Prijzen zijn soms verdubbeld

Subforum Bali, het godeneiland 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
chirpy
Gebruiker
spacer line

Het was even slikken toen ik aankwam. De taxi naar Ubud 190.000 ipv 140.000 twee jaar terug. Hotel was 80.000, nu 180.000. Massage was 30.000 nu 50.000/80.000. Het eten is een kwart duurder. Het zijn prijzen van dezelfde hotels en salons. Nog steeds goedkoop, maar toch goed om er bij de planning van je vakantie rekening mee te houden.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Dat is inderdaad waar, maar mag ik het dan ook enigszins relativeren door te zeggen dat je het soms wel hebt over bedragen van maar 2 tot 5 euro meer.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Zoals in elk land ter wereld wordt alles duurder, dus ook in Indonesie.Maar voor de gemiddelde westerse toerist zal het niet al te veel uit maken...het blijft voor ons een goekoop land...hoewel de rupiah niet te best staat op dit moment.
Ik denk dat de bevolking meer moeite heeft met de prijsstijgingen....

hati hati, pelan pelan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

hoewel de rupiah niet te best staat op dit moment

Nog niet zo erg lang geleden (Februari en Maart 2009) kreeg men voor 1 Euro meer dan IDR 15.000, nu nog amper IDR 13.000
Voor de US-dollar toen IDR 12.000 nu minder dan IDR 9.500.

Voor mijn gevoel staat de rupiah juist erg sterk.
Import van (overbodige) luxe artikelen en olie is met deze situatie voordeliger, de export weer niet.
De vraag is of de bevolking daar beter van wordt.
Voor mijn gevoel is het leven in Indonesie niet echt duurder geworden in die periode en voor Bali geen reden om de prijzen abnormaal te verhogen.

Voor Senior een uitstekende gelegenheid om zijn reactie eens nader toe te lichten.
Salam,
Jan

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

De wisselkoers van de rupiah is voor een toerist nu slechter dan een tijdje terug, hij krijgt minder voor zijn euro/dollar dus als hij bv een importprodukt op Bali koopt hij wellicht niet in rupiah's maar wel in euro's meer kwijt is.

En ik bedoelde dat ook de huis,tuin en keuken aankopen door de plaatselijke bevolking waarschijnlijk ook wel duurder worden en dan vraag ik me af of hun inkomsten ook beter worden of hetzelfde blijven..En dat de import produkten goedkoper zouden kunnen zijn is wellicht zo, maar dat gebeurt zelden of nooit, de importeurs en handelaren steken de grotere winstmarge gerust wel in hun eigen zak.

Verder was mijn reactie meer bedoeld op Chirpy, die wellicht in de veronderstelling was dat alle prijzen na 2 jaar nog hetzelfde zouden zijn.

hati hati, pelan pelan

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

In 5 jaar tijd zijn onze kosten voor personeel (x2), elektra (x2), brandstof (x3), inkoop van vlees, groente, fruit, rijst, (x2), kosten voor wasserij en stomerij (x2), onderhoud, bouwmaterialen (x 2,5), etc., etc. MEER dan verdubbeld.

Dus, niet meer dan logisch dat uiteindelijk de prijzen voor eten en drinken en voor accommodatie in hotels aangepast moet worden.

Toeristen mopperen wel, maar komen altijd nog naar een "goedkoop" land. Voor de locals is het anders: Hun loon of inkomstenstijging blijft achter bij de toename van de kosten hier.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

In 5 jaar tijd zijn onze kosten
Chirpy had het over 2 jaar terug en niet over 5 jaar.
Bijna twee jaar geleden werden de brandstofprijzen flink verhoogd maar na een tijdje weer verlaagd, de taxi zal zijn tarieven wel niet hebben verlaagd na die laatste verlaging.
Ik vrees dat Bali dezelfde fout maakt als eerder de Costa's in Spanje en daar heeft men kunnen meemaken dat het erg moeilijk (onmogelijk) is om de toeristen weer terug te krijgen als die eenmaal een andere plek hebben gevonden.
Salam,
Jan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 30-01-2010 17:16 NoviKirana wrote:
Dat is inderdaad waar, maar mag ik het dan ook enigszins relativeren door te zeggen dat je het soms wel hebt over bedragen van maar 2 tot 5 euro meer.
Dat mag je, maar dan vergeet je wel dat het grootste deel van het aantal toeristen op Bali nog altijd 'binnenlandse toeristen' zijn, mede-Indonesiers dus.

De stijging is dan ook voornamelijk toe te schrijven aan het feit dat Ubud gewoon gruwelijk populair is geworden, maar dat er geen grote hotels gebouwd kunnen worden. Meer mensen in eenzelfde aantal kamers dus, en dat heet schaarste op de markt, en leidt tot stijgende prijzen.

dutchbird
Gebruiker
spacer line

On 30-01-2010 23:58 senior wrote:

Ik denk dat de bevolking meer moeite heeft met de prijsstijgingen....

