|
|
|
|
|
Juist dat geld wat bestemd is voor de tsunami slachtoffers.
Zoals gewoonlijk weer in de verkeerde handen terecht gekomen!!!!!
Want mensen er blijft te veel aan de strijkstok hangen.
Je wordt er zo moedeloos van, en daarom heb ik zo een vermoeden van.
Alle goed bedoelde hulpverlening tenspijt.
Waarom wel die helpen, en deze in de kou laten staan, kan er bij mij er niet in.
Iedereen of niemand dat is mijn stelling........................
|
|
Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,-----, Verdediging is de ruiter van kritiek
|
|
|
|
|
Schandalig!
Sowieso vind ik het een zeer slechte zaak dat er zoveel aan de strijkstok blijft hangen. Je helpt, of je helpt niet......maar niet om er zelf beter van te worden!
|
|
|
|
|
NoviK:
dit is het bekende verhaal: Unicef lag ook onder vuur wegens graai praktijken.
Helaas gaat het zo met de zogenaamde goede doelen, en heel veel blijft aan de bekende strijkstok hangen.
Zeker bij Stichtingen en non-profit organisaties; die zijn juridisch moeilijk grijpbaar.
Dit zijn echt geen filantropen, ze weten donders goed de weg in MAZEN VAN DE WET
|
|
|
|
|
Beste Ziel,
Nu ben je een beetje ongefundeerd bezig, waar baseer je op dat al het geld is gejat? Ok, Indo is een mega-corrupt land en Atjeh zal nog wat corrupter zijn dan de rest van Indo, maar ik vind juist dat er nog verbazingwekkend veel geld WEL bij de slachtoffers in Atjeh is aangekomen. Bijna iedereen heeft weer een eigen huisje in ieder geval.
|
|
Gracias. Sama sama
|
|
|
|
Op 24-12-2009 20:00 schreef merapi: NoviK:
dit is het bekende verhaal: Unicef lag ook onder vuur wegens graai praktijken.
Helaas gaat het zo met de zogenaamde goede doelen, en heel veel blijft aan de bekende strijkstok hangen.
Zeker bij Stichtingen en non-profit organisaties; die zijn juridisch moeilijk grijpbaar.
Dit zijn echt geen filantropen, ze weten donders goed de weg in MAZEN VAN DE WET
|
Dat is inderdaad regelmatig het geval bij grote organisaties, daar lees ik wel over in de krant....Zelf zouden wij zoiets nooit doen. We werken allemaal vrijwillig en ook vliegtickets worden niet van stichtinggeld betaald.....
Een stichting hebben kost geld, het levert niets op....nou ja, behalve dan een glimlach van de kinderen op het moment dat je iets voor ze kan doen. Dat is genoeg voor ons!
|
|
|
|
|
Men kan er van uit gaan dat van elke euro die gestort word voor zulke goede doelen, er een kleine 15 procent niet terecht komt waar het moet komen. Dit zijn dan de zg onvoorziene kosten, zoals administratiekosten,opslag,transport etc...EN wat de ambtenaren etc ter plekke dienen te ontvangen voor hun "snelle" medewerking. Helaas, maar zo werkt het wel. Toch komt er veel goed terecht,gelukkig.......
|
|
hati hati, pelan pelan
|
|
|
|
|
Zo'n 85%??
Da's nog altijd een stuk meer dan 0%.
Novikirama, je zegt: een stichting hebben kost geld, het levert niets op.
Je hebt toch sponsors, neem ik aan? Toen ik in Palembang actief was (en daarna vanuit Nederland voor onze stichting nog een aantal jaren), vond ik het verbazingwekkend hoe gemakkelijk we via sponsoracties geld kregen. Je moest uitkijken dat je het geld goed bleef besteden en niet inging op allerlei onzinnige ideeen vanuit de school, die vooral statusverhogend werkten, maar voor de kinderen zelf niet echt van waarde waren.
Ook bij ons werd alles door de vrijwilligers zelf betaald (op de huisvesting na).
