nederlandssprekende indonesiers

Subforum Gezocht & Aangeboden 
81 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
rene66
Gebruiker
spacer line

ik weet niet of dit de beste plek is om dit te posten, maar enfin.

ik ben voor mijn werk bezig uit te zoeken in hoeverre er in indonesie nog nederlands gesproken/gelezen wordt door de jongere generatie. ik zou graag in contact willen komen met nederlandssprekende indonesiers tot ca. 35 jaar. ken je iemand of weet je hoe ik in contact kan komen met ze laat dan aub een mail achter op nsng47(at)hotmail.com. bedankt.

gr,

rene

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Vrijwel nihil, zeker de jongere generatie is veel te hip en doet wat Engels mengen met hun Indonesisch. Ze gebruiken hoogstens de woordjes 'ikke', 'jij' en 'nee nee nee' in hun populaire taalgebruik, vaak niet eens wetende waar het vandaan komt.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Nederlandse taal is bijna uitgestorven in Indonesia.
En zeker bij de jongere generatie .
Men kan het ook niet vergelijken met bahasa Inggris.

Aan de andere kant zijn er veel jonge studenten/ intelectuelen die de bahasa belanda leren , je kan contact opnemen met de Erasmushuis (Ned.Ambassade ) in Jakarta.
Daar wordt cursussen gegeven .
Veel rechtenstudenten moeten ook een beetje "holland sprekken" Emoticon: Wink omdat in de indonesische rechtssysteem veel Nederlandse woorden zijn .

Ik denk dat je ook informatie kan inwinnen bij de Fakultas Sastra U.I (Universitas Indonesia) en of Fak.Sastra Gajah Mada (Yogyakarta).
Ik denk dat ze daar nog Nederlandse taal geven .
Probeer maar daar te informeren.

Tegenwoordig heet Fakultas Sastra : Fakultas Pengetahuan Ilmu Budaya.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De reden dat ik als Nederlander zoveel werk heb in RI is dat er vrijwel geen Nederlandssprekende Indonesiers zijn die het werk kunnen overnemen. Forget it, er zijn geen Nederlands sprekende Indonesiers meer onder de 60 jaar: zoals verschillende schrijvers al zeiden: de Nederlandse invloed is niet meer als enkele krassen op een rots (verder gaand: geen enkele kras op de rotsen).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik kom ze een heel heel enkele keer tegen maar eerlijkgezegd is het Nederlands niet van geweldige kwaliteit en van het tempo doeloe model.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-08-2009 15:57 Anne Mieke wrote:
Ik kom ze een heel heel enkele keer tegen maar eerlijkgezegd is het Nederlands niet van geweldige kwaliteit en van het tempo doeloe model.

gr
AM

Voorzover ik weet zijn er ongeveer 100.000 Indonesiers (stand 1940- Bron CBS) die de Nederlandse taal redelijk goed beheersen.Uit een bevolking van bijna 70 miljoen Indonesiers.
Van die 100.000 hadden 88.223 de Lagere school gedaan met Nederlands als voertaal.
Van die generatie , zijn de meesten al lang overleden .
Als ze nog leven zitten ze in de leeftijdsgroep vanaf 80 tot ongeveer 90 jarigen.
Indonesiers = exclusief Chinezen en Vreemde Oosterlingen

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Mijn vrouw voldoet aan de omschrijving (Indonesische, onder de 35 jaar, Nederlands sprekend en schrijvend, woont in Indonesie). Maar, zij heeft al dat Nederlands geleerd tijdens haar studie- en werktijd in Nederland, tot het niveau Staatexamen NT2, programma 2. Wordt dat ook bedoeld of gaat het er juist om dat het Nederlands in Indonesie geleerd moet zijn?

If you have nothing to loose, you can risk everything

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Het opgegeven emailadres nsng47Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.xs4all.nl is niet aktief. Mail wordt teruggestuurd als "undeliverable".

