Buiktyfus + van te voren reserveren?

Subforum Java 
79 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
janneke
Gebruiker
spacer line

Hallo mensen,

De tickets zijn geboekt! In juni gaan we naar Java, Bali en de Gili's. Nu zijn we al ingeent voor hep. a en dtp. Mijn vraag is of buiktyfus echt nodig is als je 20 dagen in Indonesie bent. En weet iemand ook hoe duur de vaccinatie ongeveer is?

Verder vroeg ik mij af of het nodig is om van te voren hotels te reserveren op Javi, Bali en de Gili's. We zijn met 4 personen en we gaan halverwege juni weg en blijven tot begin juli...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

beesie37
Gebruiker
spacer line

Hoi Janneke

De GGD adviseerde ons om buiktyfus enting te nemen.
De kosten voor de enting en consult waren 48 euro. per persoon.
Tja of het echt nodig is. ene zegt van wel andere niet.
Ik heb zoiets van zekerheid voor alles en 48 euro is niet zo groot bedrag om daarvoor het risico te lopen.

Daarbij kan je je vaak via je ziekenkosten verzekering als je aanvullend verzekerd bent een x bedrag (in ons geval 250 euro) per jaar terugkrijgen voor kosten aan reisvaccinaties en mallaria pillen. Dus even informeren bij je ziekenkosten verzekering.

Veel plezier op je vakantie

leomanado
Gebruiker
spacer line

Janneke

Een inenting geeft geen zekerheid. Pas heeft een HBO student die bij me stage liep, buiktyfus opgelopen terwijl hij wel degelijk was ingeent. In het ziekenhuis vertelden ze me dat inenting geen zekerheid geeft en dat bleek dus ook.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-03-2010 09:41 leomanado wrote:
Janneke

Een inenting geeft geen zekerheid. Pas heeft een HBO student die bij me stage liep, buiktyfus opgelopen terwijl hij wel degelijk was ingeent. In het ziekenhuis vertelden ze me dat inenting geen zekerheid geeft en dat bleek dus ook.
Dit kan ik persoonlijk onderschrijven. Ik had destijds ook om de 3 jaar de entingen of capsules maar heb in '95 hiervoor in Noord Sulawesi in het ziekenhuis gelegen.
Zorgvuldigheid met eten en vooral water en hygiene is veel belangrijker.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

beesie37
Gebruiker
spacer line

Moet ook toegeven dat ik het vooral belangrijk vond voor me zoontje van 11 jaar.
heb dan toch zoiets van stel dat hij het krijg en je hebt hem niet laten enten.
je jezelf verwijd gaat maken van wat als .......

maar goed in ons geval kosten het netto niks

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Toen ik in 1980 voor de eerste keer naar IndonesiŽ ging, heb ik me lek laten prikken. Dat moest. Geen advies, nee, je moest een boekje kunnen laten zien dat je de inentingen daadwerkelijk had genoten (genoten is vooral van toepassing op gammaglobuline, tering, wat deed dat pijn).
Daarna heb ik me niet meer laten inenten, en had ik dat gele boekje bij me. Toch in het Nederlands, weten ze hier veel.

Het probleem is dat je nooit kunt zeggen dat iemand (Janneke cs) zich daarom maar niet moet laten inenten. Worden Janneke en gezelschap ze ziek, krijg je het op je dak. En dat geldt natuurlijk nog veel sterker voor artsen.

Nagekomen mededeling (edit): IndonesiŽ is groot. Op Java, Bali, Gili is de kans op ernstige ziektes gering. En daarmee geef ik geen oordeel.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 10-03-2010 13:38 guna2 wrote:

Nagekomen mededeling (edit): Indonesi� is groot. Op Java, Bali, Gili is de kans op ernstige ziektes gering . En daarmee geef ik geen oordeel.
demam berdarah, malaria, knokkelkoorts, rabies (op Bali voornamelijk), tyfus, chikungunya, lepra, vogelgriep (ja, nog steeds) ...

geringe kans? Ik denk (hoop) dat je wilde zeggen 'minder grote kans dan elders in Indonesie', en zelfs dat is nog maar de vraag. En dan heb ik nog niet eens de ziektes opgenoemd die je kunt oplopen van een avontuurtje in je hotelkamer, iets waar vrijwel niemand aan denkt 'omdat het toch nooit gebeurd.'

