Wat is een gemiddeld salaris op Bali ?

Subforum Bali, het godeneiland 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
pratama
Gebruiker
spacer line

On 06-01-2010 17:56 Amed East Bali wrote:
He? Renon ligt toch middenin Denpasar. Tenminste, dat Renon waar wij wonen.

Ja, ik woon in een buitenwijk van Denpasar, namelijk Renon

pratama
Gebruiker
spacer line

On 06-01-2010 17:56 Amed East Bali wrote:
He? Renon ligt toch middenin Denpasar. Tenminste, dat Renon waar wij wonen.

Ik bedoel Jalan Tukad Yeh Aya Gang 9 in Renon, toch niet middenin Denpasar !

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Grappig. Wij op de Jl. Tukad Musi I - parallel aan Jl. Raya Puputan - naast de RK kathedraal. Maar, ik vind het geen buitenwijk maar juist hartje stad.

If you have nothing to loose, you can risk everything

pratama
Gebruiker
spacer line

In Renon, Jalan Tukad Yeh Aya IX, is er een open riool voor mijn huis, en kunnen twee auto's elkaar niet kruisen, er is enkel plaats voor 1 auto, maar gelukkig komt er weinig verkeer door.

Die open riool stinkt soms, maar niet altijd. Men wordt gewoon aan die stank.

Ik betaal 10 miljoen Rupiah per jaar om mijn huisje te huren.

Ik ben heel gelukkig hier, want er is veel gotong royong. Ik ben de enige met een genset, en wanneer de stroom weer eens uitvalt, komen de bewoners van mijn steegje bij mij TV kijken omdat ik de enige ben die via mijn genset stroom kan opwekken.

Wanneer er later iets verkeerd gaat, zoals mijn dak dat lekt, komen mijn buren mij onmiddellijk helpen. Dat is gotong royong !

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-01-2010 17:57 pratama wrote:
Yogya-Bali schreef :
En als je een Balinese pembantu hebt die extra geld moet binnenbrengen voor de upacara ´s (en dat moet ze van de banjar want ze werkt bij een bule ) dan kun je er donder op zeggen dat ze de boel gaat belazeren, "lenen" (en dus nooit terug betalen), "zieke" huisgenoten heeft die zgn. naar de dokter moeten, etc.
UNQUOTE

Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Nochtans woon ik al permanent op het eiland Bali sinds 1997, en woon ik al in Indonesia sinds 1983 (Jakarta, Bandung, Kalimantan, Pulau Sumba)

Mijn Balinese pembantu heeft mij in al die 13 jaren nog nooit bedrogen. Zij vraagt mij zelfs toelating om tweeduizend Rupiah uit de schuif te halen.

Uiteraard is mijn opmerking generaliserend en zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Zo ben ik ook zeer tevreden met mijn huidige pembantu . Mijn vorige was ook OK maar na haar huwelijk begon het gedonder......tja, gehuwd met een looser die zijn eega pushed om geld achterover te drukken. En op slag veranderde ze....

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 06-01-2010 18:06 Amed East Bali wrote:
Grappig. Wij op de Jl. Tukad Musi I - parallel aan Jl. Raya Puputan - naast de RK kathedraal. Maar, ik vind het geen buitenwijk maar juist hartje stad.

Kennelijk is er een verschil tussen Renon en Renon .
Toen ik 5 jaar geleden huisjes aan bekijken ben in (Zuid) Bali (Kuta, Canggu, Bukit) , Ubud, Candi Dasa hoorde ik van een Indonesische vriendin over Renon , werd gezegd de " Menteng" buurt van Den Pasar . Waar grote huizen van o.a expats staan .
Je weet wel , wordt altijd geadverteerd als " Daerah Expat" , of Daerah Perkembangan .
Als je de prijzen ziet ben ik daar kansloos.

bisa dicek of makemyday .

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Schijnbaar wel, bij mij voor de deur ligt gelukkig geen open riool dat - af en toe - stinkt en gelukkig kun je met je auto's de Jalan inrijden en op je eigen terrein of in de garage parkeren.

