elektriciteit duurder?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
45 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Ik zag een blog voorbijkomen waarin een heel verhaal over de elektriciteit.
Nu vraag ik mij af wat er gaat gebeuren...
Ik heb dus een huisje op een bungalowparkje (op Bali). Dus ik betaal voor een "recreatiewoning".
Dat kost me -vast tarief- 1.110.000 roepia per maand, ongeacht gebruik. (staat vaak leeg)
Het is bij het kantoor nagevraagd en schijnt te kloppen. De reden is dat er nog maar 1 kabel werkt vanaf Java en zodra de 2e is grepareerd krijgen we weer de meter , die dan met een chip kan worden opgeladen.
Althans...zo gaat het verhaal.

Wordt dat nog duurder??? Betaal ik hier in Nederland aanzienlijk minder, met veel meer verbruik!

Tot nu zag ik het als een soort van ontwikkelingshulp, maar nog meer is niet grappig meer.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

In Nederland aanzienlijk minder? Hoe doe je dat? Ik betaal in Nederland per maand 133 euro elektra per maand,ex btw en meestal mag ik bij de eindafrekening flink bijbetalen, dus welke leverancier heb jij? En dan heb ik het nog niet over de prijs van het gas dat er nog bij komt per maand....

hati hati, pelan pelan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

1.1 miljoen per maand vast tarief? Dat kan inderdaad, maar dan moet je een meter hebben van (meer dan?) 10.000 Watt of in die richting. Dat is wel erg veel, ook voor een villa vermoed ik zo.

Die ene kabel heeft natuurlijk niets te maken met het tarief wat je betaald, maar ik vermoed dan ook dat jij geen meter hebt die 10.000 Watt aan kan. Leuk soort ontwikkelingshulp, je betaald namelijk wellicht direct het leven van enkele medewerkers van de PLN.

Ik zou naar het hoofdkantoor gaan (provincie Bali) en na laten vragen wat voor aansluiting er moet zijn en wat je zou moeten betalen. Laat dit doen zou ik zeggen.

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Lijkt mij ook een belachelijk hoog bedrag (om nog maar niet van die onnozele verklaring van dat kantoor te spreken). Dan moet je huis helemaal vol zitten met aircoīs en andere zware elektronische apparatuur. Zeker laten checken want het is verre van ontwikkelingshulp maar eerder meewerken aan het stand houden van een corrupt systeem waarvan de armen geen steek wijzer worden maar wel de ambtenaren van de PLN. Dus weinig ontwikkeling en weinig hulp.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ah, ik ben dus niet de enige die hier iets van corruptie ruikt. Laten controleren dus! Emoticon: Yes!

Ho Lee Fuk

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Ik heb zťker geen villa, maar een eenvoudig huisje. Over 10 dagen ben ik er weer en ga zeker bij het hoofdkantoor langs!

In Nederland aanzienlijk minder? Hoe doe je dat? Ik betaal in Nederland per maand 133 euro elektra per maand,ex btw en meestal mag ik bij de eindafrekening flink bijbetalen, dus welke leverancier heb jij? En dan heb ik het nog niet over de prijs van het gas dat er nog bij komt per maand....

In Nederland betaal ik Ä 60,- per maand, incl. gas en netwerkbeheer. greenchoice!! (1-pers. huishouden)

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Daar krijg je dan ook nog wat voor. Hier in RI betaal je maar krijg je niets, of in ieder geval veel minder. Elke dag gaat het licht uit, minstens drie uur, op de meest ongeschikte tijden. Wel het volle pond blijven betalen, anders wordt je helemaal afgesloten en betaal je je blauw aan de benzine voor een eigen generator.

Internet: betalen voor 1MB/s, maar ik krijg 2kB/s, want we moeten samen delen met tig anderen, die ook allemaal moeten betalen alsof ze de enige zijn die van die lijn gebruik maken, en 1MB/s verwachten; maar niemand klaagt en er zijn geen alternatieven (nog niet).

