspraak gemaakt tussen de Indonesische en Nederlandse regering, er kan niet worden getrouwd zonder toestemming van de Nederlandse overheid.

Onzin. Als je in IndonesiŽ trouwt, eist de Indonesische wet - in eerste instantie de religie waarvoor je trouwt - wat documenten vanuit Nederland. Die kan de ambassade voor je regelen, waarvoor je die aardige jongens en meisjes mag bedanken. Maar - zoals Oyibo terecht stelt - er is geen sprake van toestemming. Sterker nog, dat Indonesische huwelijk moet - als je daarop staat - in Nederland worden gelegaliseerd voor het in NL geldig is. De Nederlandse regering noch de Nederlandse ambassade geven toestemming.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 18-04-2010 00:30 simpati wrote: Voor een gemengd huwelijk vliegt men even op en neer naar Nederland en trouwt daar alleen voor de wet.

Wederom onzin, Jan. Dat wil zeggen, dat kan wel, maar dat huwelijk is dan in IndonesiŽ niet gelding. Dat zal eerst moeten worden gelegaliseerd.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 17-04-2010 18:08 Frederik wrote:
Blijft het feit van bevoorrechting van een geloof en aanhangers hiervan. In NL zouden pvda, d66 en groenlinks kamervragen stellen.
Als je zo denkt, is het niet het verschil in geloof dat problemen zal opleveren, maar een gebrek aan kennis van hoe het allemaal in elkaar zit in Indonesie.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Voor zover ik weet heb ik geen 'toestemming' nodig van de ambassade, wel is het schijnbaar zo dat als ik die toestemming niet heb, ik mijn huwelijk in Nederland niet zou kunnen legaliseren, waardoor eventuele kinderen later veel minder tot geen rechten hebben. Dit is dus buiten het feit dat je wel uittrekse geboorte-akte en bewijs van ongehuwdheid (?) moet hebben.

On 18-04-2010 00:30 simpati wrote:
Voor een gemengd huwelijk vliegt men even op en neer naar Nederland en trouwt daar alleen voor de wet.
Nou, dat was ik toch niet van plan, 'eventjes' op en neer vliegen. Kost kapitalen, kan gruwelijk vertraagd worden en het kan ook gewoon via de post, dus dan zou ik daar voor kiezen natuurlijk.

simpati
Gebruiker
spacer line

Wederom onzin, Jan. Dat wil zeggen, dat kan wel, maar dat huwelijk is dan in IndonesiŽ niet geldi(n)g.
Is erg handig als het huwelijk niet geldig is voor IndonesiŽ, je partner kan uitgeven wat ze wil zonder dat jij daarvoor aansprakelijk bent, je kan een huis kopen op naam van de partner.
De familie heeft geen reden om te zeuren, je bent tenslotte getrouwd, een echtscheiding is zo geregeld zonder allerlei BELANGRIJKE personen geld te moeten geven.

Beste Guna2,
AUB een beetje voorzichtig met het woord ONZIN gebruiken.
Jan

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

De verklaring van ongehuwd zijn is genoeg voor de Indonesische wet.

Leuk dat Nederland zich wil bemoeien met een huwelijk van een Nederlands staatsburger, maar ze hebben er letterlijk helemaal niets mee te maken. Al helemaal niet als je het huwelijk in Nederland NIET registreert. Je hebt geen Ambassade nodig voor het papiertje als je in Nederland bent en het papiertje afhaalt. Er zit alleen een beperking aan in de zin dat hij een beperkte tijd geldig is. En je hebt een beedigd notaris nodig om het document te vertalen.

Alle andere verhalen zijn min of meer kant en klare lariekoek.

Het staat een ieder gehuwd koppel vrij het huwelijk te legaliseren.
En dat kan altijd nog. Degene die zijn nieuwe spruitjes voortvloeiend uit het huwelijk niet heeft aangegeven bij de Ambassade voor de geboorte, kan alsnog na 3 jaar het Nederlands staatsburgerschap aanvragen voor zijn spruit(jes) Dat lees je natuurlijk nergens op de site van de Ambassade. Een kind aangeven alvorens het geboren is, lijkt me ook je reinste kwats. Een kind wat niet geboren is ? Is geen kind en zou je rechtshalve niet eens aankunnen geven. Weer zo'n maatregel van de Nederlandse Immgratie en het Verdonk beleid. Schandalig ook nog eens.

