Besnijdenis: zegen of ramp?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
39 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

De meningen over besnijdenis lopen nogal uiteen, terwijl in RI elke moslim wel besneden is. Dat wordt uitgevoerd als ze nog kind zijn, bij zowel mannen als vrouwen.
Hoe zijn de ervaringen van forumleden met dit ritueel? Wordt het als een zegen ervaren of als een verplichting? Welke gezichtspunten worden gehanteerd om een besnijdenis uit te voeren? Behalve een religieus oogpunt is er ook een hygiŽnisch oogpunt, en misschien nog wel anderen ook; Is het beter een besnijdenis uit te voeren op jonge leeftijd of beter later? Wat zijn de gevolgen daarvan voor kinderen, wat voor volwassenen? Wordt de zin in geslachtsgemeenschap hierdoor positief of negatief beÔnvloed.
Zijn er openhartige forumleden die zich willen uitspreken?

Be careful what you wish for; you might get it!

chirpy
Gebruiker
spacer line

Ik blijf van mening dat een kind besnijden gewoon kinderverminking is. De hygienische achtergronden die in een ver verleden misschien voor de woestijnvolkeren golden, zijn lang niet allemaal meer van toepassing op de dag van vandaag. Hetzelfde geldt voor het verbod op varkensvlees. De Islam en het Jodendom houden vast aan die oude heilzame wet, maar vandaag de dag kan varkensvlees toch echt niet meer als opnrein worden gezien. Wanneer het dan ook nog tot een godsdienstig item wordt gemaakt, gaat dat wel erg ver. Zo kan ik van alles een taboe maken. Godsdiensten zijn wat dat betreft gevaarlijke zaken. Met de dooddoender: het is mijn geloof, wordt elk gesprek onmogelijk gemaakt. Dom en kortzichtig. Op Lombok eten de moslims wel varkensvlees. Wat van God komt, kan niet slecht zijn. Eindelijk verstandige mensen.

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Ik kan met Chirpy helemaal meegaan als het over kinderverminking gaat, al kun je natuurlijk wel een afweging maken, dat, als de gevolgen van die verminking niet al te ernstig zijn, er op basis van het geloof die besnijdenis uitgevoerd mag worden. De kwestie is dus in hoeverre er van (ernstige) verminking sprake is. Ook daarin zijn schakeringen, maar in RI is de besnijdenis niet zo heel erg een punt, niet zo'n ernstige verminking, zoals elders in de wereld toegepast wordt, bijv. SomaliŽ, Nigeria en de Arab-landen.

Ik denk dat die hygiŽnische gronden nog steeds aanwezig zijn in een tropisch land, vooral bij het mannelijk geslacht (maar niet alleen), waar bacteriŽn en fungi weelderig kunnen uitgroeien in de vochtig warme atmosfeer in ieders broek. Maar er zijn inderdaad medicijnen voor ter behandeling en preventie, maar kan iedereen daarvan gebruik maken? Ook het beschikbaar zijn van schoon water is dan belangrijk; dat is niet overal het geval.

Er zijn nog meer godsdiensten die varkensvlees bannen, dus zou het best kunnen zijn dat dŗt helemaal niet zo verbonden is aan een bepaalde godsdienst als men anderen soms wenst te doen geloven. De woorden "het is mijn geloof, dus ..." zijn inderdaad dooddoeners en mondsnoerders. Redelijke discussie met dergelijke mensen is voorshands uitgesloten.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Worden er in IndonesiŽ ook vrouwen besneden dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord, mijn Indonesische Moslim man ook niet.....

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

In de "kampung" , en door sommige fundamentalisten .
Oom Ziel heeft mooie foto's.

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik denk dat we langzaamaan aan het herhalen zijn, en geen nieuwe thema's kunnen bedenken..
Want we hebben er eerder er over gehad.
We vallen in herhalingen.
Kunnen de laatste bijkomende mensen even zoeken in die speciale saerch topic Emoticon: Emoticon: Shiny
Hier de besnijdenis van meisjes

voor de grap een uittreksel van een besneden man

P.S ha ha zal er nog een smakelijker er bij zetten Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Harry1978
Gebruiker
spacer line

Ik ga over mijn nek bij de gedachte alleen al. Mee eens met chirpy. Dat je dit je medemens kunt aandoen. Ik denk dat er in de meeste gevallen kennis tekort/onwetenheid en groepsdwang is.