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 10-03-2010 15:07 Yerun wrote: Ik denk (hoop) dat je wilde zeggen 'minder grote kans dan elders in Indonesie

Ik bedoelde ziektes waartegen inentingen in NL helpen. Het topic, weet je wel...

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Op 10-03-2010 12:56 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Dit kan ik persoonlijk onderschrijven. Ik had destijds ook om de 3 jaar de entingen of capsules maar heb in 95 hiervoor in Noord Sulawesi in het ziekenhuis gelegen.
Zorgvuldigheid met eten en vooral water en hygiene is veel belangrijker.

gr
Anne Mieke

Anne Mieke, wat vond je erger: de bijwerkingen/kosten van de inenting of de typhus zelf?
Ik denk dat het niet of/of moet zijn maar en/en. Natuurlijk Beschermt een inenting niet volledig, maar wie weet hoe vaak je bij niet inenten in al die jaren buiktyphus zou hebben gehad. Dat weet je niet. Misschien wel iedere keer dat je naar Indonesie bent geweest. Heb je je na die ene keer in 1995 wel of niet laten inenten tegen typhus?

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Janneke,
Ik zou voor zeker gaan. Dan kun je jezelf geen verwijten maken als je het toch krijgt. En krijg je het niet dan heeft de injectie geholpen.
Voor wat betreft het reserveren van hotels e.d. zou ik zeggen, dat hangt ervan af wat je wilt en waar je wat wilt.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

BJ: Dan kun je jezelf geen verwijten maken als je het toch krijgt.

Da's natuurlijk helemaal waar. Ik zou ook niemand aanraden om die inentingen niet te nemen. Hoewel, als m'n zusje, haar man en hun bloedjes van kinderen hierheen komen, zou ik zeggen: laat die rommel maar zitten.

Ooit vroeg ik een bevriende apotheker welke vitamines ik zou moeten slikken (in het algemeen, niet voor IndonesiŽ, en als ik dit laat volgen door het gewenste sluitteken krijg ik verdomme weer zo'n smiley, kutemoticon, en daar heb ik een schurfthekel aan dus vandaar dit gezwets). `Geen,' luidde zijn antwoord, conform de overheidsvoorschriften. Vervolgens vroeg ik hem welke vitamines hij zelf slikte. `Een verdomd goeie vraag, Broek.' En toen somde hij een zootje pillen op waar de honden geen brood van lusten.

AM: Zorgvuldigheid met eten en vooral water en hygiene is veel belangrijker.

Setujuh!

beesie37
Gebruiker
spacer line

Op 10-03-2010 17:14 schreef elsbeth:

[quote verwijderd]

wat vond je erger: de bijwerkingen/kosten van de inenting of de typhus zelf?

De inenting heeft geen bijwerking, of je moet bang voor naalden zijn Emoticon: Party!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-03-2010 17:14 elsbeth wrote:

[quote removed]

Anne Mieke, wat vond je erger: de bijwerkingen/kosten van de inenting of de typhus zelf?
Ik denk dat het niet of/of moet zijn maar en/en. Natuurlijk Beschermt een inenting niet volledig, maar wie weet hoe vaak je bij niet inenten in al die jaren buiktyphus zou hebben gehad. Dat weet je niet. Misschien wel iedere keer dat je naar Indonesie bent geweest. Heb je je na die ene keer in 1995 wel of niet laten inenten tegen typhus?

