Subforum Blog @ indonesiepagina.nl

forum.indonesiepagina.nl 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BlogBlot
Gebruiker
spacer line

Oproep tot wijzigen onroerend goed wet IndonesiŽ
Gepubliceerd op 19 januari 2010 03:28
Er staat een internationale onroerend goed conferentie in de agenda voor Bali in mei. Hierdoor wordt de roep tot herziening van de wetgeving op onroerend goed in IndonesiŽ ineens een stuk groter. Het zou voor buitenlanders onder meer mogelijk moeten zijn om appartementen en huizen te kopen.
Lees verder , klik op de titel

aku18
Gebruiker
User icon of aku18
spacer line

Naar aanleiding van uw email betreft grond of huis bezit in IndonesiŽ kan ik u het volgende mededelen.

IndonesiŽ kent 4 soorten rechten van grond bezit.
1. Hak Milik of eigendom recht
2. Hak Guna Bangunan of recht van opstal met een geldigheid van 30 jaar
3. Hak Guna Usaha of recht van erfpacht met een geldigheid van 30 jaar
4. Hak Pakai of recht van gebruik met een geldigheid van 25 jaar

Vanaf 1996 is het mogelijk voor buitenlanders om een huis te kopen op grond dat de status HAK PAKAI (recht van gebruik) heeft. Echter zijn de gronden voornamelijk HAK MILIK of HAK GUNA BANGUNAN omdat de geldigheid langer is dan HAK PAKAI. Maar heel weinig gronden hebben de status HAK PAKAI.

Daarnaast mogen buitenlanders alleen via een developer kopen. Het is niet toe gestaan om zelfstandig grond te kopen.

De regering heeft beslotten dat de status van de gronden van apartementen in Jakarta veranderd moeten worden naar HAK PAKAI zodat ook buitenlanders een apartement kunnen kopen in Indonesie. Ook willen ze de geldigheid verlengen naar 75 jaar. De regering hoopt met ingang van mei of juni dit te kunnen realiseren.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En van wie komt dit reclame-praatje af?

Ho Lee Fuk

aku18
Gebruiker
User icon of aku18
spacer line

Hallo Yerum dit is geen reclame praatje
Ik las namelijk zo veel verschilende verhalen dat ik mijn stoute schoenen heb aangetrokken en recht streeks contakt heb gezocht met de ambasade.in Jakarta
De infomatie komt zo uit Jakarta

Mvg Aku

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 29-01-2010 09:16 aku18 wrote: recht streeks contakt heb gezocht met de ambasade.in Jakarta
De infomatie komt zo uit Jakarta

De ambassade in Jakarta? De Nederlandse ambassade in Jakarta? Met al die taal- en spelfouten? Daar geloof ik geen flikker van.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Misschien is het afkomstig van een local staff ? .

Of de jongere generatie met een HAVO opleiding ?.
Zoals je weet is mijn Bahasa Belanda ook payah , moet zelf nog gaan inburgeren op het laagste niveau ( Oudkomer NT 1). Emoticon: Party!
En toch heb ik vaak meegemaakt dat de algemene ontwikkeling en de Bhs bBelanda van die Havo-ers vaak een beetje beneden peil zijn .
Dat kwam omdat ze op de lagere school slechte juffen en meesters krijgen , de Pabo' ers die de Nederlandse taal slecht beheersen en niet eens kunnen rekenen.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-01-2010 15:57 aku18 wrote:

4. Hak Pakai of recht van gebruik met een geldigheid van 25 jaar

Vanaf 1996 is het mogelijk voor buitenlanders om een huis te kopen op grond dat de status HAK PAKAI (recht van gebruik) heeft.

Echter zijn de gronden voornamelijk HAK MILIK of HAK GUNA BANGUNAN omdat de geldigheid langer is dan HAK PAKAI. Maar heel weinig gronden hebben de status HAK PAKAI.

Daarnaast mogen buitenlanders alleen via een developer kopen.
Het is niet toe gestaan om zelfstandig grond te kopen.

