Huwelijksbootje op Sumatera....?

Subforum Sumatra 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bambang
Gebruiker
spacer line

Op 09-05-2010 11:04 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Jammer voor jou en anderen die te weinig weten over Islam.
De regels staan duidelijk beschreven en dan moet men nog rekening houden met de (plaatselijke) adat.
Dit buiten de vraag of de imam correct / professioneel heeft gehandeld of niet , ook of er sprake is van KKN.

De geloofbelijdenis moet hoe dan ook in het arabisch ( fonetisch) uitgesproken worden.

Je kan het niet in Urdu , Swahili of Maleis (Maleiers) of Indonesisch etc gedaan worden.

Salam

Jammer dat het altijd zo gaat als je een bepaalde geloof aanhangt. De mens wordt ondergeschikt gemaakt aan de "regels" in dit geval de Islam. Het gaat om het geluk van twee mensen die elkaar gevonden hebben ondanks de verschillende geloven. Dit is veel belangrijker dan de regels van het geloof. Het wordt tijd dat er water in de wijn gedaan moet worden. De regels a.u.b. niet te strict naleven. Zo zal altijd strijd blijven tussen verschillende geloven. BEGIN BIJ JEZELF.
Zich vasthouden aan de vastgeroeste regels leidt tot miscommunicatie, misverstand, strijd.

simpati
Gebruiker
spacer line

De geloofbelijdenis moet hoe dan ook in het arabisch ( fonetisch) uitgesproken worden.
Mag jij even aangeven in welke SOERAH dat staat geschreven, misschien is Shahada niet juist en kan ik het daarom niet terug vinden in mijn Edele Koran uitgegeven door Islamitisch Cultureel Centrum Nederland.
Salam,
Jan

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ik ken geen arabisch , kan die " spijkerschrift " niet lezen .
Als ik bid , dan bid ik ook in het arabisch , de woorden die ik uitspreek kwam van die arabische versen die ik geleerd hebt.

En voorzover het mogelijk is probeer ik de Indonesisch vertaling erbij te plakken .
Zodat ik een beetje begrijp wat ik aan het opzeggen(reciteren) ben.

Dat is de enige versen die ik uit mijn hoofd heb geleerd , al dan niet met de bijbehorende Indonesische vertaling.

Het is mss dezelfde zoals vroeger bij de geschoolde christenen het geval was .
Hun gebeden was in het latijn. Die weer uit Grieks afgeleid werd , etc .
Tegenwoordig bidden veel Christenen in hun eigen moederstaal .

Ik weet niet wat Domini vobiscum sprituali sanctum9(IK ZEG MAAR WAT) in het Hindi , Swahili of Indonesisch is .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Over de imam en de verdenking dat het over geld gaat. Voorlopig is daar geen enkele aanwijzing toe. Hij wil gewoon extra bewijzen en ik heb geen zin om al seen klein kind behandeld te worden. het is bovendien illegaal wat hij doet.

Ik zou het op prijs stellen al shier niet meer of kawin sirih wordt gesproken. Dat is en was nooit onze bedoeling geweest. Dat dit zo allemaal loopt is niet onze schuld.
Het trouwboekje wordt zeker wel door de imam afgegeven, deze imam die idd bij een kua kantoor hoort. Wij zouden de eersten zijn waarbij dit niet gebeurt.

SA: over dat slaapkamerverhaal is zeker geen communicatiestoornis geweest. Hou nou eens op met dingen anders uit te leggen. We weten zelf toch wel wat hier gezegd en gebeurd is.

Over de shahada; idd het is zeker GEEN verplichting in het Arabisch, maar IK HEB HET TOCH MAAR WEL MOOI GEDAAN! En dat is precies wat de imam niet had verwacht.

En ik de imam uitdagen? Helemaal niet. Maar het past niet in deze sfeer om zo’n arrogantie ten toon te spreiden en mij ook nog eens als een klein kind te benaderen (meneer de imam is ook nog eens minstens 10 jaar jonger dan ik!!!) dan ben je bij mij verkeerd. Ik ben ooit met een algerijnse man getrouwd geweest en technisch gezien of administratief was ik al moslim hoewel nooit praktizerend. Maar meneer de imam praatte er gewoon overheen. Communicatiestoornis? Aan mijn Indonesisch ligt het zeker niet maar meer aan het niet (willen) luisteren.

