Subforum Het visumgebeuren

forum.indonesiepagina.nl 
528 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-02-2010 13:57 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
In principe hoeft de sponsor geen familie te zijn .
Wel moet de sponsor aan bepaalde eisen voldoen.

In het verleden kwam wel voor dat toeristen "sponsors" van de straat "plukken.
Een sponsorschap betekent (formeel) dat de sponsor verantwoordelijk gesteld (kan) worden voor de misstap van de gesponsorde.
Men wil iemand hebben die ze later kunnen aanspreken.
Deze info ken ik ook, vandaar mijn verbazing over het feit dat het sium daarom niet verlengd zou kunnen worden.
Verder zal het wel meevallen dat toeristen sponsors van de straat plukken, dat wordt wel voor ze gedaan, door de diverse agenten/visumbureau's.
Dat de reden is om de sponsor eventueel te kunnen aanspreken is iets wat me altijd al ontgaan is. Een toerist kan in 2 maanden niks verkeerd doen maar in 3 tot 6 maanden wel?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

joost
Gebruiker
spacer line

Ik weet ook wel dat vriendenbezoek omschreven staat bij een Social Budaya visum .

Ik kom al jaren op dat immigratiekantoor om te verlengen. Nieuwe baas.
Voor mij was er een westerling die behoorlijke stampij maakte. Misschien de oorzaak.
Ik ben de volgende dag naar Surabaya gegaan en daar werd het zo geregeld.
De volgende dag kon ik het netjes ophalen. 250.000 rupiah zoals het hoort.

Heb zelf wel meegemaakt dat ze kwamen controleren op het sponsoradres. Netjes hoor.

sorry ik wil niet op het forum de plaats noemen. Straks in juli ga ik het daar weer proberen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Controleren op het sponsoradres? Ik val echt van mijn stoel. Hoe doen al die long term Baligangers dat dan? En verder, wat wordt er dan precies gecontroleerd op het sponsoradres? Je bent toch helemaal niet verplicht om daar te blijven (en de sponsor ook niet).
Ik heb anderhalf jaar geleden op Lombok verlengd terwijl de " sponsor" /sponsoradres op Flores was. Nog zonder KTP ook. Sorry dat ik sponsor tussen aanhalingstekens zet maar ik vind het allemaal zo'n wassen neus. De term sponsor is ook voor geen meter te vergelijken met het begrip hier in Nederland. En ik ben nog steeds niet aangesloten wat nu eigenlijk precies het doel is. Een sponsor kan inderdaad iedereen zijn. Er wordt niet gecheckt op wat dan ook. Het is gewoon een kopie van KTP of paspoort, formulier invullen en een handtekening zetten dat de sponsor verantwoordelijk is voor de gast. Zeker als het een financiele verantwoordelijkheid is dat weten we allemaal dat in 99 van de 100 gevallen de financiele draagkracht van de tourist groter is. En nogmaals 2 maanden zonder en 3 maanden met sponsor.........? Ik snap er niks van.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

joost
Gebruiker
spacer line

A.M

Mijn sponsor werd gecontroleerd of hij wel op het opgegeven adres woont.
Niks mis mee. Ik was thuis gezien mijn paspoort nog op het visumburo lag.
Noemen het maar een incident? Willekeur.? Slechte dag.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nou of daar niks mis mee is vraag ik mij af. Op zich misschien niet maar wel met het feit dat er met meerdere maten gemeten wordt. En dan hebben we het idd over willekeur.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 13-02-2010 10:57 Anne Mieke wrote:
Nou of daar niks mis mee is vraag ik mij af. Op zich misschien niet maar wel met het feit dat er met meerdere maten gemeten wordt. En dan hebben we het idd over willekeur.

Dat is zo .
Veel KKN of incompetente ambtenaren.
Het beste is om niet te veel stampij te maken.
Het kan moeilijker worden voor de volgende Orang Turis.

De principe van sponsorschap is duidelijk , ook in Indonesia.
Zoals de wet bedoelde.

