|
|
|
|
|
|
Kokosolie schijnt gezond te zijn voor de buitenkant en binnenkant van de mens.
Ik zoek kokosolie voor in de keuken.
Op internet is dit behoorlijk duur.
Heeft iemand een idee waar je kokosolie kunt kopen?
Alvast bedankt
groetjes Merapi/Wilma
|
|
|
|
|
Wat ga jij allemaal voor spannends doen met Ike in de keuken waar je kokosolie voor nodig hebt??????
|
|
|
|
On 08-03-2010 19:10 merapi wrote: Kokosolie schijnt gezond te zijn voor de buitenkant en binnenkant van de mens.
Ik zoek kokosolie voor in de keuken.
Op internet is dit behoorlijk duur.
Heeft iemand een idee waar je kokosolie kunt kopen?
|
Ik meen dit ooit een keer in de toko gekocht te hebben.
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Hoi Els, heb helaas weinig spanning te melden ik de keuken,maar Ike heeft een lactose allergie, betekent dus dat hij geen koemelk verdraagt., dus moet ik die Alpro produkten kopen, voor mij echt niet lekker!
En de kokosolie: het schijnt erg gezond te zijn, maar zijn moeder maakte dat in Indie, 55 jaar geleden..
Maar hoe dat bijblijft in herinnering, volgens mij is mais /zonnebloem/olijfolie net zo goed
.In ieder geval ga ik niet half Den Haag aflopen voor kokosolie
|
|
|
|
|
Of kokosolie nou echt zo gezond is vraag ik mij af want als het wat kouder bewaard wordt dan is het niet meer vloeibaar, overigens gewoon in de toko te koop, zijn meestal kleine flesjes. Oriental verkoopt ze ook.
Als je een lactose intolerantie hebt of allergie dan laat je de melk echt wel staan en je went aan de soja melk, ik gebruik het al iets van 25 jaar, de blauwe pakken. Overigens verkoopt de Lidl ook sojamelk en ik vind dat best te drinken. Dat betekent voor vriend dus ook geen roomboterkoek en slagroomgebak of een gebakje waar roomboter in zit, ook geen roomboterappelgebak dus. Zelfs in een paracetamolletje kan lactose gebruikt zijn als vulstof.
Om op de kokosolie terug te komen, ik denk dat zonnebloem en olijfolie minstens zo goed zijn en ja, kokosolie is prijzig.
Gebruik de kokosolie maar voor een massage, of smeer het in je haar!
|
|
Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen
|
|
|
|
|
On 09-03-2010 00:36 4yoke4 wrote: Gebruik de kokosolie maar voor een massage, of smeer het in je haar!
|
Precies! Smeer het maar in je haar, maar gebruik geen kokosolie voor het eten. Vooral na verwarming (en kokosolie wordt voornamelijk gebruikt om te goreng en zo) bevat kokosolie veel verzadigde vetzuren, oftewel `slecht cholesterol.' `Goed cholesterol' zit in zonnebloem- en maïsolie (meervoudig onverzadigd) en olijfolie (enkelvoudig onverzadigd).
|
|
|
|
On 09-03-2010 01:26 guna2 wrote: [quote removed]
Precies! Smeer het maar in je haar, maar gebruik geen kokosolie voor het eten. Vooral na verwarming (en kokosolie wordt voornamelijk gebruikt om te goreng en zo) bevat kokosolie veel verzadigde vetzuren, oftewel `slecht cholesterol.' `Goed cholesterol' zit in zonnebloem- en maïsolie (meervoudig onverzadigd) en olijfolie (enkelvoudig onverzadigd).
|
Ik lees juist hele andere = goede dingen over kokosolie op het internet.... Ik vind het persoonlijk niet lekker (en daarom smeer ik het juist niet in mijn haar) maar als het nou echt gezond is dan moet ik dat nog maar eens heroverwegen.
Even een zijspoor: In Indonesie wordt meestal minyak kelapa sawit gebruikt. Hoe zit het hier mee irt (on)verzadigde vetzuren en cholesterol? En ik heb nog maar weinig zonnebloembloemolie kunnen ontdekken. Is daar zo moeilijk aan te komen/duur?
|
|
|
|
|
|
|
AM, mijn informatie komt uit dr. Graham Jackson, Heart Health at Your Fingertips (ook verkrijgbaar in de waanzinnig goede Nederlandse vertaling van, uh, van wie ook weer?), uitgebracht i.s.m. de Ned. Hartstichting.
|
|
|
|
On 09-03-2010 08:31 Anne Mieke wrote: [quote removed] Even een zijspoor: In Indonesie wordt meestal minyak kelapa sawit gebruikt. En ik heb nog maar weinig zonnebloembloemolie kunnen ontdekken. Is daar zo moeilijk aan te komen/duur?
|
Vroeger (in Indosenia) gebruiken we generaties lang minyak kelapa .
Dat is anders dan kelapa sawit.
Ben eigenlijk grootgebracht met klapperolie om eten te gorengen(bakken).
Toen mijn ouders ouder werden gebruiken ze geen klapperolie meer .
Later kom de zonnebloemolie of mais olie op de markt .
Is "overal" te verkrijgen , alleen duur(der) .
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
Ja Om sid, de meningen zijn verdeeld.
