Ervaring met inburgeringstoets?

Subforum Andere praat 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
henky
Gebruiker
spacer line

Mijn echtgenote is reeds 23 jaar in Nederland en wil graag haar Indonesische nationaliteit behouden. Ze heeft aan het Erasmushuis in Jakarta voor lerares Nederlands gestudeerd. Ze heeft op de school van onze kinderen bibliotheek-werkzaamheden verricht en werkt sinds zes jaar in een winkel en spreekt vloeiend Nederlands. Hollandse kinderen roemen haar stamppot boerenkool. Ze zal nu moeten inburgeren! Van haar wordt een zogenaamde verkorte vrijstellingstoets gevraagd. Dus een inburgeringscursus hoeft ze (nog) niet te volgen. De toets kost euro 81. Heeft iemand van jullie ervaring met de vrijstellingstoets?Uit principiŽle motieven overweeg ik het bedrag niet te betalen. Ik heb er niet om gevraagd; het word je opgelegd. Gaarne reacties!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Als oudkomer ben je inburgeringsplichtig als je o.a aan deze 2 voorwaarden niet kan voldoen.

*acht jaar of langer in Nederland woonde toen u leerplichtig was;
* over Nederlandse diploma's, certificaten of bewijsstukken van een bepaalde opleiding in de Nederlandse taal beschikt;

Je diploma cq getuigschrift wordt aan de IB groep voorgelegd.
Hun advies wordt vaak gevolgd door de ambtenaar terwijl het niet bindend is.
Het is gewoon een advies , tenminste volgens een medewerker van de IB groep.

Ben bang dat je toch dat bedragje moet betalen , tenslotte is het een uitvloeisel voortgekomen van de uitvoering van een wet.

Ik ken verschillende Indonesiers die ook opgeroepen worden voor inburgering , terwijl ze al tientallen jaren in Ollanda wonen , werk hebben , de taal " vloeibaar" spreken etc .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ah, dus die 81 euro zit je dwars i.p.v. het uberhaupt wel of niet doen van een dergelijke toets. Tja, dan denk ik dat je toch bakzeil haalt. Ik zou het liefste ook geen belasting betalen, want dat wordt me ook zonder te vragen opgelegd. Zo mooi is de wereld echter niet.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Tjonge Om Sid, wat zeurt die Nederlandse regering!
Integratie van allochtonen [Marokkanen, Turken etc] heeft de afgelopen 40 jaar miljarden gekost en het eind is nog niet in zicht.
Waarom worden de repatrianten uit NI niet met rust gelaten?
Soms denk ik dat de Nederlandse politici zelf aan een inburgeringscursus toe zijn, ze hebben totaal geen inzicht wat er werkelijk leeft in deze maatschappij

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Merapi, dat is omdat het geen repatrianten zijn, maar buitenlanders. Net als die Marokkanen en Turken die decennia later zijn gekomen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Eigen schuld dikke bult.
Van twee walletjes eten, en toch gelijk willen zijn met je mede mens.
Je bent hier , of je bent daar, maar als je hier bent zal je hier je brood verdienen.
dus betalen belasting, en betalen de premies.
Daar wil je dan ook iets voor terug zien, dan is het in ieder land normaal.
Oh schreef ik in ieder land, nou geloof het maar niet je zal betalen, maar je mag er niet van profiteren.
En dat is wel in Nederland je betaald, en dan zijn er rechten opgebouwd.
Maar kijk Nederland is al langer als een dwaas omgegaan met zijn nieuwkomenlingen,en nu die genen die zich niet hebben geneutraliseerd, komt er een wet door de tweede kamer waarin iedereen op een lijn behandeld dient te worden, en zie die gene die zo iets overkomt belachelijk zich eigen gedraagt door een aparte behandeling te willen hebben. Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Eerie

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nee toch Yerun, repratrianten uit NI zijn Nederlander voor de wet, mits ze de Nederlandse nationaliteit al hadden voor de onafhankelijkheid van RI; de spijtoptanten is een ander verhaal.
Dit is ook de reden, dat ik mij weinig bemoei met vreemdelingenrecht in Nederland., te frauduleus [absoluut niet mbt de Indische gemeenschap]
Had een zaak te behandelen Yerun, hij trouwde een Poolse, maar het huwelijk liep na krap 3 jaar stuk. Deze Poolse had een dochter.
Mijn client claimde 3 x kinderbijslag, en hij kreeg 12.000 aan achterstallige kinderbijslag, omdat hij aan kon tonen dat hij vrouw en dochter een beetje onderhield.
Zo gaat het hier

