Op zoek naar mijn roots

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
91 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
ikan67
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Naarmate ik ouder word ga ik steeds meer nadenken over mijn afkomst. Mijn moeder is Indisch maar ik ben oerhollands opgevoed. In mijn jeugd heb ik - met uitzondering van het Indische eten van mijn moeder - niets meegekregen van de Indische cultuur.
Nu ben ik 42 en krijg ik steeds meer het gevoel dat er iets mist in mijn leven. Het is moeilijk onder woorden te brengen maar telkens als mijn vriendin mij er aan herinnert dat ik van Indische komaf ben of als ik op de tv een item zie over Indonesie, dan voel ik een leegte. Ik ga me steeds meer en intenser verbonden voelen met De Gordel Van Smaragd.
Zijn er mensen die dit herkennen?

bambang
Gebruiker
spacer line

Je moet dat gevoel een plaats geven in je leven. Je moet het niet negeren; eraan toegeven. Dat (verdrongen) gevoel hoort erbij. Hoe ouder je wordt, hoe meer het naar buiten wil komen. Zoek het op, ga op vakantie naar Indonesie, ga bij Indonesische mensen thuis een kamer huren. Je maakt dan het leven mee alhoewel voor een paar weken vakantie. Een hotel of guesthouse is een koude bedoening. Leer de taal. Als je het alles kunt integreren in je eigen leven des te beter. Je zult beter voelen, jezelf zijn. Jijzelf moet de eerste stap doen. Als je het negeert, gaat het knagen; je weet dan niet waar het knagen vandaan komt. Veel succes en plezier.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ikan67,
Misschien tijd om je roots van dichtbij te observeren?
En een vakantie gebruiken om naar Indonesie te gaan?

Succes !

It's only kinky the first time.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-10-2009 19:19 ikan67 wrote: Nu ben ik 42 en krijg ik steeds meer het gevoel dat er iets mist in mijn leven. Het is moeilijk onder woorden te brengen maar telkens als mijn vriendin mij er aan herinnert dat ik van Indische komaf ben of als ik op de tv een item zie over Indonesie, dan voel ik een leegte. Ik ga me steeds meer en intenser verbonden voelen met De Gordel Van Smaragd.
Verwar echter Indisch niet met Indonesisch want dat is iets compleet anders. Je moeder heeft niet haar wortels in Indonesie maar in Nederlands-Indie. En dat laatste bestaat niet meer. Duik eerst goed in de historie.
Jouw situatie komt vaak voor. Hier in RI kom ik vaak Indo's tegen op zoek naar hun roots. En dat kan gunstig werken. Maar ook heel erg tegenvallen want van het oude Indie is vrijwel niets meer over dan de panorama's die men in NL ziet op de schilderijen van sawah's en vulkanen. Dus lijkt me in de historie duiken veel beter dan een reis naar RI (hoewel dat ook niet af te raden is). Na een dergelijke "ontdekkingstocht" in de historie zal je dingen beter kunnen plaatsen. Ook contacten met andere Indische Nederlanders in NL zullen je beter doen dan een reis naar RI. Ik verwijs ook even naar mijn reacties onder het item "Interview-vragen voor indische mensen" op dit forum.

bambang
Gebruiker
spacer line

Natuurlijk is Indonesie-van-nu heel anders dan Nederlands-Indie of verhalen uit de tempo dulu. Maar als je naar je wortels zoekt, is een bezoek aan Indonesie heel logisch. Als je in Indonesie bent, dan heb je met de Indonesische werkelijkheid van nu te maken. Je kunt bepaalde zaken herkennen, zoals eten, gebruiken. Het kan natuurlijk ook tegenvallen. Je wordt dan geconfronteerd met de realiteit die heel anders is dan de verhalen of dromen die je hebt. Je moet je (waan)idee, denken over Indonesie-van-nu herstellen. Een ervaring die je hebt opgedaan in Indonesie is veel beter dan geschiedenisboeken lezen. Na deze ervaring kun je je dan bezinnen hoe het verder moet. Anders blijft het maar bij een idee. (Je blijft een knagerig gevoel houden.)
Is het positief. Dan is het mooi. Je kunt je interesse over Indonesie behouden/verdiepen.
Is het negatief. Jammer dan. Maar dan kun je verder met je leven. Je kunt je pijlen dan op iets anders richten (niet op Indonesie).

