Interview-vragen voor indische mensen

Subforum Gebruikers hebben wat te zeggen 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gebruikers hebben wat te zeggen > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
tamazight
Gebruiker
spacer line

Hallo Emoticon: Bye bye ,

ik ben een eerstejaars student SPH en voor mijn studie moet ik met drie andere meiden een subculturele groep kiezen. We hebben voor Indische mensen gekozen die hier in Nederland wonen. Hiervoor moeten we iemand via een forum interviewen.
Graag zou ik iemand die Indisch is willen interviewen.
Als u dat leuk lijkt, wilt u me dan een mailbericht sturen? Dan kan ik u de vragen sturen.
Mijn e-mailadres is: miss_maghrebia107Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com.

Hartelijk bedankt Emoticon: Smile

bambang
Gebruiker
spacer line

Allereerst moet je maar definieren wat Indisch is. Naar mijn bescheiden mening zijn Indischen (Indische Nederlanders) halfbloeden, gemengdbloedigen, dubbelbloeden (zoals je wilt); Europees en Indonesisch bloed. Welk uitgangspunt neem je: emotioneel, geografisch, cultureel, taalkundig, vaders/moederskant etc. etc., tot welke generatie (1ste, 2de ...). (Het gebruiken van botol cebok kan ook tot je criteria behoren?) Sommigen noemen zich Indisch, anderen niet (zelfs bij een en dezelfde familie). Allemaal erg lastig hoor. Bingung.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik sluit mij aan bij Bambang.
probeer maar eerst uit te zoeken wat een Indo is, een Indische Nederlander, een totok en een Indonesier.
laat die botol cebok maar, Bambang en ook een guling, haha
De Indische gemeenschap is beslist geen subcultuur, integendeel een hoge cultuur.!
met een lange geschiedenis, mooier en zinvoller dan de Ned. geschiedenis

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 19-10-2009 18:42 merapi wrote: mooier en zinvoller dan de Ned. geschiedenis

Volstrekte idioot.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Wat bedoel je?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Verre van een hoge cultuur...het is een mengsel van Nederlands en Indonesisch en dat geradbraakt in een koloniaal sausje. Kunnen we nou eindelijk eens af van die koloniale historie? De Indonesiers zijn er al lang klaar mij; alleen in NL schijnt dat niet te lukken.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

En in ieder geval een veel kortere geschiedenis dan de Indonesische en Nederlandse cultuur. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat Merapi hier bedoelt.

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 20-10-2009 01:41 Yogya-Bali wrote:
Verre van een hoge cultuur...het is een mengsel van Nederlands en Indonesisch en dat geradbraakt in een koloniaal sausje. Kunnen we nou eindelijk eens af van die koloniale historie? De Indonesiers zijn er al lang klaar mij; alleen in NL schijnt dat niet te lukken.

Nu ben ik het vor het eerst niet eens yogya.
Een javaan zit nog steeds met de koloniale tijd,moet je het eens hebben over Ambon

Becik ketitik olo Ketoro

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 20-10-2009 09:47 schreef elsbeth:
En in ieder geval een veel kortere geschiedenis dan de Indonesische en Nederlandse cultuur. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat Merapi hier bedoelt.

het word eens tijd dat ze daar naar toe gaat die Merapi.
Ze heeft de angklung horen luiden, maar weet nog niet waar de bamboes hangen.. Emoticon: Shiny Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 20-10-2009 10:24 marcel70 wrote:

[quote removed]

Nu ben ik het vor het eerst niet eens yogya.
Een javaan zit nog steeds met de koloniale tijd,moet je het eens hebben over Ambon
Y-B heeft wel gelijk .
Een Indonesier die de tempo doeloe niet zelf hebben meegemaakt omdat ze geboren zijn als vrije Indonesiers houden zich niet bezig met de tempo doeloe tijd.
Dat zie ik bij mij zelf , mijn vrienden / familie , dus eigenlijk bij mijn generatie.
Bij de volgende generatie zeg maar van ongeveer 25 jr en 40 jarigen hebben ze echt weinig affiniteit met tempo doeloe of de Nederlanders.

