hoe zeg je....

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 14-10-2009 10:22 schreef CarolaH:
Nou heb ik altijd geleerd om mijn Opa met U aan te spreken, misschien Nederlands en zeggen kleinkinderen in Indonesie jij tegen hun Opa?

Ik denk dat het ligt aan de band die je met iemand hebt of de gebruiken binnen jouw familie. Ik ben gewoon Nederlander maar heb altijd je en jij tegen mijn opa's en oma's gezegd...

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 15-10-2009 19:44 NoviKirana wrote:

[quote removed]

Ik denk dat het ligt aan de band die je met iemand hebt of de gebruiken binnen jouw familie. Ik ben gewoon Nederlander maar heb altijd je en jij tegen mijn opa's en oma's gezegd...

Ligt aan de laatste generaties, denkelijk ben jij een stuk jonger dan ik ben.Maar vroeger hoefde je het niet te proberen om zo maar ongevraagd jij tegen bv familie te zeggen. Het werd je als het ware met de paplepel ingegoten om U te zeggen.

hati hati, pelan pelan

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Ik denk dat ik inderdaad een stuk jonger ben...tenminste als u net zo senior bent als u zich noemt Emoticon: Smile

Ik heb het nog even met mijn man erover gehad dat iedereen hier 'pada' in de zin zou zetten....misschien dat dŠt ook streekgebonden is? of generatiegebonden? Want hij vond dat juist heel onnatuurlijk klinken, meer 'krantentaal' zoals hij dat dan noemt...

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 16-10-2009 21:56 NoviKirana wrote:
Ik heb het nog even met mijn man erover gehad dat iedereen hier 'pada' in de zin zou zetten....misschien dat dŠt ook streekgebonden is? of generatiegebonden? Want hij vond dat juist heel onnatuurlijk klinken, meer 'krantentaal' zoals hij dat dan noemt...

Jou voorbeeld.
Opa , ik mis je
ik zou het vertalen als:
Kakek, aku rindu kamu.....

Bijna dezelfde voorbeeld: Yanti , saya cinta pada mu word vertaald in ik hou van je . Niet Saya cinta kamu

Ik denk dat het niet streek of genertiegebonden maar gramaticaal bepaald..

bisa dicek of makemyday .

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Om Sid,

En hoe zeg je dat op z'n Javaans? dus het echte dialect..

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hele interessante discussie, over al die taalgebruiken.
Ik ben echt Nederlands, en natuurlijk is mij geleerd de grootouders met U aan te spreken, ook mijn ouders en heb mijn enig kind ook zo opgevoed.
Dochter Eva mag gerust jij zeggen tegen mij.
Maar het valt mij op dat zij een ouder iemand altijd met U aanspreekt, net als ik.
Lieve groetjes sobats van Merapi

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-10-2009 10:40 siebjans wrote:
Om Sid,

En hoe zeg je dat op z'n Javaans? dus het echte dialect..

Er zijn verschillende Javaanse dialecten .

Eerlijk gezegd ken ik alleen bepaalde Emoticon: Wink Emoticon: Party! Javaanse woorden .
Ik denk ook niet dat de gemiddelde Javaan, vooral de jongeren tot 40 jaar de echte (correcte) bahasa jawa beheersen.
Dat moet je op school geleerd hebben.
In het verleden hebben ze de streektaal(moedertaal) afgeschaft als 2de taal .
In sommige plaatsen zijn ze inmiddels terug gekomen en proberen de streektaal (sundanees, javaans etc) in te voeren.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hai Om Sid,
Heb U gemist!
Dit moeten we in ere houden, de adat en de taalgebruiken!
best moeilijk:
Hoe is het in Sumatra, dialecten etc?
Hartelijkegroet,
MerapiWilma

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Oke Om Sid, maar nu weet ik nog niet hoe..... hihi no problem Emoticon: Wink

Ik zal het eens vragen hier in de buurt, wordt vervolgt...

bambang
Gebruiker
spacer line

Als ik mij niet vergis, waren er ruim 6.500 talen in de wereld. Nu ongeveer ruim 4.000. Er verdwijnen nog steeds (streek)talen.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Ik heb de stoute schoenen (sandalen) aangetrokken en ben naar onze buurvrouw gegaan, ik schat dat ze de 70 is gepasseerd.