RI: ťťn grote corrupte klerezooi, waarbij de bevolking willens en wetens dom wordt gehouden om het te laten voortduren. Allah Akbar schijnt het enige te zijn dat men begrijpt. Je hoort niet anders door het gekweel van die moskeeŽn, wat niemand kan verstaan en alleen veel te veel geluid voortbrengt, en tussendoor doen ze niets anders dan slapen, eten en zich voortplanten. Ja, en klagen dat ze het slecht hebben en je alles verwensen, tot en met een gruwelijke dood toe, als je zegt waardoor het werkelijk komt.

Ga eens wat kopen in de winkel in RI: het is er spotgoedkoop, maar een slechtere kwaliteit bestaat er in deze wereld niet; uitgeklede designs, alles. Hoe ze het voor elkaar krijgen om koperen leidingen te trekken die zo dik zijn als aluminiumfolie is me een raadsel, maar je kunt het hier krijgen, nee, je krijgt het hier als je een airconditioning laat aanleggen (minimale druk 15 bar). Ze kijken erg verbaasd als je dan zegt dat ze het weer mee kunnen nemen, want een betere kwaliteit is niet te krijgen. Dan maar niets dus, want je betaalt je gek aan het vernieuwen van het gas, en weer koperen leidingen die men dan wťťr dunner heeft kunnen maken, wťťr goedkoper. Mensen kopen iets, thuis gekomen gaat het vrijwel direct stuk, dus hebben ze betaald voor niets. Geld weg, niets aangeschaft. Over honderd jaar zijn ze geen streep verder gekomen, hier. Over tweehonderd ook niet, zolang er niets verandert aan de basis.

Nu weet ik wel dat er een aantal vakantiegangers zijn die het tegenovergestelde denken te hebben meegemaakt in RI: bespaar me je commentaar, want het is gebaseerd op onderbuikgevoelens, waar die onderbuik toch echt ergens anders voor bedoeld is. Niet gebaseerd op locale ervaringen van langere duur: hou het lekker voor je!

Wat verwacht men nu eigenlijk in een derde wereld land als Indo-ChinesiŽ, zoals ik het pleeg te noemen! Niet klagen maar dragen en bidden om kracht om het te verdragen, is de boodschap, anders beter in Europa blijven. De Indonesische kant is te lui dat ze lachen, de Chinese kant houdt nog iets gaande, maar verkopen lucht, Geeft niets, want iedereen trapt er met open ogen in bij gebrek aan enige kennis van wat dan ook.

Be careful what you wish for; you might get it!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

FredB; jammer van je hele betoog, want het is niet echt ontopic en ik denk ook van weinig nut voor ibusas.

Ik heb het tot op heden voor elkaar om geen stroommeter te hebben volgens de boeken van PLN. Ik neem echter wel gewoon stroom van ze af. Dit is reeds op vier manieren aan hen kenbaar gemaakt:
1. ben langs geweest toen ik na 1 maand wilde betalen (zoals het hoort).
2. de tussenpersoon van de eigenaar heeft een betaal-nota van de installatie in juni
3. twee 'mannetjes' die langs kwamen om te laatste nota met de daadwerkelijke stand te controleren (ik had geen nota, want heb nooit betaald: "Oh... okay" en gingen weer)
4. er is gebeld om door te geven (door tussenpersoon) dat er nog niet betaald wordt.

Tot op heden niet betaald, wetende dat het ooit komt natuurlijk. Ik zie het voorlopig maar gewoon aan, vind het wel geinig hoe ze door de enorme corruptie gewoon een meter en adres kunnen kwijt maken in hun systeem. Emoticon: Laugh out loud

Ho Lee Fuk

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Kan je die mannetjes vragen even bij mij langs te komen?

Emoticon: Devil

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

On 12-09-2009 10:41 Yerun wrote:
FredB; jammer van je hele betoog, want het is niet echt ontopic en ik denk ook van weinig nut voor ibusas.
Tja, dat vind je wel meer, als ik eens reageer, maar het heeft alles te maken met prijzen voor diensten in RI. Sommigen hebben echter extra uitleg nodig. Bij deze dus.
Ik vind dat verhaal van jou over een meter ook niet on-topic, maar ja, jij bent moderator en dan mag alles.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Voor ons hotel met 6 AC kamers en een zwembad betalen wij ca. 3,5 miljoen in de maand aan electra. Bezetting van het hotel ligt op jaarbasis rond de 82%

Voor onze 11 villas, allemaal met AC, eigen zwembad, whirlpools, etc., etc, betalen wij voor het hele complex bij een bezetting / gebruik van de villas van zo'n 50% per maand, niet meer dan ca. 14 miljoen per maand.