If you have nothing to loose, you can risk everything

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

In Sukabumi en op het eiland Ambon zijn we een aantal perfect nederlands sprekende mensen tegen gekomen van ongeveer 40 jaar. Volgens hen hebben ze deze taal geleerd van hun grootouders. De vrouw van de eigenaar van Natsepa Beach resort in Ambon spreekt onze taal vloeiend.

rene66
Gebruiker
spacer line

bedankt vor jullie reakties.

dat is inderdaad merkwaardig als ik dat vergelijk met de andere gekoloniseerde landen.
veel arabische landen spreken vloeiend frans, egypte spreekt redelijk engels, Aruba en ned.antil spreken goed nederlands, etc.

ik ben in verwarring gebracht door de andere posts in deze forum over nederl. sprekende chauffeurs, gidsen, etc, waardoor ik het vermoeden had dat er toch nog wat over was van de nederl. taal in indonesie. of zijn dat juist de ouderen weer?

ik begrijp dus dat als iemand in Indonesie Nederl. spreekt dat hij/zij dat bewust geleerd moet hebben voor werk of studie. Het is dus zoeken naar een speld in een hooiberg?

gr.

rene

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 09-08-2009 12:01 rene66 wrote: Het is dus zoeken naar een speld in een hooiberg?

Yep. Nederland heeft in de koloniale tijd de kolossale `fout' gemaakt om geen enkele aandacht te besteden aan de Nederlandse taal in de koloniŽn. En ook bitter weinig aan het onderwijs in het algemeen. Het Nederlands had een wereldtaal kunnen zijn van het niveau van het Spaans, of misschien zelfs wel het Engels. Sudah.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-08-2009 12:01 rene66 wrote: ....r toch nog wat over was van de nederl. taal in indonesie. of zijn dat juist de ouderen weer?

ik begrijp dus dat als iemand in Indonesie Nederl. spreekt dat hij/zij dat bewust geleerd moet hebben voor werk of studie. Het is dus zoeken naar een speld in een hooiberg?

Het idee dat er nog invloed is van de Nederlandse taal, is wishful thinking . Het bedraagt bij de huidige generatie echt hooguit een promille en niet meer. Zoals ik al zei - ik heb veel werk hier te danken aan het feit dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg om bij de huidige generatie nog iemand te vinden die Nederlands kan spreken maar ook begrijpen en schrijven (dat laatste is vrijwel onmogelijk en dat op een bevolking van 250 miljoen.......ze zijn te druk met Engels en Mandarijn en vergeten de rest van de wereld waarmee ze veel meer banden hebben dan met de Angelsaxen en de Chino's). Als iemand van de jongere generatie Nederlands kan spreken (meestal universitaire studie), dan hebben ze doorgaans geen kaas gegeten van de Nederlandse cultuur en denkwijze.......en dus is die beheersing van de taal nutteloos want beheersing van een taal vergt naast de taal als communicatiemiddel ook kennis van de cultuur als communicatiemiddel.....anders is het loos.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-08-2009 12:10 guna2 wrote:

[quote removed]

Yep. Nederland heeft in de koloniale tijd de kolossale `fout' gemaakt om geen enkele aandacht te besteden aan de Nederlandse taal in de koloniŽn. En ook bitter weinig aan het onderwijs in het algemeen. Het Nederlands had een wereldtaal kunnen zijn van het niveau van het Spaans, of misschien zelfs wel het Engels. Sudah.

Gelukkig maar .

Juist wel , men discussieerde al in 1864 (of 1865) of ze de kinderen van Inlandse grootten en hoofden (Wedana' s =Districthoofden , Regenten =bupati' s , en andere Vorsten etc) wel moeten toelaten aan de E.L.S (Europese Lagere School) .
De meestye " konlonialen" willen geen ontwikkelde Indonesiers hebben.
Zelfs de H.I.S (Hollands Inlandse School) werd pas ingevoerd , daarna gevolgd door HCS (Hollands Chinese School) nadat de Indonesische nationalisten hun eigen " Inlandse" scholen oprichten.
Zonder de ELS kunnen de toenmalige indonesische " elite" niet verder doorstromen naar HBS en Universiteit.

Het is een verkeerde keuze geweets die toevallig goed uitpakte voor de Indonesische nationalisten , zoals de generatie van Bung Karno , Hatta , Sutan Sjahrir etc.

rene66
Gebruiker
spacer line

....en wat denken jullie van de Molukse gemeenschap in Ambon? Spreken die geen (wellicht verbasterd) Nederlands??

rene

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Tijdens ons verblijf op Ambon in maart (09) zijn we zegge en schrijve maar 1 persoon tegen gekomen die Nederlands spreekt.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 10-08-2009 16:43 Pamelabak wrote: Tijdens ons verblijf op Ambon in maart (09) zijn we zegge en schrijve maar 1 persoon tegen gekomen die Nederlands spreekt.

