Hoeveel fooi?

Subforum Bali, het godeneiland 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
oudhoff
Gebruiker
spacer line

We gaan eind maart voor de eerste keer naar Bali , ik heb gelezen dat mensen daar voor elke dienst wel een fooitje verwachten, dat vind ik niet erg maar ik vraag me af wat daar gebruikelijk is als fooi.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 21-02-2010 16:32 oudhoff wrote: Bali , ik heb gelezen dat mensen daar voor elke dienst wel een fooitje verwachten

Bali vertoont deviant gedrag, maar fooien zijn in Indonesië absoluut niet gebruikelijk. Dat gezegd zijnde, ik geef vrijwel altijd een fooi aan taxichauffeurs, waiters, kappers en wat dies meer zij. Die fooi is meestal een afronding (en wel naar boven! Dit in weerwil van de zwaartekracht) van wat ik moet betalen.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Fooi geven is een coulance vanuit de betalende klant, geen recht van de dienstverlener. Die krijgt immers al een salaris van zijn baas om de basis-werkzaamheden uit te voeren.

Als op de bon al "tax and service charge" vermeld / berekend staat, dan geef je geen fooi. Die heb je dan al betaald.

Staat er geen "tax and service charge" op de bon, en heef men niet meer gedaan dan waar men het salaris voor krijgt, dan tip je gewoon niet.

Staat er geen tax and service charge op de bon, en heeft men (veel) meer gedaan dan waar men het salaris voor krijgt, is men extra attent geweest etc., etc., dan tip je iets van tussen de 5 en 10% van het totaalbedrag.

Indonesiers onderling geven geen enkele fooi.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 21-02-2010 16:52 guna2 wrote:

[quote removed]

Bali vertoont deviant gedrag, maar fooien zijn in Indonesië absoluut niet gebruikelijk. Dat gezegd zijnde, ik geef vrijwel altijd een fooi aan taxichauffeurs, waiters, kappers en wat dies meer zij. Die fooi is meestal een afronding (en wel naar boven! Dit in weerwil van de zwaartekracht) van wat ik moet betalen.

Amed heeft gedeeltelijk gelijkt dat Indonesiers onderling geen enkele fooi geven .
Gedeeltelijk omdat het hangt af wie de klanten zijn en de hoogte van de uitgaven.
Vaak worden bedragen naar boven afgerond . vaak willen de gasten ze geen uang receh (klein geld) in hun zakken hebben . Zeker gezien de kwaliteit van die klein geld.
Wat ook problematisch is als ze met credit card moeten betalen .
Dan moeten ze soms de personeel apart geven.

bisa dicek of makemyday .

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Enkele jaren geleden eens gegeten in Bali Hyatt, wij betalen altijd na de maaltijden.
We moesten dus wisselgeld terugkrijgen. Na een tijdje gewacht vroegen we aan de bediende waar ons wisselgeld was. hij zei dat dit voor de fooi was, en ging direct weg.
Erg dat je dit tegenkomt in een ietwat duurder hotel, waar het eten ook niet zo goedkoop was.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-02-2010 16:43 dekarre wrote:
Erg dat je dit tegenkomt in een ietwat duurder hotel, waar het eten ook niet zo goedkoop was.
Nou niet alleen erg maar eerder schandalig. Dat hoeft je toch niet te accepteren?

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 24-02-2010 16:43 dekarre wrote:
Enkele jaren geleden eens gegeten in Bali Hyatt, wij betalen altijd na de maaltijden.
We moesten dus wisselgeld terugkrijgen. Na een tijdje gewacht vroegen we aan de bediende waar ons wisselgeld was. hij zei dat dit voor de fooi was, en ging direct weg.
Dat zou voor mij een goede reden zijn om de boel eens goed op stelten te zetten, personeel wat je gewoon besodemieterd (want dat is het naar mijn mening). En iemand die nog het lef heeft om direct terug te lopen krijgt op dat moment denk ik een erg spontane verwensing op zijn Indonesisch naar zijn/haar hoofd geslingerd. Dit soort zaken moet gewoon niet kunnen. Tips ontvangen is geen recht. Emoticon: Nooo

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Gewoon even een Westerse manager erbij roepen (lopen er genoeg van in de rondte in het Hyatt), de situatie uitleggen, hem / haar laten zien welke "Wayan" dat geintje geflikt heeft en even afwachten wat er dan gebeurt met "Wayan", als voorbeeld voor de anderen.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dat wordt wellicht achter de schermen opgelost als het een Westerse manager is. Ik pak het liever op zijn Indonesisch aan op zulke momenten, openlijk vernederen. Ze leren er toch niets van en het is voor mij een beetje genoegdoening. Verder zou ik natuurlijk op zijn Westers dat diner nog gratis willen hebben. Emoticon: Puh!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,704,615 pageviews Een website van indahnesia.com