De regering heeft beslotten dat de status van de gronden van apartementen in Jakarta veranderd moeten worden naar HAK PAKAI zodat ook buitenlanders een apartement kunnen kopen in Indonesie. Ook willen ze de geldigheid verlengen naar 75 jaar. De regering hoopt met ingang van mei of juni dit te kunnen realiseren.

Inhoudelijk rammelt de uitleg .

In de andere topic van Aku staat over HAK HUNIAN .

Hier praat men over HAK PAKAI , maar dat is altijd al zo geweest .
De vraag is wat gebeurt er na de eerste termijn van 25 jaar ?.
Kan men het verlengen ? En zo ya , tegen welke conditie ?
Is het een recht of is het een mogelijkheid(optie) ?
Wat gebeurt er als er geen overeenkomst gesloten kan worden ?

Het is al lang bekend dat buitenlanders in de regio Batam appartementen kunnen kopen. Uitzondering.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Aah, de ambassade. Ik denk dat je dat verkeerd steld. Dit is afkomstig van een medewerker van de ambassade. Dit reclame-praatje kan nooit officieel materiaal van 'de' ambassade zijn als je het mij vraagt.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.guna2; fouten in dergelijke teksten van de Nederlandse ambassade in Jakarta verbazen mij niets. Ik kan je de officiele brief inscannen die ik ontving bij het vernieuwen van mijn paspoort. Twee keer kreeg ik die brief, de eerste keer had iemand zitten spelen met mijn geboorteplaats. Dat was een extragratis nieuw paspoort binnen 6 maanden, waar ze vervolgens op de Indonesische ambassade niets van snapten.
"Waarom een nieuwe?"
"Omdat er een fout in stond."
"Ja, maar waar is het bewijs aangifte bij de politie dan?"
"Die is er niet."
"Waarom niet?"
"Omdat ie niet gestolen is of wat dan ook, hij is vernieuwd."
"Maar hij was pas nieuw?"
"Ja...."
en toen viel het stil, want zoiets uitleggen aan eigenwijs personeel heeft geen zin, en ze lekker te kakken zetten met slimme antwoorden en waarheden wordt altijd afgeraden, oudere mensen hebben altijd gelijk in Indonesie ("Ya, pak. Maaf, pak" Emoticon: Wink namelijk, ook op Indonesische ambassades.

Maar dit gaat offtopic zo. Ik blijf het emailtje 'van de ambassade' een slecht reclamepraatje vinden. De stoute schoenen aantrekken en dan een email sturen naar de ambassade, dat is niet echt stout ook als je het mij vraagt. Stout zijn is tegen beter weten en vele adviezen in, toch lekker doen wat je zelf wil en zonder verstand van zaken geld in een bodemloze put gooien.

Ho Lee Fuk

aku18
Gebruiker
User icon of aku18
spacer line

Hallo mensen dit is alleen wat ik toegestuurd heb gekregen ik mag toch aan nemen dat de ambasade in dit soort dingen geen reclame maakt !
Dat zou zeer mis lijdend zijn
Maar goed je weet nooit hoe een koe een haas vangt

Ik wacht het af wat er gebeurd
Mvg aku

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ya Aku18, wij liegen allemaal, en de ambassade heeft het goed. Doe vooral wat je wil natuurlijk, maar kom straks niet klagen hier dat het allemaal zo slecht is in Indonesie en dat je je centjes kwijt bent, want dat zou wel erg veel humor zijn voor diegenen die zeiden dat je op moest passen met wat je gaat doen.

Afwachten wat er gebeurt? Wat heb je gedaan dan? Wordt eens wakker joh, Indonesie is geen kinderspeelplaats. Dromers komen hier genoeg, en ze gaan net zo hard weer. Daarom ook dat er hier zoveel zitten die je willen 'waarschuwen' op verschillende manieren. Denk je dat al deze verhaaltjes verzonnen zijn? Of hebben ze mogelijk toch een basis die op waarheid berust? Wat denk je nu echt?

