Wong bangsa in Amsterdam?

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
81 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Sumringah
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Ik zou graag kennis willen maken met Indonesische mensen rond de 28 jaar, die ook in
Amsterdam wonen. Ik woon hier al enige tijd, maar ik ken helaas nog niet zoveel mensen in Amsterdam.
Het lijkt me gezellig om ook hier met wong bangsa uit Amsterdam of omgeving op te trekken etc.
Dus misschien ken je iemand, een zus, nicht, broer, neef etc die daar ook behoefte aan heeft of ben jij het zelf, contact me then Emoticon: Bye bye

Groetjes

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Mag ik vragen wat Wong Bangsa betekent?

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 07-09-2009 19:59 NoviKirana wrote:
Mag ik vragen wat Wong Bangsa betekent?

Zelfde soort mensen

wong = mensen
bangsa = gelijke o.i.d.
als ze javaanse is dan zoekt ze dus javanen om mee om te gaan.

Wong bangsa is Javaanse taal Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, als het om Javanen gaat, zijn er genoeg in Amsterdam ........ maar dan niet uit Indonesie, maar uit Suriname. Echter, Sumringah vraagt naar Indonesische mensen waarmee deze groep Javanen dus is uitgesloten. Maar met gebruik van de term "wong" sluit je ook alle niet-Javaanse Indonesiers uit.......en in Amsterdam wonen juist vele Indonesiers van Arabische en Molukse komaf. Dus wong bangsa ???......ik zou er gewoon bangsa van maken want anders stoot je automatisch vele (niet-Javaanse) Indonesiers af.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Wong Jowo asal Indonesia in Amstelerdam ?
Zat (veel) Emoticon: Wink , ken een paar van .
Sommigen hebben nog steeds de Indonesische nationaliteit en zijn moslim .
De ouderen spreken nog javaans en indonesisch , en hun kinderen zijn in de leeftijdsgroep van sumringah of iets jonger .

Je kan hun ontmoeten bij PPME Amsterdam.

http://www.ppme-amsterdam.org/
Effe reclame maken :
Reeds bijna dertig jaar geleden had een kleine groep Moslim jongeren zich verenigd in de Vereniging van Islamitische Jongeren in Europa. Het merendeel van deze groep bestond uit Indonesische studenten die hun studie volgden in diverse Europese landen. Een aantal van deze studenten is in Europa gebleven, waaronder in Amsterdam.

Zeg maar dat je door OmeSid gestuurd werd , gegarandeerd dat ze hem niet kennen.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Emoticon: Very funny

gegarandeerd dat ze hem niet kennen.

Emoticon: Laugh out loud

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Het zit hier in Amsterdam vol met echte Javanen, mail me en ik zal je met hen in contact brengen. Ook rond de leeftijd die je zoekt.
Groetjes.

- Let us live simply so that others may simply live -

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Gaat het nou om Javanen of Indonesiers?? Het eeuwige "suku-isme" van Indonesie; niet veder dan de neus (pardon, de suku = stam/etnische bevolkingsgroep) kijken.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

En zelfs niet alle Javanen begrijpen het.....want ik vroeg mijn man (toch een echte Javaan uit Jakarta) wat wong bangsa betekent en hij kon het me niet vertellen, had er zelfs nog nooit van gehoord!
Maar bedankt voor de uitleg!

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Ik vermoed dat het om Indonesische javanen gaat....misschien gewoon zin om weer eens boso jowo te kletsen, kan toch? Ik weet dat sommige limburgers die ik ken ook altijd blij zijn als ze mede limburgers tegenkomen, kunnen ze weer even lekker in hun eigen taal/accent praten..

- Let us live simply so that others may simply live -

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Nu we tŰh al lekkerces bezig zijn ..... Emoticon: Clown dengan b.Jawi, wat betekent:

arra-Ťh ada gunti ..... natuurlijk mťťr phonetischya maar zoiets ......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-09-2009 16:56 NoviKirana wrote:
En zelfs niet alle Javanen begrijpen het..... want ik vroeg mijn man (toch een echte Javaan uit Jakarta ) wat wong bangsa betekent en hij kon het me niet vertellen, had er zelfs nog nooit van gehoord!
Maar bedankt voor de uitleg!