Het is niet alleen nieuwe baas (soms vegen nwe bezem beter) maar ook door meer transparantie en de mondigheid van de Indonesische klanten.

bisa dicek of makemyday .

sandy
Gebruiker
spacer line

Kan je bij VOA TEGELIJK VERLENGEN VOOR 30 DAGEN of moet je naar de imigratie gaan om 30 dagen te verlengen ?

joost
Gebruiker
spacer line

Sandy
Gezien het verlengen nieuw is voor een VOA is er , denk ik, nog geen ervaringsdeskundige.
Maar als je gelijk wilt verlengen waarom dan niet gelijk een 60 dgn visa aanvragen bij de ambassade van Indonesie. Heb je ook geen gezeur.
Ik heb voor mijn Social Budaya verlenging regelmatig een kleine week op mijn paspoort moeten wachten. Ben je toch beperkt in je bewegingen .
groet

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-02-2010 11:21 joost wrote:
Ik heb voor mijn Social Budaya verlenging regelmatig een kleine week op mijn paspoort moeten wachten. Ben je toch beperkt in je bewegingen .
groet
Mijn gevoel zegt dat niet kan meteen op de airport. Buiten dat moet je natuurlijk op het moment dat je het visum wil verlengen natuurlijk maar net in een plaats zijn waar ze een Immigratiekantoor hebben.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

On 14-02-2010 11:21 joost wrote:
Sandy
Gezien het verlengen nieuw is voor een VOA is er , denk ik, nog geen ervaringsdeskundige.
Maar als je gelijk wilt verlengen waarom dan niet gelijk een 60 dgn visa aanvragen bij de ambassade van Indonesie. Heb je ook geen gezeur.
groet

Als je ver van den Haag afwoont dan is het aanvragen in Den Haag ook een behoorlijk gezeur. Deze nieuwe mogelijkheid is in dat geval dan een duidelijke verbetering: minder gedoe en goedkoper. Ik ben hier best wel blij mee. Emoticon: Party!

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-02-2010 16:55 Nemesis wrote:

[quote removed]

Als je ver van den Haag afwoont dan is het aanvragen in Den Haag ook een behoorlijk gezeur. Deze nieuwe mogelijkheid is in dat geval dan een duidelijke verbetering: minder gedoe en goedkoper. Ik ben hier best wel blij mee. Emoticon: Party!
Ik denk dat het situatie/persoonsafhankelijk is. Als je op rondreis bent in Indonesie en je bent je paspoort een week kwijt of je zit ergens op de buiteneilanden dan is dat weer niet handig.
Als je op een plek bent en een immigratiekantoor niet te ver uit de buurt is dan juist weer wel.
De volgende stap: 60 dagen bij aankomst (zoals het vroeger was) En als dat het dubbele zou kosten van nu dus twee maal 25 US$ dan ben je daarmee nog goedkoper uit dan een van tevoren aangevraagd visum in Den Haag a 45 euro (er van uitgaand dat je naast de ambassade woont.....!)

Ik zou wel eens willen weten waarom ze dat destijds veranderd hebben.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Zoals het vroeger was is 60 dagen bij aankomst en gratis. Bijna ideaal dus... Emoticon: Party!

Ik ben met je eens dat het afhankelijk is van je situatie of verlengen in IndonesiŽ handig is.
Direct verlengen bij aankomst, wat eigenlijk niet logisch klinkt, maar misschien t.z.t. wel zal kunnen, zou dan een uitkomst zijn.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

bambang
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat het met een ruzie tussen RI en NL te maken heeft. In het verleden had een NL minister van ontwikkeling veel commentaar gegeven over de RI mensenrechten. RI was not amused.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-02-2010 17:49 bambang wrote:
Ik denk dat het met een ruzie tussen RI en NL te maken heeft. In het verleden had een NL minister van ontwikkeling veel commentaar gegeven over de RI mensenrechten. RI was not amused.
Dus andere landen hebben ze daarmee hierdoor ook te pakken? Ik zeg niet dat het niet zo is maar het lijkt me gezocht.
Dat je voor een visum moet betalen prima maar dan wel gewoon meteen voor 2 maanden, of nog liever 4 of 6 want dat hele circus met die verlengingen ontgaat mij.Indonesie is nu precies het omgekeerde aan het doen van andere landen in de regio. Zo was het jaren geleden niet zo gemakkelijk om (voor langere tijd) naar Laos, Myanmar of Cambodia te zijn. Al deze landen hebben hun visabepalingen versoepelt en zie wat er gebeurt: steeds meer mensen naar deze landen.

En over mensenrechten gesproken: ik denk dat Myanmar wel wat meer te verduren heeft dan Indonesie.......