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Wat is NL toch een heerlijk luilekkerland.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 03-08-2009 12:38 merapi wrote:
Nee toch Yerun, repratrianten uit NI zijn Nederlander voor de wet, mits ze de Nederlandse nationaliteit al hadden voor de onafhankelijkheid van RI; de spijtoptanten is een ander verhaal.
Dit is ook de reden, dat ik mij weinig bemoei met vreemdelingenrecht in Nederland., te frauduleus [absoluut niet mbt de Indische gemeenschap]
Had een zaak te behandelen Yerun, hij trouwde een Poolse, maar het huwelijk liep na krap 3 jaar stuk. Deze Poolse had een dochter.
Mijn client claimde 3 x kinderbijslag, en hij kreeg 12.000 aan achterstallige kinderbijslag, omdat hij aan kon tonen dat hij vrouw en dochter een beetje onderhield.
Zo gaat het hier
Het gaat in dit onderwerp over een Indonesische die 23 jaar in Nederland woont. Nederlands-Indie liep in eind jaren 50 van de vorige eeuw echt ten einde met het wegsturen van de laatste achtergebleven Nederlanders... dat is dus veel langer geleden. Dat bedoelde ik te zeggen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben maar een kleine jongen hier in deze, maar ik begrijp het wel.
We hebben hier over mensen, die naar Nederland gekomen zijn, en hun eigen nationaliteit vrijwillig hebben gehouden, net als Om Sid.
Die willen niet gelijk gesteld worden met hen die ook hier gekomen zijn, maar geen Nationale Nederlandschap nog hebben verkregen.
Die krijg je per 5 jaar, dat was eerder 3 jaar.
Nu ze een inburgering cursus moeten afleggen, in het land van herkomst,en daar een diploma moet gaan behalen, hebben ze de mensen die hier al jaren zijn en nog geen Nederlandschap hebben of zij die twee nationaliteiten bezitten zoals de Turken, en de Marokkanen eventjes hun inburgering cursus als nog gaan behalen.
Want er lopen velen rond (vooral met die baljurken aan)die geen woord Nederlands kunnen verstaan, laat staan praten, even bij te brengen, dat ze zich in Nederland hebben gevestigd.
En niet nog in die primitieve land van herkomst leven. zo duidelijker Merapie................ Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yawn

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-08-2009 13:44 zieleffe wrote:
nationaliteit vrijwillig hebben gehouden, net als Om Sid.
Die willen niet gelijk gesteld worden met hen die ook hier gekomen zijn, maar geen Nationale Nederlandschap nog hebben verkregen.
Die krijg je per 5 jaar, dat was eerder 3 jaar.

Niet als Ome Sid.
Ome Sid is buitenlander en oudkomer , maar volgens de wet is hij verplicht om in te burgeren.
En terecht !!!! werd hij opgeroepen , de ambtenaren doen gewoon hun werk.
De probleem is dat sommige ambtanaren alleen maar naar de wet(de letter) kijkt , zonder zelf na te denken of het uitvoerbaar is .

Met de resultaat dat er proces/rechtzaken worden gevoerd .
Inburgering is big bisnis (12.000 eurie subsidie per kop in Amsterdam ) , de gemeente Amsterdam kan het vangen om Ome Sid te laten inburgeren (de hele traject).
Wat kost het de Nederlandse belastingbetalen verder aan kosten ?
Prachtig , en zeker als je in een Kafkaachtige situaties kan belanden.
Dat word dan procederen .
Het is een paardemiddel om de incompetentie van sommige ambtenaren en de burocratie van de Nederlandse molen te kunnen blootleggen.

Als oude buitenlander kan ik alleen maar zeggen :
Ikke niet begrijpen , ikke niet weten , ikke buitenlander.
Moet ik ook de sigaar uit me eigen doos betalen ? .