En hoe `jong' was die?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De Nederlanders lieten niet meer achter dan "Krassen op een rots" (Hella Haasse). Enkele jaren geleden is er een schrijver/journalist (naam ontschoten maar heeft een boek met soortgelijke titel gepubliceerd) wakker geworden die van mening was dat "krassen op een rots" nog teveel eer is voor de Nederlandse invloed.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

En hoe `jong' was die? :

Zij is 60 jaar "jong"

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Wij zijn net terug van Ambon en Kalimantan. We zijn geen Nederlands sprekende Indonesiers van de jonge generatie tegen gekomen. Wel komt je personeel van restaurants en hotels/resorts tegen, die Nederlands spreken. Ik noem dat altijd horeca-nederlands. Als je verder gaat dan het biertje, goede morgen, goede middag, wat wilt u drinken, dan haken ze af. Op Bali kennen we ook zo'n persoon. Hij spreekt ook horeca-nederlands maar heeft een ned/indonesisch woordenboek en doet verschrikkelijk zijn best om op die manier onze taal te leren.

Pamela, Waar ligt in godsnaam het Natsepa Beach Resort in Natsepa. We hebben er naar gezocht, maar kwamen niet verder als het dure Aston, het verpauperde Lunterse Boer en het redelijk goede Baguala Bay Resort.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Waarom zouden die miljoenen INDOnesiŽrs zich bezig houden met een 'klein taalgebied' dat 'afgeleid is van het Duits en Vlaams" ...... zo ffe die knuppel in het hoederhok gooien ...... awŤl ...... als die Vlamingen toch geen ontwikkelings hulp gaven was Nederland niet op de wereldkaart ..... hŤ Joost van den Vondel ?

'Ahu kura ahia, mansia nia'

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

'k Ben vergeten te vermelden, dat het Nederlands op universiteiten van belang is voor de vakken Economie & Geschiedenis (natķķrlijk) ...... dus als je 'mensen zoekt' dat zul je die mťťr in 'universiteitssteden' aantreffen ......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

Natsepa beach ligt bij het dorp Suli op Ambon

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Mijn man heeft vroeger onder meer archeologie gestuurd aan de universiteit in Jakarta en hij heeft daar ook 1 of 2 semesters Nederlandse les gekregen. Wel heel oud Nederlands zei hij....
En je hebt natuurlijk ook de mensen die gewoon Nederlands studeren aan de universiteit

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-08-2009 20:20 NoviKirana wrote: En je hebt natuurlijk ook de mensen die gewoon Nederlands studeren aan de universiteit

Juist, maar kijk even naar mijn posting hierboven:
Als iemand van de jongere generatie Nederlands kan spreken (meestal universitaire studie), dan hebben ze doorgaans geen kaas gegeten van de Nederlandse cultuur en denkwijze.......en dus is die beheersing van de taal nutteloos want beheersing van een taal vergt naast de taal als communicatiemiddel ook kennis van de cultuur als communicatiemiddel.....
Dat is momenteel het grote probleem hier, de nieuwe generatie Nederlandssprekenden denkt 100% Indonesisch (of Javaans, Bataks, etc.) waardoor communicatie niet vlekkeloos verloopt. De oude generatie had een geheel Nederlandse educatie achter de rug, niet alleen sec de taal.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 24-08-2009 03:11 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]

Juist, maar kijk even naar mijn posting hierboven:
[quote verwijderd]
Dat is momenteel het grote probleem hier, de nieuwe generatie Nederlandssprekenden denkt 100% Indonesisch (of Javaans, Bataks, etc.) waardoor communicatie niet vlekkeloos verloopt. De oude generatie had een geheel Nederlandse educatie achter de rug, niet alleen sec de taal.

Maar goed, we hebben het wel over Indonesiers die Nederlands spreken...dus niet zo gek dan dat ze denken als Indonesiers toch? Want ook al spreken wij Indonesisch, echte Indonesiers zullen wij toch ook nooit worden?

Maar ik vind dit wel interessant....kun je een voorbeeld noemen, waardoor de communicatie daardoor niet vlekkenloos verloopt? Ik denk dat Nederlanders een stuk directer zijn in hun taal, dat lijkt me moeilijk over te nemen voor iemand uit Indonesie...

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,179,226 pageviews Een website van indahnesia.com