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Even wat visa en in en uitreis Medan updates.
VOA bij aankomst is een zootje. Ik zag vele zoekende ogen (daar kon ik dan mooi gebruik van maken) en degenen die achter in de rij stonden hadden naar mijn inschatting al snel een half uur te gaan. Nou kijk ik normaal gesproken mijn pasgekregen visum nooit na (dus bij aankomst in Medan ook niet) maar ik zag gisteren dat er nog steeds ,NON EXTENDABLE, op staat. Nu weet ik niet in hoeverre de immigratiekantoren op hun strepen gaan staan maar het VOA zou vanaf januari toch verlengbaar zijn?
Verder kreeg ik in mijn paspoort bij het inchecken een los ieniemienie papiertje waarop naam, adres, paspoortnummer, verblijfsland etc ingevuld moest worden bedoeld voor het bureau voor de Fiscale tax. Bij de incheckbalie hadden ze daar niets van gezegd (ik ben niet zo groot dat ik over de desk heen kan kijken wat ze allemaal aan het doen zijn) en ik zag het eigenlijk pas toen ik met mijn instapkaarten aan het rommelen was. Dacht dat ze zich vergist hadden (dat het alleen voor Indonesiers zou moeten zijn bedoel ik). Maar dat bleek toch niet het geval. Volgens de beambte was dit nieuw. Heeft iemand dit hier eerder aan de hand gehad? En wat voor zin hebben de invulsels van de passagiers?

Jeroen, ik zie door de bomen het bos niet meer met zoveel onderwerpen die visumgerelateerd zijn. Meende dat er oover d de verlengbaargheid van VOA een topic was maar ik zie ,m niet.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-05-2010 16:00 Anne Mieke wrote:
Dacht dat ze zich vergist hadden ( dat het alleen voor Indonesiers zou moeten zijn bedoel ik). Maar dat bleek toch niet het geval. Volgens de beambte was dit nieuw. Heeft iemand dit hier eerder aan de hand gehad? En wat voor zin hebben de invulsels van de passagiers?

[

Het gaat om de inwoners van Indonesia.
Een buitenlander die in Indonesia woont (werkt) kan ook belastingplichtig zijn in Indonesia met een BSN / " sofie" nummer.
Heeft hij geen NPWP , dan moet hij/zij de "pajakfiskal" betalen.
Een Indonesier die in het buitenland woont(PenDul) kan zo maar langskomen door met zijn (Hollandse) ID kaart te zwaaien.Tenminste vorig jaar.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-05-2010 16:48 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Het gaat om de inwoners van Indonesia.
Een buitenlander die in Indonesia woont (werkt) kan ook belastingplichtig zijn in Indonesia met een BSN / " sofie" nummer.
Heeft hij geen NPWP , dan moet hij/zij de "pajakfiskal" betalen.
Een Indonesier die in het buitenland woont(PenDul) kan zo maar langskomen door met zijn (Hollandse) ID kaart te zwaaien.Tenminste vorig jaar.

En op grond waarvan krijg ik dan zo,n papiertje? Ik woon en werk er niet.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-05-2010 17:03 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

En op grond waarvan krijg ik dan zo,n papiertje? Ik woon en werk er niet.

Een orang turis krijgt dat ook niet .
Je zou belastingplichtig zijn als je daar > 183 dagen(?) per jaar verblijf .
Dan ben je "belastingplichtig" , mits je voldoende inkomen(uit arbeid) hebt in Indonesia .Zie de belastingwetten , staat al tig maal verteld in oude topics.

Als je t.z.t daar woont als Nyonya T zonder inkomsten uit arbeid kan je zo' n NPWP vragen Op grond daarvan kan je vrijstelling krijgen .
Voorlopig ben je ikut suami en de suami betaalt zijn eigen belasting tenminste als hij bepaalde inkomen heeft .
Heeft hij geen NPWP moet hij elke keer de " pajakfiskal" betalen als hij met pakansi gaat naar Ollanda of voor inkopen doen een lang weekendje in Singapura bijvoorbeeld.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 24-05-2010 16:00 Anne Mieke wrote:

Jeroen, ik zie door de bomen het bos niet meer met zoveel onderwerpen die visumgerelateerd zijn. Meende dat er oover d de verlengbaargheid van VOA een topic was maar ik zie ,m niet.