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Het kan natuurlijk ook tegenvallen.
Kan en zal tegenvallen, daarom zijn er ook veel van die 'Indische' websites, de werkelijkheid gezien hebbende is het toch maar beter om gewoon vast te houden aan die droom van hoe het ooit geweest zou moeten zijn. Dat kan, maar is een keuze. Iemand die hier naast de tegenvallers ook de meevallers afweegt zal in Indonesie zeker dingen vinden die nog precies zo zijn als 'toen'.

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Hoeft helemaal niet tegen te vallen als je van te goed wat leest over de geschiedenis en als je dan naar Indonesie gaat grote plaatsen en al te toeristische plaatsen vermijden.
Dan kan het nog een hele mooie reis worden.
Wat misschien ook verhelderend kan werken is naar muziek luisteren van Indo's zoals Wouter Muller en anderen. In teksten van Indo muziekanten wordt het gevoel dat je noemt ook vaak omschreven.
Succes en veel plezier ermee.

- Let us live simply so that others may simply live -

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 21-10-2009 08:02 mashil wrote:

Wat misschien ook verhelderend kan werken is naar muziek luisteren van Indo's zoals Wouter Muller en anderen. In teksten van Indo muziekanten wordt het gevoel dat je noemt ook vaak omschreven.
Succes en veel plezier ermee.

Weet niet of het verhelderend kan zijn , is ook afhankelijk wat de achtergrond en wat ikan67 wil..
Bij de leeftijdgenoten of generatie van W.Muller ( de zgn 2de generatie) die ook daadwerkelijk de tempo doeloe hebben meegemaakt(positief of negatief) kan het verhelderend / vertederend zijn .

Bij de jongere generatie (40ers) kan het ook verwarrend zijn , en zeker als je geen affiniteit met de indo gebeuren hebt.
Behalve indisch eten !!! en een iets andere huidskleur.

Aan de andere kant kan het geen kwaad om je asal usul (roots) te kennen.
Mss heb je nog een verre familielid in de " gordel van smaragd ".

bisa dicek of makemyday .

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Hoi Ikan 76!!!!

Jouw verhaal is mijn verhaal!
Ik ben van 1954 en heb het antwoord gevonden.

Ik nodig je uit om op mijn hyves te kijken: Saskia, Utrecht.

Verder kan je, als je ingelogd bent, mijn profiel en website eens doorspitten....
Selamat datang!
Emoticon: Cooool

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

NinoGB
Gebruiker
spacer line

Hallo luitjes,

Ik ben een nieuwe gebruiker op deze site...
Ik ben samen met mijn Istri jaren geleden naar Indonesie geweest. Deze reis weten wij ons nog steeds te herrinneren als de dag van gisteren. Zelf ben ik indo en ken natuurlijk de verhalen van onze ouders. Nu willen wij heel graag met onze kinderen weer naar Java maar dan een reis per trein gaan maken. Nu zoek ik een overzichtskaart van het gehele sporennet op Java zodat wij een route kunnen uitzetten.
Wie kan mij hier aan helpen????
Tevens ben ik op zoek naar een lijst met goede maar betaalbare guesthouses op Java.
Alvast terima kasih.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Nino, ik heb voor je de kaart van Java gefotografeerd in 3 foto's. West midden en oost
Op de kaart is duidelijk zichtbaar een grijs/zwarte lijn, dat is de spoorlijn.

Hier een kleinere afbeelding van centraal java, mocht je de waren grootte willen hebben mail me dan even dan mail ik ze naar je.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,000,910 pageviews Een website van indahnesia.com