SVP meer neiuws van mensen die in Ind (semi) permanent wonen

Subforum Andere praat 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
barubagus
Gebruiker
spacer line

Hallo forum leden,

Graag zou ik wat meer nieuws willen van mensen die in Ind wonen of daar langdurig verblijven. Ik ga er weleens maanden heen om in mijn flatje te bivakkeren.
Maar Ik erger me dan te pletter aan het werktempo, vervuiling, corruptie e.d
Ik lees natuurlijk die Ind kranten (Kompas ,Tempo ) dus ik erger me nog extra aan
die wantoestanden daar.

Op deze forums lees ik meestal die mensen die die roze wolken zien als ze op vakantie
zijn. Ben ik nou gek of zie ik het verkeerd? Terwijl ik een haat/liefde relatie heb met mijn geboorteland (IND0), zien die andere alleen maar prachtige dingen. Bijvoorbeeld;
Laat ik mijn deuren verven. Zitten die vol druipers en vraagt die kerel halverwege het werk al om zijn loon want zijn zoon is ziek. De volgende keer is zijn tante ziek.
De brandweer schijnt alleen te blussen als je van tevoren geld toeschuift, en tijdens het blussen ook nog blijft betalen.
Ze hebben altijd smoesjes. Ik heb een pembatu, toen ik die aannam zei ze dat ze wel 9 kinderen had...alleen maar om medelijden op te wekken.
Bleek ze achteraf er maar 4 te hebben (ook al veel hoor, dus waarom liegen?). Later heb ik met haar geproken, want ik wil geen leugens meer horen, en ze werkt nu al meer dan 10 jaar voor mij. En ze is een eerste klas pembantu geworden die je niet besteeld.

Volgens mij is het een prachtig vakantieland maar om er te wonen moet je stinkend rijk zijn
om het naar je zin te hebben. Zo vindt mijn familie het daar heerlijk met al hun bediendes,koki en chauffeurs..maar wel achter hoge muren met prikkeldraad. Wie wil nu zo wonen?

BB

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Ik val wellicht buiten de gevraagde doelgroep: verblijf er enkel en alleen een paar maanden per jaar tijdens mijn vakantie en dan niet op een roze wolk....maar waag er toch een reactie aan:

Vraag me alleen af waarom jij er heen gaat als je je toch doorlopend ergert aan alles terwijl je weet hoe alles daar reilt en zeilt, dus incl. corruptie , de jam karet werktijden, de (ernstige) vervuiling

Voor heel veel mensen is het inderdaad een prachtig vakantieland, helaas gaan de meeste mensen slechts 1, of hooguit 2 keer en zoeken dan weer wat anders. Deze toeristen kijken dus echt niet verder dan hun neus lang is en zien dan de misstanden etc ook beslist niet.Het is ze gegund: op vakantie moet je je daar niet druk om maken,toch?

En dat je er stinkend rijk moet zijn om er te wonen ? Dat betwijfel ik.Naar mijn idee kan je daar bv als pensionado met je aow en een aanvullend pensioen redelijk tot goed leven. En of je het dan naar je zin hebt ? Dat is maar net wat voor eisen je aan je verblijf stelt.

hati hati, pelan pelan

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-03-2010 01:02 barubagus wrote: Volgens mij is het een prachtig vakantieland maar om er te wonen moet je stinkend rijk zijn om het naar je zin te hebben.

Zie hier.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

BB; als jij zegt dat iedereen hier zo positief is, dan denk ik dat je zelf hier met een roze bril op zit als je op het forum zit.

Nee, ik zou inderdaad niet willen leven zoals een deel van je familie. Houd wel van een beetje contact met buren, bovendien kan ik me die levensstijl niet veroorloven, en ik schaam me er niet voor om dat te zeggen.

Ik woon hier in Lippo Cikarang in een woonwijk in handen van een PT. Op 1 Idul Fitri vorig jaar belde ik op om door te geven dat er een lek bij de watermeter van de buren (leegstand) was, twee uur later was het gemaakt. Prachtige service als je het mij vraagt. Ook straatverlichting wordt binnen een dag gemaakt als je even belt.

Ik werk zelf voornamelijk via internet, maar heb met regelmaat afspraken buiten de deur. Op deze manier houd ik mijn leven leuk, al vond ik het gisteren wederom een prachtige ervaring toen de bus 2 uur later kwam dan ik gedacht had en het bovendien begon te stortregenen toen ik bij de bushalte stond. Altijd boeiende gesprekken en dergelijke.

