problemen tussen Indonesia en Maleisie?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
86 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Ik lees regelmatig dat er problemen zijn tussen IndonesiŽ en MaleisiŽ. Precies ofdat die elkaar niet kunnen verdragen, zoals Indonesiers die in MaleisiŽ geslagen worden op hun werk...
en MaleisiŽ die bepaalde tradities uit de cultuur van IndonesiŽ overneemt alsof het van zichzelf is...
Weet iemand daar meer over en waarom is dit zo?

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

De jaloezie komt vaak voor uit een soort van minderwaardigheidscomplex tov de Maleisiers die wat meer succes hebben dan Indonesie. Dat het economisch succes van Maleisie voor 90% komt door de inzet van de Maleisische chinezen wordt even vergeten. Maleisie hoeft het zeker niet te hebben van de bumiputra die alleen maar de hele dag tot Allah bidden en verder alleen maar mensen veroordelen en op hun luie reet zitten en niets nuttigs doen.

Het is te hopen dat Indonesie eens trots wordt op zijn eigen identiteit zonder die islamitische/arabische flauwekul, dan kunnen ze pas een verschil maken met Maleisie dat zich langzamerhand steeds meer als schoothondje van de Arabische wereld aan het ontwikkelen is

Gracias. Sama sama

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 15-09-2009 00:54 kiwimave wrote:
De jaloezie komt vaak voor uit een soort van minderwaardigheidscomplex tov de Maleisiers die wat meer succes hebben dan Indonesie. Dat het economisch succes van Maleisie voor 90% komt door de inzet van de Maleisische chinezen wordt even vergeten. Maleisie hoeft het zeker niet te hebben van de bumiputra die alleen maar de hele dag tot Allah bidden en verder alleen maar mensen veroordelen en op hun luie reet zitten en niets nuttigs doen.

Je hebt gedeeltelijk gelijk dat bij de arme en niet zo goed opgeleide Indonesiers bepaalde minderwaardigheidscomplexen aanwezig zijn .

Aan de andere kant is het gewoon een feit dat de Maleiers (Maleisiers) een beetje jatterig is als het over de "gezamenlijke"culturele erfenis betreft.
Ze vergeten gewoon dat de Maleisiers in feite de nakomelingen zijn van Indonesiers en andere migranten. Zie hun ontstaan geschiedenis.
Er was een tijd geweest dat bepaalde groep Maleisiers in de jaren 50 een aansluiting willen met Indonesia.

Men vergeet ook dat de economische voorspoed mogelijk werd gemaakt door de Tamils (Indiers) , naast de inbreng van de Chinezen .

Een kleine deel van de redelijk tot goed opgeleide Indonesiers (de zgn middle class) die goed zijn voor ongeveer 40.000.000 lachen zich rot over de verwoede pogingen van Maleisiers om de culturele erfgoed van Indonesia te "lenen".

bisa dicek of makemyday .

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

• Dit is een versie op z'n Zuid-Oost Aziatisch van Nederland & BelgiŽ ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

rwezenaar
    Gebruiker
    User icon of rwezenaar
    spacer line

Het is te hopen dat Indonesie eens trots wordt op zijn eigen identiteit zonder die islamitische/arabische flauwekul

Sorry ? Die islamitische 'flauwekul' is nu juist een heel groot onderdeel van de Indonesische (en ook maleisische) cultuur. Die kan je niet zomaar weglaten. Wel vind ik dat in sommige gebieden de islam veel te extremistisch wordt 'bedreven'. De Shariah vind ik ook maar niets.

Maar Indonesie is nu eenmaal het grootste moslim land ter wereld. Wat wou je daar nu aan veranderen ? Emoticon: Bye bye

guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

On 16-09-2009 17:09 rwezenaar wrote: Maar Indonesie is nu eenmaal het grootste moslim land ter wereld. Wat wou je daar nu aan veranderen?

IndonesiŽ is niet het grootste moslimland ter wereld, dus daar hoeft niets aan te worden veranderd. Het is wel het land met de meeste moslims ter wereld, of althans het land waar de meeste mensen zeggen dat ze moslim zijn.
    Onderschat de invloeden van het animisme, het hindoeÔsme en het boeddhisme, en in sommige delen zelfs van het christendom in IndonesiŽ niet.

rwezenaar
    Gebruiker
    User icon of rwezenaar
    spacer line

Het is wel het land met de meeste moslims ter wereld

Zo bedoelde ik het dus ook. Verkeerd gezegd. Nou ja...

