Trouwen met een javaanse katotoliek

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
34 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Willem, wat ik bedoel is , dat Protestanten, Gereformeerden en Katholieken als Christenen worden beschouwd,
Natuurlijk is er een verschil in kerkdiensten!zeker weten!
Ze erkennen het Doopsel.
Om Sid, interessant wat u zegt:
ik wist echt niet dat dit onderscheid wordt gemaakt in Indonesia tussen Katholiek en Protestants.
In Nederland zijn de Katholieken veel soepeler dan de Protestanten, die zijn juist vaak dogmatisch en rechtlijnig, valt ook niet mee te discussieren.
Bij onze parochie kerk werden 6 kinderen gedoopt ,waarvan 4 met een Moslim vader; dit was geen enkel probleem;de ouders hebben beloofd hun kind godsdienstig op te voeden zoals het past in een gemengd huwelijk.

Een verhaaltje uit de oude doos:
toen mijn dochtertje werd gedoopt was er een beetje weerstand vanuit de familie: haar meter was Protestants, en de peter Katholiek ,de kerk had daar geen enkele moeite mee.
De ex schoonfamulie heeft nog jaren hierover lopen doorzeuren

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 18-12-2009 10:49 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ik woon waarschijnlijk in een ¨ander¨ Indonesia dan hier wordt besproken. Gedurende de bijna 2 decennia die ik in dit land verblijf, is er nog nooit door een RT, lurah of andere overheids- dan wel reli-autoriteit naar huwelijkspapieren gevraagd (en heb hier meer dan een decennium ongehuwd samengewoond, zelfs met verschillende personen en in verschillende situaties: sterk religieuze kampung, koskosan bebas, sterk religieuze perumahan, gewone perumahan). Heeft het wellicht te maken met de relatie met je buurtgenoten, schoonfamilie en autoriteiten?? Of presentatie, geloofwaardigheid dan wel overtuigingskracht??

Yogya Bali heeft hier een volle bingo, zelfs diep in de kampung van het over het algemeen vrij extremistisch islamitische Sunda, heb ik nooit vragen gehad en ik kwam er jaren en jaren terwijl ik met mijn Pop zat te hokken Emoticon: Shiny
Nog sterker als er nu op Batam een dame voor een nacht bij mij verblijft(ik heb 3 slaapkamers) en veel vrienden en vriendinnen Emoticon: Wink dan is er geen hond die zich er iets van aantrekt.
Uiteindelijk staan bule hier bekend dat ze van Indonesisch dametjes houden(waar komt dat nu vandaan Emoticon: Confused )
De plaatselijke heren niet????????? Emoticon: Yes!
Brrrrrrr er is geen land ter wereld waar zoveel wordt vreemd gegaan als in Indonesie, je ziet het niet maar her is er wel.
Mijn buurmannen kijken wel uit, zoals in heel Indonesie, die tomen hum vrouw wel in en ook de meeste Pak RT's hebben boter op hun hoofd hihihihi Emoticon: Laugh out loud
Papa mama spelen buiten de deur is een nationale sport in Indonesie Emoticon: Puh!

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Malam, en maar Islamitisch zijn.., zo vroom met hun hoofddoekjes en de mannen zijn hetzelfde, ze willen een maar een ding.
Uit interesse heb ik vorige week een moskee bezocht, natuurlijk schoenen uit, handen wassen en de vrouwen gescheiden.
Wel nog even een leuk gesprek gehad, maar nee, er zijn teveel beperkingen binnen de Islam, waar ik niet mee om kan gaan
Maar het was een leerzame ervaring.
Volgende week ga ik een Sikh tempel bezoeken, gewoon uit belangstelling

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 19-12-2009 23:44 merapi wrote:
Wel nog even een leuk gesprek gehad, maar nee, er zijn teveel beperkingen binnen de Islam, waar ik niet mee om kan gaan

Wat zijn die beperkingen dan ?
Ik dacht dat het niet veel verschilde met de Christendom .