Wat Ambon betreft , is het een andere verhaal.
De jongere generatie indonesiers , dus ook de jongere Ambonezen of " Zuid Molukkers" weten niet beter dat Ambon een onderdeel van Indonesia is .
De RMS gedachte (of droom) kon men alleen vinden bij de uitgeweken Ex Knil soldaten en in levend gehouden door de 1ste generatie RMS-ers (vaak ex Knilers ).
De huidige president van RMS heeft meer realiteitzin dan zijn voorgangers.

Ze weten ook dat een onafhankelijke RMS niet meer te bereiken valt in de NKRI, de Indonesische eenheidsstaat.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. tamazight
Het beste is als je een oproep plaats bij diverse Indische site' s zoals Indisch4ever , Onze Plek etc.

bisa dicek of makemyday .

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou Om Ziel, zie mij echt niet zitten tussen de Angklung met een stel bejaarden!
YB, ik heb het over een hoge cultuur en dat vind ik zeker; de achtergronden van Indonesie gaan veel verder dan 350 jaar Nederlandse overheersing.
Is Batavia niet gesticht door een stelletje Hollandse boeren? met Coen aan het hoofd?
Voordat ik weer Om Ziel over mij heen krijg: Jakarta nu
YB, we zitten hier in NL echt niet te zwemelen over het oude Indie, dit is passe, maar de banden zijn er echt nog wel, economisch vooral.
Zou best willen weten wat minister Ben Bot doneert aan Indonesia, zal niet weinig zijn want hij is daar geboren en heeft een hoge onderscheiding gekregen van Indonesia, van president YoYo [doet zijn naam eer aan]

OM Sid: goed antwoord over de Molukse samenleving

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

YB, ik heb het over een hoge cultuur en dat vind ik zeker; de achtergronden van Indonesie gaan veel verder dan 350 jaar Nederlandse overheersing.

Please Merapi, leer nou eens het verschil kennen tussen Indie en Indonesie. Eerst heb je het over hoge cultuur van indische mensen en nu weer over een hoge cultuur van Indonesie. Dat heeft NIETS meer met elkaar te maken. In Indonesie ben je Nederlander of Indonesier.....er zijn geen Indische mensen. Die bestaan gewoon niet meer. Het merendeel van mijn clienten zijn voormalige Nederlanders en zo voelen ze zich ook: niet Indisch maar Nederlands, of als ze naar de Indonesische cultuur neigen: Indonesier. Ik hoor deze mensen NOOIT en te nimmer praten over Indische Nederlanders. Als ze refereren aan hun afkomst, dan zegt men dat men van Nederlandse afkomst is maar niet van Indisch-Nederlandse afkomst. Dat laatste is een overblijfsel uit de koloniale tijd dat alleen nog in NL wordt gekoesterd door personen afkomstig uit het voormalig Nederlands-Indie en die (soms) van Euro-Aziatische afkomst zijn (hoeft nog niet eens Nederlands te zijn of pribumi Indonesier). Hier spreekt men van Indo's maar bedoelt daarmee de huidige ontstane generatie van gemengdbloedigen. En daar is geen bepaalde cultuur aan verbonden.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 20-10-2009 10:53 zieleffe wrote:

[quote removed]

het word eens tijd dat ze daar naar toe gaat die Merapi.

Ja, we horen niks meer over de reisplannen van Merapi...Misschien kunnen we er weer van uit gaan dat het de komende paar jaar niet zal gaan gebeuren.

hati hati, pelan pelan

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Selamat YB,
klopt wel wat je zegt, maar eigenlijk bedoelde ik de oude adat cultuur, de kratons etc., wat ik zelf enorm interessant vind.
Ik begrijp heel goed je standpunt en ik waardeer dat je mij corrigeert,dat is positief omdat ik daar iets van kan leren.
In Indonesie ben je Nederlander of Indonesier, hoe was het dan met de spijt optanten? en: je kunt een hele generatie Indo"s niet afschrijven: uiteindelijk zijn zij verwekt door totoks!
Hier leeft echt de Indische cultuur, ik krijg de indruk nog
dat het heel goed gaat.
Natuurlijk zullen je clienten daar niet voor uit komen, ligt gevoelig , en men moet oppassen in RI, vanwege de Islam
Mijn nichtje zit in Bandung, werd bespuugd omdat ze er te frivool bijliep [gewoon een lange broek en een mooi shirtje]

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-10-2009 13:17 merapi wrote: klopt wel wat je zegt, maar eigenlijk bedoelde ik de oude adat cultuur, de kratons etc., wat ik zelf enorm interessant vind.
Dat is dus puur 100% Indonesisch, en geen Indisch.