Dan zijn ze geen "echte " Javanen.

De benadering van tante Yoke (dag tante Emoticon: Wink ) is de beste benadering , een beetje combineren en deduceren.

Trouwens als Orang Betawi heb ik nooit gehoord van echte Javaan uit Jakarta.
Wel een Jakartaan/se van Javaanse afkomst .
Een Javaan (of Sundanees of .Madurees etc .... ) is per defenitie geen Jakartaan (anak Jakarte) , - eigenlijk moet je hun anak of orang Betawi noemen .
Op zijn minst moeten ze in Jakarta geboren zijn en behorende tot de 2de of als het kan tot 3de generatie.
Omdat de Jakartanen ( Betawinezen) officieel hadden georganiseerd in 1923 en een vertegenwoordiging hadden bij de Nederlands Indische Volksraad.

De orang Betawi zijn de nakomelingen van Sundanezen (dominante groep) en Javanen (ex soldaten van Sultan Agung 1628-1629) , aangevuld met Arabieren , Chinezen, Orang Melayu en andere migranten uit de andere streken van Indonesia.
Plus een klein deel Europeanen (Indische Nederlanders)..

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Ah, zo leer ik elke keer weer wat bij....ik had inderdaad anak betawi willen schrijven, maar ik ging er vanuit dat omdat Jakarta op Java ligt hij dan ook wel een Javaan zou zijn....de toevoeging uit Jakarta was alleen voor de duidelijkheid.....Maar goed, zo simpel ligt het dus niet begrijp ik al!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-09-2009 16:02 Yogya-Bali wrote:
Gaat het nou om Javanen of Indonesiers?? Het eeuwige "suku-isme" van Indonesie; niet veder dan de neus (pardon, de suku = stam/etnische bevolkingsgroep) kijken.

Voor de buitenstaander ben ik Indonesier.
Voor de Indonesier ben ik Orang Jakarta(Betawi) met Sundanese achtergrond plus in verre verleden een snuifje Javaan .
Ik behoorde tot de 6de generatie orang betawi , volgens de ANRI en Capil..

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

De benadering van tante Yoke (dag tante ) is de beste benadering , een beetje combineren en deduceren.

matur nuwun Om Sid Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-09-2009 22:14 NoviKirana wrote:
Ah, zo leer ik elke keer weer wat bij....ik had inderdaad anak betawi willen schrijven, maar ik ging er vanuit dat omdat Jakarta op Java ligt hij dan ook wel een Javaan zou zijn....de toevoeging uit Jakarta was alleen voor de duidelijkheid.....Maar goed, zo simpel ligt het dus niet begrijp ik al!

Het is ook ingewikkeld , zelfs voorveel Indonesiers.
Wat is de profiel van een Jakartaan , aan welke eisen moet hij voldoen ?
Omdat hij daar gebroren is , daar grootgebracht ?
Of omdat zijn ouders (beiden) Jakartanen zijn .
Hoelang hebben ze daar gewoond ?

Voor de " echte" Jakartanen die voor 1923 daar gewoond/geleefd hebben en hun kinderen zijn de volgende generaties migranten uit alle delen van Indonesia " nog steeds" Betawi impor(t) . De nieuwe lichting migranten worden ook als Orang Jawa , Orang Padang , Orang Batak etc genoemd. Terwijl ze daar geboren zijn .
Echte Jakartanen kan je ook soms identificeren aan de hand van hun " specifieke" namen , of omdat ze bekend geworden waren in de film en muziekwereld .
Zelfs bij de oude Betawinezen (ongeveer begin 1900) heb je al een verschil , de Innercircle en de buitencirkel , de zgn Betawi Ora .
De echte Jakartanen zijn in feite de oorspronkelijke bewoners , de Sundanezen uit de tijd van Pajajaran (16de eeuw).