PS : ik kan meer dan 8x Nederlander worden (passaporto dan) , en toch heb ik niet gedaan.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Weet ik Yerun, maar hoe verklaar je dan dat de spijtoptanten zelfs rond 1965 alsnog een uitkering kregen?
stichting 1940-1945 is bekend, maar vaak waren er kleine fondsjes, veelal particulier, die ondersteuning gaven., planters etc
Den Haag was hier goed in, van oudsher de plaats van oud-Indie gangers
Veel werd weggesluisd naar het buitenland, gebeurde allang.
Interessant onderwerp!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Henky,

Kijk eens op de site van Mixed-Couples.eu (die.eu geloof ik weet niet zeker) of op Buitenlandse Partner. Daar hebben ze hier meer verstand van dan hier op dit forum.
En de toets opgelegd? Tja je bent niet de enige. Schrale troost volgens mij wordt je in Indonesie meer opgelegd als het om dit soort (bureaucratische) dingen gaat.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 03-08-2009 15:18 schreef merapi:
Weet ik Yerun, maar hoe verklaar je dan dat de spijtoptanten zelfs rond 1965 alsnog een uitkering kregen?
stichting 1940-1945 is bekend, maar vaak waren er kleine fondsjes, veelal particulier, die ondersteuning gaven., planters etc
Den Haag was hier goed in, van oudsher de plaats van oud-Indie gangers
Veel werd weggesluisd naar het buitenland, gebeurde allang.
Interessant onderwerp!

Merapi je word van je moedeloos........
Want het gaat niet hiero over die groep nazaten van een 350 jaar koloniale tijd.
Begrijpt u dit nou niet. Emoticon: Confused Emoticon: Blush
U als advocate zou eens beter (moeten)opletten, dat je steeds die groep van je vriend als je inbeelding hebt geprojecteerd, dan is het voor ons, te begrijpen, waar we over schrijven.......
U zit met die inbeelding geheel, naast de gegevens, waar we het over hebben...

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

En als het nou ook nog zou helpen.....ziet iemand resultaten....alles blijft bij het oude...

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Met de resultaat dat er proces/rechtzaken worden gevoerd .
Inburgering is big bisnis (12.000 eurie subsidie per kop in Amsterdam ) , de gemeente Amsterdam kan het vangen om Ome Sid te laten inburgeren (de hele traject).
Wat kost het de Nederlandse belastingbetalen verder aan kosten ?
Prachtig , en zeker als je in een Kafkaachtige situaties kan belanden.
Dat word dan procederen .
Het is een paardemiddel om de incompetentie van sommige ambtenaren en de burocratie van de Nederlandse molen te kunnen blootleggen.

Ja hier legt u iets wel blood.
Ik denk dat het zo beetje in de randstad gebeurd, waar ze geen kennis hebben van goed beleid.
daar is het belangrijkste van geld uitgeven.
"Hoe", kan ze zich geen donder schelen.
Gelukkig betaal je der zelf er ook aan mee, dat is voor mij een geruststelling.
Ik weet dat er veel belastingen worden ge-int, maar niet dat alleen dat, ze geven al zoveel uit dat ieder kind die geboren moet worden, een schuld op hun nek krijgen die in de duizenden loopt.
En daar hebben ze allemaal aan meegeholpen. ook de nu nog binnen komende vluchteling,
zal niet aan die prijskaartje ontkomen, of ze moeten weer optijd hun biezen pakken......... Emoticon: Sadley Emoticon: Worship Emoticon: Talk to the hand

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Gevolg van een strengere wetgeving,ook voor oudkomers,dus zal ze toch moeten inburgeren en terecht.Je kunt hier geen grenzen gaan verleggen,hoe lullig het ook mag zijn. Emoticon: Talk to the hand

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-08-2009 16:28 Anne Mieke wrote:
Henky,

Kijk eens op de site van Mixed-Couples.eu (die.eu geloof ik weet niet zeker) of op Buitenlandse Partner. Daar hebben ze hier meer verstand van dan hier op dit forum.

Bij Henky gaat het niet om de toets zelf , maar om de 81 eurie.
Bij mij gaat het om de zuiver toepassen van het wet (democratisch genomen door u en mij =ons allen , middels onze geachte volksvertegenwoordigers) .

In Amsterdam zijn er tientallen , mss honderden zaken die men aan de rechter kunnen voorleggen .
Landelijk kan het in de toekomst een golf van rechtszaken komen , tenminste als de mensen het laat voorkomen.

Hier wordt gemeenschapgeld met bakken weggegooid , terwijl men in feite beter kan gebruiken om de " nieuwkomers" , zoals de " oost europeanen " en andere " nieuwe Nederlanders" laten inburgeren.

Er zijn tientallen duizend " oudkomers" , zoals de oudere generatie ex gastarbeiders die wel geholpen moeten worden maar uit de boot vallen omdat ze ook de Nederlandse nationaliteit hebben.

