Emigreren

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Jan Smit
Gebruiker
spacer line

Hallo, 2 juni 2002 ben ik getrouwd in Jakarta, mijn vrouw mag nog steeds niet naar Nederland komen, nu wil ik gaan emigreren naar Indonesie, zodat we weer samen zijn en om een toekomst daar op te bouwen.
Weet iemand het hoe en wat hierover.......
Ik hoop echt dat iemand mij daarmee van advies wil zijn.
Met vriendelijke groet,
Jan Smit.

promotie_bali
Gebruiker
User icon of promotie_bali
spacer line

Beste Jan,
Ik ben ook met een vrouw uit Indonesie getrouwd en woon al enkele jaren in Indonesie, nu nog in Bali maar we hebben plannen om in Jawa te gaan wonen.
Heel belangrijk is het visum voor je zelf, als je 55 jaar of ouder bent kan je een visa lansia verkrijgen maar de officiele voorwaarden zijn dat je een fiks inkomen of eigen vermogen dient te hebben.
Ik ben pas 49 jaar en heb een workingvisa genomen omdat dat de enige officele manier is voor mij om niet het land uit te hoeven.
Dat kost me per jaar IDR3,5 miljoen en nog eens US$1200 tax.
Een ander belangrijk iets is de ziektekostenverzekering, ik heb die afgesloten bij www.oomverzekeringen.nl daar kan je online al zien wat de mogelijkheden en de kosten zijn.
Verder staat je niets in de weg om in Indonesie te komen wonen.
Ben je officieel geen inwoner meer van Nederland hoef je daar geen premies volksverzkering meer te betalen, echter mocht je 65 jaar worden krijg je 2 %minder AOW, die premies betalen kan je echter vrijwillig voortzetten.
Voor de belasting kan je kiezen om als binnenlands of buitenlands betalingsplichtige te worden aangemerkt.
Huizen zijn er volop te huur en ook te koop in Indonesie, echter om iets te kopen komt wel veel bij kijken, beter is om voorlopig iets te huren totdat je weet hoe alles in elkaar zit.
Een leuk huisje te grootte van een bejaardenwoning in NL huur je al voor 400 Euro per jaar.
Heb je meer specifieke vragen stel ze gerust op dit forum, heb je behoefte aan privecontact met ons kan dat ook.
Tuti en Jan
P.S. veel info vind je op onze website www.promotie-bali.com

Jan Smit
Gebruiker
spacer line

Beste Tuti en Jan,
bedankt alvast voor dit antwoord, ik ben 48 jaar en wil gewoon bij mijn vrouw in Jakarta zijn. Zij kan hier niet komen omdat ik een wao uitkering heb van zeer weinig. Ik wil graag persoonlijk kontakt met jullie hebben, hoe moet dat.......
m vr gr
Jan

bertboersma
Gebruiker
spacer line

een WAO uitkering mag je niet exporteren, dat betekend, dat je met een WAO uitkering niet kan gaan wonen in Indonesie.
Je zegt, dat je nog geen 55 bent.
Mensen tot 55 jaar worden in 2005 allemaal herkeurd. In de nieuwe wet op de arbeidsongeschikheid tellen straks alleen de volledig afgekeuren voor een uitkering. De verwachting is, dat meer dan 50% van de oude WAOers zullen worden goedgekeurd voor enig werk. Je kan dan niet meer gedeeltelijk worden afgekeurd, wat betekent, dat je dan bijstand moet aanvragen.

bert

Roy
Gebruiker
User icon of Roy
spacer line

Jan van promotie bali, de 2% minder AOW geldt wel voor ieder jaar dat je tussen je 15e en 65e niet in Nederland woont. Ik denk dat je dit bedoelt, maar bent vergeten te vermelden.

Bert het volgend staat op de pagina van de UWV, die de WAO behandelt:

Wonen in het buitenland

Verhuist u naar het buitenland? Dan kunt u vaak uw ZW- of WAO-uitkering behouden. Of dat het geval is, hangt af van het land waar u gaat wonen. En van eventuele veranderingen in de wet BEU, in de toekomst. Uw ZW- of WAO-uitkering behoudt u als u verhuist naar een EU-, EER- of verdragsland. Verhuist u naar een niet-verdragsland dan beŽindigt UWV uw ZW-uitkering, vanaf de dag dat u in dat land gaat wonen. Een WAO-uitkering behoudt u wťl als u naar een niet-verdragsland verhuist. Mogelijk beŽindigt UWV deze uitkering alsnog na april/mei 2005, afhankelijk van eventuele toekomstige veranderingen in de wet BEU.