Rick

guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

On 16-09-2009 17:44 rwezenaar wrote: Nou ja...

Tja, Rick, jij denkt misschien `foutje,' geeft niks, maar als je hier woont, is dat onderscheid van cruciaal belang.
    Fraaie foto's, trouwens.

rwezenaar
    Gebruiker
    User icon of rwezenaar
    spacer line

Dank je voor het compliment, guna2,

Ja, wellicht. Ik ben zelf totaal niet gelovig, wellicht dat daar het onderscheid ligt. En je weet, nederlanders nemen het zowieso al niet zo nauw Emoticon: Wink Emoticon: Wink

Ik hoop in ieder geval niet dat je in Aceh woont. Daar schijnt het met de nieuwe shariah wetten niet echt prettig te worden voor sommigen Emoticon: Angry Ik ben blij dat het in de meeste overige gebieden van Indonesie wat dat betreft meevalt...

Rick

Nemesis
    Gebruiker
    User icon of Nemesis
    spacer line

De voorspoed van Malaysia kom m.i. inderdaad door in Chinesen en Indiers.

Verder is de olie natuurlijk een belangrijk voordeel voor hun, vooral als je bedenkt dat die olie rijkdom slechts met een klein aantal mensen gedeeld moet worden.

Indonesie heeft ook olie, maar dat moet door zovelen gedeeld worden, dat dit per hoofd toch een heel ander plaatje oplevert.

Een ander voordeel van Malaysia t.o.v. Indonesie is de breed vertegenwoordigde kennis van de Engelse taal.

Cultureel is Malaysia zonder twijfel de mindere van Indonesie, waarbij wederom het enorme verschil in inwoners de oorzaak is.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

dekarre
    Gebruiker
    User icon of dekarre
    spacer line

Op 16-09-2009 15:45 schreef AnisJ:
  • Dit is een versie op zn Zuid-Oost Aziatisch van Nederland & BelgiŽ ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• Dit is helemaal anders: Belgen en Nederlanders komen toch overeen, ja wat meningsverschillen en wat lachwekkende situaties... maar eerlijk gezegd zijn er geen grote problemen.
    Erger zou het daar zijn als ik hoor dat men zelfs grenspalen verzet, eilanden van IndonesiŽ annexeerd bij Maleisie, de dansen van Indonesie ook in Maleisie opvoert...
    Zelfs toen wij naar Bali vlogen via Kuala Lumpur, waren er in het vliegveld mensen die mijn Indonesische partner onbeleefd behandelden (ik heb dit later vernomen).

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

dekarre; schuif de 'probleem-grens' dan maar een stukje zuidelijker; bijvoorbeeld de taalgrens tussen Vlamingen en Wallonen. Poeh, volgens mij kan daar morgen een burgeroorlog over uitbreken als ik het zo lees.. Compleet uit de hand gelopen gezeik over een taal...

Surya Atmadja
    Gebruiker
    User icon of Surya Atmadja
    spacer line

On 16-09-2009 19:58 Nemesis wrote:
    De voorspoed van Malaysia kom m.i. inderdaad door in Chinesen en Indiers. (X)
    Verder is de olie natuurlijk een belangrijk voordeel voor hun, vooral als je bedenkt dat die olie rijkdom slechts met een klein aantal mensen gedeeld moet worden.
    (XX)
    Indonesie heeft ook olie, maar dat moet door zovelen gedeeld worden, dat dit per hoofd toch een heel ander plaatje oplevert.

Een ander voordeel van Malaysia t.o.v. Indonesie is de breed vertegenwoordigde kennis van de Engelse taal.
    (XXX)
    Cultureel is Malaysia zonder twijfel de mindere van Indonesie, waarbij wederom het enorme verschil in inwoners de oorzaak is.
    XXXX

X : En de politieke stabiliteit , geen opstanden , en gesteund door het Westen , i.h.b door de Engelsen.
    Malaysia is als het ware een " maaksel" van Engeland .
    Zie hun onstaan geschiedenis.
    Ze hebben hun vrijheid ook niet bevochten , maar overgedragen gekregen .