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Surya Atmadja,
.............................................................
  • Het is ook ingewikkeld , zelfs voorveel Indonesiers.

• Wat is de profiel van een Jakartaan , aan welke eisen moet hij voldoen ?
    - Omdat hij daar gebroren is , daar grootgebracht ?
    - Of omdat zijn ouders (beiden) Jakartanen zijn .
    - Hoelang hebben ze daar gewoond ?

• Voor de " echte" Jakartanen die voor 1923 daar gewoond/geleefd hebben en hun kinderen zijn de volgende generaties migranten uit alle delen van Indonesia " nog steeds" Betawi impor(t) .
    ..............................

" .... complicasi banyak si ......

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 09-09-2009 08:01

• Kenapa tida kasi nama orang/seorangan NUsantara saja (waarom niet iedereen maar onder NUSAnTARA zetten ..... Emoticon: Shiny Emoticon: Yes! .... complicasinya ilang sekali(alle moeilijkheden verdwenen als sneeuw voor de 'mata hari/zon' ..... Emoticon: Yes! ..... betul Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Dat is nu het grote dilemma in de Republik Kesatuan dan Persatuan......het "suku-isme" is 1 van de grote struikelblokken in de eenwording van dit land. Ten alle tijde duikt dit weer op.....men ziet zich in 1e instantie dan ook als Javaan, Balinees, Madurees, etc. en daarna pas als Indonesier. Een ieder wordt daarop beoordeeld.....moeilijk voor mensen van gemengd Indonesisch bloed....telkens voor de keuze te worden gesteld tot welke "groep" men behoort.
    Het zou heel wat prettiger in de omgang met elkaar zijn, als dat stammenverband eens verdween en men gewoon zou kunnen zeggen: "Ik ben Indonesier". Ik ben bang dat we daar nog ver vanaf zijn.

Surya Atmadja
    Gebruiker
    spacer line

On 10-09-2009 13:52 Yogya-Bali wrote:
    Dat is nu het grote dilemma in de Republik Kesatuan dan Persatuan......het "suku-isme" is 1 van de grote struikelblokken in de eenwording van dit land. Ten alle tijde duikt dit weer op.....men ziet zich in 1e instantie dan ook als Javaan, Balinees, Madurees, etc. en daarna pas als Indonesier. Een ieder wordt daarop beoordeeld.....moeilijk voor mensen van gemengd Indonesisch bloed....telkens voor de keuze te worden gesteld tot welke "groep" men behoort.
    Het zou heel wat prettiger in de omgang met elkaar zijn, als dat stammenverband eens verdween en men gewoon zou kunnen zeggen: "Ik ben Indonesier". Ik ben bang dat we daar nog ver vanaf zijn.

Voor de "gemengde groep"Indonesiers is het makkelijker , ze kunnen zelf diverse indentiteiten aanmeten.
    En aangezien de "moderne "Indonesiers per defenitie niet alleen tot een "zuivere"ethnische groep ingerdeeld kan worden bestaan ze alleen als Indonesier.

Voorbeeld :
    Als ik naar mij zelf kijk ben ik een "gemengbloedige"Indonesier .
    Jakartaans en Sundanees, met een vleugje Javaans van vader zijde.
    Ik kan altijd claimen dat ik Jakartaan en half Sundanees ben .
    Bij de echte Javanen ( bijna 100% Javaans ) kan ik ingang krijgen naar aanleiding van van een vleugje Javaanse bloed , bij de Betawinezen (Jakartanen) heb ik zeker ingang door mijn "Melayu "achtergrond ( dominant , bewijs van de gebruikte naam) , bij de Sundanezen zeer zeker omdat ik een oud Sundanese naam ( Sanskrit) gebruik.

Trouwens ik ben van overtuig dat alleen in de provincies die nog steeds achtergebleven zijn de zogenaamde suku-isme enigszin nog bestaat.

