Maandag 8 februari op VRT: Hindoeisme in Bali

Subforum Bali, het godeneiland 
35 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Maandag 8 februari is er terug op de Vlaamse Belgische zender (ťťn) een programma over Bali. Het programma noemt: "In God's naam". Het start rond 21u15.
In deze aflevering gaat het over het Hindoeisme in Bali. Wel tof om dit eens te zien denk ik.

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Wie heeft er dit programma gezien? Volgens mij had het niet echt iets te maken met hindoeisme, maar meer met een sekte.
Wie weet er meer van?
http://www.een.be/programmas/-godsnaam/deze-week

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Wat een waardeloos gedoe, ik vind het echt van die gekke blanke wijven, meer kan ik er niet van maken waar je voor kan schamen dat je een blanke huid hebt.
Ik zou nu helemaal niet meer mij belachelijk willen maken om daar voorlopig niet meer te komen op Bali.
Nou is het gelukkig dat ze dat daar niet zien, dat is een geluk bij een ongeluk, want stel eens dat ze het weten, dat er zulke gekke mensen rond lopen die niet sporen.
Ik kijk liever elke zaterdag, en als ik niet thuis bent dan neem ik het op.
F.C.DeKampioenen, dat is lachen, op zijn Belgies....... Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dutchbird
Gebruiker
spacer line

Ach ja, alweer zo'n sluwe "money spinner" Emoticon: Laugh out loud
Heeft naar mijn idee niets met het Balinees HindoeÔsme te maken maar dit wordt uiteraard wel gesuggereerd.
Dat verkoopt natuurlijk beter.

website Ratu Bagus

NGS stock photos

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Het leek in de reportage alsof heel Bali bij hem over de vloer kwam.
45Ä per nacht, snel en goed verdient van de sekteleider.
En wij maar vertellen hoe graag we naar Bali gaan en hoe mooi het is, ze verklaren mij gewoon gek !!!

Emoticon: Stupid

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Die heeft meer dan z'n "15 minutes of fame" gehad.

Maarja, wel gelijk "bad karma" !

Maarja Nederlanders zijn kritische consumenten, dus de man heeft zich gelijk onsterfelijk gemaakt. Wat Belgen aangaat, geen idee. Die vonden het misschien geweldig !

It's only kinky the first time.

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Ik heb gisterenavond nog een mail naar de VRT gezonden, en vandaag antwoord gekregen, hieronder mijn mail en het antwoord

"Beste,
Zopas uw programma gezien over Hindoeisme in Bali. Ik vind het jammer, maar dit programma ging helemaal niet over het hindoeisme in Bali, maar over een sekte van die Ratu Bagus, waar men dan nog producten gebruikt die het daglicht niet mogen zien.
Mijn partner is van Bali en wij gaan regelmatig naar Bali. Jammer dat er in dit programma niet gesproken werd over het echte hindoeisme in Bali, al die offerfeesten, het Nyepi feest (waar het eiland Bali volledig stil is en er niemand op straat mag), de speciale klederdracht... er was heel veel om daarover een reportage te maken, maar helaas.
Bali werd in een verkeerd daglicht gesteld vond ik. Wij zullen er zeker over aangesproken worden en mensen zullen rare dingen denken. Wij hebben vrienden in Bali die hindoe zijn, en ik ben zeker dat ze deze reportage zullen afkeuren. De titel was dus zeker verkeerd gekozen.
Graag een antwoord terug aub.
Dank U"

en vandaag een antwoord ontvangen:

"Bedankt voor uw belangstelling voor In Godsnaam en om ons uw mening te laten kennen.

Graag geven we de filosofie van het programma mee. Annemie Struyf bezoekt Vlamingen die zich bekeerd hebben tot een andere godsdienst. en dat gebeurt op een evenwichtige manier.
Verschillende godsdiensten komen aan bod, wat evenwicht brengt in de reeks als geheel. De reportages tonen respect voor de keuze van de Vlamingen die zich tot een ander geloof bekeerden, maar tegelijk worden daarbij kritische vragen gesteld over de geloofsovertuigingen.

Het is niet de bedoeling om een bepaalde overtuiging op te hemelen, noch om ze te verketteren. Geen van beide, precies omdat ze tegelijk betrokken en kritisch is en daardoor een respectvol maar kritisch beeld geeft van de godsdiensten, of beter nog, van de beleving van de godsdienst door Vlamingen die model staan voor andere bekeerlingen in Vlaanderen.
Het is de keuze van de reportagemakers en het opzet van de reeks om het beeld te schetsen van een aantal bekeerlingen.

De reportages zijn soms wel confronterend, maar dat maakt ze ook beklijvend. We zijn van mening dat de geloofwaardigheid van de verslaggeefster helemaal niet in het gedrang komt, in tegendeel, ze benadert het thema helemaal vanuit zichzelf als leek, zonder vooroordelen en toch kritisch."