Hoe kleiner de stichting hoe makkelijker het is om de strijkstok schoon te houden.
Ik heb er niet zo'n probleem mee als een deel wel aan de strijkstok bijft hangen. Kijk naar wat er wel gedaan wordt i.p.v. wat niet aan de kinderen ten goede komt. (er zijn natuurlijk excessen). Ik zal jullie website nog eens bekijken (heb ik ooit wel gedaan, maar het is even weggezakt).
groetjes Elsbeth
|
|
|
|
Als je Netwerk hebt bekeken, dan is het net of ze daar veel hebben gedaan, maar nog niet genoeg.
Bekijk die netwerk van 24 dec Hier
|
Actualiteitenrubriek. -Alleen op de wereld - 5 jaar later. Op tweede kerstdag 2004, vijf jaar geleden, overspoelden vloedgolven diverse Aziatische kusten en doodden meer dan 200.000 mensen. Netwerk ging terug naar de plek des onheils om de mensen van toen op te zoeken en te kijken hoe hun leven er vijf jaar na de tsunami uitziet.
|
|
|
Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,-----, Verdediging is de ruiter van kritiek
|
|
|
|
|
On 24-12-2009 22:49 elsbeth wrote: Zo'n 85%?? Da's nog altijd een stuk meer dan 0%.
|
Daar geloof ik dan ook niks van. Als je één euro aan Oxfam/Novib geeft (slechts een voorbeeld), dan geloof ik best dat daarvan € 0,85 overblijft voor hulp. Die 15% noem ik geen strijkstokgeld maar overhead. De tragiek van die grote organisaties is dat ze professioneel zijn geworden omdat ze wel professioneel moesten worden. Ze zijn zo groot geworden dat ze niet zonder economen, juristen en andere professionals kunnen, en die jongens kosten geld. Kijk maar naar wat voor auto's er op de gereserveerde parkeerplaatsen voor het Novib-gebouw geparkeerd staan.
Veel erger is dat zowel de Nederlandse regering als die hulporganisaties weten dat er in `sommige landen' tenminste 30% aan de strijkstok blijft hangen. In dat geval is het woord `strijkstok' wel terecht omdat geld verdwijnt zonder dat er ook maar iets voor terugkomt. Na de overhead van Novib en het lokale jatwerk blijft er dan nog maar de helft van je euro over voor de mensen voor wie die euro bedoeld was.
Blijft natuurlijk het dilemma: geen hulp meer geven omdat sommige klootzakken profiteurtje spelen, of toch maar hulp geven omdat het nodig is? Die keuze is zeker bij rampen niet zo moeilijk: je moet wel helpen.
En als particulier zou ik kiezen voor een actie à la die van NK. Dan kun je er redelijk op vertrouwen dat je zuurverdiende euro'tje voor het grootse deel terechtkomt waar het nodig is.
|
|
|
|
|
Overheadkosten heb je als stichting natuurlijk altijd, alleen al het hebben van een bankrekening brengt kosten met zich mee. Maar dat is meteen wel de grootste kostenpost die wij hebben, samen met de kamer van koophandel. Wij proberen onze overheadkosten onder de 5% te houden en dat lukt goed! Mochten we in de toekomst meer donateurs en daardoor meer inkomsten en uitgaven hebben dan zullen deze kosten procentueel gezien nog lager uitvallen!
Een actie organiseren brengt soms (maar lang niet altijd!) ook wat kosten met zich mee. Als je werkt volgens het CBF keurmerk voor goede doelen mag je maximaal 25% van de inkomsten uit een actie besteden aan kosten. Wij vinden dat nog aan de hoge kant en rekenen een maximum van 20%.Maar over het algemeen zijn onze acties kostenloos....
Sponsors vinden zoals Elsbeth zegt lukt wel, maar het is moeilijk om mensen voor langere tijd te vinden of iets anders te krijgen dan een product. We hebben laatst een bril gekregen voor een kind, een spandoek en t-shirts voor onze acties in NL....maar een donatie voor onze Actie Anak (nieuw tehuis) van een groot bedrijf is jammer genoeg niet te krijgen.....