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-01-2010 14:06 aku18 wrote: ...dat de ambasade in dit soort dingen geen reclame maakt !
Dat zou zeer mis lijdend zijn
Als dit de Nederlandse ambassade betreft (want Indonesia heeft uiteraard geen ambassade in eigen land), dan geloof ik daar nog geen halve cent van, want het is de Nederlandse ambassade niet toegestaan zich met dit soort zaken bezig te houden daar het hier interne zaken van een bevriende staat betreft. Het heeft NIETS met het welzijn van Nederlandse staatsburgers dan wel de Nederlandse staat te maken....en dat is waarvoor er een Nederlandse ambassade is. Dus dat klopt niet. De Nederlandse ambassade zal en mag zich nooit en te nimmer met dit soort zaken inlaten.
Sterker nog....ze heeft haar buik vol van al dat gedonder met grondaankoop door stijfkoppige, domme Nederlanders die denken dat het toch wel kan. Een groot deel van al het gezeik dat de ambassade over zich heen krijgt van in Indonesia verblijvende Nederlanders, is bedriegerij en geldverlies m.b.t. aankoop van onroerend goed waarvan meer dan 90% uit Bali afkomstig. En dan zullen ze hun hoofd ook nog eens in het wespennest steken???!!!!! Denk het niet......
De ambassade zit niet te wachten op herrie met de Indonesische overheid en ook niet op nog meer probleemgevallen van eigen staatsburgers.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het is wel goed zo met de huidige wetgeving aangaande onroerend goed. Als dat wordt opengegooid, wordt Bali overspoeld met allerlei louche buitenlanders (waaronder horden Russen) en het geteisem (het stikt er nu al van op Bali) van deze aardkloot.

barubagus
Gebruiker
spacer line

Ik had tot voor kort een stuk land in Bali. Gewoon gekocht van mijn oom. Niets aan de hand. Ik heb de Nl nationaliteit. je moet gewoon zorgen dat je een goede notaris hebt
Ik spreek en lees vleoiend bahasa dus dat was makkelijk. Er moet erin staan dat de vorige eigenaar jou erkent als de nwe en... dat is het belangrijks....er moet meteen een surat akte jual beli tegenover staan. Verder letten dat je het groene akte tanah in je bezit krijgt.ik heb recentlijk mijn land gewoon verkocht no problem. heb ook nu nog een app in JKT op mijn naam staan. En als je het niet vertrouwt gewoon een PMA opzetten met jezelf als enige aandeelhouder en het bezit op je PMA zetten. Dus in direct is het jou bezit!!! Secces

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-02-2010 23:43 barubagus wrote:
Ik had tot voor kort een stuk land in Bali. Gewoon gekocht van mijn oom. Niets aan de hand. Ik heb de Nl nationaliteit . je moet gewoon zorgen dat je een goede notaris hebt
Ik spreek en lees vleoiend bahasa dus dat was makkelijk. Er moet erin staan dat de vorige eigenaar jou erkent als de nwe en... dat is het belangrijks....er moet meteen een surat akte jual beli tegenover staan. Verder letten dat je het groene akte tanah in je bezit krijgt.ik heb recentlijk mijn land gewoon verkocht no problem. heb ook nu nog een app in JKT op mijn naam staan. En als je het niet vertrouwt gewoon een PMA opzetten met jezelf als enige aandeelhouder en het bezit op je PMA zetten. Dus in direct is het jou bezit!!! Secces

Is het zo ?
Klopt het verhaal van PMA ook ?

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Nou nou, als het allemaal zo gemakkelijk gaat, wil ik ook wel een lap grond kopen...helaas is het mij nog nooit gelukt om grond in bezit te krijgen als Nederlander zijnde. Heb al de grootste moeite moeten doen om een huisje te kunnen bouwen voor meerdere jaren op een stuk land van een Balinees.