Trouwens over welke Islam heb je het over ? Emoticon: Wink

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-12-2009 22:08 Malam wrote:

[quote removed]

Uiteindelijk staan bule hier bekend dat ze van Indonesisch dametjes houden(waar komt dat nu vandaan Emoticon: Confused )

Tya , men moet allerlei zaken niet door elkaar halen.
Dat in veel plaatsen samenhokken wordt gedoogd wil nog niet zeggen dat het goed is .
Als ze de bestaande wetten (kan men zelf uitzoeken welke ) handhaven zal er koppen rollen.
De pak RT is formeel verantwoordelijk.
Zolang de samenhokkenden het niet te gek doen zal de buren en pak RT ook de andere kant kijken.
Trouwens de Pak RT zal ook in het K.K boekje kunnen zien wie wie is .
Ook het verhuren van een huis aan een buitenlander moet volgens de regels gebeuren.
De regels zijn bekend , dat de Pak RT/RW niet weet of wil weten is een andere zaak .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Merapi, alle mannen willen maar één ding, dat weet je toch inmiddels wel. Dat is echt niet gebonden aan geloof. Dat zie je aan Malam.
Heb je veel intensievere contacten met moslims? Wat bedoel je met "daar kan ik niet mee omgaan". Bedoel je daarmee dat je jezelf niet tot de islam wenst te bekeren, of dat je met moeite hebt met de omgang met moslims?
Voor mijzelf geldt dat het klamme zweet mij uitbreekt als ik een katholieke kerk bezoek (en al helemaal als er dan nog iets gezegd wordt), maar dat neemt niet weg dat ik prima om kan gaan met mensen die (streng) gelovig zijn. Het hangt volkomen van de persoon af (katholiek/protestants/moslim/Sihks) af hoe hij zijn geloof in de dagelijkse omgang met de medemens toepast.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 20-12-2009 09:57 elsbeth wrote:
Merapi, alle mannen willen maar één ding, dat weet je toch inmiddels wel.

Hallo zeg, alsof vrouwen anders zijn...... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

hati hati, pelan pelan

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Vrouwen zijn inderdaad anders, dat is een biologisch gegeven dat er bij velen maar niet in wil, vandaar vaak het onbegrip en gebrek aan acceptatie. Sex heeft over het algemeen bij mannen een hogere prioriteit dan bij vrouwen.
Maar je hoort mij niet klagen, hoor.
Ik kan met dit verschil prima leven en ik heb er ook niks tegen, maar het is onzin om het te gaan ontkennen. Hoe mannen hier verder mee omgaan, daar zit natuurlijk heeel veel verschil in.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Senior, Elsbeth heeft gelijk: mannen zijn zijn veel gevoeliger voor seks dan vrouwen.

Voorbeeld: als ik na heerlijk gekookt te hebben Vriend een knuffel geef, dan zie ik al gelijk sterretjes in zn ogen, zo van mm dat wordt vuurwerk.
Terwijl een knuffel niet seksueel bedoeld [vrouwen denken dan ook aan de afwas!] is maar gewoon een liefkozing..
dat bedoelt Els en ik ook.
Nee hoor Els, heb beslist geen moeite met Moslims, maar wat mij opvalt is dat er weinig ruimte is voor persoonlijke groei en ontwikkeling bij vrouwen; dat geldt zeker voor Hollandse vrouwen die zich hebben bekeerd tot de Islam.
Zij worden dan overdreven orthodox..totdat de relatie strandt en dan is het hoofdoekje en de lange jurk gelijk exit.
Ik bedoel hiermee dat sommige mensen onnadenkend met religie omgaan; er hoeft maar iets hun leven te gebeuren en ze gaan weer opzoek, of het een andere religie is,New age etc., veel mensen zijn niet standvastig in hun overtuiging.

Wat jij hebt bij het Katholicisme heb ik bij de Islam, dat vasten, de kleding,verplicht 5 keer bidden.., beklemmend.
Maar goed Christenen kunnen ook eisend zijn, zeker bij al die kleine geloofjes!!
Geloven begint mij jezelf en niet bij een dominee,pastoor of imam,
Vriend is Boeddhist en ik RK, nou dat gaat prima.
, we lopen niet te zeuren over elkaars geloof, laten elkaar in alle waarde en vrijheid van opvatting.
Dit voelt echt als een bevrijding!
Natuurlijk praten wij wel over de verschillen, maar het worden nooit strijdpunten; integendeel, we leren van elkaar.
Heeft ook met zijn Indische achtergrond te maken en hoe meer ik erover lees des te meer krijg ik respect voor de Indische cultuur.
Niet alleen Indisch, maar Hindoe,Oud-Javaans, kortom alle culturen die Indonesia omvat.

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Nu men steeds wetenschappelijk openlijk er over gesproken wordt, en nagezocht word, heb ik allang mijn gelijk behaald, en het geloof verloren.
Kerstfeest is een feest wat door christenen bedacht is, een wetenschappelijk achtergehaald feest, die niet in December had moeten plaats vinden, maar in September.
Die zoon van die timmerman was geboren in de maand September.
Weer een misplaatste volks verlakkerij, beliegen, en bedriegen, doen ze, omdat ze zo achtelijk de mensen zijn, die dat geloven.
hun ware gedachte goed is alleen bedoeld, om de mannen een leuk feestje te gunnen, en is om lekker leven te leiden.
Het is niet voor niets dat er geen vrouwen priesters mogen worden.
Want dat verstoord hun leven van mannelijke hormonen, en die aan te veel vrouwelijk in hun genen hebben.