Staat dit topic niet gewoon in het subforum 'Visa'?
http://forum.indahnesia.com/forum/14/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-05-2010 22:11 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Een orang turis krijgt dat ook niet .
Je zou belastingplichtig zijn als je daar > 183 dagen(?) per jaar verblijf .
Dan ben je "belastingplichtig" , mits je voldoende inkomen(uit arbeid) hebt in Indonesia .Zie de belastingwetten , staat al tig maal verteld in oude topics.

Als je t.z.t daar woont als Nyonya T zonder inkomsten uit arbeid kan je zo' n NPWP vragen Op grond daarvan kan je vrijstelling krijgen .
Voorlopig ben je ikut suami en de suami betaalt zijn eigen belasting tenminste als hij bepaalde inkomen heeft .
Heeft hij geen NPWP moet hij elke keer de " pajakfiskal" betalen als hij met pakansi gaat naar Ollanda of voor inkopen doen een lang weekendje in Singapura bijvoorbeeld.

Ben met verbijstering je antwoord aan het lezen met zaken die er allemaal niet toe doen.
Je hebt het over voorlopig ikut suami en ov er wie belasting betaalt... Het zal je niet ontgaan zijn dat ik pas 3 weken getrouwd ben, er helemaal geen sprake is van ikut suami (daar stel ik juist in een ander topic vragen over), vrijstelling oid.......
Je stelt dat een orang turis dit niet krijgt terwijl ik juist probeer duidelijk te maken dat een orang turis dit dus WEL krijgt *met ingang ?) Ik kreeg net zoals blijkbaar iedereen een klein papiertje in het paspoort dat ingevuld moest worden, in het Engels. In Medan zijn de bureautjes voor de luchthavenbelasting en de fiskal tax naast elkaar. Nadat de luchthavenbelasting betaald had werd ik gemaand om naar de desk van de Fiskal tax te gaan (daarloop je ook langs als je uiteindelijk weer via de papsoortcontrole naar de gate gaat. Net zoals iedereen! Mijn vraag hier was mbt tot de verlenging van het visum dat er op de sticker nog steeds non extendable staat en of iemand hier ervaring heeft met deze nieuw regel van het invullen van een dergelijk papiertje.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Heb nog van niemand gehoord dat hij/zij zijn VoA heeft verlengd. Afwachten dus, totdat er iemand naar voren komt. De regeltjes zijn er, de implementatie ervan is onbekend.

Betreffende de fiskal, zoals Surya al zei dienen mensen die meer dan 183 dagen per jaar in Indonesie te verblijven officieel belasting te betalen. In de praktijk zal blijken dat je dit niet hoeft, want je mag immers niet werken op een sosbud en krijgt ook geen NPWP op een sosbud, dus je kunt niet eens belasting betalen in dit prachtige. Bovendien heeft niemand me tot op heden uit kunnen leggen hoe er dan toch belasting betaald zou moeten worden

Ik moet dat papiertje ook steeds invullen als ik het land uit ga (overmorgen weer, 2e poging Singapore deze maand), maar heb nog nooit fiskal hoeven te betalen, want ik betaal immers al belasting. Echter vind men het wel steeds nodig dat ik naar het loket van de Fiskal moet om het nog eens te controleren. Mijn (grijs)blauwe ogen vertrouwen ze dus niet. Nou ja, kost drie minuten dus het zal mij een runderworst wezen ook.

... Dus conclusie: papiertje invullen en afgeven, want ze willen natuurlijk wel dat je dat papiertje gebruikt.

pierre
Gebruiker
spacer line

Hoi Anne mieke.

Nu laat je me een beetje schrikken met jou opmerkingen over zo een papiertje i je paspoort.
eind april dit jaar ben ik terug gekomen vanaf Medan en heb niet zo een papiertje in mijn paspoort gehad.
Maar betekent dit nu dat als ik nu weer naar Medan ga dat ik nu extra "tax"" dient te betalen?
OP 12 oct vlieg ik wederom naar Medan om op 20-10-2010 in het ( kerkelijke)huwelijk te treden.
moet ik nu dus rekening houden dat ik op het vliegveld extra tax moet gaan betalen?

Ik weet dat je als je een binnenlandse vlucht maakt dat je cash moet betalen, maar gaan ze dit nu ook doen met internationale vluchten? ik dacht begrepen te hebben dat deze belasting al in het ticket verwerkt is???