Mijn situatie verschil niet veel met de andere Indonesiers uit verschillende "ethnische"achtergronden .

Surya Atmadja
    Gebruiker
    spacer line

[quote] On 10-09-2009 12:02 AnisJ wrote:

[quote removed]

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 09-09-2009 08:01[/quote]

• Kenapa tida kasi nama orang/seorangan NUsantara saja (waarom niet iedereen maar onder NUSAnTARA zetten ..... Emoticon: Shiny Emoticon: Yes! .... complicasinya ilang sekali(alle moeilijkheden verdwenen als sneeuw voor de 'mata hari/zon' ..... Emoticon: Yes! ..... betul : Y [/quote]

Nusantara wordt door de jonge generatie Indonesiers gezien als een gepasseerd station , een overrblijfsel uit de tijd van de "oorlogzuchtige" Majapahit (Javaanse koninkrijk).

• bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 11-09-2009 07:34 Surya Atmadja wrote: Trouwens ik ben van overtuig dat alleen in de provincies die nog steeds achtergebleven zijn de zogenaamde suku-isme enigszin nog bestaat.
    Daarmee zijn dan Daerah Istimewa Yogyakarta, Midden-Java en Bali uitgeroepen tot de meest achtergebleven provincies.

marcel70
    Gebruiker
    spacer line

On 11-09-2009 07:50 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
    Daarmee zijn dan Daerah Istimewa Yogyakarta, Midden-Java en Bali uitgeroepen tot de meest achtergebleven provincies.

Aduh om sid?? Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!
    Dat rassen gedoe begint al als je van desa veranderd. Emoticon: Sadley

Becik ketitik olo Ketoro

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

Surya Atmadja

Nusantara wordt door de jonge generatie Indonesiers gezien als een gepasseerd station , een overrblijfsel uit de tijd van de "oorlogzuchtige" Majapahit (Javaanse koninkrijk).

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 11-09-2009 07:41

• Ik denk dat de staatsvorm ůůk parten speelt i.p.v. een republiek een federale staat .

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Surya Atmadja
    Gebruiker
    spacer line

On 11-09-2009 14:19 AnisJ wrote:

[quote removed]

• Ik denk dat de staatsvorm ?parten speelt i.p.v. een republiek een federale staat .

• Is ook gepasseerd station , ongeveer 50 jaar geleden.

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Is gepasseerd station maar................... weer nieuw leven ingeblazen met de zgn. otonomi daerah (= vorm van federalisme, meer autonomie aan de gewesten).
    Ik ben geen voorstander van een federale staat, daarvan hebben we de ellende in 1950 al gezien (o.a. het onstaan van de RMS lag daaraan ten grondslag). Evenmin ben ik fan van de otonomi daerah want dat heeft tot nu toe alleen maar geleid (en gelijd) tot meer corruptie en eenzijdige conservatieve religieuze verorderingen die aan een ieder worden opgelegd (Aceh als het ergste voorbeeld; daarnaast ook Bima, Zuid-Sulawesi en nog een paar van die broeinesten van idioot religieus fanatisme). Die religies hebben al aangetoond een splijtzwam te kunnen zijn in deze eenheidsstaat.
    Maar buiten dat doet ook die promotie van het leren van de streektalen weer een duit in het zakje van het suku -isme (= "stammen"-denken, c.q. wij versus zij denken).
    De 2 grootste ondeugden c.q. vakken die mijn kinderen hier op school krijgen onderwezen, zijn godsdienst (een ieder zijn eigen religie als vak en geen enkele gemeenschappelijke lessen over alle aanwezige godsdiensten) en streektaal (i.c. Javaans). Deze stupide overheidsverordening duwt het volk alleen nog maar meer uit elkaar i.p.v. naar elkaar. Als het nou optioneel was.....nee, het is verplicht.
    Terug te komen op het begin van dit item, doet ook geen goed om te starten met een mengeling van Javaans en Indonesisch want daar begint het "stammen"-onderscheid alweer.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,956,766 pageviews Een website van indahnesia.com