Daar hoort trouwen ook bij, niet om wat u er van vind, maar gewoon omdat het iets oplevert voor zowel de andere gemeenschap als een ritueel gebeuren van schijn ophouden, voor de familie, en de gemeenschap.
Ze moesten eens weten, hoe twee mensen bijelkaar horen, kan pas goed zijn wanneer je zeker een proef periode op na houd.
Daar kan ik met Merapi mee gaan, dat orthodoxe mentaliteit, is een periode die werkelijkheid met de schijn ophouden te maken heeft, dat maak het grote verschil.... Emoticon: Blush Emoticon: So funny Emoticon: Stupid Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 22-12-2009 18:00 zieleffe wrote: Daar kan ik met Merapi mee gaan

Als jij nou meegaat met Merapi, en als Merapi nou meegaat met jou, dan geef ik een feestje. Beralkohol, ya.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Guna2dat feestje zit er beslist niet in, BETOEL!
tidak!!, haha
Om Ziel hoe weet u dat de zoon van de timmerman geboren was in september?
Zelfs geen enkele academisch gevormde historicus weet dit.
Om Ziel, u heeft het over het celibaat neem ik aan?
Een priester kiest voor het celibaat, en natuurlijk is dit van daag de dag onacceptabel, ben ontzettend pro om het celibaat op te heffen.
Mijn ervaring is dat een gelukkige getrouwde dominee, priester of wat dan ook, veel beter functioneert in zijn vak.
Je hoeft daar zelfs niet eens voor getrouwd te zijn: alleen al het feit dat de kerk geen invloed meer heeft op je levenspad.
Geldt ook voor Moslims.

Ben weer een blauwtje gelopen:;

Ik had 2 Moslim buren uitgenodigd om gezellig te komen eten op 2e Kerstdag en ik weet dat ze het financieel moeilijk hebben.
Met heel veel excuses werd het afgewezen, mag niet,kan niet, mag niet van man en zoon

Om Sid wat doe je dan??
Ik weet het ook niet meer

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Het is wonderlijk:
alle religies in de wereld zeggen dat zij bidden dezelfde God en toch vragen zij diezelfde enige God om zich aan hun kant te scharen, het met hen eens zijn en de ander te bevechten.
Zoiets kan nooit een Godsbeeld zijn........, toppunt van egoisme

Als we eens beginnen met: Heb u naaste lief gelijk uzelf, dan komen we al een heel eind.

Even genoeg nu, voor allen, welk geloof je ook aanhangt: licht, liefde en vrede
Liefs van Wilma en Eva

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-12-2009 20:57 merapi wrote:

Ik had 2 Moslim buren uitgenodigd om gezellig te komen eten op 2e Kerstdag en ik weet dat ze het financieel moeilijk hebben.
Met heel veel excuses werd het afgewezen, mag niet,kan niet, mag niet van man en zoon

Dat is begrijpelijk als je toevallig Moslim uitnodigt die strik in de leer zijn of ze zijn fundamentalist ingesteld.

Er zijn 2 stromingen , de orthodoksde en de liberale , zoals de meeste Indonesische Moslims.
Er staat ergens geschreven dat het een Moslim verboden is om aan de Christelijke feestelijkheden mee te doen. (welke vers ben ik even kwijt) .
Dezelfde als je een Jehova getuige met Kerstdinee gaat uitnodigen , zullen ze ook vriendelijk bedanken.
Aan de andere kant staat ook ergens geschreven (men kan het opzoeken) dat je als Moslim zijnde de Christenen moet respecteren , en als ze jou respecteerd en goed doet bij je moet een Moslim op zijn minst ook met dezelfde daden terugbetalen.

Als ik uitgenodigd wordt is de enige wat ik vraag of er geen rund met korte poten of staart op het menu zit.
Voor toetje lust ik wel een sigaartje en een glaasje campari. Emoticon: Party!

