Indonesiers mogen in Nederland mogen niet stemmen

Subforum Gezocht & Aangeboden 
88 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
barimuchtar
Gebruiker
spacer line

IndonesiŽrs kunnen hun Indonesische nationaliteit kwijtraken als ze meedoen aan de gemeenteraad verkiezingen. Dat zegt de woordvoerder van de Indonesische ambassade in Den Haag aan de Wereldomroep. Wat vinden jullie hiervan, geachte forumleden

http://www.rnw.nl/nl/caribiana(...)d-mogen-niet-stemmen

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Ik vind 1 paspoort per persoon wel genoeg en dat paspoort dient je stemrecht te bepalen. Het moet ook makkelijker worden om van nationaliteit te veranderen. Dat IndonesiŽrs hier mogen stemmen vind ik net zo onlogisch als dat ik als Nederlander in IndonesiŽ zou mogen stemmen na vijf jaar, ook al gaat het maar om gemeenteraadsverkiezingen.
Dat je echter je paspoort ermee kunt kwijtraken zoals in bovengenoemd artikeltje vind ik echter wel wat rigoreus.

From Dayeuhkolot with love

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het kan zijn dat er inmiddels iets veranderd is maar ik weet niet beter of alleen (genaturaliseerde) Nederlanders kunnen deelnemen aan politieke verkiezingen. Vijf jaar legaal in Nederland is niet genoeg maar men heeft de Nederlandse nationaliteit nodig.
De Indonesische wet is een ander ding. Vervolgens kunnen zowels Indonesiers als Nederlanders in principe geen 2 nationaliteiten bezitten.

Nu begrijp ik niet precies wat je vraag precies is. Erop vooruitlopend vind ik dat mensen hun politieke voorkeur moeten kunnen uiten in het land waar ze hun leven slijten en in het land waarvan ze de nationaliteit bezitten. Als Indonesische staatsburgers hun stem in Nederland willen uitbrengen of omgekeerd klopt er iets al niet naar mijn mening.
Ik kan me geheel vinden in wat Monyet hierover zegt.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Dit vind ik weer zo"n domme opmerking van de KBRi IIII
Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

Shalom

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 01-03-2010 21:21 Anne Mieke wrote:
De Indonesische wet is een ander ding. Vervolgens kunnen zowels Indonesiers als Nederlanders in principe geen 2 nationaliteiten bezitten.

Nu begrijp ik niet precies wat je vraag precies is.

Erop vooruitlopend vind ik dat mensen hun politieke voorkeur moeten kunnen uiten in het land waar ze hun leven slijten en in het land waarvan ze de nationaliteit bezitten.
gr
Anne Mieke

Hotperdom , jammer , anders zou ik een protest stem willen geven.

A.M , Nederland erkent andere nationaliteiten naast de Nederlandse , zelfs de 3de en 4de .
De meeste is natuurlijk de dubbele nationaliteit .

De vraag van B.M is mss om onze mening(forum) te peilen , of omdat hij aan de RNW gelieerd is .

bisa dicek of makemyday .

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja sobats
Het is al bekend gemaakt.
Zonder Nederlands paspoort kun je niet stemmen.
Een paspoort is toch genoeg? bovendien werd die keuze allang door RI uitgemaakt,destijds - onder dwang..
Waar ik heel erg bij betrokken ben, is de 1e en 2e generatie Indische Nederlanders veel meer te helpen: financieel, maar ook qua contacten en andere hulp.
Tenslotte hebben zij 3 eeuwen NI achter de rug en de nieuwkomers hooguit 35jaar, waarvan een flink deel de staatskas plukt..
Een Indische Nederlander heeft gewoon de NL nationaliteit, ben je niet als Indonesier genationaliseerd, dan niet

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Met Nederlandse nationaliteit mag je stemmen,anders niet,simpel en rechtvaardig toch? Emoticon: Talk to the hand

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

De dubbele nationaliteit voor mensen die elders zijn geboren vind ik niet zo erg.

Het probleem is natuurlijk al die mensen die hier zijn geboren en getogen, nooit ergens anders hebben gewoond en toch 2 paspoorten hebben. Dat is niet wenselijk.

Dat IndonesiŽrs die hier stemmen bij de gemeenteraad hun nationaliteit kunnen kwijtraken is belachelijk. Daar IndonesiŽ geen 2 paspoorten toestaat zou met deze actie iemand stateloos worden. Dit is in strijd met de verklaring van de rechten van de mens die ook door IndonesiŽ zijn ondertekend.

IndonesiŽ maakt zichzelf hiermee belachelijk. Emoticon: Red face

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-03-2010 15:02 Nemesis wrote:
De dubbele nationaliteit voor mensen die elders zijn geboren vind ik niet zo erg.