Natuurlijk is de thypus zelf veel erger dan de bijwerkingen of kosten. Maar daar gaat het (mij) niet om. Ik vind dat er te vaak als vanzelfsprekend wordt aangenomen dat je een bepaalde ziekte niet krijgt zolang er maar pillen worden geslikt of intengen worden genomen. Er zijn zoveel factoren die maken dat je de ziekte wel of niet krijgt.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor malaria. Ik heb me voor de eerste keer in 1987 capsules genomen en daarna nog twee keer. Dit "moet" om de drie jaar zoals je wellicht weet. In datzelfde jaar is ook ontdekt dat ik heel erg veel last had van de lariam die ik altijd slikte. Ik heb in '95 typhus gehad en daarna NOOIT meer iets geslikt of laten enten. Zoals je weet heb ik eind 2009 malaria gehad. In die tussentijd van ruim 14, bijna 15 jaar ben ik natuurlijk wel eens een dagje ziek geweest.
Ik noem ook expliciet malaria en typhus in een adem omdat in de ziekenhuizen in Indonesie de diagnose hiervan ook niet altijd even snel gesteld kan worden. Laat staan dat je medicijnen slikt. Ik heb vreselijke dingen met lariam meegemaakt en na malaria gehad te hebben (tertiana) is in dit geval het middel erger dan de kwaal geweest, voor mij althans. Er schijnt een traditioneel middel te zijn dat er voor zorgt dat je het nooit meer krijgt. Dat ga ik over 2 maanden proberen en, baat het niet dan schaadt het niet (plantaardig).

Wat je zegt "wie weet hoe vaak ik dit heb gehad" begrijp ik niet. Ik kan je verzekeren dat je typhus nooit meer vergeet. als ik ooit gedacht heb dat ik dood ging dan was het toen wel. Dat was honderd keer erger dan de malaria die ik gehad heb. Mensen moeten doen wat ze goed acht. Mijn stelling is dat geen enkele Indonesier en maar weinig expats preventieve middelen tegen tropische ziekten gebruiken. Mijn ervaring en daarmee voorzichtig advies is die zowel als reiziger maar zeker ook als op korte termijn toekomstige bewoner van een tropisch land.