Ik las ook dat de wet een indonesische moslimman niet toestaat van geloof te veranderen. De vrouw dient moslima te worden. Wat kan daar nu de politieke gedachte van zijn??

Laat iedereen in zijn waarde, zich zelf zijn en vrij en in vrijheid kiezen en samen delen. Want dat ongelukkige ruilmiddel geld benadeeld heel veel mensen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Ook hier dreigen de kakelende kippen het onderwerp te verzieken en respectloze plaatjes neer te zetten. Ach ja, elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is, al is het een udang. Als een onderwerp enigszins serieus begint te worden, wordt er de draak mee gestoken door mensen die overal verstand van vinden te hebben, terwijl menigeen ernstig het tegendeel vermoed. Stap in je Lada en rij naar Drunen, is mijn advies.

Ja, Novakirana, ook meisjes worden besneden. Maar nogmaals, het is allemaal niet zo erg als elders in de wereld, maar toch een ingreep waarop het kind zelden of nooit invloed heeft.
Harry, je verband met religie is duidelijk, maar niet noodzakelijk. Bovendien was het niet mijn bedoeling daarover discussies te voeren. Misschien te hoog gegrepen?

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Zou ik niet mee komen, want dan heb je kans dat bij de eerste en beste drempel, je Lada in tweeŽn breekt...... Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 04-09-2009 15:01 Harry1978 wrote:

Ik ga over mijn nek bij de gedachte alleen al. Mee eens met chirpy. Dat je dit je medemens kunt aandoen. Ik denk dat er in de meeste gevallen kennis tekort/onwetenheid en groepsdwang is. X

Ik las ook dat de wet een indonesische moslimman niet toestaat van geloof te veranderen. De vrouw dient moslima te worden. Wat kan daar nu de politieke gedachte van zijn?? XX

Laat iedereen in zijn waarde, zich zelf zijn en vrij en in vrijheid kiezen en samen delen. Want dat ongelukkige ruilmiddel geld benadeeld heel veel mensen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? XXX

Ik wil wel reageren.
X Wat bedoel je met tekort aan kennis cq ontwetendheid.
War bedoel je met groepsdwang . ?
Kan je het nader verklaren. ?

XX
Hoewel je gelijk hebt , wil ik toch meer weten wat je ongeveer gelezen hewbt ?
Geldt dat ook voor alle Moslims ?

XXX Ik ben eens dat iedereen (dus ook de Moslims) in hun waarde worden gelaten .
Ik begrijp niet wat geld hier te maken heeft ?
Kan je het uitleggen.

Opmerking : Ik vraag me af wat de rol van Lada en de plaats Drunen (waar zit dat gat nou weer Emoticon: Wink ) in dit topic

PS : ik ben een Moslim en dus ook besneden .
Is er iets wat ik moet weten , zou ik een latente traumatische ervaring kunnen hebben zonder dat ik het weet ?

.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-09-2009 02:37 FredB wrote:
De meningen over besnijdenis lopen nogal uiteen, terwijl in RI elke moslim wel besneden is. Dat wordt uitgevoerd als ze nog kind zijn , bij zowel mannen als vrouwen .

Ome Fred , zou graag van je willen vernemen of je met cijfers / (wet. onderzoekjes ) kan staven.
Mijn stelling is anders ,
Niet elke moslim worden besdeden .
Bij de mannen nagenoeg 99 %.De meeste die ik ken wel .
Ik ken zelf christen of niet moslimmannen die besneden zijn .

Je heb zelf kunnen lezen dat sommige buitenlanders die met een Indonesische Moslima trouwen zijn ook niet besneden.
En het is klinklare onzin om hier te schrijven dat Indonesische moslima ( als ("alle moslim") besneden zijn .

Ik ken een heleboel Indonesische Moslima , vrienden en familieleden.
Voorzover ik weet zijn ze niet besneden .
Ik denk dat er veel artikels geschreven zijn (zie andere topic) over de verschijnsel vrouwelijke besnijdenis in Indonesia.

