Huren op Bali zonder notaris?

Subforum Bali, het godeneiland 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Milani
Gebruiker
spacer line

Mijn man en ik zijn helemaal verliefd geworden op een villa en hebben ook al de afspraak gemaakt de aanbetaling (6 maanden huur) as maandag te voldoen en bij het betrekken van de villa het resterende anderhalf jaar.
Natuurlijk hebben wij gevraagd om het via een notaris te laten gaan maar daar heeft hij geen oren naar. De reden is voor ons onduidelijk maar wij hebben het al meer te horen gekregen van huiseigenaren dat ze het onzin vinden en je het geld voor de notaris beter in je zak kunt houden en onderling een contract opstellen en ondertekenen. Dus een kwestie van ďvertrouwenĒ. Emoticon: Confused
Heeft iemand hier op het forum ooit mee te maken gehad? Emoticon: Worship

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Een notaris inschakelen voor een huurcontract is inderdaad ongebruikelijk, Bu Milani. Bij jullie gaat het echter om een redelijk fors bedrag en bovendien moeten er werkzaamheden worden uitgevoerd. Daarom - maar ook gezien de weerstand van de verhuurder - is het misschien toch verstandig om `geld weg te gooien.'

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik heb nu voor het derde jaar een huis gehuurd.
Zonder problemen overigens !
Ja, je moet er vertrouwen in hebben, dat klopt.

Meestal hebben de verhuurders meer woningen.

It's only kinky the first time.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

O ja, Bu Mi, laat in dat al dan niet notariŽle huurcontract de huurprijs voor verlenging van de huur opnemen. Anders betalen jullie voor de `verbeteringen' en speelt de volledig te vertrouwen (want hij is Balinees... Kom er maar in, YB) verhuurder er over twee jaar mooi weer mee.

Terzijde: ik heb hier in Yogya een keer een notaris een akte op laten maken die volstrekt niet-standaard was. Ik schrok van zijn honorarium. Daarvoor kom ik mijn bed niet uit.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Het idee om een Notaris in te schakelen heeft alleen een meer officiele karakter , je overeenkomst wordt officieel geregistreerd , heeft meer " power" voor het geval dat je onenigheid krijgt die uitgevochten moet worden bij de rechter.
Door dat het officieel gereistreerd werd kan het andere onbedoelde effecten geven (efek sampingan).
Goed informeren !!!

In de meeste gevallen doetn de Indonesiers dat niet , kwestie van " vertrouwen" en geldbesparing .
Wat G2 schreef over een " optie" tot verlenging moet je ook overeenkomen hoeveel je extra moet betalen bij eventuele verlenging.
Anders wordt je "ge-ketok" , met een exorbitante huurverhoging.

Een praktische vraag , wat is de verblijfstatus ?
Bij de manula ( manusia lanjut usia) , oftewel toeristen met een Lansia visum moet men aan bepaalde voorwaarden vpldoen.

Zie de vereisten van Lansia visum. (site KBRI etc).
De Lansia werd ook de oude lullenvisum genoemd.
Een en ander staat ook in de S.K Dir Jen. Keimigrasian Republik Indonesia
Nr F 492.-UM-01-10-2002

bisa dicek of makemyday .

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Pas op dat dit niet de zoveelste Balinese "soap-opera" wordt, met Balinese huisbaas en buitenlandse huurder in de hoofrollen.

Advies 1: Betaal geen 1,5 jaar huur vooruit. Dat doe je in NL - met al zijn rechtszekerheden voor huurders - niet eens, waarom in Bali dan wel? Stel voor om te betalen in maximaal 3-maandelijkse termijnen.

Advies 2: Gooi wel "wat geld weg" en laat ieder onderdeel - hoe klein ook - en afspraak van de mondelinge overeenkomst vastleggen bij een notaris in een aanhangsel aan de basis huurovereenkomst naar Indonesisch recht. Doe je dit niet, dan heb je werkelijk geen poot om op te staan in het geval er problemen ontstaan. Nu hoor je van die "verhuurder" dat alles kan, mag, etc., etc. maar straks als puntje bij paaltje komt of er moeten bijv. (onderhouds) kosten gemaakt worden, geeft 'ie mooi "niet thuis".

Advies 3: weet je zeker dat degene met wie jullie praten wel die villa mag verhuren? Misschien is hij geeneens de eigenaar, maar bijv. ook een huurder die nu probeert onder- of door te verhuren? Allemaal leuke bijkomstigheden om door de notaris uit te laten zoeken.