Expats zijn hier in de buurt op een hand te tellen, het zijn meer de "geslaagde" Indonesiers die hier wonen en graag de buitenwereld tonen hoe goed ze het gedaan hebben.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 07-01-2010 09:13 Amed East Bali wrote:
Schijnbaar wel, bij mij voor de deur ligt gelukkig geen open riool dat - af en toe - stinkt en gelukkig kun je met je auto's de Jalan inrijden en op je eigen terrein of in de garage parkeren.

Expats zijn hier in de buurt op een hand te tellen, het zijn meer de "geslaagde" Indonesiers die hier wonen en graag de buitenwereld tonen hoe goed ze het gedaan hebben.

Die indruk heb ik ook wel , gezien de huizenprijzen.
Trouwens voor ingewijden(o.a Indonesiers) is duidelijk genoeg om te weten in welke buurt je woont , zeker als er extra vermelding van gang , de nr van de gang .
Dat zie ik in de Jakartaanse KEMANG , waar " veel" expats wonen.
Je hebt de hoofdstraat , je hebt daarna diverse gang .
Ik geef toe dat er kanjers van huizen zijn met zwembad of eventueel met eigen "voetbalveld" , maar daar zal ik ook niet willen wonen , in ieder geval niet in 1 van die gangs. Uiteraard zou ik het niet (nooit) kunnen betalen.

bisa dicek of makemyday .

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Wij hebben diversen personeel zo krijgt de staf: spreken engels man en vrouw + kind samen 2,5 miljoen per maand en kost en inwoning in personeels huisje wat voor hun erg groot en lux is en door ons is ingericht met tv dvd sateliet telefoon meubels etc maar staan dan ook wel 24 uur paraat 7 dagen per week ze hoeven van ons op zondag niet te werken maar doen dat wel als ze verder niets te doen hebben
verder de tuinman krijgt 1 miljoen en eten spreekt geen engels,
de chauffeur krijgt 1,5 miljoen spreekt vloeiend engels en doet ook trips met gasten en klusjes waneer hij niet hoeft te rijden,
huishoudster krijgt 800.000 en eten spreekt gebrekkig engels,

gr,
Frank

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

PeterH
Gebruiker
spacer line

Nou, dan nog maar wat gegevens voor de benchmark: huishoudster en tuin- /zwembadman krijgen (aanpassing: dat is verdienen natuurlijk) ieder 1,2 juta. De jaga 1 juta en inwoning in het pembantuhuis voor allen 6 dagen per week werken. Daarnaast krijgen ze voor belangrijke upacara's geld, bijvoorbeeld 0,5 juta voor Galungan.

En ik woon in Sanur, dicht bij Renon trouwens, in Jalan Tondano.

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

Waar ik wel achter gekomen ben na jaren, dat is dat je goed moet kijken waar je personeel vandaan komt
komen ze uit Singaradja bv dan krijg je geheid stront aan de knikker
deze mensen hebben een andere mentaliteit en zijn zeer afgunstig
vaak liggen ze ook niet zo goed bij de zuiderlijke balineese

gr,
Frank

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

Milani
Gebruiker
spacer line

Is het met Nyepi ook gebruikelijk om je Hindu personeel wat extra's te geven?

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Meeste particuliere werkgevers geven aan hun personeel, afhankelijk van de religie, inderdaad een extra(tje) tijdens de - voor het personeel - belangrijk(ste)e feestdag(en).

Ons Hindoe personeel kreeg - daar zijn we mee gestopt vanwege om de dag een ceremonie en teveel familie aan de deur / voor het huis - bij Galungan OF Nyepi 2 weken salaris als extra. Nu geven we datzelfde aan onze pembantu's (beide Islam) kort voor Idul Fitri.

Frederik
Gebruiker
spacer line

Elders las ik: het officiele minimum bedraagt 829.000 maar veel werkgevers betalen niet meer dan rond 500.000 per maand.

Als de wereld was zoals zij zou moeten zijn was ik beter af

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 17-04-2010 13:49 Frederik wrote:
Elders las ik: het officiele minimum bedraagt 829.000 maar veel werkgevers betalen niet meer dan rond 500.000 per maand.
Kan me voorstellen dat dit soms gebeurd. Ik zou ook liever zo iemand aan het werk zetten voor 500.000 Rupiah en dan nog een commissie over wat hij of zij heeft verdiend voor het bedrijf, dat stimuleert in ieder geval. Anders gaat men toch maar uit z'n neus zitten vreten, aangezien de centjes toch wel binnenkomen.