Dus vertel mij ff in Jip en Janneke taal hoe ik aan een stuk land kan komen svp, wel volkomen legaal natuurlijk

hati hati, pelan pelan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 15-02-2010 23:43 barubagus wrote:
Ik had tot voor kort een stuk land in Bali. Gewoon gekocht van mijn oom. Niets aan de hand. Ik heb de Nl nationaliteit. je moet gewoon zorgen dat je een goede notaris hebt
Je hebt geluk gehad dat je 'bezit' niet onteigend is. Die zogenaamd goede notaris is een slechte en corrupte, want hij kan je geen grond verkopen. Ook niet als je Indonesisch praat en als er erkenning is door de huidige eigenaar. Natuurlijk stellen zij dat dit kan, dat heet KKN. Als deze eigenaar of de notaris je had willen pakken dan had je niets gehad na het tekenen van de overeenkomst, dus een beetje goed was is nog wel. Emoticon: Puh!

Ho Lee Fuk

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Nog niet Yerun, want dat onteigenen kan nog steeds. Ik snap nog steeds niet dat mensen nog in zulke verhaaltjes geloven. Het kan wel eens heeeeeeeeeeel slecht aflopen. En daar zijn velen al helaas achtergekomen. Was er niet iemand die een boek had geschreven over de praktijken op Bali. En de desastreuze gevolgen hiervan?

Ja, Bali is erg mooi. Maar vooral laten bij de Balinees.

Ook Oyibo en zijn vrouw hebben een huis op Bali.
Maar gewoon op naam van Oyibo's vrouw. Want zelf opnaam hebben kan in RI niet.
En anders is het niet.

It's only kinky the first time.

barubagus
Gebruiker
spacer line

Offieel volgens de wet kan het ook niet. maar als je in de koopkontrakt een surat hiba
tegenover staat is er geen probleem. In deze surat hiba staat dat als de vorige eigenaar zijn land opeist of om welke reden dan ook je land kwijt bent hij/zij de MARKTwaarde
van het onroerend goed aan jou betaalt. Ik had het land jarenlang (sinds 2001) in mijn bezit. maar ik geef toe, het was natuurlijk een familiekwestie., dus vertrouwd. De app in JKT staat ook off op de naam van mijn zusje, maar omgeven met allemaal restricties dat zij mij erkend als eigenaar en alles betaalt als ze het terug eist. In het kontrakt staat ook dat ik er ALLES mee mag doen alsof het mijn eigendom is..verhuren..verkopen etc.
Op deze manier heb ik gewoon het land op Bali ook verkocht, gewoon volgens de wet.
Zonder tussenkomst v.d zogenaamde naamgever...die was n.b al overleden. Die z.g naamgevers willen alleen jaarlijks geld incasseren...want ik heb nooit een cent betaald aan mijn naamgevers...alleen de pajak van 50.000 p/jaar!!!

Ik had geen zin in een PMA (Penanman Modal Asing buitenlandse investeerder) papieren rompslomp. maar als ik het van iemand zou kopen van iemand die ik niet ken zou ik een PMA constructie doen. Tapi harus jari notaris PPN. En vooral de Akte tanah in je bezit houden. De hak Milik op je PMA zetten en je Hak pake op je eigen naam.
Als einige aandeelhouder v.d PMA ben je dus indirect eigenaar v.h onroerend goed.

Maar ja ik heb makkelijk lullen ik ben geboren en getogen in Betawi (Jakarta).
Saya orang Betawi asli. Succes

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-02-2010 02:25 barubagus wrote:
Offieel volgens de wet kan het ook niet. maar als je in de koopkontrakt een surat hiba tegenover staat is er geen probleem. In deze surat hiba staat dat als de vorige eigenaar zijn land opeist of om welke reden dan ook je land kwijt bent hij/zij de MARKTwaarde
van het onroerend goed aan jou betaalt. Ik had het land jarenlang (sinds 2001) in mijn bezit. maar ik geef toe, het was natuurlijk een familiekwestie., dus vertrouwd. De app in JKT staat ook off op de naam van mijn zusje, maar omgeven met allemaal restricties dat zij mij erkend als eigenaar en alles betaalt als ze het terug eist. In het kontrakt staat ook dat ik er ALLES mee mag doen alsof het mijn eigendom is..verhuren..verkopen etc.
Op deze manier heb ik gewoon het land op Bali ook verkocht, gewoon volgens de wet.
Zonder tussenkomst v.d zogenaamde naamgever...die was n.b al overleden . Die z.g naamgevers willen alleen jaarlijks geld incasseren...want ik heb nooit een cent betaald aan mijn naamgevers...alleen de pajak van 50.000 p/jaar!!!

