doen jullie wel eens iets goeds tijdens jullie vakantie??

Subforum Andere praat 
90 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 25-04-2010 14:04 FredC wrote: Dat vonden ze prachtig, maar snappen deden ze het natuurlijk niet. Wel leuk!

Jaren geleden voor de balita in de kampung Sinterklaas geÔntroduceerd. Eenmalig. Snappen deden ze het ook niet, maar so what the heck. Het gaat om de cadeautjes.

FredC
Gebruiker
spacer line

Ik zou je foto's kunnen laten zien, prachtig gewoon. Allemaal van die glunderende koppies. Mijn kinderen namen de rest op sleeptouw en gingen van het ene hoekje naar het andere, anders hadden die vrouwen alles in ťťn keer weggeven.
Dus het ging mij om die glunderende koppies, Guna2. Zij hadden de grootste lol. Dat had ik ook al gehad met het maken van de lampionnen. Emoticon: Yes!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 25-04-2010 15:09 FredC wrote: Zij hadden de grootste lol.

Ja, maar jij ook. En ik in mijn geval. Het geeft te denken.

Sibatuk
Gebruiker
spacer line

Helaas komt het er tijdens mijn vakanties niet van meer te doen dan het geven van wat aalmoezen hier en daar. Eigenlijk zou ik veel liever iets structurelers doen, waar een aantal mensen voor langere tijd wat aan zouden hebben (werk) maar ik vind het erg moeilijk daar betrouwbare zakenpartners voor te vinden. Je blijft in zekere zin een soort suikeroom i.p.v. zakenpartner. Vind ik wel jammer want voor de rest vind ik Indonesie behoorlijk verslavend.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 25-04-2010 16:57 Sibatuk wrote: Eigenlijk zou ik veel liever iets structurelers doen, waar een aantal mensen voor langere tijd wat aan zouden hebben (werk)

Als je in IndonesiŽ woont is dat al niet gemakkelijk, voor jou is het bijna onmogelijk. Triest, maar het is niet anders. Geld geven is geld weggooien. Werk verschaffen is uitstekend, maar dan moet je er inderdaad wel voortdurend met je neus bovenop staan. Jij, en niet iemand anders. Ik voel het meest voor opleidingen betalen (FredC zal het met me eens zijn), maar helaas ben ik ook daarmee al een keer op mijn snufferd gegaan. Vrij fors. Het leven is geen lolletje.

FredC
Gebruiker
spacer line

Werk verschaffen is prima, maar er zit altijd een andere factor bij: speel je quitte of niet, of soms moet er gewoon ook winst gemaakt worden. Werk verschaffen geeft jou ook werk, waarvoor je misschien iets terug wilt zien. Hoelang kun je dat volhouden? Als de werkverschaffing stopt, is de hulp ook weg, niets bereikt.

De enige oplossing om mensen te helpen is door hen zichzelf te laten helpen. Dat kan m.i. alleen als je ze een opleiding geeft, waarmee ze de rest van hun leven een beroep kunnen uitoefenen. Die opleiding kan gewoon in RI gevolgd worden. Met dat beroep kunnen ze geld verdienen voor zichzelf en hun gezin/familie, die dan ook weer een opleiding kan genieten. Zo komt men uit de armoede, een andere manier is er niet. Dit is een structurele manier van hulpverlening aan arme sloebers, maar ja, ze moeten het ook wel aan kunnen, dus je moet selectief te werk gaan. Dat is wel eens moeilijk, want dat vereist inzicht. Dat is niet een ieder gegeven.

Ja, Guna2, ook hierbij wordt soms vals gespeeld, omdat men alleen maar op korte termijn kan denken, en dus het geld ergens anders voor gebruikt. De les is ook hier: geef geen geld, geef de opleiding. Betaal zelf voor de opleiding, geen geld geven om de opleiding te betalen. Klein nuance verschil, maar met grote gevolgen.

Jammer dat je die ervaring hebt gehad. Ik heb ťťn heel positieve ervaring, en twee minder positieve, maar niet negatieve, ervaringen. Ik ben nu een volgende aan het beoordelen of die mijn hulp gaat krijgen. Eerst moeten er bewijzen komen dat het aan gekund wordt. Dat duurt even.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