Als jij voor een merendeels leegstaande bungalow 1,1 miljoen in de maand betaalt, dan brandt bij alle buren het licht dankzij jouw aansluiting. Je hebt je dan misschien in het verkeerde contract laten praten of de kleine lettertjes niet gelezen bij het ondertekenen. Tegenwoordig proberen ze mensen nml. in een nieuw vorm van contracten te praten die bestaan uit een abonnements-vergoeding en een verbruiksvergoeding. Helaas wordt die laatste zo hoog ingeschat dat de meeste mensen dat maximum nooit halen, m.a.w. altijd teveel betalen

Gauw naar de PLN en in orde laten maken / om laten zetten naar een abonnement en een te meten verbruik. Niet de bull-shit accepteren over "de kabel vanuit Java", etc., etc., Er staan gewoon 3 electriciteitscentrales op Bali te draaien, die 70% van de totale stroombehoefte op het eiland voor hun rekening nemen. Slechts 30% van de stroom wordt "geimporteerd" vanuit Java.

Ja, stroom wordt duurder. Als het aan de PLN ligt worden de tarieven met zo'n 20 tot 30% verhoogd per 1 Januari 2010, afhankelijk van het soort (residentieel of bedrijfs) aansluiting / contract dat je heb t

If you have nothing to loose, you can risk everything

elsbeth
Gebruiker
spacer line

He Fred, waarom haal je die vakantiegangers er dan weer zelf bij? Die vakantiegangers denken overigens niet dat ze het tegenovergestelde hebben meegemaakt, ze HEBBEN het tegenovergestelde meegemaakt. Da's het grote verschil, altijd en overal (maar in Indonesie helemaal) tussen ergens op vakantie zijn en ergens wonen. Jij wilt daar blijkbaar wonen, ik niet. Dus, zoals je zelf zegt: "niet klagen, maar dragen en bidden om de kracht het te verdragen".

groetjes Elsbeth

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

QED, Elsbeth. Je zult wel blij zijn weer eens op iemand af te kunnen geven?

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Het is nu al in korteren tijd duurder geworden ! ik heb een behoorlijk huis en voorheen betaalde ik rp 150.000 per maand nu zit ik op rp 200.000 per maand Emoticon: Shiny (moet er wel bijzeggen dat er een derde koelkast is bijgekomen Emoticon: Nice )

Pffff.... 1.110.000 rp per maand daar kan een flink hotel op draaien per maand !

Suc6

Live life to the max.......

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

On 12-09-2009 16:34 Martin-Solo. wrote:
Pffff.... 1.110.000 rp per maand daar kan een flink hotel op draaien per maand !
Ja, ze hebben die goedgelovige Thomas flink bij de tokus, Tinus!!! Zo werkt dat dus hier: als ze je geld kunnen jatten laten ze het zeker niet na. Bovendien heb je absoluut niets om op terug te vallen. Dus eerst even nadenken voordat je wat doet, ja!
Ontwikkelingshulp: Emoticon: Frustrated Emoticon: Stupid . Je lacht je toch te barsten wat!! Emoticon: Laugh out loud

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Fred, kijk eens in de spiegel , wie begint er nou over onderbuikgevoelens bij vakantiegangers. En wie loopt er nou eindeloos te klagen over het land waar hij al jaren woont. Not me..
Even goeie vrienden verder, je hoeft het echt niet altijd met elkaar eens te zijn.

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Hee Ahmed-East Bali...
Bedankt voor je heldere antwoord. Misschien kun je me dan ook aan het juiste adres helpen?

Dus eerst even nadenken voordat je wat doet, ja!

En,nee FredB, ik heb daar zelf niet voor getekend.Op zo'n bungalowpark zit een beheerder. Voordat je -zie je wel- zegt: het is een Nederlander die vloeiend BI spreekt.