En wat dachten jullie van de jonge " nieuwe Nederlanders" die ook ingeburgerd moeten worden maar dat niet hoeven omdat ze toevallig Nederlanders zijn geworden.
Denk maar aan de vele ex importbruiden/bruidegoms uit allerlei excotische landen (o.a Indonesia) .

Het is Kafka ten top , werkverschaffing en geldweggooierij ( is het correct ABN ?).
De bestaande wet is ook zo lek als een kapotte rietenmandje , een grote volksverlakkerij .

Voor mensen die geen voldoende vermogen/inkomen hebben en geen rechtsbijstandverzekering kunnen de beslissing van de gemeente aanvechten bij de rechter.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-08-2009 18:12 Veer01 wrote:
Gevolg van een strengere wetgeving,ook voor oudkomers,dus zal ze toch moeten inburgeren en terecht.Je kunt hier geen grenzen gaan verleggen,hoe lullig het ook mag zijn. Emoticon: Talk to the hand

Het gaat niet om grenzen verleggen ,
Het gaat om de uitvoerbaarheid van een foute (lees=zwakke )wet,doorgedrukt door Meprau Verdonk (in opdracht van 2de Kamer) , de handhaving van de wet , de kostenaspect en de maatschappelijke steun .

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 03-08-2009 19:16 Surya Atmadja wrote:

...

Bij Henky gaat het niet om de toets zelf , maar om de 81 eurie.
Bij mij gaat het om de zuiver toepassen van het wet (democratisch genomen door u en mij =ons allen , middels onze geachte volksvertegenwoordigers) .

In Amsterdam zijn er tientallen , mss honderden zaken die men aan de rechter kunnen voorleggen .
Landelijk kan het in de toekomst een golf van rechtszaken komen , tenminste als de mensen het laat voorkomen.

Hier wordt gemeenschapgeld met bakken weggegooid , terwijl men in feite beter kan gebruiken om de " nieuwkomers" , zoals de " oost europeanen " en andere " nieuwe Nederlanders" laten inburgeren.

Er zijn tientallen duizend " oudkomers" , zoals de oudere generatie ex gastarbeiders die wel geholpen moeten worden maar uit de boot vallen omdat ze ook de Nederlandse nationaliteit hebben.

En wat dachten jullie van de jonge " nieuwe Nederlanders" die ook ingeburgerd moeten worden maar dat niet hoeven omdat ze toevallig Nederlanders zijn geworden.
Denk maar aan de vele ex importbruiden/bruidegoms uit allerlei excotische landen (o.a Indonesia) .

Het is Kafka ten top , werkverschaffing en geldweggooierij ( is het correct ABN ?).
De bestaande wet is ook zo lek als een kapotte rietenmandje , een grote volksverlakkerij .

Voor mensen die geen voldoende vermogen/inkomen hebben en geen rechtsbijstandverzekering kunnen de beslissing van de gemeente aanvechten bij de rechter.

U bent hťt voorbeeld van waarom deze nieuwe wet ook voor īoudkomersī is ingevoerd . Wat U hierboven weer allemaal schrijft is niet te volgen. Wel begrijp ik uit bovenstaande dat uw schriftelijke vaardigheid nog lang niet op het vereiste niveau A1 zit en dat U het daarom in uw broek doet.Ö. Gelukkig heeft U nog een kleine 5 jaar (zo makkelijk zijn ze in NL) om te leren, succes!

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Verdonk had gelijk...je kunt niet zomaar alles binnen laten wandelen en niet verlangen dat iemand zich hier volledig zelfstandig kan redden,krijg je zelf elders ook niet voormekaar.We zijn in Nederland tolerant genoeg en gastvrij.Mag best iets tegnoverstaan. Emoticon: Eerie