In het begin van mijn confrontatie met IndonesiŽ, had ik zo gevoel hoe kan ik ze helpen.
eerst dacht ik ook dat je hen geld gaf ze beter af waren.
Maar dat heeft mijn vriendin mij afgeleerd.
Als we in Bandung gingen shoppen, dan ging ik naast warenhuis Kings tegen over Yogya, daar zat een bakery, met een terrasje, (inmiddels is dat weg),daar dronk ik een Bintang die lekker koud was.
Mijn vriendin ging shoppen, en daar zat ik dan alleen.
Maar kreeg vaak jongelui die met mij een praatje kwamen maken.
En dan ging het altijd, dat ze het moeilijk hadden, en ze zeurde min of meer om geld. Je moet dan die jongeren even testen, in hun kennis, en als je nou dacht, die kon wel eens wat worden, die had laten blijken van nieuwsgierigheid, dan ging ik met hem naar een boeken afdeling, kocht voor hem een vertaal boek Indonesisch, Engels, die hij zelf mocht uitzoeken, en ik zei dat hij volgend jaar hier mij weer moest opzoeken, en zijn engels moest laten horen.
Ik wist dat het nooit gebeurde, maar ik had wel een plezierig moment met hen.
Want ze keken uit hun ogen van blijdschap.
Het kan zijn dat hij die boek zo weer door verkocht, maar dat weet ik niet, ik was blij dat ik iets kon doen. Emoticon: Worship Emoticon: Shiny
Hier overzicht Bandung

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

andre
Gebruiker
spacer line

On 25-04-2010 16:57 Sibatuk wrote:
Helaas komt het er tijdens mijn vakanties niet van meer te doen dan het geven van wat aalmoezen hier en daar. Eigenlijk zou ik veel liever iets structurelers doen, waar een aantal mensen voor langere tijd wat aan zouden hebben (werk) maar ik vind het erg moeilijk daar betrouwbare zakenpartners voor te vinden. Je blijft in zekere zin een soort suikeroom i.p.v. zakenpartner. Vind ik wel jammer want voor de rest vind ik Indonesie behoorlijk verslavend.

Precies. Dat is het verschil tussen een amateur do gooder en een professionele organisatie. Ik snap niet waarom je het risico zou willen lopen dat je geld verkeerd terecht komt, of dat je met de verkeerde spullen aankomt bij je weeshuis (ze zullen het niet tegen je zeggen dat ze liever dekentjes i.p.v. schriftjes hadden gehad).

Geeft het een beter gevoel om met eigen ogen de armoe te zien? Levert het betere verhalen op bij de volgende familie verjaardag?

Die 400 Euro gewoon overmaken aan SOS Kinderdorpen (www.soskinderdorpen.nl/pages/default.aspx), Unicef (www.unicef.nl/), of een ander goed doel met CBF keurmerk (www.cbf.nl/). Dan wordt je geld besteedt aan structurele hulp en is de kans veel kleiner dat het in de verkeerde zakken terecht komt.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 26-04-2010 03:24 andre wrote: Dan wordt je geld besteedt aan structurele hulp en is de kans veel kleiner dat het in de verkeerde zakken terecht komt.

Twee nadelen:
  • de overhead bij die NGO's is enorm en in IndonesiŽ blijft zo'n 40% aan de strijkstok hangen zodat je blij mag zijn als van die Ä 400 er Ä 100 daadwerkelijk goed terechtkomen.
  • onpersoonlijk

• andre
    Gebruiker
    spacer line

De overhead; d.w.z. de kosten voor fondsenwerving, beheer en administratie waren bij SOS kinderdorpen in 2008*:
    EURO 2.499.354 + EURO 609.729 = EURO 3.109.083

t.o.v. besteed aan doelstellingen:
    EURO 15.513.289

Dat is dus 20%. Die 20% wordt besteed om de hulp structureel te maken, in plaats van hap snap schriftjes te brengen. 20% dus, om er zeker van te zijn dat de kinderen t.z.t. nieuwe schriftjes krijgen, op school blijven, een dokter zien als ze ziek worden etc. etc.

* Bron: www.cbf.nl/Database_goede_doel(...)en_lasten.php?Id=933

guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

20% vind ik nogal veel. Komt nog bij dat je in IndonesiŽ moet betalen om te mogen helpen. Juist structurele hulp is daaraan onderhevig. Tenminste 30% verdwijnt in de verkeerde - lees: Jakartaanse - zakken. En dan komen de kleinere jongens nog, met inbegrip van het onderwijzend personeel.
    Ä 400 - 20% = Ä 320 - 30% = Ä 224 - plaatselijk = ?
    En onpersoonlijk.

FredC
    Gebruiker
    spacer line

Precies, Guna2, het is zeer onpersoonlijk. Je betrokkenheid is nihil. Het gaat natuurlijk niet om verhalen op verjaardagspartijtjes, Andrť, of om ramptoerisme. Laten we het leuk houden en geen vreemde insinuaties maken, want vooralsnog slaat dat echt nergens op.

Als je via organisaties een bijdrage wilt leveren moet je dat vooral niet laten. Ook zij doen er goede dingen mee, zeker, behalve proberen zichzelf in stand te houden, wat ook geld kost. Ik denk wel, dat dit ook DE manier is om vanuit het buitenland, dit is buiten RI dus, te helpen met structurele veranderingen aan te brengen. Natuurlijk is er dan een overhead, en je helpt mensen aan de gang te houden met hulpverlening, loffelijk allemaal, maar dat kost je wel geld, natuurlijk. Twintig procent dus, lijkt mee te vallen, maar plus de rest, zoals Guna2 dat aangeeft, dan is het stukken minder.