Ik blijf erbij dat Indonesie is of kan zijn wat je er zelf van maakt. Ik kan ook uren rondhangen in Grand Indonesia, maar geen dagen achter elkaar want zo leuk is het nu ook weer niet. Bovendien drink ik mijn koffie het liefst tubruk en mag ik graag een eenvoudige bihun goreng als maaltijd voorgezet krijgen. En om daar nu 40.000 Rupiah voor te betalen... nah..

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 18-03-2010 21:26 barubagus wrote:

Dan ben je niet de enige, Nederland kan me gestolen worden als ik in Indonesie cq Azie ben. Op mijn pc heb ik een aftelprogramma voor zowel het tijdstip van aanvang van mijn eerstvolgende vakantie als een voor mijn pensioendatum en elke ....

Dat komt waarschijnlijk omdat jullie op vakantie zijn. Maar ik moet altijd dingen regelen,
laten repareren en dan komen die werklui die hun schoenen gebruiken als hamers of metaal met pvc lijm willen lijmen. Als je niets hoeft te doen is het heerlijk daar, maar juist als je mensen moet laten werken, krijg je problemen.
Mijn vrienden daar zeggen dat ik me niet moet ergeren en gewoon het tempo van daar moet aanhouden inclusief hun jam karet. Dus heb je 11 uur afgesproken dan komen ze om 2 uur dan mag je blij zijn dat ze uberhaupt nog komen.

BB

Ook dit is weer wat je er zelf van maakt. Er komen hier regelmatig mensen over de vloer, of het nu een kennis of iemand die iets komt 'verbouwen'. Als men zegt te komen zullen ze nooit een tijd geven. Je moet er ook niet naar vragen, want dan gaan ze dingen verzinnen. Als men zegt in de ochtend te komen, dan is het om 12 uur voor mij tijd om andere dingen te gaan doen en niet langer te 'wachten'. Als ik dan buiten de deur ben en om half een een SMS-je krijg dat er niemand thuis is (overigens zeldzaam tegenwoordig, de bediende is er nu wel), dan antwoord ik gewoon 'Sorry, dacht dat je niet kwam, het is al laat en ik kreeg geen bericht van je'. Blijf je netjes in het midden en is er niets aan de hand. Morgen weer een dag, bovendien is het niet jouw probleem, maar die van de andere partij.

Het gebruik van verkeerde technieken om iets voor elkaar te krijgen is inderdaad verwonderlijk, iedere keer weer. Mensen die op een verkeerde uitgeklapte ladder iets met 1 hand moeten ophangen en dat soort dingen. Ik loop dan maar gewoon weg, want ik kan het niet aanzien, maar er iets van zeggen leidt toch alleen tot verspilde tijd en moeite over het algemeen. Een dergelijke 'klusjesman' heeft vaak zijn basisschool net afgemaakt, daar moet je ook rekening mee houden.

FredC
Gebruiker
spacer line

Beste BB, je ziet het helemaal niet verkeerd. Het gaat hier dan ook over vakantiegangers in de meeste gevallen, en ja, die willen de keerzijde meestal niet zien of denderen over je heen als je iets negatiefs vermeldt. Ze hebben allemaal zulke positieve ervaringen en beschouwen zichzelf als autoriteit op dat gebied, meer nog dan degenen die er wonen.
Hoe anders is de werkelijkheid; dat is wel te lezen hier en daar in postings door ingezetenen, mensen die er al lang wonen, zoals Yogya Bali en Guna2. Zij zetten zich soms af, en kunnen dat doen zonder dat ze uit het forum geflikkerd worden.

Aan de andere kant zeg je je te ergeren (te pletter zelfs) en daarmee bereik je in RI alleen maar het averechtse. Alles wat je hier neerschrijft is terecht, maar het is beter de gegeven situaties te accepteren en te leren ermee om te gaan; veranderen zul je niets. Inderdaad zijn er velen corrupt, velen zullen je met een lach op de smoel bestelen, de meeste IndonesiŽrs zijn luier dan een luiaard (daarom doen de Chinezen het zo goed, maar vlak die ook niet uit! Die kunnen er ook wat van als het op stelen en bedonderen aankomt).

Natuurlijk is overal een reden voor, maar omdat je een compleet ander soort opvoeding hebt genoten is de werkwijze in RI frustrerend. Je moet overal veel meer tijd voor uit trekken en het resultaat is knullenwerk op z'n best. Schilderen laat ik niet meer over aan zo'n lokale werker. Ze morsen meer verf dan dat ze er in dikke lagen op smeren met een zo groot mogelijke kwast, lange halen gauw thuis, wat meer kost dan hun salaris, met als gevolg dat na een maand de verf breekt en afbladdert, ook al omdat ze te lui zijn geweest om de ondergrond te behandelen en schoon te maken. Dit dus als voorbeeld, met andere zaken gaat het gelijk zo. Met alles eigenlijk.