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Haha Om Sid,
Nou dan bent u uitgenodigd in het Haagje hoor! en nee geen rund met korte poten en staart[ lees ik babi?] maar lekker mals lamsvlees,en geen half uitgedroogde Oost-Europese kalkoen, die zn crematie nabij is.
Met Jehova"s valt echt niet te praten, dit heb ik opgegeven - Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye nogmaals respect voor elk geloof.
Campari Om Sid???
Moslims mogen toch geen alcohol?
Ajo, genieten van je leven en je niet laten beperken
dat is het verschil: een beetje Christen vraagt niet om een tegendienst en ik merk dat Moslims het ook niet doen.
Het gaat steeds beter met het sociale contact, zeker bij de jongere generaties.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik kan dat toch wel begrijpen, Merapi. Ik denk dat er niks aan de hand is als je je moslimburen op een andere dag dan uitgerekend 2-de kerstdag uitnodigt.
Dat vinden ze vast heel leuk, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze er gewoon geen behoefte aan hebben. Ik ben benieuwd hoe je volgende uitnodiging uitpakt. Is toch leuk om het nog een keer te proberen?
Fijne dagen verder,
groetjes Elsbeth

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Merapi schreef
Om Ziel hoe weet u dat de zoon van de timmerman geboren was in september?
Zelfs geen enkele academisch gevormde historicus weet dit.
Om Ziel, u heeft het over het celibaat neem ik aan?

Er zijn zo veel verhalen, en tegenstrijdigheden, dat je gewoon niet meer weet wat je moet geloven.
Maar zelfs even je gedachte er over laat gaan als je tenminste nog een paar centimeter hersens over hebt je te oriënteren op Internet, en daarna je eigen conclusies trekt.
Als je HIIER en HIER op klikt kom je nog eens ergens. hiero over Hedonisme
Mijn duidelijkheid neem ik op het verhaal, en logies denken.
De Herders lagen bij nachten in het veld.

Kijk daaruit kon je eigenlijk al weten dat op winterse tijden daar geen herders meer lagen, die waren in de winter altijd in: , “juist ja kribben”, in de stallen van hun onderkomen, “toen vroeger, weet u wel”.
Dus het was nog zomers, nog lekker in de openlucht...
Ja ik was er toen niet bij, maar je kan uit de teksten wat zo tegenstrijdige, en symboliek teksten zijn, om de mensen, om die tuin van adam te leiden, die denkende dat ze een beetje gevoel hebben, dat wel zullen slikken.
Neen die kinderlijke teksten, is goed voor hen, die nog kind zijn gebleven, maar als je alles er goed op na struint, in het grote WWW internet, dan kom je nog wel eens ergens achter……. Emoticon: Wink Emoticon: Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye

On 22-12-2009 18:00 zieleffe wrote: Daar kan ik met Merapi mee gaan

Als jij nou meegaat met Merapi, en als Merapi nou meegaat met jou, dan geef ik een feestje. Beralkohol, ya.

" Dat staat er", zal er aan denken als wij naar Indonesie komen, wie weet de wereld is nog zo groot, maar tegen komen zal, een verrasing kunnen zijn......

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 23-12-2009 14:11 zieleffe wrote: "Dat staat er", zal er aan denken als wij naar Indonesie komen, wie weet de wereld is nog zo groot, maar tegen komen zal, een verrasing kunnen zijn......

De Bintang staat koud.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Jammer Guna, ik lust geen bier..
Natuurlijk Om Ziel, al de religieuze geschriften ziijn ontstaan door ""horen en zeggen"" en er is geen wetenschappelijke waarde aan toe te voegen.
, noch de Bijbel, de Koran of de Torah
Godsdienstvrijheid vind ik enorm belangrijk, persvrijheid etc., kortom democratische rechten.,
vrijheid van meningsuiting.
Als een land de eis stelt om de reguliere godsdienst aan te gaan, bij een huwelijk, dan is dit puur een politieke kwestie en dat heeft niets met het geloof te maken.
Laat mensen gewoon gemengd trouwen, zo kweek je ook respect voor elkaar, is veel beter dan tussen je eigen kliekje te verblijven

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Merapi wrote
Godsdienstvrijheid vind ik enorm belangrijk, persvrijheid etc., kortom democratische rechten.,
vrijheid van meningsuiting
Als een land de eis stelt om de reguliere godsdienst aan te gaan, bij een huwelijk, dan is dit puur een politieke kwestie en dat heeft niets met het geloof te maken.

