Api Alam bij Pamekasan (Madura)

Subforum Java 
34 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Onlangs bezochten we het verschrikkelijk mooie eiland Madura. Door onze vrienden werden we op een avond meegenomen naar een natuurverschijnsel bij Pamekasan.
Ze noemden het Api Alam. Ze konden me echter niet vertellen hoe dit natuurverschijnsel is ontstaan. Ook op internet kan ik niks vinden. Weet iemand iets van dit wonderbaarlijke verschijnsel?

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jan,

Ik weet niet helemaal hoe het zit maar heeft het niet iets te maken met een gasbel in de grond die door wroeten in de aarde en met warm weer spontaan gaat branden? Of wist je dat al?

gr
AM

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Anne Mieke,
Ja ik weet dat het iets met een gasbel is. Maar het verwonderlijke is dat het vuur eeuwig brandt. Het vuur komt uit kleine gaatjes. Als je met je voet zo'n gaatje dicht gooit, dan ontstaat er vlak naast spontaan een nieuw vuurtje. Bij vuur heb je te maken met drie elementen: brandstof, temperatuur en zuurstof. In de regentijd valt er vaak een flinke plensbui, maar het vuur dooft niet. Het is overigens heel leuk om daar 's avonds te zijn. Mensen roosteren hun visje en mais en koken er hun potje rijst.

Naar aanleiding van dit verschijnsel is men wel zowel op het vaste land als op zee tussen Madura en Java aan het boren gegaan. Schepen varen nu af en aan om het gas te vervoeren.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Jangka , dorp Larangan Tokol Kecamatan Tlanakan , 4 Km van de centrum .
Volgens Mbah Goegel

bisa dicek of makemyday .

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Surya,
Daar was het, maar heb je ook kunnen vinden waardoor dit natuurverschijnsel onstaat.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

2 versies , natuurkundig oorzaak en door (de legende van) Ki Moko.
Om zijn trouwpartij met een Palembangse schone te kunnen verlichten stak hij zijn wandelstok in de grond .
Uit die gaten kwam toen vlammen naar boven

Dus dankzij Ki Moko Emoticon: Wink

bambang
Gebruiker
spacer line

Zoals je aangeeft, is het een natuurverschijnsel. Als het aardolie betreft, zie je zwarte sporen van aardolie. Hoogstwaarschijnlijk zijn de kanalen waar het gas uitkomt, zeer warm. Als het vuur van boven gedoofd wordt, zal het gas (brandstof) weer ontbranden door de hete kanalen (temperatuur). Het gas komt uit de aarde. Mogelijk is het gas ook opgewarmd door het schuren door de kanalen heen. Als je lucifer strijkt over een schuurpapier, gaat het ontbranden. Dit is dan mijn verklaring. Het is vreemd dat de lokale mensen geen verklaring kan geven.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-02-2010 15:06 bambang wrote:
. Het is vreemd dat de lokale mensen geen verklaring kan geven.

Dat hebben ze ook .
Natuurkundig verschijnsel.
In de buurt hebben ze warmwater bronnen met zwavel gehalte.
In het verleden kwamen de mensen daar om te " baden" .

Ik persoonlijk kies voor de mambo jamboe verhaal (Ki Moko Emoticon: Wink )

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Surya
Ik ben gek op legendes. Ik heb al gegoogeld naar Ki Moko en Mambo Jamboe maar ik vind niets. Ken je de legende? Zo ja, wil je die dan hier publiceren. Kan ik hem opnemen in mijn reisverhaal

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Dit is de bewuste plek. Er staan potten rijst op de vlammen te koken.
Ik was er in december en overdag was het daar niet te harden van de hitte. In deel drie van 'Een Vleugje Tropenkolder' ging ik er een kijkje nemen.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Hallo Jan,
Ja, dat is het. Jij hebt het overdag gezien, maar wij 's avonds. Een fatsoenlijke foto maken was er niet bij. Je kunt dan wel de flitser gebruiken, maar dat heeft weinig zin. Leuk om het op deze manier terug te zien. Maar ik blijf wel nieuwsgierig naar de legende van Surya over Ki Modo of mambo jamboe

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,703,112 pageviews Een website van indahnesia.com