Ach ja, als je voorbij de stinkende vuilnisbergen, waar ratten en katten vrij spel hebben, kijkt is het een prachtig land, maar zodra je met mensen te maken hebt (in de dorpen) is het direct een grote vieze boel, wat ook grote onhygiŽnische toestanden met zich meebrengen. Wie heeft er daar geen enorme en pijnlijke buikloop gehad! Dat kwam vast niet omdat ze alles zo goed schoonmaken, terwijl ze hun handen niet eens wassen om het geld van het stukje zeep uit te sparen.

Een gevolg is dus ook, dat je je bezittingen moet beschermen tegen de jaloerse grijpgrage handjes van inboorlingen die niet willen werken, maar toch geld nodig hebben, al was het alleen maar om die stink-kretekken te roken. Hoge muren, prikkeldraad en ik heb er nog van die scherpe punten bijgezet, die gehakt maakt van die grijpgrage vingertjes. Alles legaal, want het mag. Het is dus geen kwestie van zo willen wonen, maar zo moeten wonen, tenzij je op gelijk niveau gaat zitten met de lokale bevolking.
Overigens wordt een betrapte dief bijna gelyncht, als de politie er niet snel genoeg bij is. Zijn lijfstraf heeft hij dan al gehad voordat hij de gevangenis in gaat om wekenlang te wachten op een 'eerlijk' proces.

Dat alles verandert niets in het doen en laten van de IndonesiŽrs.
Het moet wel gezegd worden, dat er plaatsen zijn waar het er wat anders aan toegaat. Stedelijke gewoontes verschillen aanmerkelijk van plattelandse, al is het beoogde resultaat onveranderlijk verrijking tegen zo weinig mogelijk inspanning.

Mijn advies is: erger je niet langer, verwonder je slechts, en trek er lering uit hoe die mensen te benaderen/behandelen. Die behandeling moet dan in hun ogen respectvol zijn, al is dat bijna niet op te brengen bij die zwervers, want ze hebben ook nog een kort lontje en hele lange tenen. Eenmaal boos zijn ze instabiel, zullen we maar zeggen, en heb je liever niet met ze te maken. Voorkomen is dus beter dan genezen.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-03-2010 02:39 FredC wrote: Mijn advies is: erger je niet langer, verwonder je slechts, en trek er lering uit hoe die mensen te benaderen/behandelen.

Het perfecte advies. Als je je daaraan houdt, red je het hier. Als je je blijft ergeren niet.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ja, als je je gaat ergeren dan is het einde in zicht.

Had net ook weer een mooi voorbeeld waar ik me in Nederland aan zou ergeren. De bank kon mij niet vertellen hoeveel kosten er aan een overschrijving vanuit NL naar een Rupiah rekening zou kosten op basis van BEN/SHA/OUR. Lulkoek natuurlijk, want daar staan gewoon vaste tarieven voor. Ik ga zo dus maar even bellen met de BII in Jakarta om het na te vragen. Uiteindelijk heb ik deze tarieven wel vandaag.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Geef dat dan effe door, Yerun. Ik heb begin vorige maand een BEN-overschrijving gedaan, en op mijn NL rekening staat die dan ook zonder kosten als afgeschreven genoteerd, maar de bank hier beweert dat er Ä 10 minder is overgemaakt vanuit NL. Overigens wacht ik al meer dan een maand op de desbetreffende Indonesische afschrijving, maar tja, de manager is ziek, en zonder de manager kan en mag er niets gebeuren. IndonesiŽ...

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Wij betalen aan de BCA een bedrag van Rp. 50.000,- voor de "afhandeling" van een binnenkomende buitenland transactie, ongeacht het land van herkomst, ongeacht de grootte van het bedrag. Dit soort tarieven staat meestal duidelijk vermeld op de respectievelijk websites van de banken.

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-03-2010 05:06 Amed East Bali wrote: Dit soort tarieven staat meestal duidelijk vermeld op de respectievelijk websites van de banken.

Tja, maar ik kan het mooi niet vinden op de site van de Rabo IndonesiŽ. Het gaat nota bene om overschrijvingen van eigen rekening Rabo NL naar eigen rekening Rabo ID.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 19-03-2010 01:02 barubagus wrote:

Op deze forums lees ik meestal die mensen die die roze wolken zien als ze op vakantie
zijn. Ben ik nou gek of zie ik het verkeerd? Terwijl ik een haat/liefde relatie heb met mijn geboorteland (IND0 ), zien die andere alleen maar prachtige dingen.

