|
|
|
|
|
|
In 1981 ben ik voor het eerst en het laatst op Java geweest.
Ik vondt het een prachtig land en heb vooral genoten van de indrukwekkende natuur.
Ik was pas zestien jaar oud en kende het land vooral van de verhalen van mijn (groot)ouders. Zij vertelden zij mij de mooiste verhalen; hoe zij als kind opgroeiden totdat zij naar Nederland moesten. Ondanks dat Java een mooi eiland was is mij de armoe die ik daar aantrof nog het meest bijgebleven. Natuurlijk was het voor mij de eerste keer in Azië en was ik misschien niet optimaal voorbereid. Later ben ik samen met mijn gezin vaak op vakantie gegaan naar Thailand en Maleisië. Heerlijke vakanties waar wij echt van hebben genoten. Natuurlijk ook in Thailand situaties tegengekomen waar mensen het moeilijk hadden maar lang niet zo overdonderend als toen op Java.
Toch zit ik eraan te denken om in 2011 nu eens i.p.v. naar Thailand/Maleisië naar Java en Bali te gaan. Wat vinden jullie van het verschil tussen die drie landen ? Ik ben benieuwd wat jullie voor verschillen/overeenkomsten zijn tegengekomen ?
Groet CarlMarius
|
|
|
|
|
He Carl,
Ik zet je weer even een plekje hoger. Ik ben nl. zelf ook benieuwd, alleen ben ik een keer of 8 in Indonesie geweest en nog nooit in Thaliland of Maleisie.
De vraag die bij mij opkomt is: wat vond je zo heerlijk aan Thaliland en Maleisie. Wat verwacht je van een vakantie? Volgens mij kun je dan wat antwoorden verwachten. Je noemt Java en Bali, maar er zijn natuurlijk wel meer eilanden. Sulawesi heeft hele andere dingen te boieden dan Java en Bali, net als Sumatra. Dus volgens mij moet je je vraag wat specifieker maken.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Philippijnen, wel eens aan gedacht? Ook erg indrukwekkend!!!
|
|
|
|
|
Carl, uit jou posting maak ik op dat je vooral hebt opgemerkt t.d.t. de armoede.
Ik kan je zeggen dat heden ten dagen dat een heel stuk is afgenomen ten opzichten van 15 jaar geleden. Toen ik voor het eerst op java kwam zag ik bijvoorbeeld vooral oude "krakkemikkige" auto's in het verkeer en bovendien was het toen niet heel erg druk met auto's.
Heden ten dagen is dat behoorlijk veranderd!! Ik zie vaak meer nieuwe auto's dan in het "dorpse" in NL en ook de drukte in het verkeer (zowel Java als Bali) is een verschrikking geworden.
Zoals ik Thailand en Malysie ervaar, zit daar weinig verschil(meer) in!
|
|
|
|
|
|
|
Hallo Elsbeth,
Thailand is een heerlijk divers land. In het noorden zijn er de groene bergen en in het zuiden zijn er de mooie stranden en eilanden. Het eten is er heerlijjk en de mensen over het algemeen erg vriendelijk. Ik hou van een vakantie waar je de mogelijkheid hebt om actief bezig te zijn en een paar dagen luieren er tussendoor kan combineren. De infrastructuur is goed en een vakantie voor een gezin van vier is - behalve de vliegtickets - goed betaalbaar. Bangkok is een geweldige stad, je kan er overdag mooie tempels of oude paleizen bezichtigen en 's-avonds genieten van een goed restaurant of uitgaansgelegenheid. De combinatie van natuur en vertier zijn allemaal ruim binnen handbereik. Dat maakt een vakantie in Thailand zo aantrekkelijk en verslavend. Toch ben ik benieuwd hoe het is op Java. Mijn ouders zijn er geboren en wil mijn kinderen ook graag de roots van onze familie laten zien. Ik ben er van overtuigd dat de mensen daar niet zo ingespeeld zijn op het toerisme als in Thailand. Dat heeft denk ik wel een paar nadelen maar zal vast en zeker ook vele voordelen opleveren. Het lijkt mij het beste om mij maar eerst op de twee bekende eilanden te orienteren. Mocht ik naar Indonesie gaan en de vakantie zou goed bevallen dan kan ik later wel verder kijken naar bijvoorbeeld, Sumatra, Sulawesi of de Philipijnen.
