We zijn er weer na een lange helse reis van 26 uur.
Om 7.30 smorgens vertrokken vanuit ons hotel met een prive bemo naar de haven in Labuan Bajo om vervolgens direkt op de boot te stappen die meer als een uur te laat vertrok en ik moet zeggen deze boot was redelijk en we hebben onze kaartjes geupgrade naar 1e klas voor 15.000 rph per persoon want hier zat wel airco in.
De reis was erg leuk op de boot en ben dan ook op het bovendek (wat normaal alleen voor personeel) geweest want ze hadden een kanjer van een vis gevangen.
Gewoon met een stuk hout en een draad niks meer en een erg simpel systeem om te zien of er wat aan zit.
Natuurlijk ook de stuurhut bezichtigd en kennis met de kapitein gemaakt was echt een leuke boottocht ook al kwamen we veel te laat aan op Sumbawa.
Daar was het een en al chaos en veel kinderen sprongen aan boord voordat hij goed en wel aangemeerd was om te helpen met bagage en te bedelen.
Ja ik kan ze niets geven want een andere tourist gaf er een 5000 rph en die kwam bijna de boot niet meer af want als je er eentje wat geeft dan willen die andere ook geld dus dat was niet zo slim van hem.
Ik werd langs alle kanten naar de bus verwezen en dat was een local bus zo'n kleintje die als een speer door de bergen naar Bima reed alwaar we weer in een enorme chaos kwamen.
We hadden besloten om niet op Sumbawa te slapen omdat er niks of weinig te zien is en ook weer eens zo duur als Java Bali of Lombok.
Natuurlijk wel fotoos geschoten alleen niet van de chaos want daar was echt geen tijd voor en ik was er niet op voorbereid.
De reis naarBima duurde ong een uur en daarna 7 Indonesische uurtjes naar de volgende boot dus dat waren dik 10 uurtjes !!!!
Met veel stops onderweg waarvan maar eentje om te eten en te drinken.
Een advies ga nooit achterin de bus zitten want er ging er een naar de wc nou het stonk als een hel pffff en ook de airco achterin was waardeloos.
De volgende bootreis liep voorspoedig en daarna nog 2 urtjes in de bus naar Mataran.
We zitten nu in hotel Victor wat prima is en veeeel goedkoper als op flores of timor.
Heb weer gelijk een scooter gehuurd en ben ff naar de shop geweest waar ik tegen lokale prijzen wat kleren heb gekocht.
Ook hebben we lekker gegeten bovenin de mall op een foodcourt en daarna even mijn internet geregeld zodat ik nu zelf internet heb via mijn mobiel wel langzaam maar het werkt.
Straks de fotoos het is nu 5 uur dus ga ff koffie drinken bij de locals en gelijk even de weg verkennen nu het nog rustig is hier.....
.