Stel, Ik wil op Bali gaan wonen en dit zijn mijn behoeftes

Subforum Bali, het godeneiland 
75 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Mensen,

Leuke reacties en duidelijk dat het lastig kan worden als je te succesvol bent en te veel opvalt. Mijn schoonfamilie is Chinees en afkomstig van Java en wonen in Indonesie.

Bali lijkt ons een goede plek om misschien een onderneming te beginnen. Met name omdat toeristen bepaalde eisen stellen aan producten.

Ik heb al heel veel gehoord van wat er goed en goed fout kan gaan... Toch zijn er kansen genoeg. Mijn "kleine" Chinese broetjes en zusjes hebben een goede universitaire opleiding gedaan in Indonesie. Ook hebben ze zelf goede banen en wel een paar centjes. Het lijkt hun een goed idee om op een Nederlandse manier een ondernemening op te zetten.( U moet denken aan service, kwaliteit, efficient werken,logistiek etc )

Een van de Broertjes is bio technoloog en wil graag iets met voeding gaan doen. Vandaar mijn vraag over prijzen van eieren en vis. Hij heeft een hoge functie binnen een van de grootste bedrijven van Indonesie.

Ik wil graag investeren in een goed plan en zie de kansen en ook de risico's.

De investeringen zijn veel kleiner dan in Nederland. Ook is er een vrienden netwerk van mijn vrouw, broertjes, zusjes en schoonouders die veel kenissen met grote en kleinere ondernemingen hebben.

Het bedrijf zal dan ook altijd door een "inlander" vertegenwoordigd moeten worden

Het is leuk om jullie reacties te lezen zowel de positieve als negatieve.

Een aantal van jullie wonen en werken ook in Indonesie. Ik neem aan dat jullie toch allemaal jullie dagelijkse portie rijst verdienen de een wellicht met een Telor en Rendang en de ander slechts nasi puti. Ook jullie hebben vast wel eens een tegenslag?

Welke problemen die jullie tegen komen zijn voor jullie het meest vervelend?

Het ondernemen is Nederland is ook niet altijd makkelijk.. Emoticon: Smile

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

dutchbird
Gebruiker
spacer line

korupsi Emoticon: Laugh out loud

NGS stock photos

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 23-09-2009 04:19 dutchbird wrote:

[quote removed]

korupsi Emoticon: Laugh out loud

CEMBURU Emoticon: Frustrated Emoticon: Frustrated

OOK EEN PROBLEEM DIE JE ZOMAAR TEGEN KOMT

Becik ketitik olo Ketoro

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 22-09-2009 21:10 schreef bule gembel:
Beste Mensen,

Een van de Broertjes is bio technoloog en wil graag iets met voeding gaan doen. Vandaar mijn vraag over prijzen van eieren en vis. Hij heeft een hoge functie binnen een van de grootste bedrijven van Indonesie.

In Indonesie als In Nederland,
"Met familie moet je wandelen en niet handelen" (dat is wat ik als meest vervelend ervaar)

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

marcel70
Gebruiker
spacer line

Sieb

Juist !! absoluut waar,komt altijd gedonder van.

Becik ketitik olo Ketoro

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Mijn ervaring met Chinese mensen is juist dat ze niet zomaar met je in zee gaan. De familie is over het algemeen erg gesloten. Volgens mij kan je over het algemaan met Chinezen best wel goede afspraken maken........toch? Emoticon: Confused

Omdat jullie ook aangeven dat het lastig is als Bule te gaan ondernemen ivm het niet gunnen van succes etc is het denk ik juist verstandig de zaak met vertrouwde familie op te zetten? Emoticon: Stupid

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 23-09-2009 07:08 schreef bule gembel:

Omdat jullie ook aangeven dat het lastig is als Bule te gaan ondernemen ivm het niet gunnen van succes etc is het denk ik juist verstandig de zaak met vertrouwde familie op te zetten? Emoticon: Stupid

Het opzetten zal het probleem niet zijn en zal wellicht voordelen kunnen hebben in het begin.
Maar zo gauw als er "ECHT" geld wordt verdient...... Ze zeggen weleens, "geld is lelijk" nou zeker als het om samenwerking met familie gaat!

Anyway, goede afspraken maken waarin v.t.v. duidelijk is aangegeven wie wat doet en wie wat krijgt EN probeer dan in ieder geval een meerderheids belang te hebben in de firma.
En een gewaarschuwd mens telt voor twee! Het zou jammer zijn als er straks gedonder komt, juist met de familie. ( wandelen niet handelen, dat voorkomt veel narigheid!)