En onze huidige actie met de kerstartikelen loopt jammer genoeg niet zoals gehoopt, ik denk dat we dit jaar met een doosje kerstversiering blijven zitten die we dan hopelijk volgend jaar kunnen verkopen....
|
|
|
|
|
Men kan ook de audit van de tsunamigelden lezen.
Uitgevoerd door BPLRI en S.A.I
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
On 25-12-2009 11:47 NoviKirana wrote: ....maar een donatie voor onze Actie Anak (nieuw tehuis) van een groot bedrijf is jammer genoeg niet te krijgen....
|
NK, weet je dat je als stichting een beroep kunt doen op (weer een andere) stichting die als je aan de vereisten voldoet de donaties verdubbelt? FF zelf goegelen (al bing ik tegenwoordig). Als ik me goed herinner gaat het om Wilde Ganzen en NCDO. Als je aan hun eisen voldoet, zijn donaties bovendien belastingafrekbaar voor de gulle gevers.
En praat eens met woningcoöperaties. Die barsten vaak van het geld, en de bouw van een huis in JKT kan hen daarvan afhelpen.
|
|
|
|
|
bedankt voor de tips Guna!
Ja, Wilde Ganzen en NCDO inderdaad, maar dan moet je zelf ongeveer 50% van het geld aanleveren. Nou ja, dat zouden we nu al hebben....dus daar zal ik nog eens naar kijken! Wij zijn zelf ook een ANBI, dus ook bij ons zijn de giften belastingaftrekbaar!
Bouwfonds en Ymere heb ik wel al geprobeerd, maar niet eens een reactie van gekregen...Na de feestdagen gaan we weer hard verder!
|
|
|
|
On 25-12-2009 11:55 Surya Atmadja wrote: Men kan ook de audit van de tsunamigelden lezen.
Uitgevoerd door BPLRI en S.A.I
|
Dat niet al het geld op de goede plaatsen zou terechtkomen kon je vantevoren incalculeren.
En dit geldt niet alleen voor Indonesië.
Maar toch is het meeste goed besteed als ik afga op dit krantenartikel.
http://www.volkskrant.nl/buite(...)de_van_liefdadigheid
|
|
|
|
|
Meer dan 4 van de 5 miljard euro aan hulpgeld die binnenstroomden na de tsunami, zijn dan besteed. Er zijn havens aangelegd, wegen en bruggen zijn hersteld, Banda Atjeh heeft een nieuw vliegveld, scholen en ziekenhuizen zijn herbouwd, en overal zijn die huisjes neergezet. De directeur ruimt tevreden zijn bureau op: ‘Wij hebben 90 procent van het geld dat is binnengekomen besteed. De rest van het geld is bestemd om de komende drie jaar de kosten te dekken. Dat geld is nu overgedragen aan de lokale overheden.’
|
Dus met 1 miljard nog te gaan,dat is nog heel veel.
Je ziet ze wel eens die reportage, van Netwerk, EEnvandaag, en Nova,enz, die dan iets voor het voetlicht brengt, en zich nergens meer bekommeren, die mensen die ze gefilmd hebben.
maar wat mij zo ergert aan het in de publiciteit brengen,van ellende van die mensen, dat ze daarna aan hun lot worden over gelaten.
Daar stoor ik mij wel eens aan.
Laat het dan zo zijn, als men hun ellende in de wereld schopt, zorg dan ook dat je een nazorg hebt over die mensen.
Zodat je de machteloosheid van de mensen die dat voorgeschoteld krijgen niet verder frustreert.
Wie in de jeugd investeert, heeft voor het land in de toekomst, een meer waarde
Die jongen, die in de reportage zat bij Netwerk, en dan alle kinderen daar.
hadden ze best beter kunnen helpen zodat zij toch een betere toekomst hebben, dan wat je nu nog ziet.