Daniel heft straks nogmaals de imam gebeld. Hoewel deze gisteren aan de vriend (advokaat) van Daniel beloofd had deze aft e geven nu weer toch maar niet. Hij wil dat ik een surat keterangan teken (maar mijn gevoel zegt dat er wellicht nog wel iets anders moet gebeuren). Bovendien is daar nooit maar dan ook nooit over gesproken. Nogmaals, hij is volkomen illegaal bezig. Morgenochtend gaat deze vriend/advokaat samen met de vader en broer van Daniel naar het KUA om de imam persoonlijk te spreken. Hij weet intussen ook dat we dit gaan melden bij het departemen Agama in Medan. Dat is geen dreigen, dat doen we ook.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Maar daarboven op hebben we een paar rare dagen gehad.

We zijn gisteravond dus letterlijk naar Kutacane gehobbeld, het eerste stuk nog veel kerken (van de Karo batak) en bijna geen hoofddoekje te zien. Vanochtend om 8.00 uur richting Takengon vertrokken. Het was schitterend in alle kleuren groen van de Historwaaier. De weg tot Ketambe zelfs heel erg goed, nu konden we eindelijk snelheid maken maar ik ben wel 50 keer uitgestapt om foto’s te maken. Bijna de hele weg langs de Alas, zo’n beetje dwars door het Leuser NP. Veel mannen met klewangs, geweren en allerlei andere gevaarlijke dingen. Nog uit de tijd van de GAM volgens Daniel. En toen een gigabord met de Syariah voorschriften, geen narkoba, geen sterke drank, niet rommelen met andere mannen of vrouwen, niet gokken, geen onbehoorlijke kleding voor vrouwen, allemaal met plaatjes erbij met een groot kruis erdoor…… Ondanks deze voorschriften zitten we toch maar voor de tweede nacht in hotel, in feite illegal want we kunnen geen buku overleggen. No problem want niemand vraagt erom!

We waren rond 12.30 uur in Blangkejeren, paar rondjes gereden en een warung gevonden. We waren bijna klaar met eten. Ik had ineens het idée date r iemand heel hard aan het stampen was maar ik keek naar de vloer die van beton was en begreep dat dat helemaal niet kon. Het waren in onze glazen schommelde flink. We stonden op en ik had moeite om mijn evenwicht te vinden. Allemaal fracties van seconde toen we ineens allemaal begrepen wat era an de hand was. Gempa, gempa, gempa werd wel tientallen keren geroepn. We pakten onze spullen en maakten dat we zo snel mogelijk buiten kwamen. Hoewel ik buiten een keer op Flores een keer een heel flauw gevoel van aardbeving ongeveer 150 km verderop gevoeld had wist ik meteen hoe het zat. Het is heel raar als je zoiets echt voor de eerste keer meemaakt. Ik ben me kapot geschrokken. Het leek wel of we op zee waren. Buiten stond ik meteen midden op straat, niet wetend wat we konden verwachten en alvast op veilige afstanden van dingen die ineens naar beneden zouden kunnen komen. Op dat moment wisten we natuurlijk niet dat het een behoorlijk zware was. Toen ik het bericht kreeg dat het epicentrum ongeveer 225 km van Banda Aceh was ben ik met de kaart een beetje aan het rekenen gegaan en kwam op Meulaboh uit. Dat bleek wel ongeveer te kloppen.

Een kwartier later gingen op weg naar Takengon weer zo’n beetje dwars door het oerwoud waar veel projecten doende waren met de zoveelste longsorreparaties of reparaties ten gevolge van houtkap. Zeer weinig verkeer. Het eerste stuk met 20 km per uur gereden, alles was kapot. In een bocht waar we heel rustig aan moisten doen door alle gaten en losse keien kwam een motorrijder met zijn passagier ons tegemoet. Hij verloor de macht over de motor en we zagen het voor onze ogen gebeuren. De twee vlogen letterlijk de lucht in en kwamen na veel geschuif op de losse keien terecht. We konden ongeveer 10 meter voor ze stoppen. De passagier had niets. De motorbestuurder had zijn mond onder bloed, kaak kapot en een jaap tot op het bot in zijn knie. En alles onder het stof, de kiezels, zand, rotzooi….. We hadden in de stad net een paar flessen Aqua gekocht en die hadden we nu hard nodig om de boel schoon te krijgen. Meer dan dat en eea verbinden en ontsmetten met Betadine konden we niet doen, Get was nog zeker 2 uur rijden voor de dichtsbijzijnde puskesmas. Na een minuut of 20 heeft Daniel de motor een beetje opgelapt, dat wil zeggen ere en paar keer flink tegen gestampt zodat de passagier het stuur over kon nemen. Ik hoop weld at ze naar die puskesmas gegaan zijn en dat ie daar meteen een tetanusinjectie heft gekregen. De kniewond die een centimeter diep was moest zeker ook gehecht worden…