De Hartstichting propageert plantaardige olie [mais,zonnebloem.olijf]
klapperolie blijkt cholesterol verlagend te werken.
Guna: kokosolie kan geen verzadigde vetten bevatten, is immers plantaardig?
Alleen dierlijke vetten bevatten deze.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En hier nog een paar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzadigd_vet
http://www.runinfo.nl/vetten.htm
Voorzover ik weet zijn verzadigde vetten vooral herkenbaar dat ze minder vloeibaar zijn (bij kamertemperatuur) , dus het witte of gele gestolde vet in vlees of de cacaoboter in chocola. Ik heb ooit een kokosolie gekocht en ik kan mij herinneren dat het minder vloeibaar, een beetje cremeachtig, was en dat zou dit inderdaad kunnen verklaren.
|
|
|
|
|
|
|
De laatste jaren wordt er in de snack en restaurantwereld steeds meer op gelet dat er "goede" olie gebruikt wordt. Met name wordt steeds meer "arachideolie" gebruikt. Is duurder, maar veel minder schadelijk voor de aderen dan het harde vet wat vroeger iedere snackbar gebruikte. Als je vroeger een zak patat kocht 's winters op de markt, merkte je het snel dat er zo'n gladde laag aan je gehemelte bleef plakken, dat was dan al gestolt vet. Arachideolie wordt gemaakt uit diverse noten.
Ik heb altijd begrepen dat kokosprodukten veel fout cholestorolverhogend vet bezit.
Groet, Wim.
|
|
|
|
klapperolie blijkt cholesterol verlagend te werken.
|
Merapi,
ik dacht het niet hoor! Verkeerde informatie!
|
Guna: kokosolie kan geen verzadigde vetten bevatten, is immers plantaardig?
|
Ik heet wel geen Guna maar klapperolie, palmolie en cacaoboter zijn plantaardig maar ongezond en dus niet cholesterol verlagend.
Klapperolie zit al als een witte massa enigszins gestold in een flesje en cacaoboter smeer je op je lippen en is dus ook niet vloeibaar, misschien maakt dat duidelijk dat hoofdzakelijk de vloeibare vetten gezond zijn en niet de vetten die verharden, ook al zijn ze plantaardig.
Succes met koken.
http://www.kokosolieplein.nl/V(...)okosolie.html#Vraag1
Hier staat inderdaad dat kokosolie goed zou zijn om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen maar dit wordt even zoveel keren tegengesproken door dieetisten.
Voor mij is het in elk geval niet goed.
Misschien is het goed voor de dompet van de reclamemaker!
|
|
Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen
|
|
|
|
|
Merapi/Wilma,
Mijn dochter heeft ook een lactose intolerantie. Je kunt heel goed mais-/zonnebloem- of olijfolie gebruiken. Ik zelf gebruik mais-/ zonnebloem want olijfolie vind ik te vet.
Groetjes,
Pamela
|
|
|
|
|
Wat een fijne reacties!
Pam, ik weet het niet hoor, maar volgens mij is olijf/zonnebloem/;maisolie net zo vet, maar olijfolie heeft bij oververhitting een bijsmaak,wordt bitter
Lactose allergie,dit schijnt echt vaak voor te komen bij mensen die in de tropen zijn geboren.
Zo te horen zijn we er nog niet uit,maar kokoszalf is echt een weldaad voor je huid
|
|
|
|
|
Heb iets gebakken in kokosolie: brr
|
|
|
|
On 14-03-2010 20:52 merapi wrote: Heb iets gebakken in kokosolie: brr
|
Boontje komt om zijn loontje, je hebt niet naar goede raad geluisterd Wilma!
Daar krijg je Brrrr van
Fijne Zondag verder
|
|
|
|
|
|
Weet je dat rijst olie heel gezond is en je kunt het niet oververhitten. Nog lekker om in te bakken ook. In Nederland verkrijgbaar bij bv Makro en Albert Heijn.
Schijnt ook het meest gezond te zijn. Dus even googelen.
|
|
|
|
Trouwens heb hier op Bali gezocht maar heb het niet kunnen vinden.
|
|
|
|
|
Ja Yoke, weer wat geleerd, maar de kokos huidcreme is prima!, die van Inecto is super.
Milani: rijstolie is in NL goed verkrijgbaar
|
|
|
|
|
Zweer zelf bij olijfolie. Alleen natuurlijk niet geschikt voor frituren. Extra virgin olijfolie is qua geur en smaak voor mij absoluut de beste olie om mee te koken, maar met de meeste andere plantaardige oliën is ook niets mis.
Teveel is nooit goed, zo is het overal mee. In veel Aziatische landen wordt op het platteland gestoomd en dat is natuurlijk gewoon de meest gezonde methode om vlees en/of groente te bereiden. Eigenlijk dus verstandig om minimaal 1 a 2 dagen per week puur en alleen gestoomd te eten.
|
|
From Dayeuhkolot with love
|
|
|
|
|
Ja monyet, vis stoom ik met pak soy,flink wat knoflook, tomaat en terasi, en soms met kangkung, laos en verse sereh .
extra virgin olijfolie kun je inderdaad beter niet te hoog verhitten, de smaak gaat achteruit.
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|