Meld uw vertrek naar het buitenland minstens twee weken van tevoren schriftelijk bij het UWV-kantoor waarmee u al contact heeft.

In de brochure Wonen in het buitenland en gevolgen voor mijn uitkering (PDF) vindt u uitgebreide informatie over wat een vertrek naar het buitenland kan betekenen voor uw uitkering.

Jan Smit, zorg dat je niet impulsief reageert, maar zoek alles heel goed uit.

Roy
Gebruiker
User icon of Roy
spacer line

Nederland heeft gewoon een verdrag met IndonesiŽ m.b.t. sociale zekerheid afgesloten. Zie hiervoor www.uwv.nl

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Jan,

Jij schreef boven o.a.
"Ik ben pas 49 jaar en heb een workingvisa genomen omdat dat de enige officele manier is voor mij om niet het land uit te hoeven.
Dat kost me per jaar IDR3,5 miljoen en nog eens US$1200 tax."

Waarvoor is die 3,5 millioen? Ik weet ook dat die $1200 aan het begin van het jaar in een keer dient te worden betaald.

Voor de belasting kan je kiezen om als binnenlands of buitenlands betalingsplichtige te worden aangemerkt.

Dit snap ik even niet kun je dat wat meer gedetailleerd uitleggen? Wat zijn b.v. de voor en nadelen hiervan of Tax kosten?

Alvast bedankt namens mij en anderen.

Groeten,

Albert
p.s. ik ben 45 jaar jong.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

reuveul
Gebruiker
User icon of reuveul
spacer line

hallo, luitjes ik ben 26 jaar en ben ook nog eens van plan om in ID te gaan wonen.
maar al wel ver voor mijn pensioen,binnen een jaar of 10Š15...

wat is voor mij de beste weg??

en met werk??

vr gr robert

like to live in ID,but it takes a while to get there

Jan Smit
Gebruiker
spacer line

Hoi allemaal,
ik wil hier geen discussie over, gewoon HELP mij, als het mogelijk is.
m vr gr
Jan Smit.

promotie_bali
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,
Ik heb thuis een paar dagen geen beschikking over internet, begin volgende week hoop ik uitgebreid antwoord te kunnen geven.
Met een WAO-uitkering mag je in Indonesie gaan wonen, tenminste twee jaar geleden, Indonesie is een verdragsland.
Buiten het forum ben ik te bereiken op infoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.promotie-bali.com , dit is bedoeld voor persoonlijke vragen, algemene vragen beantwoord ik liever op dit forum.
Even ter verduidelijking, wij geven info over diverse zaken, echter directe hulp bij het visum, vinden van een huis etc. bieden wij niet aan.
Groetjes,
Jan

promotie_bali
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,
De inkomensgrens voor het MVV is per 1 november omhoog gebracht naar 20% boven het miniumloon, dus om je partner naar Nederland te laten overkomen is alleen voor mensen met een goede baan en inkomen, dan gaan wij toch bij onze partner wonen.

De WAO bied gewoon (nog) wettelijk de mogelijkheid om in een verdragsland te gaan wonen, Indonesie is zo'n verdragsland.
Zouden wij als Nederlander die mogelijheid niet hebben word er gediscrimineerd, waarom mogen de Turken en Marokanen dit dan wel, ik wil echter hier absoluuut geen discussie mee op gang brengen op dit forum, dat is mogelijk op http://forum.waocafe.nl/
De voorwaarden om met behoud van je WAO-uitkering in een ander land te gaan wonen vind je op http://www.uwv.nl/

Voor de belasting heb je twee mogelijkheden die te vinden zijn op de website van de belastingdienst afdeling buitenland.

Het werkvisum wat ik heb kost IDR3.5 miljoen plus nog eens US$1200 tax, de tax is duidelijk voor iedereen dacht ik.
Die 3.5 miljoen zijn voor de complete aanvraag die een kantoor hier in Bali verzorgd, wat er met dat geld gebeurt weet ik niet en hoef ik ook niet te weten, ik weet alleen dat het perfect geregeld word zonder stress, heeft iemand een goedkopere mogelijkheid verneem ik en meerdere mensen dat graag.

Om een eigen bedrijf te beginnen is zo'n visa alleen niet voldoende.
Groetjes,
Jan

promotie_bali
Gebruiker
spacer line

Aanvulling op emigreren naar IndonesiŽ o.a. met behoud van een WAO-uitkering.