De route was prachtig met steeds meer pijnbomen omdat we behoorlijk aan het stijgen waren. Maar de weg………mijn god. In een bocht kwam ons ineens oranje kleuren tegemoet. Brand! Brand ie vanuit de berm was ontstaan (sigaretten?). Maar we konden er nog veilig langs hoewel het al behoorlijk heet was langs de kant.

Het begon een paar uur voor Takengon ook erg donker te worden. Hoog boven op de pijnboombergen hadden we geen zicht meer, het was echt heel eng. Tot twee keer toe oponthoud omdat ere en boom naar beneden was gekomen die ter plekke in stukken gehakt moest worden zodat het verkeer erdoor kon. En tot overmaat van ramp een longsor op zo’n 30 meter voor ons, hoewel maar een kleintjes en natuurlijk het begon ook nog eens heel hard te regenen. De weg was een grote bochtige glijbaan met de gotten bruin van het wegspoelende water.
Maar we zijn er veilig en wel. Het was me het dagje wel. En dat ik dit ook allemaal voor jullie opschrijf.
Nu ons nestje in en genieten van een wodka jus (ik heb de wodka voor de zekerheid maar in Aquaflessen gesmokkeld…..) Ben benieuwd naar het Tawarmeer |(grappige naam wel).

Dankjewel voor jullie support. Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe dit afloopt. Ik wil wel graag een officieel huwelijk. Dat heb ik ook nodig voor de KITAS ikut suami straks.

Gr AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

He Anne Mieke, wat leuk dat je dit allemaal met ons wilt delen!
Ik hoop dat alles met de trouwboekjes goed komt en ik wens je nog een hele mooie reis met Daniel.
Wat zal dat enorm schrikken zijn geweest, die aardbeving. Ik ben blij dat jer niet te dicht op zat.

Groetjes Elsbeth

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-05-2010 17:23 Anne Mieke wrote:
SA: over dat slaapkamerverhaal is zeker geen communicatiestoornis geweest. Hou nou eens op met dingen anders uit te leggen. We weten zelf toch wel wat hier gezegd en gebeurd is.

Over de shahada; idd het is zeker GEEN verplichting in het Arabisch, maar IK HEB HET TOCH MAAR WEL MOOI GEDAAN! En dat is precies wat de imam niet had verwacht.

Vwb de " komunikasi stoornis" , het is waarschijnlijk te wijten aan diverse oorzaken.
Onbekendheid met de plaatselijke gewoonte ( vanuit je kant) , de onbekendheid van de imam ( je bent mss de eerste buitenlandse)mevrouw als client) , in ieder geval hij zal niet aan de " lopende band" zo' n huwelijksplechtigheid(akad nikah) moeten sluiten.
Vandaar dat ik zijn houding en manier van " wijze raad " geven ( dat behoor wel tot zijn takenpakket) als kampungan en primitief beschouwde .
Ik zie me al hoe zo' n " kleine stad Imam " aan een wereldburgeres zijn " wijsheden" ( rechten en plichten ) moet vertellen .Hij doet ook zijn werk , hoe lullig het voor jou en voor mij is .
Heb ook begrip dat je zegt : kom nou , ik ben geen klein kind(meer).

Over het fonetisch uitspreken van de geloofbelijdenis is niet echt een prestatie , Iedereen (man en of vrow) die tot de Islam overgaat moet het doen.
Mijn meisje ook . Wel goed geoefend voor het geval dat ze struikelde met haar woorden.
De feest was compleet toen ze de surah Al Fatihah kan uitspreken , niet zo snel en foutloos zoals de syahadat.
Je moet zien die oude heer Prof.Dr Hamka ( de imam) , hij glunderde gewoon , en ging met mijn meisje verder keuvelen in het Nederlands.

Asyhadu An-Laa Ilâha Illallâh
artinya : Saya bersaksi bahwa tiada Ilah selain Allah = In het Indonesisch
Ik getuig dat er geen andere God is behalve Allah (vrij vertaald)

wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullâh
dan saya bersaksi bahwa Muhammad saw adalah Rasul / utusan Allah. (Indon)
En Muhammdan is zijn boodschapper/gezant .