Ik had geen zin in een PMA (Penanman Modal Asing buitenlandse investeerder) papieren rompslomp. maar als ik het van iemand zou kopen van iemand die ik niet ken zou ik een PMA constructie doen. Tapi harus jari notaris PPN . En vooral de Akte tanah in je bezit houden . De hak Milik op je PMA zetten en je Hak pake op je eigen naam.
Als einige aandeelhouder v.d PMA ben je dus indirect eigenaar v.h onroerend goed.

Maar ja ik heb makkelijk lullen ik ben geboren en getogen in Betawi (Jakarta).
Saya orang Betawi asli. Succes

Duilah , ente bisa aje.
Ane jadi riwet kalu baca posting ente.
Bener tuh ?

Effe inhoudelijk reageren .
1. Officieeel kan het niet .
2. Surat hiba(h) ? Coba ente kasih petunjuk ( graag uitleg)
3. Bij overleden van de naamgever ( mijn inziens katvanger ) ging zijn eigendom automatisch naar de erfgenamen .Mits ......
4.Bij PMA constructie moet je een Indonesische aandeelhouder hebben.
Je moet aan bepaalde eisen voldoen.
5.Notaris PPAT (Pejabat Pembuat Akte Tanah)
6.Indirect is niet direct .
7. Makkelijk lullen , itu die (das kloft)
8.Geboren en getogen in Betawi.
Betawi Asli ape ORA ? (import).

Ente bisa aje , jalur T.S.T kan kaga sama ame jalur resmi.
( alternatieve route is niet dezelfde als de officieele route ).

Ma'apin ye bang , jangan berasa kesenggol.

barubagus
Gebruiker
spacer line

Di R.I memang ada jalan resmi dan jalan yang tak resmi.
Tapi kenapa saya waktu beli tanah tsb dapat akte tanah, dan dapat jual tanah tsb
langsung, dan tak melalui "naamgever" apapun?
Dan sekarang juga saya masih punya properti di R.I

Saya sekarang punya WNA, dan notaris di Bali tak heran waktu saya jual tanah tsb. di Bali. Anda tahu sendiri. di RI kita dapat urus apappun, jika kita punya uang.
Saya malahan dapat KTP dan SIM dari teman saya di Den Pasar, karena dia kenal
pejabat2 yang penting. dengan KTP tsb kita dapat buka account di BCA dengan kartu debet.

Surat Hiba itu..adalah surat utang.

barubagus
Gebruiker
spacer line

SDR Surya Atmadja,

Ik weet ook niet hoe het kon. Maar de notaris (ppat )zei dat alles volgens de wet is gegaan. Had het land sinds 2001 op mijn naam en heb het vorig jaar verkocht.
Als je de naamgever helemaal vast zet met allerlei aktes dan is er niets aan de hand.
Ook had die notaris al een surat akte jual/beli opgemaakt.
Volgens mij stond erin dat de naamgever het aan mij had verkocht en....mocht de wet voor buitenlanders veranderen dat dan de off overdracht zou plaatsvinden...maar dat de naamgever alvast het geld heeft ontvangen als ware hij het al verkocht heeft.