In Indonesie ben je Nederlander of Indonesier, hoe was het dan met de spijt optanten? en: je kunt een hele generatie Indo"s niet afschrijven: uiteindelijk zijn zij verwekt door totoks!
Hier in RI heeft dat nooit gespeeld. Men was Nederlander of Indonesier. zowel staatkundig als emotioneel. Dat Indo-gedoe is iets uit NL en niet uit RI. In NL aangekomen kwamen de meeste Indo's (of eigenlijk Indische Nederlanders) er achter dat ze toch niet zo Hollands waren als ze altijd dachten: andere huidskleur, andere gewoontes, andere Nederlandse taal, etc. Dus feitelijk is dat in NL ontstaan om zich een culturele identiteit aan te meten. Afgelopen week nog 3 (ex-)Nederlanders geinterviewd waarvan 2 hun hele leven al in RI wonen en de ander decennia lang in NL heeft gewoond. Juist degenen die hier hun hele leven al woonden, voelden zich gewoon (ex-)Nederlander (geen verschil met dit soort Nederlander of dat soort Nederlander) en degene met de Nederlandse nationaliteit voelde zich Indische Nederlander. Kijk, het is een frustratie uit NL. Daar wil ik de Indo's uit NL niet mee in een kwaad daglicht zetten maar hier speelt dat Indische niet meer. De huidige generatie is Indo-Duits, of Indo-Amerikaans, of Indo-Marokkaans, etc. Ze hebben duidelijk geen eigen indische cultuur meer want inmiddels is de huidige generatie indo's een ratjetoe van nationaliteiten.
En de nazaten van de vroegere indische Nederlanders? Die voelen zich ofwel vol Indonesier dan wel Nederlander.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Het Indo gedoe is iets uit NL??
Ja natuurlijk, de Indo"s zijn altijd verguisd in RI, niet blank en ook geen Javaan,dus uitgesloten tussen 2 culturen. [Rob Nieuwenhuys heeft daar prachtig over geschreven], ze hadden toch geen keus?
In NL gelukkig niet, daarom heb ik respect voor hen; hun ouders hebben het zwaar gehad en ze hadden maar 1 doel: hun kinderen goed opvoeden en een goede toekomst geven.
Maar YB, ik begrijp je standpunt: de "blijvers"" moesten zich wel aanpassen, na de onafhankelijkheid.
De nazaten van vroegere Indische Nederlanders?

Ze voelen Nederlands en Indisch!
De ouderlijke adat is er nog steeds, de gebruiken , de kumpulans ook bij jongeren etc, nee dat wordt niet losgelaten hier in Den Haag

bambang
Gebruiker
spacer line

Het Indische gedoe is vrij gecompliceerd. De een denkt dit, de ander weer anders. Als je emigreert (naar Nederland), kun je niet zomaar je oude jas uitdoen en een nieuwe aantrekken. Je bent een product van het verleden, je opvoeding, gewoontes. De Nederlandse cultuur is anders waar je vandaan komt (Indonesie). Je moet je aanpassen in Nederland. Dat kost veel tijd, energie en vele generaties. Wanneer je 100% Nederlands moet voelen en gedragen, dan leidt dat tot psychische stoornissen. Je bent jezelf niet meer. Je weet niet meer wie je bent. Om te kunnen functioneren kun je jezelf niet wegcijferen; dat is onmogelijk. Je probeert een balans te zoeken. Sommige Nederlandse eigenschappen (op tijd zijn, geen jam karet, voor jezelf opkomen, voor je mening uitkomen, zelfkritiek) waarderen en opnemen; de Indonesische (respect voor ouderen [geldt ook voor NL], niet te direct zijn [kan best op een vriendelijke manier], uitgebreid rijsttafel) ook waarderen. Nogmaals je moet de balans zoeken, wat voor jezelf belangrijk is. Ik probeer een kleine uiteenzetting te geven. Het is wel erg summier, hoor.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

mm,
Bambang wat geef jij een goed voorbeeld, beter dat ik het kan en herkenbaar.
Indische Nederlanders blijven zich Indisch voelen; het kan bijna niet anders..