Java halus atau Java kromo;

opa ik mis je= Eyang, dhalem kangen panjenengan Emoticon: Nice

Wordt dan wel weer een langere tekst voor tatoo Emoticon: I love it

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-10-2009 12:54 Surya Atmadja wrote: In het verleden hebben ze de streektaal(moedertaal) afgeschaft als 2de taal .
In sommige plaatsen zijn ze inmiddels terug gekomen en proberen de streektaal (sundanees, javaans etc) in te voeren.
Vervelend genoeg wel. Mijn dochter moet verplicht Javaans leren. Belachelijk die streektalen weer opvoeren; net zoals het Fries in NL. Weg ermee. Hoe minder talen op de wereld, hoe beter.....geen Babylonische spraakverwarringen meer en beter begrip voor elkaar.

Merapi:
Liever niet, over boord met al die oude rotzooi.

Bambang:
Als ik mij niet vergis, waren er ruim 6.500 talen in de wereld. Nu ongeveer ruim 4.000. Er verdwijnen nog steeds (streek)talen.
Goed zo, opgeruimd staat netjes. Laten er nog maar vele talen volgen. En als eerste hopelijk Javaans. Hondengeblaf is nog melodieuzer.

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Je kan hier een filmpje bekijken op taal gebied.
Zit nu ergens anders te internetten, niet thuis, zodat ik geen foto kan plaatsen.

Ben het helemaal eens met Y-B/
verleden heeft niet altijd iets goed opgeleverd, in een moderne computer tijdperk, is het over en uit, de snelheid van communiseren is zo snel, dat je het niet meer kan bijhouden, als trage oudere. ...... Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

O

Bijna dezelfde voorbeeld: Yanti , saya cinta pada mu word vertaald in ik hou van je . Niet Saya cinta kamu

Zijn er dan echt mensen die 'Saya cinta pada mu' zeggen ipv 'Saya cinta kamu'? Het kan grammaticaal wel correcter zijn, maar de spreektaal is volgens mij toch anders......Kan het liggen aan de sociaal-economische status van de familie welke taal wordt gesproken? maw of men meer waarde hecht aan het grammaticaal juist spreken?

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Carola,
Nee hoor , ook ik heb mijn dochter geleerd , de grootouders met U aan te spreken; maar niet alleen familie, ook onbekenden.
Ik merk dat dit soort beleefdheids vormem enorm wordt gewaardeerd.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

YB en Sieb, en ik vind juist al die talen zo mooi!~
daarom vraag ik Om Sid soms om raad en ook Anis. beiden weten echt heel veel, en daar heb ik waardering voor..
YB wat is er mis mee dat je dochter Javaans moet leren, mooi toch! je woont toch in RI?
heb 6 jaar gymnasium gehad en moest verplicht Latijn en Grieks leren, vreselijk!
Zinloos,, heb er verder niets meer mee gedaan, althans niet de klassieke richting

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-10-2009 19:53 NoviKirana wrote:

[quote removed]

Zijn er dan echt mensen die 'Saya cinta pada mu' zeggen ipv 'Saya cinta kamu'?
Het kan grammaticaal wel correcter zijn, maar de spreektaal is volgens mij toch anders......Kan het liggen aan de sociaal-economische status van de familie welke taal wordt gesproken? maw of men meer waarde hecht aan het grammaticaal juist spreken?

Het is combinatie tussen grammatica een informele( streek)taal.
Ik vind (dus ik en vele anderen die ik van school kende) dat het gebruik van: Saya cinta padamu beter is dan Saya cinta kamu.De laatste zin is te direct en dus te "grof".