Als je ook een schuldbekenis heb opgesteld ( surat Hiba) dat zullen de erfgenamen ook niet komen...want dan kom je met je surat hiba. Maar ik geeft toe ik zal deze constructie NOOIT aan buitenlanders die het land niet kennen aanbevelen.
In mij geval was het familie waar ik het van kocht, die ik volkomen vertrouwde.

maar zoals ik al eerder zei di R.I ada jalan resmi dan ada jalan tak resmi.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-02-2010 23:56 barubagus wrote:

SDR Surya Atmadja,

Ik weet ook niet hoe het kon.
Flauwekul , het kan gewoon niet volgens de wet.

Maar de notaris (ppat )zei dat alles volgens de wet is gegaan. Had het land sinds 2001 op mijn naam en heb het vorig jaar verkocht.
Ya , de 4 acten constructie.

Als je de naamgever helemaal vast zet met allerlei aktes dan is er niets aan de hand.
Totdat blijkt dat het in strijd is met de wet , of je ruzie krijgt en dat moet uitvechten volgens de wet.

Ook had die notaris al een surat akte jual/beli opgemaakt.
Opmaken kan hij doen.Of het door de wet gedekt wordt is een andere verhaal

Volgens mij stond erin dat de naamgever het aan mij had verkocht en ....mocht de wet voor buitenlanders veranderen dat dan de off overdracht zou plaatsvinden...maar dat de naamgever alvast het geld heeft ontvangen als ware hij het al verkocht heeft.
Grappige constructie .Wordt veel toegepast .

Als je ook een schuldbekenis heb opgesteld ( surat Hiba) dat zullen de erfgenamen ook niet komen...want dan kom je met je surat hiba.
Heb je hier over Surat Hutang of Surat Hibah .Hibah is namelijk schenking .
Bij schenking moet men ook belasting betalen

LEES maar eerst de Indonesische erftrecht .De Indonesische erfrecht ex BW is bijna dezelfde als de Nederlandse erfrecht

Maar ik geeft toe ik zal deze constructie NOOIT aan buitenlanders die het land niet kennen aanbevelen.
Daar kom de aap uit de mouw
In mij geval was het familie waar ik het van kocht, die ik volkomen vertrouwde.

maar zoals ik al eerder zei di R.I ada jalan resmi dan ada jalan tak resmi.
Bij conflict trek je als buitenlander aan de korste eind

barubagus
Gebruiker
spacer line

Ik raad dus ook iedereen af deze constructie te volgen. In mijn geval was de naamgever mijn familie, het was dus een vertrouwensrelatie.
Maar ik zie in N.bali bijvoorbeeld hele wijken met villas van buitenlanders.
Zo is er b.v een kampong Belanda met allemaal NL pensonada's.
Hoe doen die het dan???'

salam Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 21-02-2010 23:27 barubagus wrote:
Ik raad dus ook iedereen af deze constructie te volgen. In mijn geval was de naamgever mijn familie, het was dus een vertrouwensrelatie.
Maar ik zie in N.bali bijvoorbeeld hele wijken met villas van buitenlanders.
Zo is er b.v een kampong Belanda met allemaal NL pensonada's.
Hoe doen die het dan???'
salam Emoticon: Party!

Met behulp van naamgevers , waar ze vertrouwenrelatie hebben.
Formeel met de 4 acten constructie .
De 4 actenconstructie is nog steeds in gebruik , ondanks onvolkomenheden.
Desnoods gaan ze het uitbreiden met allerlei actes .

Had in 2003-2004 "kontakt" gehad met 1 van de middelgrote developer.
Kreeg de "beroemde" 4 actenconstructie te zien.
Had toen 1 grote juridische fout ontdek , en komentaar gegeven.
De site werd een paar maanden later gewijzigd.

Ik hou mijn hart vast hoeveel goedgelovige medelanders al hun huis "gekocht "hebben op basis van verkeerde informatie.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Teveel SA, teveel....... Om hoofdpijn van te krijgen. Ik ben ermee gestopt medelanders te waarschuwen. Dat zooitje eigenwijze Calvinistische Hollanders weet het toch altijd beter....m.n. onze Bali-lovers die in roze wolken leven.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

88,672,157 pageviews Een website van indahnesia.com