Maar als je als inwoner van RI een persoonlijker benadering wilt, kun je dat beter nalaten, want dan zijn er directere methoden te bedenken, die meer kunnen opleveren, ook omdat er onderweg minder geld blijft hangen.

Ergo, het hangt er ook zeker wel van af van waaruit je je hulp wilt aanbieden. Guna2, Andrť en ik zitten al in RI en dus is het voor ons de aangewezen weg om het ter plekke te regelen en niet via Nederland of via een organisatie.
    Mensen in Nederland zou ik aanbevelen via de genoemde organisaties te helpen.

guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

Het komt erop neer dat ik alleen maar de PUM echt kan waarderen. Zeker nu ze (sinds heel kort) ook het onderwijs in hun programma hebben opgenomen. Geen geld of goederen geven, uitsluitend kennisoverdracht. En ook de PUM moet af en toe een veer laten in JKT.

Surya Atmadja
    Gebruiker
    User icon of Surya Atmadja
    spacer line

On 25-04-2010 16:57 Sibatuk wrote:
    Helaas komt het er tijdens mijn vakanties niet van meer te doen dan het geven van wat aalmoezen hier en daar. Eigenlijk zou ik veel liever iets structurelers doen, waar een aantal mensen voor langere tijd wat aan zouden hebben (werk) maar ik vind het erg moeilijk daar betrouwbare zakenpartners voor te vinden.

Betrouwbare partners?
    Dat kan men pas na een aantal jaaaaren of na het afsluiten van een relatie/deal pas zeggen.Vaak ook na jaren netwerken.
    Een "vakantieganger" kan het praktisch nooit doen (zie posting van Andre 26-04-2010).

Ik denk ook dat men verschil moet maken tussen zaken doen ( handel) en goede zaken doen .
    De laatste kan je ook niet zo maar doen , voordat je het weet ben je dan gepromoveerd tot de blanke weldoener , potentiele bank van lening , Sinjokolaas etc .

Je kan ook arme kinderen " adopteren" , froeher heb je de Fosters Parent Plan .
    Ken veel mensen die dat doen , heb een paar keren brieven (schoolverslag) moeten helpen vertalen .
    Let op dat jou geld gedeeltelijk gebruikt wordt om de dure gebouwen en salarissen van de directeutern te betalen , hoort erbij Emoticon: Shut up!

Of je kan de kinderen van de pembantu steunen , let op dat het geen tweedracht zaait in het gezin .
    Ken ook iemand die de zoon van de pembantu laat studeren , eerst SD , SMP.SMA en later werd hij piloot bij de staatairline .
    Terwijl die jongen in zijn kinderjaren kacung werkzaamheden moet verrichten.

bisa dicek of makemyday .

Sibatuk
    Gebruiker
    spacer line

Andre, ik ben veel liever een amateur do gooder dan dat ik dat aan een professionele organisatie overlaat. Als iemand in Indonesie mij een poot uitdraait (wat tot nu toe alleen op kleine schaal is gebeurd) dan komt dat m.i. niet in de verkeerde zak terecht, hij was me gewoon te slim af -is gewoon part of the game -. Ik hou er een slechter gevoel aan over als ik in Aceh blanken tegenkom die als gevolg van de massale hulpacties van een paar jaar terug 2000 euro per maand verdienen en nauwelijks een woord bahasa spreken.

Sibatuk
    Gebruiker
    spacer line

Surya Atmadja, of iemand betrouwbaar is kan je inderdaad pas na jaren zeggen. En inderdaad, als je zaken wilt doen in Indonesie, dan moet je dat niet als "vakantieganger" doen en dat zou ik ook zeker niet doen. Daarom heb ik enkele jaren geleden overwogen naar Samosir te verhuizen om in de koffiebusiness te gaan. Met mijn zakenpartner was een volgens mij heel degelijk businessplan opgesteld. Toch bleef ik twijfelen omdat het geld dat er in gestopt zou worden op z'n vroegst enkele jaren later terugverdiend zou zijn. Toen mijn zakenpartner echter ongeduldig begon te worden en om de eerste investeringen ging zeuren (en iets te vaak zei dat Christelijke Bataks de betrouwbaarste mensen zijn om zaken mee te doen) heb ik de boel gecancelled. Ik heb dus niet echt kunnen beoordelen of hij betrouwbaar zou zijn, de risico'saan het hele gebeuren waren me echter iets te groot.

andre
    Gebruiker
    spacer line

On 26-04-2010 16:13 Sibatuk wrote:
    -knip- ...Ik hou er een slechter gevoel aan over als ik in Aceh blanken tegenkom die als gevolg van de massale hulpacties van een paar jaar terug 2000 euro per maand verdienen en nauwelijks een woord bahasa spreken.

