Help: sosbud naar KITAS.

Subforum Het visumgebeuren 
36 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Markush
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal Emoticon: Bye bye ,

Ik ben momenteel in Indonesië voor mijn afstudeerstage en onderzoek voor mijn scriptie.
Via een agent die stage + visum regelt heb ik hier een stageplek en een sociaal cultureel visum. Echter blijkt dat mijn sociaal cultureel visum maar maximaal 180 dagen geldig terwijl ik hier langer verblijf.
Hiernaast moet ik om de 30 dagen naar het kantoor van de immigratie om mijn visum te verlangen wat een heel gedoe is.
Mijn agent heeft gezegd dat ik het best het land uit kan en weer terug kan op een visa on arrival wanneer mijn visum verloopt eind december. Maar een ticket in december is heel best prijzig en wil liever gewoon in dit land blijven. Overigens zou ik dan op een "toeristen visa" (visa on arrival) mijn taken voortzetten wat volgens mij niet de bedoeling is..

Nou is mijn vraag; is het mogelijk om in dit land een KITAS aan te vragen voor studie en onderzoek? Ik heb zelf een Nederlands paspoort, mijn moeder heeft een Indonesisch paspoort en KTP, mijn vader heeft ook een Nederlands paspoort. Beide verblijven in NL.
Momenteel verblijf ik bij familie hier.

Kan iemand mij advies geven?
Bedankt.

Markus

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Je agent heeft gelijk: je moet na de 6 maanden van je SOSBUD het land uit, voor welk nieuw visum dan ook. December dus. Waar zit je in Indonesië?

Markush
Gebruiker
spacer line

Jakarta

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 11-09-2009 06:48 Markush wrote: Jakarta

Dan kost je een retourtje SIN of BTM toch niet de kop? Als je het - zeker als je voor AirAsia opteert - minstens een maand van tevoren bestelt?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 11-09-2009 06:02 Markush wrote:
. Overigens zou ik dan op een toeristen visa mijn taken voortzetten wat volgens mij niet de bedoeling is..

Volgt de advies van Guna2.
Formeel is het de enige alternatief.

De toeristen visa (?) optie is het makkelijkste maar formeel niet juist om het te gebruiken voor andere doeleinden dan toeristische gebeuren.

bisa dicek of makemyday .

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Nou, Pak Surya, volgens mij mag je met een VoA (toeristenvisum is niet de correcte term) niet betaald of onbetaald werken, maar - als je dat aangeeft op dat vermaledijde witte papiertje bij aankomst - mag je wel studeren. Ik geef overigens toe dat ik dit niet 100% zeker weet.

Overigens, als december zo duur is om te vliegen, dan vlieg je toch een maandje eerder, mas Markush? Spaar je ook een visumverlenging uit. In oktober kost een retourtje YOG<>SIN met AirAsia €45,--, JKT<>SIN zal dan toch echt niet duurder zijn...

Markush
Gebruiker
spacer line

Oke, misschien kan ik in die tijd (dat ik mijn andere visum heb) een andere draai aan mijn taken geven. Zo zal ik meer afwezig zijn op het kantoor van mijn stagebedrijf en meer buiten de deur voor mijn onderzoek.

Ik heb al bij singapore airlines gekeken hoeveel retourtje Singapore kost, 300 dollar.. alleen maar heen en weer en misschien een kopje thee + lunch.. vind ik toch wel duur..(ik ben student).
Even kijken hoeveel dat kost bij AirAsia..
en BTM ? waar ligt dat?

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

BTM is Batam, en dat eilandje ligt op spuugafstand van SIN. Effe met de ferry.

Markush
Gebruiker
spacer line

Als de toeristen visa (visa on arrival) niet geschikt is voor mij is het dan mogelijk om een nieuwe SosBud visum aan te vragen bij de Indonesische Ambassade van Singapore?

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Ja. Kost SGD 70 (€ 35). Duurt drie dagen voor je het hebt, maar je kunt een agent inschakelen (Kassim is mijn maatje daar, telefoonnummer op aanvraag), en voor € 50 extra heb je het SOSBUD dan in een (1) dag. Vandaar de BTM-route: van JKT naar BTM, overnachten in BTM (Rp 150.000 is goed te doen), ferry naar SIN (ongeveer € 20 retour), visum ophalen (via Kassim SGD 170), 's middags weer terug naar BTM, overnachten, de volgende dag weer naar JKT.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

En eten doe je dan maar niet. En bieren zeker niet. Je bent hier godverdomme niet op sociëteit! Lijden zul je, zoals alle studenten (behalve ik destijds, o ja, en mijn maatjes).