Pembantu's e.d. vallen volgens mij officieel niet onder de minimum-loon regeltjes, en als dit wel zo is hebben ze er schijt aan, want die gene die meer durft te vragen zal snel vervangen worden door iemand die niet zeurt maar gewoon werkt. Vraag en aanbod inderdaad.

Frederik
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yerun Begrepen, maar in dit topic hebben mensen het over bv. 1 miljoen voor een huishoudster. Ik kan me niet voorstellen dat je een miljoen betaalt terwijl 5 a 6 ton gangbaar is (filantropen daargelaten).

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Ach, als je krap bij kas zit en je huishoudster wilt uitknijpen dan kun je proberen om er een voor Rp. 500 / 600K in de maand te vinden. Zal best wel lukken maar ik denk dat je dan wel steeds wat kleine dingentjes kwijt bent, iedere ochtend de helft van je kleingeld dat op tafel lag verdwenen is, de huishoudkas iets sneller leeg gaat dan je zou verwachten, etc., etc., en tegen de tijd dat het Lebaran wordt kun je helemaal alles beginnen vast te spijkeren.

Bovendien, een inwonende hiushoudster werkt vaak veel meer dan 8 of 9 uur per dag, en dat moet ook terug te zien zijn in het salaris dat ze krijgen.

Als je hen een normaal salaris betaalt en normaal omgaat met je huishoudsters kun je er jarenlang plezier van hebben zonder problemen.

Ik ben absoluut geen filantroop maar onze 2 huishoudsters ontvangen Rp. 1,2 miljoen per maand en zijn verder aangemeld bij JamSoStek voor hun ziektekosten, ongevallenverzekering, overlijdens risico en hun pensioen.

Hier een link naar de nieuwe (2010) minimum salarissen die voor Bali gelden.
http://www.baliprov.go.id/inde(...)&task=detail&id=1139

Milani
Gebruiker
spacer line

Is het verstandig om je pembantu te vragen via een uitzendbureau en wat betaal je voor een JamSoStek verzekering?

FredC
Gebruiker
spacer line

Onze pembantu verdient iets meer dan een miljoen per maand, plus kost en inwoning. Ze is op contract voor één jaar bij ons gekomen via een bureau, die ook weer zorgt voor een vervanger (als ze weg wil/gaat). Dit hebben we zo gedaan omdat je je het lazarus zoekt naar een pembantu als je goedkoper uit wilt zijn.

Onze juffer weet het nog niet, maar als ze weg gaat krijgt ze van mij een bonus die neer komt op bijna 50% van haar totaal verdiende geld (het equivalent van SIN 1000, ruim 6 juta). Waarom? Omdat ze het prima heeft gedaan en het heeft opgebracht om meer dan een jaar bij ons te blijven zonder (cultuur) problemen. Dat vind ik het ten volle waard.

En waar praten we over? Pakweg Euro 500 extra voor een JAAR werk!!
Maar ja, ik zit niet op Bali. Emoticon: Nooo

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 18-04-2010 03:36 Milani wrote:
Is het verstandig om je pembantu te vragen via een uitzendbureau en wat betaal je voor een JamSoStek verzekering?

De beste pembantus die wij de afgelopen jaren hebben gehad zijn allemaal via een agent of bureau bij ons terechtgekomen. Via hen iemand inhuren heeft wat voordelen t.o.v. "uit de buurt" of "via via" iemand inhuren, zoals bijvoorbeeld:

- Keuze uit een groter aanbod van personeel
- Screening van de opgegeven personalia en burgerlijke status
- 3 maanden "inruil-garantie" voor als zij niet goed bevalt, niet goed genoeg werkt, etc.. etc.