Groet

Pierre

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-05-2010 10:29 pierre wrote:
Hoi Anne mieke.

Nu laat je me een beetje schrikken met jou opmerkingen over zo een papiertje i je paspoort.
eind april dit jaar ben ik terug gekomen vanaf Medan en heb niet zo een papiertje in mijn paspoort gehad.
Maar betekent dit nu dat als ik nu weer naar Medan ga dat ik nu extra "tax"" dient te betalen?
OP 12 oct vlieg ik wederom naar Medan om op 20-10-2010 in het ( kerkelijke)huwelijk te treden.
moet ik nu dus rekening houden dat ik op het vliegveld extra tax moet gaan betalen?

Ik weet dat je als je een binnenlandse vlucht maakt dat je cash moet betalen, maar gaan ze dit nu ook doen met internationale vluchten? ik dacht begrepen te hebben dat deze belasting al in het ticket verwerkt is???

Groet

Pierre

Pierre,

Ik begrijp dit ook niet. Jouw a.s. huwelijk heeft helemaal niets te maken met het invullen van het papiertje. Ik ben gewoon als toerist in Indonesie maar krijg blijkbaar toch dit papier ter invulling. Of dit idnerdaad iets van de laatste 3 weken is weet ik niet. Gezien Jeroens posting maak ik eruit op dat hij dit wel vaker heeft gekregen.
Ik ben de meeste keren op toeristenvisum gereisd zowel op VOA als de 60 daagse. Heb ooit tweemaal een SOS BUD gehad waarvan een keer in het hudige paspoort.
Ik heb ingecheckt, de luchthavenbelasting betaald en werd daarna geroepn door de beambte van de Fiscale Tax.
Luchthavenbelasting moet je in Indonesie altijd betalen, voor zwel nationaal als internationaal. De tarieven hiervoor varieren per luchthaven.
Het papiertje ter invulling heeft niets te maken met de luchthavenbelasting maar alles met de Fiscale Tax. Ik heb nog nooit 183 dagen in Indonesie verbleven (ook niet een getal wat er maar enigszins bij in de buurt komt, zowel onderbroken als aaneengesloten.
Als het inderdaad zo is dat ik wel zo'n papier ter invulling krijg en een andere reiziger niet dan snap ik er helemaal niets meer van.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 25-05-2010 10:29 pierre wrote:
Hoi Anne mieke.

Groet

Pierre

Pierre, die belasting is voor mensen die meer dan 183 dagen per jaar in Indonesie verblijven, niet die 32 dagen die jij er bent, met misschien nog een aantal weken eerder of later dit jaar. Niets aan de hand. Wel netjes je luchthavenbelasting betalen, maar dat is een ander verhaal.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AM; Dat jij het krijgt en anderen niet lijkt me gewoon een foutje. Ik heb ooit in Solo op het vliegveld gestaan en moest Fiskal betalen van de groundstaff AirAsia. Nu had ik een sosbud, dus ik wist zeker dat het niet zo was. Vertikte dan ook het zelf na te vragen, uiteindelijk ging zij op pad en kwam terug met het nieuws dat het niet hoefde. ("Nee, dat wist ik al!", dacht ik toen).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-05-2010 10:45 Yerun wrote:

[quote removed]
Pierre, die belasting is voor mensen die meer dan 183 dagen per jaar in Indonesie verblijven, niet die 32 dagen die jij er bent, met misschien nog een aantal weken eerder of later dit jaar. Niets aan de hand. Wel netjes je luchthavenbelasting betalen, maar dat is een ander verhaal.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AM; Dat jij het krijgt en anderen niet lijkt me gewoon een foutje. Ik heb ooit in Solo op het vliegveld gestaan en moest Fiskal betalen van de groundstaff AirAsia. Nu had ik een sosbud, dus ik wist zeker dat het niet zo was. Vertikte dan ook het zelf na te vragen, uiteindelijk ging zij op pad en kwam terug met het nieuws dat het niet hoefde. ("Nee, dat wist ik al!", dacht ik toen).

Dan zouden er dus op twee plekken fouten gemaakt zijn? Dus de grondsteward van MAS verstrekt mij dat papiertje en de beambte van de Fiskal Tax " ziet iets aan mijn neus"?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,762,195 pageviews Een website van indahnesia.com