Markush
Gebruiker
spacer line

On 11-09-2009 07:49 guna2 wrote:
Ja. Kost SGD 70 (€ 35). Duurt drie dagen voor je het hebt, maar je kunt een agent inschakelen (Kassim is mijn maatje daar, telefoonnummer op aanvraag), en voor € 50 extra heb je het SOSBUD dan in een (1) dag. Vandaar de BTM-route: van JKT naar BTM, overnachten in BTM (Rp 150.000 is goed te doen), ferry naar SIN (ongeveer € 20 retour), visum ophalen (via Kassim SGD 170), 's middags weer terug naar BTM, overnachten, de volgende dag weer naar JKT.

Met alles bij elkaar heb ik dus voor ongeveer 120 euro weer een SosBud.
Ok, bedankt voor de informatie. Ik ben nu alles even op een rijtje aan het zetten. Ik vraag via PM het contactnummer van je agent als dat mag.

Markush
Gebruiker
spacer line

On 11-09-2009 07:51 guna2 wrote:
En eten doe je dan maar niet. En bieren zeker niet. Je bent hier godverdomme niet op sociëteit! Lijden zul je, zoals alle studenten (behalve ik destijds, o ja, en mijn maatjes).

Ik hoop dat dit grappig bedoeld is, ik weet namelijk niet hoe ik dit moet opvatten. Als ik trek heb in een lunch dan moet ik wat eten. Maak je geen zorgen over dat bieren, ik drink namelijk geen alcohol.
Het is inderdaad lijden als je weinig weet over de regelgeving hier. Maar zo erg vind ik dat niet. Ik vind Indonesië een leuk en mooi land. Ik hoop later hier een baan te krijgen als expat en hoop dat ik mede door mijn stage hier en onderzoek extra kans maak op zo'n baan.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 11-09-2009 07:37 guna2 wrote:
Nou, Pak Surya, volgens mij mag je met een VoA (toeristenvisum is niet de correcte term) niet betaald of onbetaald werken, maar - als je dat aangeeft op dat vermaledijde witte papiertje bij aankomst - mag je wel studeren. Ik geef overigens toe dat ik dit niet 100% zeker weet.

De VoA (30 dgn) en de 60 dagen visa behoren tot de VKS (Visa Kunjungan Singkat )
De voorwaarden zijn duidelijk beschreven , toeristische doeleinden.

De SosBud visum heeft ook beperkingen , staat (formeel) ook beschreven.
Door onduidelijkheid of incompetentie van de immigrasi wordt het een alternatief visa mogelijkheid.

Betaal werken is uit den boze , voor onbetaald werk ( vrijwilligerswrk)kan men mss andere manieren vinden .
In de praktijk neen men de SosBud om korte stage/onderzoek of vrijwilligers werk te doen .
Voor studiedoeleinden moet je officieel studievisum hebben.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 11-09-2009 08:39 Surya Atmadja wrote: De VoA (30 dgn) en de 60 dagen visa behoren tot de VKS (Visa Kunjungan Singkat )
De voorwaarden zijn duidelijk beschreven , toeristische doeleinden.

Hmm. Zie de site van de Indonesische ambassade te SIN.

Hmm. Wordt niet genoemd op bovengenoemde site...

fyjack
Gebruiker
User icon of fyjack
spacer line

dat kan hij ook vragen aan het visa buro
zij weten er van
ook wat je nodig heb van de school
beter een studie visa dan een sosb

Jaag het geluk niet achterna maar omarm het als het op je pad komt

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En een KITAS is nog altijd geen werkvergunning, een KITAS is een tijdelijke verblijfsvergunning waarop je ook niet mag werken in Indonesie. Een werkvergunning aanvragen is overkill en hoeft volgens de laatste posting van guna2 ook niet. Je bent dus 'gedwongen' eens in de zoveel tijd het land uit te gaan en op tijd je verlengingen te regelen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 11-09-2009 12:01 fyjack wrote:
dat kan hij ook vragen aan het visa buro
zij weten er van
ook wat je nodig heb van de school
beter een studie visa dan een sosb

De ambassade/ KBRI moet het weten.
Ik heb geinformeerd en een beetje meebemoeit met iemand (Drs .Med)die in Indonesia zijn laatste papieren wil halebn.

6 weken praktijk zodat hij ech klaar is mert zijn studie.

"Bij navraag bij de FKUI staat ook wat de voorwaarden zijn .
Uiteindelijk heeft hij zijn eigen weg zelf genomen , waarschijnlijk "SosBud".

Ik heb ooit dit verhaal met de officieele voorwaarden ergens geplaats.
De procedure is bijna dezelfde zoals wat een buitenlandse student moet doorlopen als ze in nederland (HBO - W.O) studie wil volgen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,704,173 pageviews Een website van indahnesia.com