Geen advies maar simpele constatering: (Guna2 schreef het ook al) Een notaris kost echt niet veel hier in Indonesie / op Bali. Gebruik dat in je voordeel.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-02-2010 09:48 Amed East Bali wrote:

Advies 1: Betaal geen 1,5 jaar huur vooruit. Dat doe je in NL - met al zijn rechtszekerheden voor huurders - niet eens, waarom in Bali dan wel? Stel voor om te betalen in maximaal 3-maandelijkse termijnen.

Omdat dat in Indonesia gebruikelijk is .
En zeker als het een buitenlander beteffende, het gebeurd weleens dat de Wisman / expat zomaar wegloopt (kabur) .

Milani
Gebruiker
spacer line

Wij hebben nu een Sos Bud en zijn bezig met aanvraag van KITAS.

Deze man is een van de rijkste mannen van deze omgeving en heeft idd vele huizen/villa's in de verhuur.

Wij zijn al lang bezig en hebben al veel huizen gezien maar iedereen vraagt ťťn tot drie jaar vooruit betaling.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Goed, dan stort je een garantiebedrag van een paar maanden huur. Maar, 1,5 jaar huur vooruit betalen Emoticon: Stupid is gewoon van de gekke tenzij je er een substantieel financieel voordeel (je hebt immers ook je renteverlies op het kapitaal, en de huisbaas het rentevoordeel) uithaalt t.o.v. de voorgestelde betaling van huur per kwartaal.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 05-02-2010 11:47 Milani wrote:
Wij zijn al lang bezig en hebben al veel huizen gezien maar iedereen vraagt ťťn tot drie jaar vooruit betaling.

Tussen "vragen" en daadwerkelijk krijgen zit een wereld van verschil.

Voor het eerst sinds jaren begint de huizen / villa verhuurmarkt op Bali op iets van een huurders-markt te lijken i.p.v. de VERhuurders-markt die het jarenlang geweest is, waarbij je een hondenhok voor de hoofdprijs kon verhuren als "aparte, traditionele woning". Verhuurders kunnen niet al teveel noten meer op hun zang hebben. Kijk om je heen en zie hoeveel en hoe lang villas leeg staan. Gebruik dat in je voordeel.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Wij hebben de huur van onze huizen altijd gewoon maandelijks voldaan. Dat was geen enkel probleem. We verbleven er niet zo lang, dus hebben geen notaris ingeschakeld. Wel hebben we samen met de huurbaas een contract opgesteld, over wie voor welke kosten etc opdraait, welke opzegtermijn wij hadden etc......en daar zo'n zegel (meterai, of hoe schrijf je dat?) opgeplakt. Wat voor status zo'n contractje heeft weet ik niet, waarschijnlijk weinig, maar in ons geval was het prima voor beide partijen!

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Ik heb dan wel geen villa op Bali, maar slechts een bescheiden bungalow in de bergen nabij Kalibukbuk,maar ik stort ook geen 1,5 jaar vooruit.Ik betaal maximaal 6 maanden per keer vooruit en dat heeft nog geen problemen opgeleverd.
Wel is er gezamelijk met de verhuurder een huur contract opgesteld in het bahasa Indonesia en vertaald in het Engels met alle voorwaarden etc.,wat is gelegaliseerd door een notaris in Singaraja.
En verder ken ik de verhuurder al vele jaren dus ik verwacht geen problemen in de toekomst.

hati hati, pelan pelan

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Het verwondert mij met zulke experts hier op het forum dat niemand het heeft of afvraagt of die brave borst van een balinees/verhuurder wel een vergunning heeft om te verhuren.Ik weet nog een jaar geleden ongeveer dat er een behoorlijke heibel is geweest dat buitenlanders hun villa zelf gingen verhuren en dat de hotel eigenaren daar tegen geprotesteerd hebben.Als het goed is moet Amed dit nog herinneren.

Shalom

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-02-2010 22:42 Bokito wrote:
.Ik weet nog een jaar geleden ongeveer dat er een behoorlijke heibel is geweest dat buitenlanders hun villa zelf gingen verhuren en dat de hotel eigenaren daar tegen geprotesteerd hebben.Als het goed is moet Amed dit nog herinneren.