UWV kan de toestemming om met behoud van een WAO-uitkering in een verdragsland te gaan wonen niet weigeren, wel zal je in de regel nog voor vertrek een nieuwe herbeoordeling krijgen.
Verstandig is natuurlijk om die herbeoordeling af te wachten voordat je definitief de plannen gaat uitvoeren om naar IndonesiŽ te gaan emigreren.

Woon je eenmaal in een verdragsland en je word uitgenodigd voor een herbeoordeling van de WAO is UWV verplicht de reis en verblijfkosten te betalen naar de plaats van de herbeoordeling, ook al is dat in Nederland.
Zoals de berichten nu de ronde gaan gaat deze herbeoordeling echter worden uitgevoerd door een arts uit Indonesie die aangewezen word door de de Nederlandse Ambassade.

Verliezen wij onze WAO-rechten helemaal krijgen we nog 6 maanden een uitkering om de tijd te overbruggen, voor mensen die in Nederland wonen is dit 2 maanden.
Deze tijd hebben we dan gewoon ook nodig om een oplossing te vinden en misschien wel terug te keren naar Nederland.

Wij zijn verplicht ons best te doen met het vinden naar een baan, de eerste voorwaarde is in Indonesie dan wel dat je een werkvisum hebt anders word je zondermeer het land uitgezet door de plaatselijke autoriteiten.
Om een baan te vinden zal verder niet eenvoudig zijn, voor een baan die door een Indonesier gedaan kan worden zal je zeker geen werkvisum krijgen, wat ook begrijpelijk is in een land met zoveel mensen op zoek naar een baan.

Dat werkvisum kunnen wij betalen van de premie volksverzekering die we in Nederland niet meer hoeven te betalen, die premies komen ongeveer overeen met de kosten van een werkvisum, netto gaan we er dus eigenlijk niets op vooruit, alleen mochten we 65 jaar worden krijgen we 2% per jaar minder AOW voor ieder jaar dat we geen premie volksverzekering hebben betaald.

Voor mensen uit Marokko en Turkije die een WAO-uitkering hebben en terug zijn gegaan naar eigen land ligt het wettelijk natuurlijk anders omdat die mensen gewoon een paspoort hebben van hun geboorteland en daar ook het recht hebben om te werken.

Mochten wij als WAO-er dadelijk het recht verliezen op een uitkering zal Nederland ons kunnen verwelkomen bij de sociale dienst voor een huis en de verdere de eerste levensbehoefte.
Met mij wonen er veel mensen in het buitenland omdat ze van de WAO-uitkering niet meer rond konnen komen in Nederland en hebben net als mij geen woonruimte meer in Nederland, dit is niet bedoeld om zielig te doen maar wel de realiteit.

Momenteel zijn we bezig met een website te maken over Indonesie waar dit soort onderwerpen aan de orde komen.
Wij proberen een stappenplan te maken wat allemaal nodig is om naar IndonesiŽ te kunnen emigreren.
Onderwerpen die daar verder aandacht gaan krijgen zijn bijvoorbeeld trouwen in IndonesiŽ, het kopen van een auto of motor, het huren van een huis, verzekeringen en verder allemaal onderwerpen die betrekking hebben op wonen in Indonesie met een Indonesische partner.
Met zoín website is het ook mogelijk om door heel IndonesiŽ contacten te leggen met mensen in dezelfde situatie.

Wat niet aan bod gaat komen is informatie over een zaak beginnen of een huis kopen in IndonesiŽ, dit is een materie die gewoon niet te overzien is omdat in elke provincie wel weer andere regels en wetjes zijn die je als westerling niet zal begrijpen.
Tevens zijn er veel mensen al slachtoffer geworden van duistere praktijken waarvoor de Nederlandse ambassade in Jakarta ook steeds weer voor waarschuwd.

Natuurlijk zal veel informatie ook te gebruiken zijn voor Nederlandse echtparen die in IndonesiŽ willen gaan wonen, maar met een Indonesiche partner krijgen we toch vaker te maken met bepaalde gebruiken en regels binnen een Indonesiche familie of geloofsovertuiging.

Ik denk en hoop dat de beheerder van dit forum geen moeite zal hebben dat ik af en toe wat tekst gebruik of een onderwerp onder de aandacht breng wat nodig is als aanvulling op onze website.
Wij hoopen dat we net zo veel reacties (positief en negatief) mogen krijgen als bij het maken van onze bestaande website met info over Bali.
Jan en Tuti, nu nog promotie-bali, straks www.???

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,147,927 pageviews Een website van indahnesia.com