Harry1978
Gebruiker
spacer line

Het is volgens mij al lang bewezen dat een besneden vrouw minder genot bij sex heeft en dat het ooit bedoelde hygienische doel in samenlevingen zoals indonesie slechts bij een heel beperkt deel van de bevolking kan gelden. Bij vrouwen wordt de kans groter dat er juist infectie aan de urinewegen kan komen, wgs. verminderde afsluiting.

anuar
Gebruiker
spacer line

Zelf ben ik een bekeerde moslim en om je te laten besnijden is niet verplicht maar het is wel aanbevolen. Vandaar heb ik toch echt gedaan en wat blijkt het is veel hygienischer dan voor heen en eerlijk gezegd vind het ook mooier niet dat ik zo'n fashion popje ben ofzo Emoticon: Smile . Helaas hoor ik veel anti-islam opmerking op dit forum en vele andere waardoor men dit toch niet zal geloven.

En sowiezo vrouwen besnijdenis is belachelijk en islamitisch verboden!

Anuar

acufjo
Gebruiker
User icon of acufjo
spacer line

Volgens mijn vrouw (uit solo) komt vrouwenbesnijdenissen nauwelijks voor en als het gebeurt is het een speldeprik in de clitoris. Volgens een artikel in de trouw gebeurt het toch vrij frequent dat een deel of zelfs de gehele clitoris wordt weggesneden echt vrouwenmishandeling!!

http://www.trouw.nl/krantenarc(...)dt_gruwelijker_.html

Anuar je moet toch weten dat vrouwen besnijdenissen veel voorkomen in Afrika. Meestal in islamitische gebieden!!

anuar
Gebruiker
spacer line

Beste Acufjo

ik ben het helemaal met je eens dat het meestal islamitisch gebieden zijn maar wat ik zeg dat dit islamitisch verboden is en de moslims de fout in gaan. En vaak denk ik ook dat er een culturele reden achter zit................net zoals met eerwraak en uithuwelijken.........dit is islamitisch verboden maar moslims doen het wel.......en ja ook in afrika in islamitische gebieden.

Met vriendelijke groet,

Anuar

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Een berichtje van Merapi:
Besnijdenis of niet: heeft niets met hygiene te maken!
Gewoon iedere dag jullie kroonjuweeltjes reinigen, het maakt echt niet uit.
Wel weer het religieuze gedoe:
De Bijbel en de Koran geeft een samenvatting over een periode van duizenden jaren geleden, waarvan meestal uit verhalen , die werden op eigen wijze geinterpreteerd.

God schiep man en vrouw, ik denk niet dat het in Zijn bedoeling lag om mensen te verminken.
Integendeel, om welk doel dan ook.
Wel of niet besneden, je kunt een goede gelovige zijn.
Welk geloof dan ook.
Ik als Christen houd mij vast aan de uitspraak: jre lichaam is de tempel Gods, dus geen verminkingen.
Een zegen of een ramp: een lichamelijke verminking wis je niet meer uit: dit heeft talloze Joden hun leven gekost in WO2........en sommige waren blond.

Moeilijk onderwerp, maar zinvol

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-09-2009 21:57 merapi wrote:
Een berichtje van Merapi:
Besnijdenis of niet: heeft niets met hygiene te maken!
Er zijn statisstieken dat in moslimlanden baarmoederhalskanker veel minder voorkomt......