Het is jammer dat men dat niet oppakt, en als je dan nog 1 miljard over hebt zou dat zeker daar aan gespendeerd moeten worden.
Maar iets zegt mij, in Indonesië vinden ze andere prioriteiten belangrijker.
En u mag het raden wat dat toch zou zijn.
kiwimave die zal het wel begrijpen, wat ik daarmee bedoel……..
|
|
|
|
|
|
On 25-12-2009 18:01 zieleffe wrote: [quote removed]
Dus met 1 miljard nog te gaan,dat is nog heel veel.
Je ziet ze wel eens die reportage, van Netwerk, EEnvandaag, en Nova,enz, die dan iets voor het voetlicht brengt, en zich nergens meer bekommeren, die mensen die ze gefilmd hebben.
maar wat mij zo ergert aan het in de publiciteit brengen,van ellende van die mensen, dat ze daarna aan hun lot worden over gelaten.
Daar stoor ik mij wel eens aan.
Laat het dan zo zijn, als men hun ellende in de wereld schopt, zorg dan ook dat je een nazorg hebt over die mensen.
Zodat je de machteloosheid van de mensen die dat voorgeschoteld krijgen niet verder frustreert.
Wie in de jeugd investeert, heeft voor het land in de toekomst, een meer waarde
Die jongen, die in de reportage zat bij Netwerk, en dan alle kinderen daar.
hadden ze best beter kunnen helpen zodat zij toch een betere toekomst hebben, dan wat je nu nog ziet.
Het is jammer dat men dat niet oppakt, en als je dan nog 1 miljard over hebt zou dat zeker daar aan gespendeerd moeten worden.
Maar iets zegt mij, in Indonesië vinden ze andere prioriteiten belangrijker.
En u mag het raden wat dat toch zou zijn.
kiwimave die zal het wel begrijpen, wat ik daarmee bedoel……..
Click to see original image
|
“Wat een tragedie is voor de bevolking, kan voor anderen een kans betekenen, een bodemloze mijn, een paradijs vol voordelen”.
Deze woorden zijn van de schrijver Roberto Saviano nadat veel buitenlands geld voor de nabestaanden van een aardbevingsramp in Italië in handen van de mafia viel. Ik vind het dus niet typisch Indonesisch maar een uitvloeisel van een zwakke centrale overheid die te weinig controleert. En gewetenlozen zijn van alle nationaliteiten.
Maar voor de rest ben ik het helemaal met jou eens Zieleffe.
|
|
|
|
Dat is dan mooi meegenomen, dan blijkt met redelijke argumenten elkaar wel te kunnen vinden.
|
TSUNAMI - Op 26 december 2004 veroorzaakte een zeebeving voor de kust van Sumatra een tsunami die in totaal meer dan 200.000 mensenlevens eiste in verschillende landen in Zuidoost-Azië. Over de hele wereld gingen de schokkende beelden van de tsunami die in Azië en onder meer aan de kust van Sri Lanka complete dorpen wegvaagde. Vooral Aceh (Atjeh) op Indonesische Sumatra werd hard getroffen.
|
Er is nu vandaag 25 Dec een TV documentaire na 5 jaar Aceh, op TV Drente
Er is een waterleiding bedrijf, die daar hulp verleend aan de bewoners.
Heb de hele documentaire gezien,en zoek hoe u het kan zien, via Internet.KIJK HIER de pagina
Hier de film zelf
Als je ook ziet hoe er weer duidelijk omgegaan wordt met de onderhoud, ja dan wordt je weer eens bevestigd hoe verschrikkelijk het is die mensen daar te verduidelijken, dat ze zelf de veroorzaker zijn van hun ellende.
Maar laat ik het maar er op houden van hun kleine hersens die ze in hun kleine kopjes hebben zitten.
Verders kan ik het niet uitleggen waarom ze zo slordig zijn met hun bezittingen.
|
|
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|