Ik denk ook dat het niet alleen sociaal-economisch bepaald , maar wel bepaald door het sociale (in welke level je begeeft ) en je vorming en opleiding.
" Orang (ber)sekolah atau tidak (ber) sekolah."
Het economische aspect (het bezitten van geld=rijk zijn ) is niet zo relevant , ik ken sommige selfmade man (vooral chinezen , OKB-er / handelaren) die wel rijk zijn (poen hebben) maar geen of weinig opleiding hebben gehad .
Dat is te merken aan hun gedrag en taal gebruik.

Ga maar een tijdje rondlopen in de grote malls van Jakarta zoals de Taman Anggrek , Grand Indonesia , Kelapa Gading etc , de voorbeelden kan je zo uitpikken.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 19-10-2009 20:07 schreef merapi:
Carola,
Nee hoor , ook ik heb mijn dochter geleerd , de grootouders met U aan te spreken; maar niet alleen familie, ook onbekenden.
Ik merk dat dit soort beleefdheids vormem enorm wordt gewaardeerd.

Tegen onbekenden en alle mensen die ouder zijn dan ik zeg ik ook altijd 'u'....maar dus niet tegen mijn grootouders. Ik ben juist opgevoed dat je dat niet moet zeggen tegen je eigen familie, juist omdat je daar dichter bij staat....

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-10-2009 20:49 merapi wrote: YB wat is er mis mee dat je dochter Javaans moet leren, mooi toch! je woont toch in RI?
heb 6 jaar gymnasium gehad en moest verplicht Latijn en Grieks leren, vreselijk!
Zinloos,,
Je geeft het antwoord zelf al: zinloos.....en functieloos. Daarnaast is het een afschuwelijke taal om aan te horen (zoals ik al zei: hondengeblaf is melodieuzer) en dan ook nog eens dat verdraaide kastesysteem tussen ngoko, kromo en kromo inggil . Nee hoor, hoe meer talen er verdwijnen op de wereld, hoe beter. Bij mij thuis hangt het volgende verzoek aan de muur (in het indonesisch): "De bewoners steunen van harte de eenheid van de staat Indonesie. Dat houdt in: spreek Indonesisch en geen streektaal."

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-10-2009 20:49 merapi wrote: moest verplicht

Als je zulks uit je pasverworven toetsenbord kunt wurmen heb je het gymnasium niet gedaan, in het beste geval heb je het dan ondergaan. Het gymnasium is niet Grieks en Latijn, it's a way of life.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-10-2009 20:49 merapi wrote: YB en Sieb, en ik vind juist al die talen zo mooi!~

En Grieks en Latijn? Homeros? ThoekididŤs? Platoon? Ovidius? Tacitus?

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 20-10-2009 01:37 Yogya-Bali wrote: hoe meer talen er verdwijnen op de wereld, hoe beter.

En als we dan paspoorten en visa afschaffen, ben jij lekker ook brodeloos.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 19-10-2009 20:49 schreef merapi:
YB en Sieb, en ik vind juist al die talen zo mooi!~
daarom vraag ik Om Sid soms om raad en ook Anis. beiden weten echt heel veel, en daar heb ik waardering voor..
YB wat is er mis mee dat je dochter Javaans moet leren, mooi toch! je woont toch in RI?
Zinloos,, heb er verder niets meer mee gedaan, althans niet de klassieke richting

Ho ho ho mary.... Ooh nee, Wilma mij hoor je niet zeggen weg ermee Emoticon: Nooo
Ik vind het zekers wel iets hebben al die verschillende talen Emoticon: Yes!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-10-2009 03:21 guna2 wrote: ... ben jij lekker ook brodeloos.
Including you (als er weinig talen overblijven). Maar het verdwijnen van Javaans en Fries zal ons geen schade opleveren.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hebben die klootj...v...n..n gisteren weer tijdens parkeren mijn auto geraakt. Als ik brodeloos word, kan ik nog altijd parkeerlessen gaan geven want aan die periiiiiit -boys heb je ook niks, die denken alleen maar aan fluiten en incasseren.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

93,290,728 pageviews Een website van indahnesia.com