Het probleem is natuurlijk al die mensen die hier zijn geboren en getogen, nooit ergens anders hebben gewoond en toch 2 paspoorten hebben. Dat is niet wenselijk.

Dat IndonesiŽrs die hier stemmen bij de gemeenteraad hun nationaliteit kunnen kwijtraken is belachelijk. Daar IndonesiŽ geen 2 paspoorten toestaat zou met deze actie iemand stateloos worden. Dit is in strijd met de verklaring van de rechten van de mens die ook door IndonesiŽ zijn ondertekend.

IndonesiŽ maakt zichzelf hiermee belachelijk. Emoticon: Red face
Iemand die in Nederland stemt moet tenminste de Nederlandse nationaliteit hebben. Dus stateloos worden is niet mogelijk.
Misschien is het wel mogelijk een actie om hiermee de dubbele paspoorten terug te dringen.
Ik vind persoonlijk het hebben van een nationaliteit op zich niet een reden zou moeten zijn om al dan niet te kunnen stemmen. Je zou moeten kunnen stemmen in het land waar je het langst verblijft/wilt verblijven het meest mee hebt.
Voor de rest zou ik niet weten waarom mensen geen 2 paspoorten kunnen hebben. Die zijn er dan ook genoeg in Nederland met name van oorsprong uit Arabische landen die verlies van oorspronkelijke nationaliteit niet toestaat. En dat is iets waar niemand uitkomt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anne Mieke: Ook niet Nederlanders mogen bij de gemeenteraadsverkiezing stemmen. Voor deze verkiezing moet je alleen maar een verblijfsvergunning hebben. Vandaar.

Het hebben van twee paspoorten van mensen uit Arabische landen is inderdaad wel probleem. Wonderlijk is overigens dat IndonesiŽ op basis van dezelfde Islamitische cultuur tot de conclusie komt dat 2 paspoorten echt niet kan en zelfs strafbaar is, terwijl Marokko en Turkije het 2e paspoort verplicht stellen. Emoticon: Confused

Dat heel Europa zich door deze laatste 2 landen de les laat lezen is natuurlijk wel te gek voor woorden. Ik ben benieuwd hoelang deze landen vasthouden aan de 2 paspoorten als crimineeltjes hun Nederlands paspoort wordt afgepakt en zij naar deze landen worden gestuurd.

Ik denk dat op het moment dat deze landen last krijgen met de 2 paspoorten ze als een blad van een boom veranderen en ze hun paspoort in zullen trekken.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-03-2010 15:58 Nemesis wrote:
Het hebben van twee paspoorten van mensen uit Arabische landen is inderdaad wel probleem. Wonderlijk is overigens dat IndonesiŽ op basis van dezelfde Islamitische cultuur tot de conclusie komt dat 2 paspoorten echt niet kan en zelfs strafbaar is, terwijl Marokko en Turkije het 2e paspoort verplicht stellen. Emoticon: Confused

Dat heel Europa zich door deze laatste 2 landen de les laat lezen is natuurlijk wel te gek voor woorden. Ik ben benieuwd hoelang deze landen vasthouden aan de 2 paspoorten als crimineeltjes hun Nederlands paspoort wordt afgepakt en zij naar deze landen worden gestuurd.
Arabisch en islamitisch zijn volgens mij twee verschillende dingen. Het gaat dan ook zeker niet alleen om Marokko en Turkije of je moet bedoelen dat van deze landen de meeste allochtonen komen.
Nu weet ik niet precies wat de achterliggende gedachte is maar ik zie het probleem echt niet. Wat is het bezwaar dat er mensen 2 paspoorten hebben?
Ik ken geen aantallen van allochtone en autochtone criminelen ik weet alleen dat de nadruk vaak op de (Marokkaanse/Turkse) nationaliteit wordt gelegd als het om criminelen gaat en daar wordt het ook niet beter van. Ik denk dan ook dat het niet om crimineeltjes gaat maar volgens mij moet je heel wat op je kerfstok hebben om de nationaliteit kwijt te raken.

Ik weet niet of Indonesie een verhaal apart is maar daar kan ik ook dingen over vertellen die in mijn ogen niet kloppen. Wat te denken van een Indonesische dame van chinese afkomst (in Indonesie geboren net als haar ouders) die de mogelijkheid kreeg om inderdaad het land te verlaten maar ze moest wel binnen een bepaalde tijd (ik meen enige maanden) in Indonesie terug zijn, zo niet dan verloor ze haar paspoort. En zo geschiedde. De dame in kwestie (1992)verbleef bij haar echtgenoot in Nederland en moest uiteindelijk van armoe de Chinese nationaliteit aanvragen om nog maar ooit op vakantie te kunnen bij haar familie. Op grond van haar geboorteland kan ze zelfs nooit meer terugkeren naar Indonesie. Zij is dus idd een bepaalde tijd stateloos geweest.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Het belangrijkste probleem voor mensen met twee paspoorten dat ik zie is dat zij a.h.w. met 1 been in Nederland en met 1 been in een ander land staan.