Mensen zijn bang om ziek te worden maar blijkbaar niet voor alle rotzooi die in de medicijnen en entingen zitten. Ik heb dat ook moeten leren en ik heb een dusdanige leerschool gehad dat ik nooit meer iets inneem. Westerlingen zijn gewend om risico's uit te sluiten maar dat gaat niet als je naar een ontwikkelingsland gaat.
Nogmaals eenieder moet doen wat hij of zij zelf goed acht en ik heb het al vaker gezegd, "van 100 verhalen er je eigen ding" van maken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Het reismedisch centrum waar ik en de mijnen zich laten inenten vond het niet nodig in 2008 om voor een reis van 30 dagen mijn kinderen en kleinkinderen in te enten met het buiktyfus vaccin.
Op mijn vraag waarom mijn man en ik wel ingeent waren was het antwoord dat het weinig zin had om voor een periode van 30 dagen jonge gezonde mensen in te enten maar dat het voor bejaarden, mensen met diabetes, mensen die omeprazol gebruiken en mensen die een kunstgewricht hebben wel wenselijk is.
Daar hebben we ons aan gehouden.
Buikgriep kan iedereen krijgen maar iedere buikgriep is geen buiktyfus, gebruik je gezonde verstand als je in de tropen bent en let op wat je eet en zorg voor een goede hygiene.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke, ik wist niet dat je je daarna nooit meer had laten inenten tegen typhus. Ik bedoelde dus: je hebt 1 keer typhus gehad, wie weet hoe vaak je het had gehad als je je NIET had laten inenten. Maar die vraag is bij jou dus snel beantwoord: nul keer.
Ik kan me voorstellen dat je er dan anders tegenaan kijkt.
Beesie: ik ben totaal niet bang voor naalden en ook niet voor bijwerkingen. Ik wilde alleen van Anne Mieke weten wat zij nou erger had gevonden: het middel of de kwaal. In haar geval dus het mideel, althans in geval van malaria.
Het gevoel van "dood te gaan" lijkt me echter toch een omgekeerd verhaal, maar inderdaad moet iedereen het zelf weten. Voor Anne Mieke, als doorgewinterde tropenganger, die neem ik aan ook de nodige immuniteit heeft opgebouwd in warungs etc. ligt dit ook anders dan een toerist die wat minder gewend is op bepaalde dingen te letten.
En inderdaad: de een is als de dood om ziek te worden, de ander is als de dood voor bijwerkingen van medicijnen. Allebei niet helemaal reeel in mijn beleving.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-03-2010 21:49 elsbeth wrote:
Anne Mieke, ik wist niet dat je je daarna nooit meer had laten inenten tegen typhus. Ik bedoelde dus: je hebt 1 keer typhus gehad, wie weet hoe vaak je het had gehad als je je NIET had laten inenten. Maar die vraag is bij jou dus snel beantwoord: nul keer.
Ik kan me voorstellen dat je er dan anders tegenaan kijkt.
Beesie: ik ben totaal niet bang voor naalden en ook niet voor bijwerkingen. Ik wilde alleen van Anne Mieke weten wat zij nou erger had gevonden: het middel of de kwaal. In haar geval dus het mideel, althans in geval van malaria.
Het gevoel van "dood te gaan" lijkt me echter toch een omgekeerd verhaal, maar inderdaad moet iedereen het zelf weten. Voor Anne Mieke, als doorgewinterde tropenganger, die neem ik aan ook de nodige immuniteit heeft opgebouwd in warungs etc. ligt dit ook anders dan een toerist die wat minder gewend is op bepaalde dingen te letten.
En inderdaad: de een is als de dood om ziek te worden, de ander is als de dood voor bijwerkingen van medicijnen. Allebei niet helemaal reeel in mijn beleving.
Ik denk dat we mekaar nu niet begrijpen.
Ik heb een keer typhus gehad, 7,5 jaar jaar nadat ik voor de eerste keer de capsules heb genomen (en daarna nog eenmaal capsules en een injectie, zoals "voorschrift"eenmaal per drie jaar) Daarna nooit meer in al die 15 jaar terwijl ik in die 15 jaar nooit meer iets heb genomen. Ikzelf bedoel daar mee te zeggen dat ik mij juist afvraag of het relatief zin gehad heeft.
Of je inderdaad immuniteit opbouwt weet ik niet. Ik zeg niet dat het niet zo is maar ik schrijf ook dat ik net als andere reizigers ook wel eens een dagje ziek ben. Ook Indonesiers zelf zijn regelmatig ziek van dit soort dingen, hoe zit het dan met hun immuniteit? Ik zit er regelmatig met mijn neus bovenop. Dat in warung eten verondersteld wordt al "minder veilig" bestrijdt ik; warungs verdienen die negativiteit niet. In een warung waar de menulijst beperkt is gaat het eten er sneller doorheen, een kaki lima venter kookt en bakt tot ie alles verkocht heeft en gaat dan naar huis. Er heeft niemand belang bij overgebleven eten dat niet verkocht kan worden. De allereerste keer dat ik in die Indonesie ziek werd was in het restaurant van het tig sterren Sahid Jaya Hotel in Jakarta net voor de terugreis naar Nederland. Toen ik afgelopen december in Bukittinggi was ben ik ook 2 dagen ziek geweest waarvan ik een hele dag in mijn bed gelegen heb. Ik maak me niet druk om dat soort dingen, ik breng zo'n dag op het toilet door, spuug er alles uit, drink veel water en je moet van goede huize komen om me naar een dokter te krijgen. Ik denk ook echt dat zo goed mogelijk opletten wat je eet (letterlijk je neus en smaakpapillen gebruiken) en vooral oppassen met water nog altijd de beste manier is. Want, ook dat weten hier veel mensen, in Indonesie bestaat het stellen van diagnose door een dokter uit de verstrekking van een zak vol verschillende pillen en tabletten, er wordt je misschien nog net verteld wat waarvoor is maar je weet niet of maar amper wat het is en ja dan zal er altijd wel iets bij zitten wat mogelijk helpt.
Mijn uitgangspunt is dat een menselijk lichaam zelf ook veel kan. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat Indonesiers zo vaak ziek zijn omdat ze vaak voor hun 20e jaar al voor de rest van hun leven overdosissen antiobiotica hebben gehad. Hun lichaam is gewoon gewend aan hulpstoffen om ziektes af te weren. En verder helpt het om niet te angstig te zijn om ziektes te krijgen maar dat is iets dat kun je iemand niet leren.
Ikzelf ben heel erg sterk en ik denk dat dat komt omdat ik o.a heel gezond eet. Ik heb nog nooit de griep gehad (en daarom was die malaria toen zo snel herkenbaar)