Vooropgesteld, er is geen excuus voor het niet spreken van de taal als je langer dan een jaar in een land verblijft.

Ik ben echter wel van mening dat als er een buitenlander nodig is omdat er geen betrouwbare lokale partner gevonden kan worden, dat deze persoon een normaal salaris mag verdienen. Door het tijdelijke karakter van dit soort werk loopt de hypotheek van deze mensen in het thuisland gewoon door, evenals andere verplichtingen (verzekeringen, collegegeld voor de kinderen, alimentatie etc.).

Ik ben sterk van mening dat als je helpt, dat je structureel moet helpen.

• Werk verschaffen

• schoolgeld betalen tot aan de diploma-uitreiking

• betrouwbare hulporganisaties financieel steunen

behoren tot die catagorie. En ja, structureel helpen kost meer tijd en geld, omdat je het moet managen (plannen en controleren). De weeshuizen, de klinieken en de hulpbehoevenden van deze wereld zijn er veel meer mee geholpen als ze op hulp kunnen rekenen en erop kunnen bouwen.

• guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

Andre: Ik ben sterk van mening dat als je helpt, dat je structureel moet helpen.

en

De weeshuizen, de klinieken en de hulpbehoevenden van deze wereld zijn er veel meer mee geholpen als ze op hulp kunnen rekenen en erop kunnen bouwen.

Als je ťcht structureel helpt, is hulp aan weeshuizen e.d. niet meer nodig. Sterker nog, structurele hulp aan de voorzieningen die je noemt, is in wezen fout. IndonesiŽ moet dat regelen. Als ondernemer ben je het toch met me eens dat het van `ons' af moet komen? Zorg er dan voor dat er genoeg geld circuleert zodat IndonesiŽ zijn eigen boontjes kan doppen. Vandaar mijn voorkeur voor PUM.

baturudy
    Gebruiker
    spacer line

Goh, die frederik ik wens je een plezierig en rijk leven,met zo'n instelling!!!!!!!!!!!

FredC
    Gebruiker
    spacer line

Hij wil ons laten geloven dat hij dat al heeft, batu...
    Ik denk dat jij er ook niet ingetrapt bent. Emoticon: Smile

NoviKirana
    Gebruiker
    User icon of NoviKirana
    spacer line

Drie weken geleden gaf ik een praatje over mijn stichting op een basisschool in NL. Ik vertelde over de armoede die er is in Jakarta, weinig werk voor veel mensen en wat wij doen voor de wees- en straatkinderen die wij ondersteunen....
    Een hele slimme jongen uit groep 7 merkte op dat we wellicht beter wat konden doen aan de werkgelegenheid in Jakarta/IndonesiŽ zodat die families niet zo arm zouden zijn dat kinderen op straat zouden komen. Die heeft het inderdaad goed door! Maar goed, zo'n grote structurele verandering is niet te realiseren. Deze kinderen zitten nu eenmaal al in een tehuis en daar proberen we dan maar het beste van te maken voor hen. Zorgen voor scholing, gezondheidszorg ed. En dan hopen we dat ze straks een beter leven voor zichzelf en hun kinderen kunnen realiseren dan dat hun ouders dat gelukt is. Beter een druppel op een gloeiende plaat dan helemaal niets....

ni-na
    Gebruiker
    spacer line

Wij proberen tijdens iedere vakantie iets "goeds" te doen.
    Op Bali gaan we dit jaar helpen bij BAWA ( Bali Animal Welfare Association)
    We nemen als donatie / gift diergeneeskundige middelen mee uit Holland die ze hard nodig hebben.

ibusas
    Gebruiker
    User icon of ibusas
    spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Paulana: doos drop plus gevraagde kledingstuk in diverse maten = ingepakt
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Guna-guna: mierikswortelpuree = in de koffer
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Nyethebel: 5 kilo babykleertjes + 5 kilo kinder/dameskleding
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. stap: 10 oranjevoetbalT-shirts + foute zonnebrillen
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. warung Lemod: vinyl spandoek
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. nancy: 2 pakken universeel stofzuigerzakken
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. anakanak: bananenschuimpjes
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. PLN: uang
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Wem: officiele uitnodiging x 2 = Ä 20,-
    en nog zo het een en ander

Krijg ik nou ook een medaille?

guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

On 06-06-2010 14:12 ibusas wrote: Krijg ik nou ook een medaille?

En een kusje op je, uh, voorhoofd.

paulana
    Gebruiker
    spacer line

natuurlijk ibusas, ridder in de orde van...
    de Baliburgers Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,736,435 pageviews Een website van indahnesia.com