Voor mensen die elders geboren zijn is dat niet zo erg, omdat dit de feitelijke situatie van deze persoon weergeeft.

Voor mensen die in Nederland zijn geboren en getogen is dit wel een probleem, omdat dit in zeer sterke mate de integratie van deze mensen in ons maatschappij ondermijnt. De gemiddelde Marokkaan en Turk die in dit land is geboren beschouwen wij nog steeds als Marokkaan en Turk om de dood eenvoudige reden dat ze dat zijn. Het probleem in Nederland met allochtonen spits zich dan ook toe op de 2e en 3e generatie, wat het hele verhaal natuurlijk extra triest maakt.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is natuurlijk wel triest dat alleen om Marokkanen en Turken de wet aangepast zou moeten worden. Want juist (of voornamelijk) bij deze twee bevolkingsgroepen zijn de integratieproblemen.Voor mij waren de Indo's de indische Nederlanders altijd HET grote voorbeeld van hoe het wel moet/kan En ook Indonesiers die naar Nederland komen wonen door relatie of huwelijk met een Nederlander, doen het over het algemeen goed hoewel er wel degelijk aanpasssingsproblemen zijn die nog het meest te maken hebben met het weer (je zult maar net zo de eerste winter in Nederland meemaken) en het gemis aan sociaal verkeer zoals men in Indonesie dat kent.
De 2e en 3e generatie hebben het vaak moeilijk omdat het vaak aan flexibiliteit binnen de familie ontbreekt en men dingen wordt opgelegd.
Maar of je dat oplost door een paspoort in te "pikken" denk ik niet. Het zit in de cultuur en de omgangsvormen van de mensen zelf.
Het is mij ook een compleet raadsel hoe het komt dat deze twee landen hier juist zoveel moeite mee hebben.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Wonderlijk is overigens dat IndonesiŽ op basis van dezelfde Islamitische cultuur
Nou, ben ik even blij dat Indonesie NIET dezelfde achterlijke Islamitische cultuur heeft als Arabische landen zeg.. Poeh, moet er niet aan denken!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-03-2010 15:58 Nemesis wrote:

Kennelijk zijn er nog steeds veel Nedederlanders die het verschil tussen Geloof, Cultuur en Staat nog niet weten.
En zelfs dat er tussen verschillende staten diverse wetten kunnen bestaan omdat ze soeverein zijn .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-03-2010 16:24 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ik weet niet of Indonesie een verhaal apart is maar daar kan ik ook dingen over vertellen die in mijn ogen niet kloppen. Wat te denken van een Indonesische dame van chinese afkomst (in Indonesie geboren net als haar ouders) die de mogelijkheid kreeg om inderdaad het land te verlaten maar ze moest wel binnen een bepaalde tijd (ik meen enige maanden) in Indonesie terug zijn, zo niet dan verloor ze haar paspoort. En zo geschiedde.
De dame in kwestie (1992)verbleef bij haar echtgenoot in Nederland en moest uiteindelijk van armoe de Chinese nationaliteit aanvragen om nog maar ooit op vakantie te kunnen bij haar familie. Op grond van haar geboorteland kan ze zelfs nooit meer terugkeren naar Indonesie. Zij is dus idd een bepaalde tijd stateloos geweest.

Waarschijnlijk behoort dit verhaal tot de INDIANEN VERHALEN .
Een INdonesische staatburger kunnen vrij onbeperkt naar buitenland reizen, mits ze geld hebben voor de ticket ; en de andere kosten betalen .

Alleen bij Chinese Indonesiers die GEEN Indonesische nationaliteit hebben vervalt hun recht om terug te komen naar Indonesia.En dan moet ze de Chinese nationaliteit aanvragen.Da' s logisch , toch ?

Verschil van ius soli en ius sanguinis.
Ik dacht bekrachtigd door Indonesia en Republik China in 1955.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Sorry SA maar dit is zeker geen Indianenverhaal. Het gaat me tever om hier naam en toenaam te noemen maar ik heb er destijds met mijn neus bovenop gezeten.

Hoe kan ze in godsnaam dan ooit uit Indonesie zich in Nederland zijn gaan vestigen? Zonder nationaliteit, nou ik denk het niet he.
En als jij het logisch vind dat chinese Indonesiers die geen Indonesische nationaliteit hebben niet meer terug mogen komen ben ik niet meer aangesloten.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-03-2010 09:32 Anne Mieke wrote:
Sorry SA maar dit is zeker geen Indianenverhaal. Het gaat me tever om hier naam en toenaam te noemen maar ik heb er destijds met mijn neus bovenop gezeten.