XX Leuke theorie heb je .
    Het gaat niet qua verdeling , maar wel hoeveel olie er in zitten .
    Vroeger was Malaysia lid van de PTM , Persekutuan Tanah Melayu , met Singapore en Brunai als leden.
    Brunai (rijk aan olie) en Singapura (economisch sterk, transitohaven voor de regio) hadden zich afgescheiden van Malaysia.

XXX das kloft , ze zijn ook goed in goed in pidgin engels
    Logisch , omdat ze de engelse waarden en normen van de engelsen overgenomen.

XXXX Het aantal inwoners is niet doorslaggevend op hun cultuur.
    Indonesia heeft aanwijsbaar culturele erfgoed die meer dan 2000 jaar oud.
    In feite hebben de Maleisiers geen eigen cultuur , hoogstens een LEENCULTUUR .
    Honestly "stolen" van de Indonesiers.

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
    Gebruiker
    User icon of zieleffe
    spacer line

XXX das kloft , ze zijn ook goed in goed in pidgin engels

Niet te veel reclame bekijken Om Sid die reclame van KPN Buffel.

Culturele shows worden ondergesneeuwd (al sneeuwt het daar nooit) aan te veel moslims religie.

dit zijn tegenwoordig elk jaar terug komende gebeurtenissen bij het einde van de Ramadan

Zulke tradities als wat je op de foto ziet zie je maar weinig in Indonesie.

Maleisie kan ik niet over oordelen ben alleen via KL naar JAK gevlogen. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yummie! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dekarre
    Gebruiker
    User icon of dekarre
    spacer line

Op 17-09-2009 08:58 schreef Yerun:
    dekarre; schuif de probleem-grens dan maar een stukje zuidelijker; bijvoorbeeld de taalgrens tussen Vlamingen en Wallonen. Poeh, volgens mij kan daar morgen een burgeroorlog over uitbreken als ik het zo lees.. Compleet uit de hand gelopen gezeik over een taal...

Het zijn niet echt de gewone mensen die daar problemen over maken, het zijn meer de politiekers die daarover "gezeik" maken.
    Maar even terzake over het onderwerp:
    Is Noordin Top, die nu weeral is doodgeschoten, ook geen Maleisier?

indofiel
    Gebruiker
    User icon of indofiel
    spacer line

MaleisiŽ 'slaat' terug met het toe-eigenen van lokale gerechten: Malaysia crabby over right to 'hijacked' recipes. Maar gelukkig zijn de presidenten van beide landen het eens over deze 'cultuur-oorlog': Indonesia, Malaysia ties special.
    Mijn mening? Cultuur stopt niet bij landsgrenzen...

Schaamteloze IndonesiŽ promotie: http://indofiel.blogspot.com

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 17-09-2009 15:04 dekarre wrote:
    Het zijn niet echt de gewone mensen die daar problemen over maken

Mmmm, lees The Jakarta Post van vandaag dan maar eens:
    - Betawi group threatens to harass Malaysians,
    - Activists conduct sweep on Malaysians.

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 15-09-2009 00:54 kiwimave wrote: Dat het economisch succes van Maleisie voor 90% komt door de inzet van de Maleisische chinezen wordt even vergeten. Maleisie hoeft het zeker niet te hebben van de bumiputra die alleen maar de hele dag tot Allah bidden en verder alleen maar mensen veroordelen en op hun luie reet zitten en niets nuttigs doen.

100% right (maar mag doorgaans niet worden gezegd, zowel niet in Maleisie als in Indonesie). Without the Chinese both the countries would be nowhere.

Het is te hopen dat Indonesie eens trots wordt op zijn eigen identiteit zonder die islamitische/arabische flauwekul
    Dat is zeker te hopen. Wat een achterlijke zooi is er nou weer aan de hand in Aceh? Pure prostitutie, verhoerering van de eigen islam t.b.v. het Wahabisme uit Saoedi.

indofiel
    Gebruiker
    User icon of indofiel
    spacer line

Ik wilde jullie het volgende filmpje niet onthouden:

indofiel

Schaamteloze IndonesiŽ promotie: http://indofiel.blogspot.com

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,949,256 pageviews Een website van indahnesia.com