henky
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor jullie reacties. Yerun en Surya hebben mijn verhaaltje niet goed gelezen, althans ze begrijpen het niet. Als ik principiŽle motieven heb, dan betekent het niet dat geld de reden is. Laat dat duidelijk zijn. Waar het mij om gaat is dat iemand die door en door is ingeburgerd een dergelijke toets moet afleggen en daar ook nog voor moet betalen. Dit is een kleine retributie maar het kost de staat per saldo handen vol geld. Als je naturalisatie aanvraagt dan kan ik het me voorstellen dat je moet betalen omdat jij het initiatief hiertoe neemt en een ambtenarenapparaat in werking zet. Dus twee dingen. Waarom in casu een toets en waarom betalen? De regels zijn mij duidelijk maar moet je je hierbij neerleggen?
Let wel, inburgeren vind ik een goede zaak. Ik maak regelmatig bij wijkoverleggen van achterstandswijken mee dat er een enorme kloof is tussen allochtonen en autochtonen. Belangrijkste reden is de taalachterstand. Er zijn mensen die hier al meer dan 20 jaar zijn die nauwelijks Nederlands spreken. Een prima zaak om deze mensen verplicht taalonderwijs te verstrekken. In de jaren Ď50 werd ook bij mij in de stad een aantal mensen uit IndonesiŽ geadviseerd taalonderwijs volgen. Dit had een minder dwingend karakter. Verder hoeven we er wat mij betreft niet zoveel achtergronden van repatrianten bijgehaald te worden. En wat betreft die groep Yerun, dat duurde nog wel eventjes wat langer dan de jaren í50. Hebben wij het in het buitenland zwaarder als Nederlander? Vast en zeker, maar het is altijd prettig er vanuit te gaan dat wij het goed doen en nog beter kunnen. Daar gaan we voor. Of niet dan?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-08-2009 20:59 ouwe bekende wrote:

...

U bent hťt voorbeeld van waarom deze nieuwe wet ook voor īoudkomersī is ingevoerd . Wat U hierboven weer allemaal schrijft is niet te volgen. Wel begrijp ik uit bovenstaande dat uw schriftelijke vaardigheid nog lang niet op het vereiste niveau A1 zit en dat U het daarom in uw broek doet.Ö. Gelukkig heeft U nog een kleine 5 jaar (zo makkelijk zijn ze in NL) om te leren, succes!

Dankiewel , dankiewel .
Ben ook eens met Y-B dat Ollanda een luilekker land is .

Dus ik kan 5 jaar lang proberen om het nivo A1 te halen.?????

Basisgebruiker
Niveau A1 - Kan vertrouwde, alledaagse uitdrukkingen en elementaire zinnen over concrete behoeften begrijpen en gebruiken. Kan zichzelf en anderen voorstellen en kan vragen over persoonlijke gegevens stellen en beantwoorden (zoals waar iemand woont, mensen die men kent en dingen die men heeft). Kan op een eenvoudige manier communiceren, als de gesprekspartner langzaam en duidelijk spreekt en bereid is te helpen.
Dus het kost de gemeenschap minimaal 12.000 eurie om OmeSid een paar woorden Nederlandse woorden te leren ?

Ikke naam OmSid . Jij hoe heten , menir Oudbekend ?
Ikke wonen in Amstelerdam , jij waar , ikke oudkomer , jij grote zakkenmand ?
Jij niet niet so snel praten , anders ik niet begrijp.

Minimaal 12.000 eurie (volgens een artikel) ?
MOKUM , WERKUM DEBILUM.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-08-2009 22:30 henky wrote:
Bedankt voor jullie reacties. Yerun en Surya hebben mijn verhaaltje niet goed gelezen, althans ze begrijpen het niet. Als ik principiŽle motieven heb, dan betekent het niet dat geld de reden is. Laat dat duidelijk zijn.

Ik heb wel jou verhaaltje goed gelezen.
Als het om principe gaat , dan ga je niet zeggen , Ya we doen het , maar wil de kosten (81 euri) niet betalen .
Het is een wettelijke verplichting.

Ik kan ook water bij de wijn doen door een korte toets te doen, maar ben principieel genoeg om te zeggen , ik doe het niet , no way . Ik ga naar de rechter .
Ondanks de te verwachten extra kosten en moeite.

Trouwens wie kan garanderen dat ik na 5 jaar voorbereiding de A1 nivo kan halen Emoticon: Wink .

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 03-08-2009 22:53 Surya Atmadja wrote:

...

Ikke naam OmSid . Jij hoe heten , menir Oudbekend ?
Ikke wonen in Amstelerdam , jij waar , ikke oudkomer , jij grote zakkenmand ?
Jij niet niet so snel praten , anders ik niet begrijp.

Ik weet dat Amsterdam Noord eigenlijk een niet bij Amsterdam behorend dorp is, maar deze streektaal was me niet bekend... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

hati hati, pelan pelan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,616,158 pageviews Een website van indahnesia.com