Hoe kan ze in godsnaam dan ooit uit Indonesie zich in Nederland zijn gaan vestigen? Zonder nationaliteit, nou ik denk het niet he.
En als jij het logisch vind dat chinese Indonesiers die geen Indonesische nationaliteit hebben niet meer terug mogen komen ben ik niet meer aangesloten.

De nationaliteitprincipe is gebaseerd op ius soli en sanguinis.
Indonesia en Nederland( Emoticon: Shiny en vele andere landen hebben de ius soli gekozen.

Een paar landen , in onze voorbeeld (topic) waren Maroko , Turkije ? en China .
De Chinese Indonesiers dwz de peranakans en en zeker de "Singke " (import-totok) waren per defenitie Chinese staatsburgers (volgen Chinese grondwet) , ook al waren ze al eeuwen vanaf de 16de eeuw in Nusantara(Indonesia) zaten.

Tijdens de transitie van R.I.S naar R.I kunnen ze of de Nederlandschap aanvragen , Indonesische nationaliteit of Chinese nationalitet vragen.
Waarschijnlijk kunnen ze ook de Taiwanese(Formosa) kunnen aanvragen.

Tot 1955 werd de dualnationaliteit gedoogd , daarna werd het verrboden door het verdrag tussen Soekarno en ik dacht Chou en Lai (kan je opzoeken via Google).

Chinezen die niet in bezit waren van de Indonesische nationaliteit werden later gedeporteerd naar China. Was een exodus geweest. Duizenden werden gedeporteerd.
De rest waren Indonesiers geworden, dus afstand moeten doen van hun Chinese nationaliteit.
En dat doen ze graag , China was toen echt een arme komunistische land , en de Chinezen in Indonesia hadden het goed als middenstanders.

Een ander aspect was de vele arme Chinese Indonesiers , boeren , arbeiders etc
Die hebben geen geld om de SBKRI (bewijs dat je echt de Indon nationalieit hebt) te regelen .
Geen probleem zolang ze een low profile hebben, en zijn nog tientallen miljoen Indonesiers die geen deeugdelijke papieren hebben, laatstaan een paspoort.
De gehate SBKRI was afgeschaft ten tijde van GUS DUR of MEGAWATI(effe googlen).
Dat was een melkkoe geweest voor corrupte ambtenaren.

Vwb die dame , zij gaat naar Nederland om bij haar man te zijn , in principe kan ze ten alle tijde terug gaan naar Indonesia omdat ze Indonesische staatsburger is.
Dat het niet gebeurde zal er andere redenen moeten zijn , zoals getrouwd zijn met een WNA , uitgeschreven te worden , of omdat haar SBKRI niet in orde was etc etc .
Vandaar dat ik haar verhaal verteld aan jou /anderen als INDIANEN VERHAAL bestempelde.

PS : ik ken een paar Chinese vriendinnen die tig jaren in Nld wonen , en geregeld naar Indonesia gaan.
Ook die uit Indonesia naar Nederland of buitenland gingen voor bepaalde tijd.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-03-2010 09:32 Anne Mieke wrote:

(1)Hoe kan ze in godsnaam dan ooit uit Indonesie zich in Nederland zijn gaan vestigen? Zonder nationaliteit, nou ik denk het niet he.

(2)En als jij het logisch vind dat chinese Indonesiers die geen Indonesische nationaliteit hebben niet meer terug mogen komen ben ik niet meer aangesloten.

(1) Om naar buitenland te gaan heeft ze een Indonesische paspoort nodig.
In het land van aankomst kan ze komen vestigen op grond van werk , studie of gezinshereniging.
Mensen van vreemde origine kan ook vestigen omdat ze erkend zijn als politieke vluchteling.In de praktijk wordt behoorlijk gesjoemeld.

2, Het is logisch dat Indonesia NIET Indonesiers toelaten zonder visum.
Er zijn duizenden ex Indonesiers die in Nederland wonen en sommigen gaan terug met vakantie of als pensionado' s naar Indonesia .
(buiten de kleine grp Indonesiers van Indische afkomst +/- 28. 000 = na 1949 )

Als men niet terug kan zijn er andere redenen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

1) het ging om gezinsvorming (dit wordt weleens verwisseld met gezinshereniging maar het gaat hier dus om iemand met een (inderdaad) Indonesisch paspoort die zich in Nederland ging vestigen bij haar echtgenoot.
2) precies ze zou dus gewoon terug moeten kunnen keren, zonder restricties en dat is haar destijds onmogelijk gemaakt.

Er waren geen andere redenen dan volgens mij dat Indonesie dit soort dingen ter plekke verzint om minder Chinese Indonesiers in het land te hebben. Ik zou anders niks kunnen verzinnen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,949,203 pageviews Een website van indahnesia.com