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Siebjans,

Je woont zelf in Indonsesie? ben je ook ondernemer? Wat voor zaken doe je als ik dat mag vragen? Heb je zelf ook dergelijke ervaringen?

Toch jammer dat als mensen je een succesvolle ondernemening niet gunnen dat er gewoon de brand in kan gaan......... Zijn er nederlanders onder u die dit soort praktijken zelf hebben mee gemaakt ?

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Ik woon idd in RI.
Ben ook ondernemer maar niet meer in RI.
De rest is prive, sorry( trouwens ik heb ooit eens opgenoteerd hier wat ik deed). Wel heb ik 15 jaar ervaring achter de rug in RI en spreek vaak uit eigen ervaring of van heel dichtbij meegemaakt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-09-2009 07:08 bule gembel wrote:
Mijn ervaring met Chinese mensen is juist dat ze niet zomaar met je in zee gaan. De familie is over het algemeen erg gesloten. Volgens mij kan je over het algemaan met Chinezen best wel goede afspraken maken........toch? Emoticon: Confused

Afspraken kun je maken met Chinezen maar met familie niet, of het nou Chinezen zijn of Balinezen. Een van de grote minpunten bij Chinezen is dat ze doorgaans ook met familie zaken doen. Er zijn al ellenlange studies/onderzoeken gedaan naar dit Aziatische systeem met doorgaans een vernietigend oordeel over familybusiness (daarom had ik het al eerder over 1-oog in het land der blinden die bang is voor 2-oog waarbij de Chinees de 1-oog is en de westerling de 2-oog).
Je kiest voor Bali (het minst betrouwbare eiland in heel RI) en familybusiness ? Calculeer in dat je alles kwijtraakt; is het niet aan de Balinees dan aan die andere ....nees.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-09-2009 05:08 marcel70 wrote: CEMBURU

Kecemburuan sosial = grootste euvel in RI; nog erger dan corruptie.
Ik krijg het idee dat Bule Gembel zeer selectief leest want alle antwoorden staan al op dit item.
Succes is je van harte gegund (ik ben niet cemburu sosial ) maar heb er een zeer hard hoofd in: plaats Bali??? familybusiness??? Lokale markt???
Kijk even boven wat er hierover al is geschreven.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 22-09-2009 21:10 bule gembel wrote:

Het bedrijf zal dan ook altijd door een "inlander" vertegenwoordigd moeten worden

Oooh , is dat de beroemde en beruchte vaak toegepaste ALI-BABA constructie ?

Ik denk Emoticon: Wink dat het ondernemen in Nederland makkelijker is dan in Indonesia.
Het verschil alleen dat men in Indonesia nog redelijk kan "sjoemelen" .

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 23-09-2009 07:08 bule gembel wrote:

Exact. Kwestie van vertrouwen .
Juist omgekeerd , bij de Chinezen kan je als " buitenstaander" niet makkelijk binnenkomen.
Wat afspraken betreft , hangt van je onderhandelingspositie , ben je in hun ogen gelijkwaardig of niet .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-09-2009 08:17 Amed East Bali wrote:
Echter, (nog) geen kennis van / over "bule" die door de inlanders aangepakt wordt omdat hij / zij "te succesvol" en in een voor de "locals gereserveerde" branche aktief is/ zijn.

Het is logisch dat buitenlanders die in dezelfde vijver willen vissen bemoeilijk of beconcurreerd door de Indonesiers.
En zeker als ze in de " branch" opereren die min of meer bestemd zijn voor de Indonesiers.

Zie de vestigingseisen.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

BG, een gemakkelijke vraag: moet je investeren? Ik bedoel geld stoppen in de nieuwe onderneming?
Zo ja, dan moet je volgens mij de boot - voorlopig - afhouden. Je bent kennelijk nog niet geweldig goed op de hoogte van de omstandigheden alhier, en ik vraag me af hoe goed je je schoonfamilie kent.
Willen ze je alleen maar hier hebben voor je Westerse managerskwaliteiten, dan zou ik zeggen: Spring erop!

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Surya Atmadja, Yogja Bali, Sieb Jans en guna2, Dutchbird en Marcel 70,

Bedankt voor jullie reactie's! Ik zal proberen er mijn voordeel mee gaan doen.

PS voor de ondernemers onder jullie. Hoe lang ondernemen jullie al In Indonesie en in welke sector?

gr

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

BG, je hebt mijn gemakkelijke vraag niet beantwoord. Dat spreekt boekdelen. Een goede verstaander heeft slechts een halve liter nodig.