Zo dan is nu het hele verhaal kompleet.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-04-2010 05:25 oyibo wrote:
De verklaring van ongehuwd zijn is genoeg voor de Indonesische wet.
.................
Alle andere verhalen zijn min of meer kant en klare lariekoek.
Nou probeer ik voor de zoveelste keer uit te leggen dat er regels zijn voor het sluiten van een huwelijk in Indonesie. Hoe komt het nou dat hier een paar mensen zijn die dit gewoonweg niet geloven/accepteren.
Hier zit een verse ervaringsdeskundige en het is blijkbaar nog niet genoeg.

Nog maar een keer; wij hebben van het KUA een formulier meegekregen waarop alle documenten staat vermeld die beide partijen nodig hebben en een verklaring van ongehuwd alleen is zeker niet genoeg. Er wordt ook naar de geboorteakte en kopie paspoort gevraagd. Allemaal logische dingen in mijn ogen. Daarnaast wordt ook de izin menikah van het ambassade gevraagd. Dit wordt in Tebing Tinggi als het belangrijkste document gezien (en dat is niet zo gek omdat autoriteiten dan alles al op waarheid/echtheid gecheckt hebben, tenslotte ziet een ambassade vaker Nederlandse documenten, een KUA niet zo vaak).
ZONDER DEZE TOESTEMMING OF VERKLARING WORDT ER NIET GETROUWD!
Ik heb het nou al een paar keer opgeschreven maar het komt niet aan op de een of andere manier.
Ik ken zelf diverse mensen die zo in Indonesie getrouwd zijn de laatste jaren maar als hier gedacht wordt dat we dit zelf verzinnen dan houdt het op.

simpati
Gebruiker
spacer line

Nou de heer van Diemen vroeg toch echt wel iets meer
En mijnheer van Diemen heeft al heel wat Nederlanders geholpen met hun huwelijk.
Mjnheer van Diemen is een heel fijne man en echt niet een persoon die Nederlanders op kosten wil jagen!
Jan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 18-04-2010 08:32 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Nou probeer ik voor de zoveelste keer uit te leggen dat er regels zijn voor het sluiten van een huwelijk in Indonesie. Hoe komt het nou dat hier een paar mensen zijn die dit gewoonweg niet geloven/accepteren.
Hier zit een verse ervaringsdeskundige en het is blijkbaar nog niet genoeg.

Nog maar een keer; wij hebben van het KUA een formulier meegekregen waarop alle documenten staat vermeld die beide partijen nodig hebben en een verklaring van ongehuwd alleen is zeker niet genoeg. Er wordt ook naar de geboorteakte en kopie paspoort gevraagd. Allemaal logische dingen in mijn ogen. Daarnaast wordt ook de izin menikah van het ambassade gevraagd. Dit wordt in Tebing Tinggi als het belangrijkste document gezien (en dat is niet zo gek omdat autoriteiten dan alles al op waarheid/echtheid gecheckt hebben, tenslotte ziet een ambassade vaker Nederlandse documenten, een KUA niet zo vaak).
ZONDER DEZE TOESTEMMING OF VERKLARING WORDT ER NIET GETROUWD!
Ik heb het nou al een paar keer opgeschreven maar het komt niet aan op de een of andere manier.
Ik ken zelf diverse mensen die zo in Indonesie getrouwd zijn de laatste jaren maar als hier gedacht wordt dat we dit zelf verzinnen dan houdt het op.
AM; jij weet ook dat de KUA het 2e meest corrupte 'instituut' in INdonesie is na Polri? Wellicht zou je dus vraagtekens kunnen zetten bij de 'eisen op papier' van de KUA.

Ik heb die 'toestemming om te trouwen' van de NL ambassade niet nodig als ik als braaf Christen wil gaan trouwen namelijk. Dus ook hier zit een grote inconsistentie in (in wat niet in Indonesie). Uittreksel geboorteregister, kopie paspoort en bewijs van ongehuwdheid wordt wel gevraagd en is logisch in mijn ogen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 18-04-2010 03:35 guna2 wrote:

[quote removed]

Wederom onzin, Jan. Dat wil zeggen, dat kan wel, maar dat huwelijk is dan in IndonesiŽ niet gelding. Dat zal eerst moeten worden gelegaliseerd.

Ik weet niet of tegenwoordig nog kan , dat je 2 x gaat trouwen.
Volgens Indonesische wet en daarna volgens de Nederlandse wet.
Dat had ik vroeger(vorige eeuw) gedaan.
Heb nu 2 buku nikah , van de KUA (paspoortmodel) en van Gemeente Amstelerdam.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,414,665 pageviews Een website van indahnesia.com