Je hebt zelf beantwoord.
HAAT en liefde relatie.

Ik heb ook een halve huis in Jakarta centrum (Gambir) , gaat bijna elke jaar voor 1 maand pulang kampung ., soms korter
Zie ook vuilnishopen , verstopte goten , maar dan vaak uit de verte.
Woon niet in een complex of achter hoge muren of prikkeldraad .Zonder satpam of sekuriti.
In de afgelopen 55 jaar 1 x ingebroken , gelukkig maar.
Wijlen mijn ouders hadden "eigen" tukangs , vaak iets duurder en sommigen ook " opgeleid" .Dat ze trager werken en iets minder geschoold zijn dan hun Nederlandse collega's (op zijn minst VMBO teknik) is inherent aan hun vakbekwaamheid.
Daar betaal je 4 euro per dag voor een " tukang".
In Amstelerdam betaal ik 40 eurie per uur om een deur op te hangen.
Ik weet niet of het met of zonder BTW wordt.

Hoop maar zonder BTW Emoticon: Shut up!

bisa dicek of makemyday .

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Hallo forum leden,

Graag zou ik wat meer nieuws willen van mensen die in Ind wonen of daar langdurig verblijven. Ik ga er weleens maanden heen om in mijn flatje te bivakkeren.
Maar Ik erger me dan te pletter aan het werktempo, vervuiling, corruptie e.d
Ik lees natuurlijk die Ind kranten (Kompas ,Tempo ) dus ik erger me nog extra aan
die wantoestanden daar.

zijn. Ben ik nou gek of zie ik het verkeerd? Terwijl ik een haat/liefde relatie heb met mijn geboorteland (IND0), zien die andere alleen maar prachtige dingen. Bijvoorbeeld;
Laat ik mijn deuren verven. Zitten die vol druipers en vraagt die kerel halverwege het werk al om zijn loon want zijn zoon is ziek. De volgende keer is zijn tante ziek.
De brandweer schijnt alleen te blussen als je van tevoren geld toeschuift, en tijdens het blussen ook nog blijft betalen.
Ze hebben altijd smoesjes. Ik heb een pembatu, toen ik die aannam zei ze dat ze wel 9 kinderen had...alleen maar om medelijden op te wekken.
Bleek ze achteraf er maar 4 te hebben (ook al veel hoor, dus waarom liegen?). Later heb ik met haar geproken, want ik wil geen leugens meer horen, en ze werkt nu al meer dan 10 jaar voor mij. En ze is een eerste klas pembantu geworden die je niet besteeld.

Volgens mij is het een prachtig vakantieland maar om er te wonen moet je stinkend rijk zijn
om het naar je zin te hebben. Zo vindt mijn familie het daar heerlijk met al hun bediendes,koki en chauffeurs..maar wel achter hoge muren met prikkeldraad. Wie wil nu zo wonen?

BB

Barubagus, die mensen die zo positief over IndonesiŽ praten, klagen net zoveel over hun eigen Nederland als jij over IndonesiŽ. Nederlanders hebben sowieso de neiging niet helemaal objectief te zijn en vinden andere landen altijd mooier en beter dan hun eigen land, ondanks dat we in een prachtig land wonen.

From Dayeuhkolot with love

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. barubagus,

Pfff. klinkt niet zo positief, ik begrijp niet goed wat je daar nog doet. Probeer in NL de Postcodeloterij te winnen en koop een eiland voor jezelf.

Indonesie is nu eenmaal corruptie, laag werktempo, vervuiling enz.. (en voor mij ook nog wel iets leukere dingen). Het gras is daar echt niet groener dan hier. En als je je daar niet op instelt, of je kunt er niet aan wennen, dan probeer je je te settelen in Nederland (koud weertje, verplicht werken nu tot je 67e, veel belasting, steeds hogere ziektekostenpremie, Marokkaans tuig, islamisering, onbetaalbare pembantu's).

Maak een keus, het is overal wat.

.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

tidak basa basi
Gebruiker
spacer line

On 19-03-2010 04:53 guna2 wrote:
Ik heb begin vorige maand een BEN-overschrijving gedaan, en op mijn NL rekening staat die dan ook zonder kosten als afgeschreven genoteerd, maar de bank hier beweert dat er Ä 10 minder is overgemaakt vanuit NL. Overigens wacht ik al meer dan een maand op de desbetreffende Indonesische afschrijving, maar tja, de manager is ziek, en zonder de manager kan en mag er niets gebeuren. IndonesiŽ...