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-10-2009 17:05 merapi wrote: Maar YB, ik begrijp je standpunt: de "blijvers"" moesten zich wel aanpassen, na de onafhankelijkheid.
De nazaten van vroegere Indische Nederlanders?
Ja, maar ze voelen zich geen Indische Nederlander; ze voelen zich of (ex-)Nederlander dan wel Indonesier. Indisch komt er niet in voor. De Indische Nederlanders in NL zijn een heel andere kant opgegaan dan degenen die hier in RI zijn gebleven. (Logisch ook want "in den vreemde" gaat men juist datgene koesteren dat men heeft moeten achterlaten.) Ik heb in de loop der jaren honderden ex-Nederlanders ontmoet en geinterviewd en vrijwel nooit de term " Indische Nederlander" horen vallen (ondanks dat vrijwel allen "gemengdbloedig" zijn). Men voelt zich zelf zwaar beledigd als je ze Indische Nederlander noemt.......alsof ze geen volwaardige Nederlander zijn/waren.

Ze voelen Nederlands en Indisch!
Hier in RI dus niet. Wel in NL.

De ouderlijke adat is er nog steeds, de gebruiken , de kumpulans ook bij jongeren etc, nee dat wordt niet losgelaten hier in Den Haag
Dus alleen in NL. Hier niet. Men heeft wel kumpulans maar dan als (ex-)Nederlander en niet als Indische Nederlander.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 19-10-2009 18:42 schreef merapi:

probeer maar eerst uit te zoeken wat een Indo is, een Indische Nederlander, een totok en een Indonesier. {/quite]

Misschien handig om deze student te helpen bij haar zoektocht naar al deze termen in plaats van alleen zeggen dat ze dat moet uitzoeken? Voor iemand die er niet dagelijks mee in aanraking komt is het niet zo vanzelfsprekend dat het zo complex in elkaar zit. En ik ken dergelijke opdrachten van opleidingen. Je krijgt geen enkele houvast, alleen de mededeling dat je 'even iemand van een subcultuur' uit NL moet interviewen'....

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 21-10-2009 09:44 NoviKirana wrote: Je krijgt geen enkele houvast, alleen de mededeling dat je 'even iemand van een subcultuur' uit NL moet interviewen'

In dat geval luidt misschien het beste advies: zoek andere `slachtoffers.'
`Indische mensen' is al lastig genoeg om te definiŽren, en daar komt nog bij dat de verschillen per individu enorm zijn. Nauwelijks een groep te noemen, en dat maakt het trekken van conclusies er niet eenvoudiger op.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Het gaat met de discussie de goede kant op, zonder elkaar te kwetsen,maar naar elkaar te luisteren!
Goed hoor!
Ik denk dat het begrip Ōndische mensen voor iedereen apart wordt ingevuld, daarom is dit zo complex.
YB: ik spreek mensen van Chinese afkomst en die voelen zich nog steeds gediscrimineerd, geboren en getogen in RI hoop ellende meegemaakt, en dan krijg je te horen: ben je in NL een Chinees restaurant begonnen? ongelofelijk kwetsend voor hen.{geen aandacht dat alles werd achtergelaten en een flink percentage in NL een universitaire graad heefd gehaald]
Maar ik begrijp goed wat je bedoelt
groetjes Merapi/Wil

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Haha, als ik alle commentaren lees, zijn waarschijnlijk alle vragen van het onderzoek inmiddels beantwoord... Emoticon: Smile

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Tama laat dan ook niet meer van zich horen...

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Klopt Guna2, daarom ben ik ook voorzichtig om conclusies te trekken; heel vaak kom je hele andere verhalen tegen, en ook daar moet je naar luisteren...
Ja toch?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,727,741 pageviews Een website van indahnesia.com