1000 X excuus als ik het verkeerd heb vertaald. ,

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 09-05-2010 17:23 Anne Mieke wrote: ...dan ben je bij mij verkeerd.

In Indonesië wonen is heel wat anders dan door Indonesië reizen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-05-2010 04:59 guna2 wrote:

[quote removed]

In Indonesië wonen is heel wat anders dan door Indonesië reizen.

ITU DIA.

Betoel pak , ben met G2 eens.
We moeten altijd zoeken naar WIN WIN oplossing , voordat je in een Win Verlies of Verlies Verlies situatie terechtkomt.

Ondanks dat die Pak Imam/ of penghulu geen Nederklands spreekt en of begrijpt moet men niet vergeten dat hij WEL de non verbale signalen ( kwaadheid , afkeuring etc) kan herkennen.

Non verbale taal ( o.a gezichtsuitdrukking of blikken die kunnen doden ) is universeel.

tidak basa basi
Gebruiker
spacer line

Het zijn uw eigen negatieve karaktereigenschappen die u hier parten spelen, daar zult u waarschijnlijk nog wel vaker last van krijgen in Indonesië maar ik vrees ook in andere landen.

Ik noem “betweterigheid” en “superioriteitsgevoel” , altijd maar gelijk willen krijgen….
En dat in combinatie met uw blanke huidskleurtje… Les 1: helemaal fout!

Vraag me af wat u in al die reizen naar Indonesië heeft geleerd, heel weinig als ik uw verhalen zo lees hier!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja als je trouwt waar ik geen voorstander van ben, dat weten ze hier van mij ook .
Je moet er wel je hele leven er mee doen, of toch niet??, kan je na zo veel jaren er toch van afkomen.
1op 3 mislukt......
Ze wordt hier wel de hemel in geprezen, maar als je niet een beetje toegevelijk kan zijn, zal je toch bij je eigen na de wittebroodweken, "red ik het wel met mijn persoonlijk karakte'".
Vooral als je trouwt met iemand uit een andere land.
En dan vooral als je met een opgevoede moslim trouwt....
Maar ja waar de verliefdheid je ook naar toe brengt, gevoelens kan je niet beïnvloeden, dan is er maar een keus .
Met je billen op je blaren zitten.......... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Afgezien van het feit dat ik voor AM en haar man hoop dat het helemaal goed komt met dat trouwboekje, denk ook ik dat de toon allesbepalend is. Ook al heb je 1000 x gelijk, in Indonesie moet je nooit je boosheid of frustratie laten blijken. Dat heb ik wel geleerd in het jaar dat ik in Indonesie woonde, maar ook al tijdens de vakanties.
Ik neem aan dat AM deze dingen heeft ingecalculeerd toen ze aan het avontuur begon en de kunst is je daar dan ook aan vast te houden als je in zo'n situatie komt. Gevoel versus verstand.
Ik blijf bij mijn eigen principe: lachen en zwaaien en heeeeel zachtjes door blijven duwen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-05-2010 10:16 elsbeth wrote:
Ik blijf bij mijn eigen principe: lachen en zwaaien en heeeeel zachtjes door blijven duwen.

Betoel bu , zo is het .
Alsmaar je doel kan bereiken , zonder de anderen op (eventueel ) hun lange tenen te trappen.

Indonesiers zeggen ook , liat SiKOn ( kijk naar situasi dan kondisi) .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-05-2010 08:44 tidak basa basi wrote:

En dat in combinatie met uw blanke huidskleurtje… Les 1: helemaal fout!

Het is hoe je zelf presenteert.
Hoe goed de voorbereiding was geweest.

Mijn ( blanke en toen nog blonde ) meisje had en heeft geen aanpassingsproblemen , Heb wel voorbereid .
Wat je mag en wat je niet mag doen , over de "adat",de geschreven en ongeschreven regels .Vooral letten op nonverbale uitdrukking .
Thuis in Nederland is het weer anders.

Mooie woorden ( basa basi ) is makkelijk , soms is het standaard .
Moet je niet te veel verwachten.
Nonverbaal reactie is mijn inziens belangrijk , dat merk je ook als je daarna uitgenodigd wordt (of niet) in familiefeesten , arisan etc .