Na een jaar Balinees personeel in huis zijn wij gauw overgaan op hulpen afkomstig uit Java en/of Lombok. Met het Balinese personeel heb je te gauw en te vaak de familie voor de deur of in huis (altijd vanwege problemen), en ze hebben gewoon teveel ceremonies waar ze aan mee moeten doen en steeds weer 1, 2 of meerdere dagen terug naar huis / hun dorp moeten. Die moslim-vrouwen uit Java en Lombok gaan slechts 1x per jaar een paar dagen rondom Idul Fitri even terug.

Je personeel verzekeren bij JamSoStek kost je aan premie per maand 9,8% (ongehuwde medewerker) danwel 11,8% (gehuwde medewerker, met evt. kinderen)van hun bruto maandsalaris.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 18-04-2010 03:50 FredC wrote:

Onze juffer weet het nog niet, maar als ze weg gaat krijgt ze van mij een bonus die neer komt op bijna 50% van haar totaal verdiende geld (het equivalent van SIN 1000, ruim 6 juta). Waarom? Omdat ze het prima heeft gedaan en het heeft opgebracht om meer dan een jaar bij ons te blijven zonder (cultuur) problemen. Dat vind ik het ten volle waard.

Wij doen iets vergelijkbaars maar hebben het wel aangekondigt: Jaarlijks krijgen ze NA de Idul Fitri / bij terugkeer van de Lebaran 2 maandsalarissen als "vakantiegeld" / bonus bij terugkomst in ons huis.

Milani
Gebruiker
spacer line

Weer onze hartelijke dank Amed East Bali en zullen je advies opvolgen. Emoticon: Yes!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 18-04-2010 03:50 FredC wrote:
Onze pembantu verdient iets meer dan een miljoen per maand, plus kost en inwoning. Ze is op contract voor één jaar bij ons gekomen via een bureau, die ook weer zorgt voor een vervanger (als ze weg wil/gaat). Dit hebben we zo gedaan omdat je je het lazarus zoekt naar een pembantu als je goedkoper uit wilt zijn.

Mooi Fred, ik ben trots op je.
Wij doen ook zo iets, met die verstande dat onze hulp ook onze schoonzus is.
Al jaren zo vertrouwd en trouw als de pest.
Woont bij ons, we betalen ook haar kleding en de vaste lasten van haar huisje.
Krijgt 500.000 per maand, die gebruikt ze niet, alles is er.
We zetten al jarenlang 500.000 per maand voor haar apart, ook als we er niet waren, waar ze de volledige beschikking over heeft, maar dat wil ze niet gebruiken, ze heeft verdomd goed door dat er een tijd komt dat we er niet meer zijn.
Ik stop ze af en toe ook nog wat toe, dat verdwijnt ook regelrecht naar haar gespaarde geld.
Voor het Sundaneese is het riant, voor ons een schijntje en ik heb een wereldwijf in huis.
Niet lullig zijn, het is al moeilijk genoeg om een betrouwbaar iemand in huis te krijgen. Emoticon: Yes!

Frederik
Gebruiker
spacer line

Op 18-04-2010 13:25 schreef Milani:
Weer onze hartelijke dank Amed East Bali en zullen je advies opvolgen. Emoticon: Yes!

Ik ook als ik de loterij gewonnen heb!

FredC
Gebruiker
spacer line

Dank, Malam.

Die betrouwbaarheid, dat is belangrijk en al gauw ver te zoek. Maar wij hebben daar wel veel geluk mee gehad tot zover. Ik laat met een gerust hart het huis aan haar over, niet te lang - een dag of wat, maar nimmer alleen bij de kinderen. Als vader en moeder op pad gaan, komt er een familielid in huis om op de kinderen te passen, of op het huis als de kinderen mee gaan.

Geen katten op het spek binden!

Maar voor de rest hebben we het prima naar het zin met haar (een Batak uit Medan!), na eerst een tweetal moeilijkere maanden omdat ze toch in een heel ander soort gezin terechtkomt, dus ze verdient nu een extraatje na 13 maanden bij ons geweest te zijn. Jammer dat ze weg gaat volgende maand, vinden we allemaal, maar ook verdubbeling van het salaris deed haar niet blijven. Ze gaat trouwen! Tja, dan hou je het niet meer tegen. Jeuk is erger dan pijn!
Emoticon: Party!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,960,771 pageviews Een website van indahnesia.com