|
|
|
|
|
Wat betreft Thailand ben ik het volledig met je eens.Normaal gesproken ga ik bijna elke vakantie rechtstreeks naar Indonesie, maar komende zomer ga ik eerst 5 weken naar Thailand>>naar de Isaan << en daarna steek ik over naar Indonesie. Beide landen zijn prachtig en ik vermoed dat jij dat na je komende vakantie zult beamen wat betreft Indonesie..
|
|
hati hati, pelan pelan
|
|
|
|
|
Op 22-01-2010 22:09 schreef CarlMarius: Thailand is een heerlijk divers land. In het noorden zijn er de groene bergen en in het zuiden zijn er de mooie stranden en eilanden. Het eten is er heerlijjk en de mensen over het algemeen erg vriendelijk. Ik hou van een vakantie waar je de mogelijkheid hebt om actief bezig te zijn en een paar dagen luieren er tussendoor kan combineren. De infrastructuur is goed en een vakantie voor een gezin van vier is - behalve de vliegtickets - goed betaalbaar. Bangkok is een geweldige stad, je kan er overdag mooie tempels of oude paleizen bezichtigen en s-avonds genieten van een goed restaurant of uitgaansgelegenheid. De combinatie van natuur en vertier zijn allemaal ruim binnen handbereik. Dat maakt een vakantie in Thailand zo aantrekkelijk en verslavend. Toch ben ik benieuwd hoe het is op Java. Mijn ouders zijn er geboren en wil mijn kinderen ook graag de roots van onze familie laten zien. Ik ben er van overtuigd dat de mensen daar niet zo ingespeeld zijn op het toerisme als in Thailand. Dat heeft denk ik wel een paar nadelen maar zal vast en zeker ook vele voordelen opleveren.
|
Ben jaren actief geweest in de reiswereld (en af en toe nog) in Indonesie, ken Thailand ook een beetje (dus heb enig vergelijkingsmateriaal), maar vergelijking Thailand - Indonesia is afhankelijk van wat je zoekt en wil; en......hoe verwend je bent.......of hoe verwend de kinderen.
- Als je het hebt over infrastructuur, ja dan loopt Indo duidelijk achter op Thai.
- Maar als je het hebt over vriendelijkheid van de bewoners dan wint Indo met mijlen.
-Je schrijft
|
Thailand is eenheerlijk divers land. In het noorden zijn er de groene bergen en in het zuiden zijn er de mooie stranden en eilanden.
|
maar op dat gebied verliest Thai wederom met Indo want Indo is vele malen meer divers. Bergen volop (m.n. vulkanen), gigantische onderwatertuinen, meer dan 300 verschillende culturen c.q. volken, stranden, eilanden (niet voor niets een eilandenrijk van 17000 eilanden), overgangsgebied Azie-Melanesie, etc.
-Eten is heerlijk in Thai en daar wint Thai t.o.v. Indo maar de keuken hier is ook zeer goed te pruimen (wel de goede restaurants vinden).
-Vliegen (reizen uberhaupt) is binnenlands zeer goedkoop in Indo.
-Hoofdsteden:
|
Bangkok is een geweldige stad
|
Wel voor onbekenden is Jakarta het tegenovergestelde.....a living hell (allthough personally no problem) en dus zou ik die stad mijden. (Hoewel ik Bangkok ook maar een vreselijke stad vind met al die drukte.) Daarentegenover is een stad als Yogyakarta stukken makkelijker begaanbaar en cultureel interessanter.
-
|
De combinatie van natuur en vertier zijn allemaal ruim binnen handbereik.
|
Ook hier!! Hoewel "westers" vertier wat minder is maar dat is dan ook de charme (anders kan men net zo goed thuisblijven in Europa).