Ik denk dat senior wel gelijk heeft met deze opmerking Emoticon: Yes!
Rijst nu Rp 5,875 per kilo. Was voorheen Rp 5,240 en prijs van bakolie ook flink gestegen ivm hogere grondstofprijzen......zeggen ze....
Vraag me af of ze in dit land het fenomeen "kartelvorming" ook hanteren Emoticon: I love it Emoticon: Wink

NGS stock photos

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 31-01-2010 05:43 Tuti & Jan wrote:
In 5 jaar tijd zijn onze kosten
Chirpy had het over 2 jaar terug en niet over 5 jaar.

Goed dan, jullie je zin: In de laatste 2 jaar tijd zijn onze kosten met 30% gestegen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

On 01-02-2010 00:42 dutchbird wrote:

[quote removed]

Ik denk dat senior wel gelijk heeft met deze opmerking Emoticon: Yes!
Rijst nu Rp 5,875 per kilo. Was voorheen Rp 5,240 en prijs van bakolie ook flink gestegen ivm hogere grondstofprijzen......zeggen ze....
Vraag me af of ze in dit land het fenomeen "kartelvorming" ook hanteren Emoticon: I love it Emoticon: Wink

Ik denk eerder omdat indonesie rijst en ruwe olie moeten importeren.

Shalom

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-01-2010 23:58 senior wrote:
Zoals in elk land ter wereld wordt alles duurder, dus ook in Indonesie........Ik denk dat de bevolking meer moeite heeft met de prijsstijgingen....
Het officiŽle inflatiecijfer van de Indonesische overheid is maar 2,78%, internationaal is 9,9% aangegeven (www.indexmundi.com/indonesia/inflation_rate_(consumer_prices).html), maar de werkelijkheid is.......vele malen meer. Als je de sembako (= 1e levensbehoeften) bekijkt, heeft er een stijging plaatsgevonden van meer dan een kwart (stijging van bakolie, rijst, kip, ei, vlees, etc.). En Bali spant de kroon zoals we hierboven lezen.
Welk cijfer is waar? Ik zou maar niet teveel waarde hechten aan de officiŽle cijfers van de Indonesische overheid want die flatteert elk jaar opnieuw de realiteit.

DGD1948
Gebruiker
spacer line

Weet iemand de gemiddelde prijs van Klunggun a- klassa rijst december 2008 2009 2010. Daar ik een "rijst' contract heb en het gevoel heb dat ik een beetje getild wordt, heb ik deze gegevns nodig onm indiscussie te gaan met de eigenaar van het land.
Een verwijzing naar een site is natuurlijk ook prachtig

Groetjes DGD

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Rijstcontract? Wat moet ik daar onder verstaan? Hier in de supermarkt kost de duurste klasse rijst tussen de 12.000 en 14.000 Rupiah per kilo. Wat voor soort het is weet ik niet, ik ga over het algemeen voor de iets goedkopere beras wangi .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

http://weblog.tumba.nl/globali(...)/food-for-thought-2/
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/

Op TV geeft RTL tussen door voor het weer uitzendingen de wereldmarkten te zien de prijsindexseringen, en daar zag ik de rijstprijs ook tussen staan.
Maar heb het niet gevonden op Internet.
Het zal best eens kunnen dat het wel ergens staat.
met google kom ik ook niet ver dan de eerste pagina hier boven. Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik kreeg van uit IndonesiŽ dit bericht.

Hier is alles duur,Vitamine voor kinderen Rp.350.000,- minimaal. Vitamine die ik geslik Gingo Biloba { voor geheugen en consentratie}, in Holland voor Eur.6 tot 11 en hier heb ik gezien voor Rp.450.000,- minimaal. Dus alle suplemen 3 tot 4 x duurder dan in Holland.

Dus als je de reclame van sommige winkels zie, kan je de mensen daar een plezier mee doen, voor hen, die supplementen slikken.................. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Wink Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Vitamine voor kinderen is een te algemene omschrijving. Ze hebben hier van die vitamine C tabletjes voor 1.000 rupiah, er zijn generieke medicijen waaronder ook de vitamines zijn geschaard dus zo duur kan het allemaal niet zijn.

Ja, als je homeopatische dingen wil, die speciaal geprepareerd uit Duitsland komen, dan betaal je de hoofdprijs. Maar dat is gewoon de afstand die je betaald natuurlijk, en het feit dat het een luxe product is hier.

marshall
Gebruiker
spacer line

Vitaminetabletten, supplementen en veel obat2. De mensen worden zo doodgegooid met al die reclames dat het bijna ongezond is om een dag zonder te moeten. Ongetwijfeld dat er een paar mensen blij van worden ($) maar verder is het grotendeels weggegooid geld.

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Het is in dit topic al bij elkaar gescharreld; de prijsstijgingen zijn een combinatie van inflatie, wisselkoersen en marktwerking. Een interessante is de koopkrachtpariteit van een land, daarbij wordt nogal eens gekeken naar de Big Mac Index.

Dat klinkt grappig, maar wordt zeer serieus benaderd en is een grondslag voor andere producten die ook overal verkocht worden. De Big Mac is echter in het overgrote deel van de wereld te koop en daar is dit verhaal ontstaan. Via dit soort indici kun je dus ook relatief makkelijk zien of de wisselkoers die je betaalt realistisch is.

