Verleden dinsdag pikte ik zes Chinees-Maleise touristen op in Juanda ( Suraboyo's luchthaven ).
We deden het volgende :
Surabaya - Porong - Singosari - Kota Batu - Malang - Pasuruan - Bromo - Probolinggo - Bondowoso - Ijen en terug naar de vlieghaven.
Gisteren zette ik hen terug af aan Banda Udara Juanda. ( 12 februari ).
Onderweg mochten ze van mij alles bezoeken à la carte.
Met de vulkaan Bromo hadden we geluk : we zagen de krater op een afstand van één km. Wat een rookwolk ! en van tijd tot tijd lava. De Chinezen deden van schrik in hun broek, maar de Indonesische rondwonenden stelden hen gerust : ze kennen in buur ( denken ze ! )
In Wodowoso ontmoette ik de heer Joost ( ook actief hier ) en hij verwittigde me dat ik de acht man grote wagen op de weg naar boven in de prak zou rijden. Hij contacteerde de heer Hatta, die ons naar boven reed ( en terug naar beneden , ja toch ? ) . Deze man spreekt naast Engels ook Nederlands dit aan hem door de heer Joost hem aangeleerd.
Dank u wel Joost voor de tip !
Ik heb zelf nog geen wagen, dus huurde ik.
Per 24 uur, chauffeur en bezine inbegrepen : IDR 400.000.
De tocht naar de Ijen - krater ( 12 uur ) ONVERGETELIJK ; 650.000 chaufeur en benzine inbegrepen.
Ja, voor de eerste chaufeur moest ik logement en eten betalen : ( geen sigaretten, want hij rookt niet ).
Per nacht kwam ik klaar met hem hahaha- grapje met 200.000. Ik wilde hem niet discrimineren, zodat we in hetzelfde hotel sliepen. Maar het kan natuurlijk veel goekoper.
Eten en drinken / dag : 20.000 voor de chauffeur.
Hotel in Bondowoso : ANUGERAH ; simple, proper. Een Nederlandse en een Zweed ontmoet.
AWAS : vermijd als de pest Ijen View Hotel : bij de afrekening voor mijn Chinezen was de prijs ineens 25 % hoger dan al de reeds onfatsoenlijk hoge prijs.
Met alle Chineze, maar niet men den deze !
U ook ? walterpoupaert

gmail.com