-
|
Ik ben er van overtuigd dat de mensen daar niet zo ingespeeld zijn op het toerisme als in Thailand. Dat heeft denk ik wel een paar nadelen maar zal vast en zeker ook vele voordelen opleveren.
|
Zeer zeker, juist dat is het aantrekkelijke van Indo (Bali er buiten gelaten; that is tourism in multiples) en vond dat juist vreselijk tegenvallen in Thai.....ik voel me daar werkelijk tot een plukobject gedegradeerde farang .
Anyway, beide landen hebben hun na- en voordelen en het is maar precies wat je zoekt. Houdt echter rekening met een achterlopende infrastructuur (dus alles gaat niet zo soepel en snel) maar als je je daarop instelt, kan er niets mis gaan.
|
|
|
|
|
Qua natuur zijn er veel mooiere gebieden dan Bali: Minahassa (Noord Sulawesi), omgeving Tentena (Midden Sulawesi), Tana Toraja (Zuid Sulawesi), West Java, West Sumatera. Accomodaties zijn op Bali vast het mooist, maar is dat wat je zoekt in Indonesie??? Mooie hotels zie je overal ter wereld, mooie stranden ook.
Maar nogmaals, behalve Philippijnen ben ik nooit in een ander Aziatisch land geweest. Voor mij is Indonesie aantrekkelijk omdat ik mij behoorlijk verstaanbaar kan maken in het Indonesisch, dat heeft een enorme meerwaarde aan contacten met lokale bevolking.
|
|
|
|
|
On 24-01-2010 17:12 elsbeth wrote: Voor mij is Indonesie aantrekkelijk omdat ik mij behoorlijk verstaanbaar kan maken in het Indonesisch, dat heeft een enorme meerwaarde aan contacten met lokale bevolking.
|
Helemaal mee eens. Maar zelfs als je het Indonesisch niet machtig bent, geldt het voordeel van het schrift dat je gewoon kunt lezen. De namen van straten, om maar wat te noemen. Dat geldt ook voor Maleisië, maar in Thailand loop je hopeloos vast (ik tenminste).
|
|
|
|
|
In ieder geval allemaal bedankt voor de adviezen.
Omdat de vakantie pas gepland staat voor Juli en Augustus 2011 ga ik mijzelf verder verdiepen in wat wij precies willen zien. In ieder geval is Java een must. Beginnen in Jakarta en dan ( eventueel stukken met de trein) richting het oosten. Verder ga ik het komende jaar uitpluizen welk eiland van Indonesie na Java voor ons het meest interresant is. Ook ben ik benieuwd of alles makkelijk ter plekke te regelen valt. Ik bedoel dus dat ik - net als in Thailand - op de bonnefooi kan gaan ? Met slechts een vliegticket en een hotelovernachting voor de eerste nacht op zak, Dit heeft mijn voorkeur omdat wij dan zelf kunnen bepalen hoelang wij op een bepaalde plek kunnen blijven. Lijkt mij dat er toch altijd wel genoeg keuze is in hotel/guesthouse overnachtingen, trein/vliegtickets etc. In ieder geval ben ik van plan om veel dit forum te bezoeken om zo een goed beeld te krijgen van de do's en don'ts in het land Indonesie.
|
|
|
|
|
Reizen is zeer makkelijk in Indo. Ik reis voor mijn werk vele 100(0)-en kilometers per maand en maak van allerlei soorten vervoer gebruik. Er is altijd wel iets te vinden.
Anderzijds moet je met je planning wel heel goed rekening houden met de kalender en uitdokteren wanneer er feest- en schoolvakantiedagen zijn want rond deze dagen is het een mess , en een crime om te reizen. Zeker het einde van de islamitische Ramadhan mijden, en dan m.n. rondom de Idul Fitri. Dan kan je nergens meer komen en zit je zo 2 weken vast.
Maar buiten weekends en die (verdomde) feest- en schoolvakantieperiodes, is het soepel reizen.
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|