Dit kan ik even niet volgen.
Wordt dit niet door mensen die een geloof aanhangen, dan op een wijze in de politiek binnen gebracht.
Vooral CU maakt er een potje van, om hun politieke opvatting te willen inbrengen op geloof basis.
Misschien dan andersom
Als men van uit de politiek een maatregel neemt die op basis van verplichte geloofsleer wordt ingevoerd, dan heeft zeker het geloof te maken met de politiek.
Want dan kan je voorkomen zoals op de foto staat.... Emoticon: Frustrated Emoticon: Eerie

PERS vrijheid vind ik dan weer belangrijker dan vrijheid van geloof.
Het geloof wil juist die vrijheid aan banden leggen.
Dat maakt het artikel 1 in onze grondwet ook zo moeilijk.
Het gelijkheid beginsel is een situatie die niet helemaal opgaat.
Want als mens ben je afhankelijk gemaakt van je kunnen.
Als je eigen niet wilt ontwikkelen, en gaat niet in op het aangebodene, dan loop je achterstand op.
Dat is ook vrijheid, maar dan moet je eigen niet bemoeien, met mensen die iets meer hebben genoten dan scholing, en maatschappijleer.
In ieder geval moet je van de politiek je eigen van onthouden, afblijven is dan het gezegde.
Maar toch willen mensen, die zich graag uiten (zoals ik) op hun mannierer iets van maken, die ze in de loop der tijden hebben opgedaan.
Ik was onder de indruk van Mauris de Hond die duidelijk stelde, een referendum stelsel te willen, en geen benoemingen meer, maar verkiezingen.
Zodat je de mensen er meer er bij betrekt.
Zo kan je een land beter regeren, dan straks er een alleenheerser,wordt gekozen, door slinkse wijze, zoals populisme aan de macht komt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 24-12-2009 11:50 schreef zieleffe: PERS vrijheid vind ik dan weer belangrijker dan vrijheid van geloof.
Het geloof wil juist die vrijheid aan banden leggen.

Daarom zou ik er een voorstander van zijn als de privileges en prioriteiten voor religies aan banden wordt gelegd. Het is toch te gek dat anno 2010 die achterlijke godsdiensten nog zo'n vernietigende, desastreuze rol spelen in de wereld: simplisme ten top..... Wat een wereldbevolking met miljarden geloofsidioten. Moet je in Indonesia komen kijken, dan zie wat voor primitief gedrag deze geloofsovertuigingen teweeg brengen.
Het feit al dat men je dwingt een geloof te hebben want anders wordt het moeilijk te huwen, etc...... Leven we in 2010 of in 1410??? Ik weiger dan ook pertinent aan deze walgelijke conditie mee te doen; de boot op met je gedwongen religies (en dan zeker die simplistische annex primitieve wijze waarop ze hier een geloof belijden). Indonesia wordt wakker in 2010 en slaap niet door in 1410!

zieleffe
Gebruiker
spacer line

OOk in de Volkskrant

In het christendom liggen zelfkritiek, zelfrelativering en schuld besloten. Misschien ligt daar de oorzaak van ons gebrek aan zelfvertrouwen.

Zo Bolkestein komt even om de hoek kijken met een grote verhaal.HIER

in deze dagen terug komend op het ge puppel van onze multicult een bewogen Paus die verdraagzaamheid, en hun een plaats te geven in onze samenleving.
met open armen te moeten gaan ontvangen.
dit gebaar is zeer begrijplijk, maar zeer ongewenst.
Hij die zich zo uit, moest zich schamen, doordat hij, en zijn kerk , zelf in het verleden een grote puinhoop hebben gemaakt in die landen, waar nu de meeste vluchtelingen vandaan komen.
Kan je zien dat zo'n persoon ver van de realiteit staat. Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid Emoticon: Blush
en lees ook HIER,, en HIER

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Religie brengt alleen maar onrust en verdeeldheid....en als er dan ook nog geen oorlog was dan had iedereen op deze aarde eten en konden we ons met belangrijkere vraagstukken bezighouden zoals schone energie en bomen planten....onderwijs en veel meer belangrijkere dingen......

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Willem je slaat de spijker Emoticon: Stupid .
Maar weer gezien wat er in Rome van enthousiastelingen stonden te schreeuwen, en zich uite van een happy gevoel, dan kan je die dromen wel vergeten............. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Laugh out loud

Je mag en kan ook niet adviseren deze mensen om te brengen.
Want dan preek je geweld, dat is niet goed.
Zo'n instituut zou zich zelf moeten opheffen
Maar dat zie ik nooit gebeuren, "Jammer"!

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja, maar het bljft moeilijk te begrijpen dat zoveel mensen sterven aan Malaria, nog steeds,terwijl de vaccins heel weinig kosten...
Ik zou alle huisartsen willen oproepen: 8,00 per Mex prik, doneer dan 4,00 per prik aan de Malaria gebieden.
Maar ja, ik zal wel weer een roepende in de tropische woestijn zijn..

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

95,516,396 pageviews Een website van indahnesia.com