Zie Wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Mac-index

Officiele inflatiecijfers zijn sowieso ontzettend gevoelig voor economische grappen. Daarbij is de inflatie in Europa inclusief voedsel en brandstof, daar waar de VS dit niet meeneemt. En wat is er de laatste jaren met voedsel en brandstof gebeurt ??? Heel apart hoe daar mee omgegaan wordt.

Via die Big Mac Index zie je dus vrij snel wat de werkelijke verhoudingen zijn. Het voordeel van de Big Mac Index is dat het een simpel meetinstrument is, elke boerenl*l kan het begrijpen en zelfs top-economen kijken ernaar en werken ermee. Je zou haast denken dat het een uit de hand gelopen grap is, maar het is best fijn om te zien dat ook in de economie sommige dingen simpel blijken te kunnen.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 04-12-2011 12:51 Macan Belanda wrote: Een interessante is de koopkrachtpariteit van een land, daarbij wordt nogal eens gekeken naar de Big Mac Index.

Als Mac pur sang en als Apple fanboi wil ik in dezen graag wijzen op de iPod-index. Die is als grap begonnen maar wordt inmiddels bijzonder serieus genomen: Comsec.
Deze index zou betrouwbaarder zijn dan de Mac-index.

MAD

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Net een heel langt bericht getypt inclusief links en images erin, ben ik ondertussen uitgelogd en is mijn hele bericht weg. Dat is echt wel een dramatisch probleem van deze website hoor, hoewel ik het verder een geweldige site vindt, maar bij de meeste fora kun je gewoon de back button gebruiken en je bericht weer terug vinden na ingelogd te hebben....

From Dayeuhkolot with love

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Toen wij in oktober op Bali zaten hielden wij de koers degelijk in de gaten, op het moment dat wij mťťr voor de euro/ dollar kregen gingen wij dan ook meteen de
ruphia's pinnen.... Emoticon: Party!

bobberdebob
Gebruiker
User icon of bobberdebob
spacer line

Op 04-12-2011 14:51 schreef monyet:
Net een heel langt bericht getypt inclusief links en images erin, ben ik ondertussen uitgelogd en is mijn hele bericht weg. Dat is echt wel een dramatisch probleem van deze website hoor, hoewel ik het verder een geweldige site vindt, maar bij de meeste fora kun je gewoon de back button gebruiken en je bericht weer terug vinden na ingelogd te hebben....

Monyet, misschien kun je het bericht eerst in Word opmaken en dan kopieren naar deze site. Emoticon:

Alaaf

gizmonr5
Gebruiker
spacer line

Ik ga al een 4 tal jaren naar Bali en Ja de prijzen zijn soms met 50% verhoogt op 1 jaar tijd

Nu die prijsverhogingen zijn niet overal gedaan , veelal is het gebeurt door de Indonesier die een restaurantje hebbben of een hotel , de buitenlandse hotels zijn gewoonlijk al jaren duurder maar geven een kwaliteit aan dienst en onderhoud en uitstraling van het ganse hotel en onderhouden ze ook gewoonlijk goed , ja zijn wat verhoogt maar meestal met mate

En zijn hun verhogingen niet echt verantwoord in mijn ogen , want in sommige gevallen willen ze andere hotels na apen in prijs maar geven een kwaliteit van een indonesisch hotel , vuil , sclecht beschilderd ,schimmel , badkamer op zen indo ,
deze fake effecten heb ik vooral gemerkt in de Ubud regio
In andere regio zijn de verhogingen maar niet meer dan normaal

Ik ga in alle soorten hotels en wanneer je een beetje de goede plekjes kent
is het goed te doen

Maar ik heb al Hotels gezien zonder wifi zonder zwembad , de kamer vol met vochtplekken , schimmel voor 500 000 roupia wat 3 weken salaris is , komt overeen met een hotel nemen in europa voor 800 euro per nacht

Nu hoor ik van mijn indonesiche vrienden dat bij de bank ze tussen 10% en 15% krijgen
wat ze waarscheinlijk doorrekenen naar hun investering dus investeren ze in een hotel 100 000 euro willen ze minimum 10 000 euro per jaar verdiennen + meer wat ze werken ervoor en nemen meer risiko , wat dan te duur uitkomt , voor de klant
En veelal onderhouden ze de hotels niet ,want de investering is gedaan en basta

Uitbreiden wel , gelukkig want dat geeft je een vers geschilderde kamer

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 05-12-2011 00:45 bobberdebob wrote: Monyet, misschien kun je het bericht eerst in Word opmaken en dan kopieren naar deze site

Mag het ook in een betrouwbare tekstverwerker? Enfin zo deed ik het ook. Nu tik ik gewoon het bericht in op de website, maar Ctrl-A+C (in mijn geval natuurlijk Command-A+C) wat ik tik met enige (on)regelmaat. Blijft het feit dat Monyet wel gelijk heeft, en dat het storend is.

MAD

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,960,774 pageviews Een website van indahnesia.com