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Het is goed mogelijk (die statistieken zullen vast kloppen) dat er in moslimlanden veel minder baarmoederhalskanker voorkomt, maar de correlatie tussen baarmoederhalskanker en besneden mannen schijnt veel kleiner te zijn dan men altijd gedacht heeft. Ik ben benieuwd naar de statistieken van Amerika, want Amerikaanse mannen worden ook massaal besneden. Over al die mannenbesnijdenissen hoor je eigenlijk weinig, het is vooral de vergaande vorm van vrouwenbesnijdenis die afschuw wekt. Toch is het een wijdverbreid ritueel, dat niet 1-2-3 uit te bannen, zeker niet als je alle vormen verbiedt. We hebben gezien wat het starre standpunt van de katholieke kerk inzake condooms voor afgrijselijke gevolgen heeft gehad voor miljoenen gezinnen in Afrika. Gewoon de Afrikaanse man zeggen dat hij alleen aan zijn eigen vrouw mag zitten, dat werkt daar niet echt. Ik denk daarom dat je moet kijken onder welke voorwaarden een dergelijk ritueel wel zou kunnen. Een ritueel prikje is iets volstrekt anders dan een besnijdenis waar alles wordt weggehaald. Je kunt ook daar principieel tegen zijn, maar ik denk dat het goed is om de discussie niet te zwart wit te voeren. de vraag is: hoe wil je bereiken dat ernstige verminkingen niet meer voorkomen in culturen waar dat als iets heel normaals wordt gezien. dat vergt mee denkwerk dan een simpel ja of nee.
het is toch eigenlijk te zot voor woorden dat tegelijkertijd met de discussie over besnijdenissen een forse opmars is van jonge vrouwen die hun schaamlippen wilen laten verkleinen. Over het snijden in gezonde borsten, billen en gezichten hoeven we het niet meer te hebben.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hai Els en Annemiek,
Ik kan mij niet een relatie tussen besneden mannen en baarmoederhalskanker voorstellen!
baarmoederkanker is in veel gevallen erfelijk bepaald
ook borstkanker en darmkanker.
Zijn de gegevens uit Moslimlanden wel goed, dit vraag ik mij af; heel veel wordt bedekt uit schaamte.
Moslim mannen die 3 of 4 vrouwen mogen hebben?
Dan kun je wachten op geslachtziektes.....en hun hele nageslacht is besmet.
Een eeuw geleden had je syfillis, een dodelijke geslachtsziekte.
Nu AIDS

s

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Natuurlijk is het absurd, dat gezonde vrouwen in zich laten snijden!
Puur een teken van gebrek aan zelfvertrouwen!

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-09-2009 21:38 merapi wrote:

Bij meisjes gebeurt dat over het algemeen als ze nog heel klein zijn, van horen zeggen is het in indonesie een sneetje of een prikje. Dit betekent niet dat ik het er mee eens ben hoor!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 11-09-2009 21:38 merapi wrote:
Ik denk dat een jongentje of meisje van een paar jaar oud weinig in te brengen heeft, laat staan dit met zelfvertrouwen te maken heeft. Ik ben er voorstander van dat men wacht met het besnijden (zowel mannen als vrouwen) tot men zelf een keuze wil/kan maken. Helaas zal het groepsgedrag er dan alsnog voor zorgen dat velen besnijdenis zullen kiezen.

Vrouwenbesnijdenis is al helemaal van de pot gerukt, maar gelukkig lijkt dat hier in Indonesie nog wel mee te vallen, al is het verzamelen van statistieken vrijwel onbegonnen werk.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 11-09-2009 21:37 schreef merapi:
Hai Els en Annemiek,
Ik kan mij niet een relatie tussen besneden mannen en baarmoederhalskanker voorstellen!

Die relatie is er wel....het gaat om dat virus dat veel mannen (en ook vrouwen) met zich meedragen en anderen mee besmetten...HPV als ik me niet vergis. Daar konden al die jonge meisjes zich tegen laten inenten

elsbeth
Gebruiker
spacer line

HPV inderdaad, een overdraagbaar virus. Heel lang is er gedacht dat dat besneden mannen het virus moeilijker konden overdragen en er dus een correlatie was tussen besneden mannen en baarmoederhalskanker. Over het vernad er helemaal niet meer is weet ik niet. Wel wordt het verband ertussen veel kleiner geacht dan men altijd dacht.
Met de opmerking van Merapi over zelfvertrouwen en snijden in gezonde lichamen, gaat ze ( zo begrijp ik) in op mijn opmerking over de opmars van schaamlipverkleining bij jongen vrouwen.
Natuurlijk is die niet bedoeld voor de besneden baby's/meisjes.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Met de opmerking van Merapi over zelfvertrouwen en snijden in gezonde lichamen, gaat ze ( zo begrijp ik) in op mijn opmerking over de opmars van schaamlipverkleining bij jongen vrouwen.
Natuurlijk is die niet bedoeld voor de besneden baby's/meisjes.

Nu ik het over lees Elsbeth kon je wel eens gelijk hebben, ik dacht dat het een antwoord was op het topic onderwerp.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,614,032 pageviews Een website van indahnesia.com