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Dekarre, laat je niet afschepen met een standaard flutantwoord.

We zijn van mening dat de geloofwaardigheid van de verslaggeefster helemaal niet in het gedrang komt, in tegendeel, ze benadert het thema helemaal vanuit zichzelf als leek, zonder vooroordelen en toch kritisch

De geloofwaardigheid van Struyf wordt bij dezen gereduceerd tot nul. Leek is ze, daar is geen enkele twijfel over mogelijk..

`Ratu Bagus is een hogepriester of brahmaan in de hindoeÔstische traditie, met een grote aantrekkingskracht op westerlingen.'

Inderdaad een belediging voor zowel westerlingen als hindoes. En daar zijn er toch wel wat van. Een paar honderd miljoen?

Als ik jou was zou ik geen genoegen nemen met het antwoord. Eis rectificatie, in godsnaam!

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Het feit was dat men het programma aankondigde als "hindoeisme in Bali", en de laatste dag staat op hun website: "op bezoek bij een goeroe in Bali". Waarom had men deze titel eerst niet gebruikt in plaats van "hindoeisme in Bali". Het was inderdaad een bezoek aan een goeroe, en wat die mensen daar doen, laat ik in het midden, iedereen doet wat hij wil.
Maar ik wil helemaal niet dat men denkt dat ALLE hindoes zo "bidden", en dat we naar Bali gaan en ook zulk een "zottekot" ( kwam zelfs zo in de uitzending ) meemaken. Als ik naar Bali ga, en terug ben in BelgiŽ, ben ik ook een ander mens. Maar dit is niet van te "shaken" of van iets "raars" in te nemen. Neen maar wel van het "goede gevoel" van Bali, de temperatuur, de zon...

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Voor mensen die interesse hebben:
Hier een artikel die vandaag in "het Nieuwsblad " staat:
http://www.nieuwsblad.be/Artic(...)leID=DMA09022010_001

en ook
http://www.nieuwsblad.be/artic(...)?articleid=GV92M2DR9

Raffel
Gebruiker
spacer line

tav : Oyibo

Ik ken ook Nederlanders die zich als goeroe of holymen laten doorgaan op Bali; en die vinden zichzelf ook geweldig.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Ik heb toevallig dit programma ook gezien.

Mijn conclusie was: deze meneer is blijkbaar de Balinese variatie op het thema "Jomanda". Emoticon: Bye bye

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Ik ken Jomanda niet, ben een Belg, maar heb pas even gegoogeld.
Ja zo zou je het wel kunnen noemen, maar die vrouw doet dit niet als goeroe van het hindoeisme, terwijl die Balinese man zich zo wel voordoet. Wat die doet, laat me koud, maar je mag hem niet met het hindoeisme vergelijken, dat is verkeerd.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

maar je mag hem niet met het hindoeisme vergelijken
Is het Hindoeisme op Bali wel te vergelijken met het echte Hindoeisme?
Hari Nyepi is volgens mij alleen maar op Bali en niet in India.
Een echtpaar wat een twee eiige tweeling krijgt verbannen naar het kerkhof met de opa en oma's voor 6 maanden lijkt mij ook niet een onderdeel van het echte Hindoeisme te zijn.
Dieren onnodig pijn laten lijden voordat ze geofferd worden past ook niet echt bij een geloof.
Salam,
Jan

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Wat is het echte Hindoeisme dan wel, lijkt mij de volgende vraag...Wat is uberhaupt een godsdienst / religie/sekte? Als ongelovige beschouw ik het allemaal als nep/kitsch...bedacht door figuren die dachten/denken dat ze beter waren / zijn dan anderen

hati hati, pelan pelan

dutchbird
Gebruiker
spacer line

On 15-02-2010 01:02 Tuti & Jan wrote:
Is het Hindoeisme op Bali wel te vergelijken met het echte Hindoeisme?

Wat is het echte Hindoeisme?
De variant van het Balinees Hindoeisme is toleranter dan de Indiase variant.

NGS stock photos

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Waarom is dit topic bij de Active Topics verdwenen?

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 15-02-2010 02:22 Tuti & Jan wrote:
Waarom is dit topic bij de Active Topics verdwenen?
Hij staat er nog netjes tussen bij mij.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Toen ik dat schreef stond het topic niet meer bij de Active Topics, daarna weer wel maar was het voor mij niet mogelijk om mijn reactie te verwijderen.
Salam,
Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Geen probleem. Emoticon: Puh!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Het lijkt me dat enig geloof op een eiland een andere ontwikkeling doormaakt dan een zelfde geloof op het vaste land, en het wellicht ook te maken heeft met de hoeveelheid mensen die dit geloof hebben.

Dat zal vast zijn invloed hebben in de discussie als iemand een vergelijking wil maken.

It's only kinky the first time.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

95,516,420 pageviews Een website van indahnesia.com