Staat in verschillende Indonesische kranten.
Het gaat nml over buitenlanders die zoder vergunning hun guesthiuses verhuren.
En dat is concurentievervalsing , worden ze ook door de "concurrenten" verlinkt.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Novikirana
Meterai tempel (6000 rp ?) geeft enige zekerheid .Dat is daar gebruikelijk .
De vraag is of een WNA zonder verblijfsvergunning officieel mag huren ?.
Dat kan een notaris/immigrasi mss duidelijkheid verschaffen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Het verwondert mij met zulke experts hier op het forum dat niemand het heeft of afvraagt of die brave borst van een balinees/verhuurder wel een vergunning heeft om te verhuren.Ik weet nog een jaar geleden ongeveer dat er een behoorlijke heibel is geweest dat buitenlanders hun villa zelf gingen verhuren en dat de hotel eigenaren daar tegen geprotesteerd hebben.Als het goed is moet Amed dit nog herinneren.
Dat lijkt me niet echt een probleem voor de gemiddelde expat, die een huis krijgt toegewezen dat eigendom is van het bedrijf waarvoor deze werkt. Buiten expats en buiten Bali zijn deze problemen veel minder moeilijk lijkt me.

Ik heb in Yogya gewoon de huur betaald en een nota (kwitansi) gekregen. Hier in Lippo Cikarang heb ik een nette huurovereenkomst met kopie KTP + certifikaat eigendom woning gekregen. En dat zelfs zonder te vragen. Zo hoort het, en dat het op Bali anders gaat.. tja..

Wellicht heeft het ermee te maken dat ze op Bali voor een jaar huur de koopprijs van een 'bungalow' of villa krijgen in sommige gebieden. Dat 'geluk' heb ik ook al niet, ik huur voor een redelijk bedrag.

Kennis van me huurt voor 100 miljoen per jaar een te kleine 'villa' aan Jalan Nakula (vanaf het strand rechtdoor, dat is wel handig) met stinkend rivierwater uit de kranen. Dat riekt bijna naar oplichting, maar als je een roze bril op hebt zie je dat kennelijk niet. Ik heb er 1 nachtje geslapen op uitnodiging, maar ben de ochtend erna vertrokken. Heb hem ook de waarheid kunnen vertellen als Westerlingen onder elkaar gelukkig. Wat een bende. Emoticon: Nooo

Maar goed, dat is een beetje offtopic, dat voorbeeld dan. Emoticon: Puh!

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 06-02-2010 00:22 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Staat in verschillende Indonesische kranten.
Het gaat nml over buitenlanders die zoder vergunning hun guesthiuses verhuren.
En dat is concurentievervalsing , worden ze ook door de "concurrenten" verlinkt.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Novikirana
een materai is een vorm van zekerheid, maar ik blijf er bij dat een handtekening in Indonesie totaal geen waarde heeft. Dit heeft te maken met de mafia bij justitie. Al plak je 100 materai, dan maakt het nog niet uit. Het gaat om wederzijds vertrouwen. Heb je dat niet, moet je het niet doen en lekker bij de buren intrekken.

De vraag is ook niet of een WNA mag huren, maar of de omgeving je laat huren. Is de omgeving tegen (adat) of kan men je verlinken omdat ze dat willen of in de toekomst zouden willen, dan moet je lekker een ander huis zoeken.

Wetten in dit land worden vooraf gegaan door bepaalde dingen die directere gevolgen hebben dan wetten. Het is leuk als je wetten kent, maar je hebt er geen drol aan als je weggejaagd wordt door de buurt, ook niet als je huis plotseling vlam vat.

Ho Lee Fuk

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Iedere huis-eigenaar (buitenlander of local) mag zijn huis (met een IMB voor "Rumah Tinggal" Emoticon: Wink voor lange(re) tijd verhuren en heeft daar GEEN vergunning voor nodig. Vergunningen (o.m. een IMB "Rumah kos-kosan" en exploitatie-vergunning) zijn pas nodig als men korte periodes verhuurt aan frequent wisselende en verschillende gasten, dus a la hotel of kos-kosan.

Waar het een jaar geleden om ging was inderdaad over villa-eigenaren (zowel locals als buitenlanders) die verhuurden aan frequent wisselende gasten, daarvoor geen (juiste) vergunning(en) hadden, MAAR OOK geen belastingen betaalden over de gegeneerde inkomsten, personeel onderbetaalden, etc., etc.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 06-02-2010 01:13 Yerun wrote:

[quote removed]
Het is leuk als je wetten kent, maar je hebt er geen drol aan als je weggejaagd wordt door de buurt, ook niet als je huis plotseling vlam vat.