Succes!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dag BG, ik heb ca. 5 banen (op z'n Indonesisch) die ik hier niet noem vanwege bepaalde personen die mis-/gebruik maken van verstrekte info..
Voorheen ben ik mede-eigenaar geweest van organisaties in reizen,handicrafts, meubels, business management. De meesten mee gestopt, doorgaans vanwege de zgn. familybusiness .
Zoals Guna2 boven al aangeeft: als je schoonfamilie je wil hebben vanwege westerse managementskwaliteiten, ga je gang.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 22-09-2009 21:10 bule gembel wrote: Met name omdat toeristen bepaalde eisen stellen aan producten.

Toeristen eten buiten de deur. Ze zullen wel moeten. Als fervent Yogyakartaan vind ik zo ongeveer het enige positieve punt van Bali het aantal voortreffelijke restaurants. Alle keukens van de wereld zijn vertegenwoordigd. Voor zover ik weet is er nog geen eetgelegenheid met een Michelinster, maar er zijn wel restaurants die verdacht dicht in de buurt komen.
Wat kun je daar nog aan bijdragen?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 23-09-2009 15:18 guna2 wrote:

[quote removed]

Voor zover ik weet is er nog geen eetgelegenheid met een Michelinster, maar er zijn wel restaurants die verdacht dicht in de buurt komen.

Dacht dat deze toch echt 'n Michelinster had , http://www.mozaic-bali.com/ in Ubud, maar nee dus Emoticon: Stupid

If you have nothing to loose, you can risk everything

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Oh ja, en om het eetgenot verder te vergroten geldt bij Mozaic in Ubud "Verboden toegang voor kinderen", ha ha!

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Onlangs is de classificatie `zessterrenhotel' geÔntroduceerd. Dat hotel in Ubud zou daarvoor in aanmerking komen. Ben benieuwd of daar wel koters binnen mogen.

Het is typerend dat van de vijf of zes hotels die werden genoemd als potentieel zessterrenhotel, er drie in IndonesiŽ staan. Die andere twee bij mij in de buurt natuurlijk: bij de Borobudur en bij Magelang.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

On 23-09-2009 12:41 guna2 wrote:
BG, een gemakkelijke vraag: moet je investeren? Ik bedoel geld stoppen in de nieuwe onderneming?
Zo ja, dan moet je volgens mij de boot - voorlopig - afhouden. Je bent kennelijk nog niet geweldig goed op de hoogte van de omstandigheden alhier, en ik vraag me af hoe goed je je schoonfamilie kent.
Willen ze je alleen maar hier hebben voor je Westerse managerskwaliteiten, dan zou ik zeggen: Spring erop!

Het investeren heb ik zelf aangeboden. Schoonfam heeft het financieel beter dan ons.. Schoonfam zou het graag zien als ik met vrouw en kind ook daar zou wonen vandaar....
Schoonfam is heel betrouwbaar en financieel onafhankelijk en volledig selfsupporting.
Het is een combi van beide.

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Gembel: Dat laatste snap ik niet van je. je schoonfamilie heeft het beter dan jij/jullie. En toch wil JIJ investeren. Waarom zou je schoonfamilie daarmee akkoord gaan? Het lijkt mij zoiets als het hebben van een goedlopende zaak en een persoon die geen verstand van zaken heeft en maar weinig geld om te investeren, toch bij de zaak betrekken. Snap je hem?
En waarom zouden je familieleden zich in risicovolle zaken storten terwijl ze goede banen hebben?
Het lijkt erop dat je nog niet met je familie hebt gepraat over dit soort zaken.

Vertel

Begin de details te vergeten

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

BG, het is duidelijk. Je gaat naar Bali. Je begint een bedrijf met je schoonfamilie, en daarin investeer je. De prijs van de eieren interesseert je eigenlijk geen rukje, en waar je je producten af moet zetten ook niet. Ons commentaar zal je ook aan je rug roesten. Je gaat gewoon, en daarmee is de kous af. Naar het Godeneiland.

Dit is standard procedure. Er is nog niemand geweest die zich heeft laten afschrikken. Ik denk ook niet dat iemand op dit forum verwacht dat je je mening herziet.

Een beetje ondernemer vindt boekhouden saai. Maar doe jezelf ťťn lol: kijk die godvergeten boeken na. Tot op de Rupiah.

Ook dat zul je wel niet doen. Immers, neefje Ary is zo goed in boekhouden dat hij er cum laude in is afgestudeerd. Het zij zo. Desalniettemin nogmaals: Succes!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,877,391 pageviews Een website van indahnesia.com