Ik heb in elk geval een missie....met een beetje mazzel storten ze het terug op mijn postbankrekening. (grapje)

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik heb in elk geval een missie....met een beetje mazzel storten ze het terug op mijn postbankrekening. (grapje)

Ha, Ha, MAKE your dreams come true! Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 12-09-2009 20:47 ibusas wrote:
Hee Ahmed-East Bali...
Bedankt voor je heldere antwoord. Misschien kun je me dan ook aan het juiste adres helpen?

Ik kon uit je postings niet opmaken waar je huis op Bali staat. In iedere "kabupaten" of "grotere" stad op Bali zit een administratief bijkantoor ("kantor cabang" Emoticon: Wink van de PLN. Als je even belt (of laat bellen als je geen Indonesisch spreekt) met het PLN call-center 123 en vraagt waar dat kantoor gevestigd en wat je wilt doen, dan kun je aan de gang.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-09-2009 16:34 Martin-Solo. wrote: Pffff.... 1.110.000 rp per maand daar kan een flink hotel op draaien per maand !
Klopt, kennis heeft hotel met ruim 10 kamers (AC, swimming pool) en betaalt ongeveer dat bedrag.
Maar goed, zal men zeggen, in Bali is alles duurder (geldt echter uitsluitend voor buitenstaanders....niet voor de Balinees, wijl elders in RI zoals Papua, Batam, Jakarta dit gelijkelijk geldt voor autochtoon en allochtoon). Vreemde situatie is dat internationaal telefonisch verkeer in Bali 160% x is van dat elders in het land, ook internationale posttarieven zijn ca. 160% duurder, goederentransport 150%, etc. Ik dacht dat Bali nog steeds een onderdeel was van de eenheidsstaat RI en dat dus prijzen voor telecommunicatie, posterijen, etc. nationaal zijn? Maar goed - gezien de kromme redeneringen op Bali ter vergoeilijking van prijsverschillen - is het niet verwonderlijk dat een buitenlander ook de hoofdprijs moet betalen voor elektriciteit (eveneens nationaal vastgesteld).

Ibusas wrote:
En,nee FredB, ik heb daar zelf niet voor getekend.Op zo'n bungalowpark zit een beheerder. Voordat je -zie je wel- zegt: het is een Nederlander die vloeiend BI spreekt.
En is dat een graadmeter voor zijn oprechtheid? Ik vermoed dat het om een bungalowparkje op Noord-Bali gaat met een bekende/beruchte beheerder (maar kan het verkeerd hebben). In de onroerend goed business op Bali stikt het van de onbetrouwbare buitenlanders (dus ook Nederlanders) die juist worden aangetrokken (of zelf zijn gestart) omdat men weet dat een potentiele buitenlandse klant makkelijker vertrouwen schenkt aan een medebuitenlander.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 13-09-2009 02:31 Amed East Bali wrote: Ik kon uit je postings niet opmaken waar je huis op Bali staat.

Candidasa.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 13-09-2009 03:46 guna2 wrote:

[quote removed]

Candidasa.

Praktisch buren Emoticon: Wink ?

Ik dacht dat ik dit heb gelezen :

Op zo'n bungalowpark zit een beheerder. Voordat je -zie je wel- zegt: het is een Nederlander die vloeiend BI spreekt.

Dan zou ik bij die Menir advies vragen .

bisa dicek of makemyday .

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Dan moet jij waarschijnlijk naar het PLN kantor cabang in Manggis, langs de weg naar Denpasar, iets voorbij de ingang van het Alila hotel.

Maar, als ik jou was en je hebt een Nederlands sprekende beheerder op jouw bungalowpark dan zou ik eerst eens met hem aan de kersen gaan. Volgens mij houdt hij iets onder de pet.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 13-09-2009 09:01 Amed East Bali wrote: Volgens mij houdt hij iets onder de pet.

Ook al omdat Candidasa inmiddels geen onbekend resort meer is, verwacht ik daar redelijke stroomvoorziening, en in ieder geval meters van de PLN.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Hoeveel bungalows staan er op dat parkje?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

96,279,238 pageviews Een website van indahnesia.com