Tsja, en dan maar proberen je vooruitbetaalde 1,5 jaar huur terug te halen bij die Balinees, ha ha! In dat geval, veel succes gewenst.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 06-02-2010 01:28 Amed East Bali wrote: Tsja, en dan maar proberen je vooruitbetaalde 1,5 jaar huur terug te halen bij die Balinees

Het zou nog wel eens erger kunnen zijn. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de huurder verantwoordelijk is voor het huis. Dat huis is natuurlijk niet verzekerd. Ik vrees dat `die Balinees' niet alleen de huur niet terugbetaalt, maar je ook laat opdraaien voor de herbouw van het afgefikte huis.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-02-2010 01:22 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Iedere huis-eigenaar (buitenlander of local) mag zijn huis (met een IMB voor "Rumah Tinggal" Emoticon: Wink voor lange(re) tijd verhuren en heeft daar GEEN vergunning voor nodig. Vergunningen (o.m. een IMB "Rumah kos-kosan" en exploitatie-vergunning) zijn pas nodig als men korte periodes verhuurt aan frequent wisselende en verschillende gasten, dus a la hotel of kos-kosan.
.

kloft .
Je kan ook aan WNA (yang berkedudukan di Indonesia ) verhuren.
Wat versta men onder berkedudukan ???

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Ging op mijn mans naam die natuurlijk gewoon Indonesisch paspoort heeft....

Raffel
Gebruiker
spacer line

Wij huren al jaren een huis op Bali en het enige papiertje dat wij hebben is het betalingsbewijs eventueel met een meterai. Soms betaal ik voor een jaar, soms voor 2 jaar, en steeds het volledige bedrag. Dat is de gewoonte hier en goedkoper voor de huurder. Hoe meer jaren je huurt hoe goedkoper, is nogal logisch. Ken er hier trouwens die voor 10 jaar en 20 jaar huren en reeds voor 10 j betaald hebben en met een optie voor de volgende 10 jaar. Alles is mogelijk en meestal is dat zonder veel problemen.
Zolang je maar een betalingsbewijs hebt. En wanneer je verbouwingen plant krijg je meestal ook een lagere huurprijs, logisch...Zelf verhuren we ook een huisje aldaar en wij doen dat op dezelfde manier.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-02-2010 01:13 Yerun wrote:

[quote removed]
De vraag is ook niet of een WNA mag huren, maar of de omgeving je laat huren. Is de omgeving tegen (adat) of kan men je verlinken omdat ze dat willen of in de toekomst zouden willen, dan moet je lekker een ander huis zoeken.

Voor mij kom de vraag of een WNA mag huren of niet op de 1ste plaats.
Dat is namelijk de wettelijke voorwaarden( de praktijk is anders. dat weten we wel).

Al heb je notarisacte laat maken en registreren , kan je zo'n briefje als toilletpapier gebruiken. Het is nietig als het in strijd is met de wet.
Hoef je niet eens naar de rechter te gaan .

Dat je goede relaties met de naaste buren en pak RT-RW is vanzelfsprekend.
En op goede voetjes blijven met de huurbaas is ook niet weg .
1x per jaar barbecuen , en oleh oleh dari Belanda meenemen als je met vakantie ben geweest.
Hij blij , jij blij(er).
Dan heb je een notaris niet nodig.

Milani
Gebruiker
spacer line

Hartelijk dank voor de goede adviezen.
Ja en ook hier geld "die niet luisteren wilt moet voelen".

Betaal je hier trouwens ook onroerend goed belasting?

Als een huis eigenaar zijn huis niet verzekerd heeft kan dan de huurder een opstal verzekering voor dat huis afsluiten?

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 08-02-2010 03:45 Milani wrote: Betaal je hier trouwens ook onroerend goed belasting?

De huiseigenaar wel. Sommige eigenaren proberen je de onroerendgoedbelasting alsnog te laten betalen nadat je hebt gehuurd. Niet intrappen.

Als een huis eigenaar zijn huis niet verzekerd heeft kan dan de huurder een opstal verzekering voor dat huis afsluiten?

Ja. En niemand doet het.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

95,314,213 pageviews Een website van indahnesia.com