Ik kwam zelf vroeger ook bij de GGD of het Philips Gezondheidscentrum. Wat me destijds in de loop der jaren opviel is of het net leek of ze op de automatische piloot werkten en er vooral vanuit een boekje geadviseerd werd. De medewerkers wisten vaak niet eens welk eiland waar lag. Ik heb nog nooit een advies gehad in algemene zin dat het bijvoorbeeld heel belangrijk is dat je in Indonesie veel (meer) water moet drinken en dat er zo weinig bij wordt stilgestaan dat water niet alleen is om de buitenkant van je lijf ermee af te spoelen maar dat het nog veel belangrijker is om de binnenkant goed door te spoelen.

Een echt goed advies is hier niet in te geven. Nogmaals het is afhankelijk per mens zijn/haar gezondheid, instelling.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Anne Mieke, ik begrijp je prima, hoor. Ik dacht dat jij, ondanks trouwe vaccinaties, toch een keer typhus had gekregen. Vandaar mijn reactie: zonder vaccinatie misschien wel veel vaker. Maar je hebt je dus nooit meer laten vaccineren.
Ik eet zelf ook altijd bij warungs, om dezelfde reden als jij noemt: grote doorloop.
Ook ik ben nooit ziek, maar ik weet wel zeker dat ik niet zo gezond eet als jij.
Wat in mijn ogen ook helpt: veel lachen, stress vermijden.

Groetjes Elsbeth

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Veel lachen helpt zeker, daarmee gebruik je alle spieren. Wat ook helpt is een koude douche, elke ochtend 1 minuut..... maar daar moet je wel lef voor hebben in Nederland Emoticon: Smile In Indonesie is dat wat gemakkelijker. Stress is een van de grootste ziekmakers. Ook een kat helpt tegen stress maar ik ben bang dat er hier en daar nu haren recht overeind gaan staan (nee niet van die kat dus...)

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Tijdens onze reis kregen 2 mensen buiktyfus, we hebben ze zelfs achter moeten laten terwijl de groep verder ging....was geen leuke ervaring voor deze mensen en wellicht dat meer mensen in de groep het hadden gekregen als ze zich niet hadden laten inenten? (inderdaad werkt het bij een groep mensen niet optimaal, maar bij genoeg anderen dus wel)

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Wat betreft het reserveren van hotels: volgesn mij moet het half juni tot begin juli geen probleem zijn om hotels te vinden.
Het hangt er, zoals Bintanjan ook al zei, wel vanaf wat je precies zoekt. En wat je eisen zijn. Uiteraard ook hoe je zelf ingesteld bent. Vind je het leuk o een betje rond te kijken aar een leuk hotelletje, of houd je meer van de zekerheid?
Je hebt natuurlijk veel meer vrijheid als je niets vastlegt.
En dan ook nog de vraag: zijn die andere 3 kinderen of volwassenen?

janneke
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de vele reacties! Ik denk dat we het maar gewoon doen. Of we zeker weten dat het helpt doen we niet, maar het zal allicht wat schelen in de risico's.

Wat betreft de hotels..
We zijn in totaal met 4 volwassenen. Mijn vriend en ik hebben voorgaande jaren rondgereisd in Thailand en Maleisie. In Maleisie moesten we wel het een en ander vastleggen vanwege het hoogseizoen. In Thailand hoefde dat niet. Heerlijk die vrijheid.
Maar ik dacht omdat we met 4 personen zijn, dat het misschien wel verstandig zou zijn..
We willen graag middenklasse. Niet meer het echte basic werk. Dat hebben we wel een beetje gehad. Iets meer luxe, maar wel betaalbaar.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,859,893 pageviews Een website van indahnesia.com