Bij een uitgaande Beneficiary opdracht wordt het tarief voor Shared Cost op het overgeschreven bedrag in mindering gebracht en moet tevens de begunstigde zijn/haar kosten aan de eigen bank betalen. Bij een uitgaande Our opdracht ontvangt de begunstigde het volledige bedrag.
Bron: ING

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

bankkosten: ik neem altijd alle kosten op mij....en dan kost het van ABN AMRO NL naar Mandiri in IndonesiŽ 25 (!!) euro.....belachelijk veel geld als je het mij vraagt!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-03-2010 10:05 NoviKirana wrote: ik neem altijd alle kosten op mij....

Dat is dan ook in ieder geval verreweg het onvoordeligst.

TBB: DANK!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

We sturen ook elke maand geld naar Mandiribank.
Je kan kiezen in het menu door een vinkje te plaatsen bij gedeelde betaling of de ontvanger betaalt.
Druk je geen vinkje er in dan betaalt de verzender.
Zo gaat dat bij de Rabobank
Kosten zijn dan Ä10,00.
Als de ontvanger betaald lijkt het dat het minder is.
Heb eerlijk gezegd, niet goed uitgerekend, want dan moet je ook de koers mee rekenen.
Als je dan Ä 10,00 meer mee zend, dan is het ook betaald.
Zo houden wij ons voor de gek, maar ja een hand is gauw gevuld.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

FredC
Gebruiker
spacer line

Kunnen jullie niet een eigen topic beginnen over dat bankgeleuter?
Hoe typisch Nederlands. Altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Bah!!!

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Ons ben zuunig Emoticon: Devil

hati hati, pelan pelan

barubagus
Gebruiker
spacer line

Ardianto en Senior hebben het niet goed begrepen . Fred C en S.Atmadja weten precies wat ik bedoel.Een haat en liefde relatie omdat je een groot deel van je leven daar hebt door gebracht en dingen heb zien veranderen soms goed maar ook vaak naar de slachte kant.
Waarom moet je het land waar je geboren en getogen ben niet meer bezoeken als je kretiek hebt. Juist ik hou van het land en heb positieve kretiek.

Als dan je kretiek heb vragen zij zich af...waarom ga je erdan naar toe??? Nou ik ben geboren en getogen in Indo, Heb er nog familie, ex klasgenoten en vrienden zitten.
Kan zelfs zo een paspor Indoenesia aanvragen als ik dat zou willen.
Waarom zou ik er niet naar toe mogen??? Zelfs als ik me soms te pletter erger aan de dingen die inderdaad anders verlopen dan hier.

BB

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

On 20-03-2010 00:14 barubagus wrote:
Ardianto en Senior hebben het niet goed begrepen . Fred C en S.Atmadja weten precies wat ik bedoel.Een haat en liefde relatie omdat je een groot deel van je leven daar hebt door gebracht en dingen heb zien veranderen soms goed maar ook vaak naar de slachte kant.
Waarom moet je het land waar je geboren en getogen ben niet meer bezoeken als je kretiek hebt. Juist ik hou van het land en heb positieve kretiek.

Als dan je kretiek heb vragen zij zich af...waarom ga je erdan naar toe??? Nou ik ben geboren en getogen in Indo, Heb er nog familie, ex klasgenoten en vrienden zitten.
Waarom zou ik er niet naar toe mogen??? Zelfs als ik me soms te pletter erger aan de dingen die inderdaad anders verlopen dan hier.

BB

Precies, als alle Nederlandse klagers Nederland zouden moeten verlaten dan woonden hier alleen nog maar werklozen.

LuluJack
Gebruiker
spacer line

On 20-03-2010 00:14 barubagus wrote:

BB

Leer is te kijken naar de fijne dingen, overal in de wereld is wat te klagen. stoppen met janken man. pfffffff

LuluJack
Gebruiker
spacer line

BB

Wat wil je nou horen man???, dat het allemaal zo slecht is in Indo??
Waarom??
Indo is Indo, zoals elk land is zoals het is.
Take it or leave it.

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

On 20-03-2010 23:51 LuluJack wrote:

[quote removed]

Leer is te kijken naar de fijne dingen, overal in de wereld is wat te klagen. stoppen met janken man. pfffffff

LuluJack, ff terug in je mand. Alle klachten die Barubagus hier meldt hoor ik in IndonesiŽ ook van familieleden van ons. IndonesiŽ is voor velen hier slechts een mooi vakantieland, maar er gebeuren hťťl veel nare dingen en dat vergeten wij wel eens. Is absoluut geen taboe om daarover te praten op dit forum, wat mij betreft.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,986,398 pageviews Een website van indahnesia.com