En al die subtiele reacties van je nieuwe vrienden of aangetrouwde familie.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Anne Mieke,

Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk en dat je een gelukkige tijd met Daniel tegemoet mag zien.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Ik herken ook wel dat je met vriendelijkheid, vriendelijk lachen, grapje maken etc verder komt dan wanneer je boos overkomt of mensen probeert de les te lezen.
Mijn duidelijkste eigen ervaring was hiermee toen ik een lokale verkoopster probeerde duidelijk te maken dat ze meer klanten zou krijgen als ze niet zo luid achter iedereen aan zou lopen, omdat mensen dan al niet zo'n zin meer hebben. De intentie was goed, want ik wilde haar helpen.....de manier waarop echter helemaal fout natuurlijk. Want in haar eigen taal probeerde ik haar, wat andere ook konden horen, iets bij te brengen. Om geen gezichtsverlies te lijden kreeg ik van alles over me heen....Nou ja, dat heb ik daarna natuurlijk nooit meer gedaan. toen liep ik altijd maar weer gewoon vriendelijk lachend langs de verkoopsters....zonder iets te kopen overigens, want hun manier wekte bij mij vooral irritatie op....

Maar Annemieke, ik vind het erg jammer voor jullie wanneer jullie huwelijk nu overschaduwd wordt door deze ervaring. Dat moet niet de herinnering zijn wanneer je aan jullie huwelijk terugdenkt....Hoe was de ceremonie en het feest? Er zullen vast ook veel mooie momenten zijn geweest toch? Hoe zag je eruit? en Daniel? En hoe hebben jullie het nu op de huwelijksreis? Is Aceh wat je ervan verwachtte?

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Natuurlijk Guna
Bij deze verplaatst

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

bericht weggehaald door G2 himself

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

bericht weggehaald door G2 himself

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Bijdeze

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Update:

We hebben inmiddels de buku nikah!
Onze huwelijksreis of wat daarover was is idd behoorlijk overschaduwd door de acties van de imam.
Vanaf het eerste contact hadden Daniel en ik geen goed gevoel maar gezien logistieke drempels, tijd etc. hebben we er het beste van proberen te maken.
Vanaf de huwelijksdag zijn diverse mensen actief geweest om de huwelijksboekjes "los"te krijgen.Ik ben daar zelf niet meer actief in geweest. Ondanks alle raadgevingen hier is het juist ons standpunt geweest (voet bij stuk houden) dat uiteindelijk gezorgd heeft dat we de buku bikah in handen hebben gekregen.
Over benadering van de betreffende imam, is mijn optreden nog heel zachtjes uitgedrukt bij hoe anderen (familie, advokaat, Daniel) zich opgesteld hebben. Ik denk dat er sinds de huwelijksdag een tiental beloften, afspraken etc zijn gemaakt, steeds weer afgezegd, verdraaid, niet nagekomen etc.
Eea is formeel gemeld bij het Departemen Agama dmv persoonlijk bezoek en via openbare email. Ik (wij) hebben alle support gekregen van iedereen in onze omgeving. Wat hier ook gezegd wordt. Dit is niet normaal wat hier gebeurd is.
We zijn uiteindelijk door Aceh geraced en tussen de bedrijven door werd er gebeld, gesmst etc. en zijn ook eerder van onze reis teruggekomen dan de bedoeling was. Na vele malen nul op request is Daniel zelf opnieuw naar de imam gegaan. Ik zal jullie de details besparen (die hws weer interpretaties ontlokken bij sommigen die absoluut niet waar zijn) maar het komt er op neer dat de imam vond dat de betaling niet voldoende was. Niets, maar dan ook niets heeft hierop gewezen. Dat verzin ik niet, dit is zo behalve door onszelf ervaren door iedereen die zich hiermee bemoeid heeft, in het algemeen niet de meest domme mensen. Voor de goede orde: we hebben niets meer extra betaald. Het tekenen van een surat keterangan (fysiek bewijs) was grote flauwekul, zoals ik al eerder schreef.
Er zijn vele dingen in Indonesie die beter kunnen en waarover ik me verwonder maar ik doe niet meer aan corruptie in welke vorm dan ook. Het gaat mij niet om het geld op zich, dat interesseert me niet, des te meer om te onheuse gedachte erachter. Ik laat hier graag geld en goederen achter maar niet aan een corrupte imam die hiermee een serieus iets als een huwelijk bevuild.

Dan het vervolg, de inschrijving bij de Catatan Sipil. Laten we zeggen dat we het niet echt getroffen hebben. De CS alhier kent dit niet, nog nooit meegemaakt en is daarmee non actief. Wat weer betekent dat dit huwelijk nog steeds niet erkend kan worden in Nederland. Ook hiervan heb ik nog nooit gehoord dat Nederlanders getrouwd in Indonesie dit ooit hebben meegemaakt. Het is nog maar de vraag of dit nog v o o r a.s. vrijdag gaat gebeuren (ik vlieg a.s. zondag terug).

Het goede nieuws: het visum voor Daniel is goedgekeurd.

Ik zal een andere keer over Aceh schrijven. In het kort wil ik melden dat dit absoluut een van de mooiste stukken in Indonesie is die ik ooit heb gezien. Ook indrukwekkend met name de tsunamikust en de herinneringen daaraan. Ik denk echter dat dit nooit echt een toeristenbestemming gaat worden. Nog te ontoegankelijk, te wijds, teveel dreigingen mbt tot aardbevingen (wijzelf maakten er 2 mee in een week tijd) en de houding in sommige hotels. Maar het is er prachtig, misschien wel het mooiste stuk Sumatera dat ik ooit gezien heb.

Tot later. We zijn moe en op dit moment als alternatief op Samosir (ook Bangka zat er niet meer in).

Salam manis
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

He he....eindelijk.
Nu officieel hartelijk gefeliciteerd, jullie beiden!!!!!!

Emoticon: Party!

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Hoi Anne Mieke,

Je hebt nog een paar dagen te gaan dus wie weet komt het boterbriefje van de CS ook nog wel in orde.
Vergeet niet dat het allemaal pelan-pelan daar gaat en dat het uiteindelijk vaak op het laatste moment opgelost wordt.
Geniet nou maar even van jullie dagen op Samosir want voor je het weet is het Zondag en zijn deze weken, die wat moois hadden moeten worden, weer om.
De trouwdag en alles eromheen is niet geworden wat het had moeten zijn maar uiteindelijk gaat het om de jaren die erop aansluiten en daar moeten jullie zelf iets van maken, daar zijn geen boekjes of gebruiksaanwijzingen voor.
Fijn voor jou dat Daniel nu wel naar Nederland mag voor een vakantie, per slot van rekening moet hij ook maar eens zien hoe het er hier aan toe gaat.
Liefs Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

maartjeappels
Gebruiker
spacer line

Beste NoviKirana,
Ik ken dat restaurantje zo niet, in ieder geval de mensen niet, maar er verandert regelmatig wat. Samenwerken en bouwen aan vooruitgang lijkt nog moeilijk te gaan voor de Batak in Tuk Tuk. Het zijn kleine cirkeltjes waar er soms een aan weet te ontsnappen.
Wij wonen nu in nederland, maar hebben plannen die kant op te gaan. Eerst het huis verkopen. Als er een lezer geinteresseerd is in een leuke B&B in Zeeland?? Dan gaan wij naar Sumatra!

tidak basa basi
Gebruiker
spacer line

On 18-05-2010 13:46 Anne Mieke wrote:
Er zijn vele dingen in Indonesie die beter kunnen en waarover ik me verwonder maar ik doe niet meer aan corruptie in welke vorm dan ook. Het gaat mij niet om het geld op zich, dat interesseert me niet, des te meer om te onheuse gedachte erachter. Ik laat hier graag geld en goederen achter maar niet aan een corrupte imam die hiermee een serieus iets als een huwelijk bevuild. AM

Ja, nu weet ik het zeker.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

AM schreef:
Dan het vervolg, de inschrijving bij de Catatan Sipil. Laten we zeggen dat we het niet echt getroffen hebben. De CS alhier kent dit niet, nog nooit meegemaakt en is daarmee non actief. Wat weer betekent dat dit huwelijk nog steeds niet erkend kan worden in Nederland.

Fout, een inschrijving bij de Catatan Sipil is niet meer nodig voor de Nederlandse autoriteiten daar NL een moslimhuwelijk via de KUA als rechtsgeldig beschouwd (zonder melding bij de CS zoals voorheen).
Dus laat je KUA-huwelijk legaliseren en ga daarmee naar NL om het in te schrijven (als dat de bedoeling is).
By the way, op verschillende plaatsen in RI wenst de CS geen akte van inschrijving meer te verschaffen als het om een moslimhuwelijk gaat. En terecht....voor moslims is de KUA in Indonesia een wettig instituut waar rechtsgeldige documenten worden verschaft.
Ik hoop dat dit voor jou positief nieuws is. By the way, nogmaals gefeliciteerd met je huwelijk en veel geluk toegewenst.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,633,056 pageviews Een website van indahnesia.com